Розробка уроку з правознавства у 9 класі на основі правових компетентностей з теми "Активно – пізнавальна діяльність учнів на уроках правознавства як умова формування предметних компетентностей".
Тема уроку: Практичне заняття. Соціальні норми в житті людей.
Мета: продовжити знайомити учнів з соціальними нормами, проаналізувати основні види соціальних норм, навчити розрізняти їх, визначити функції та значення соціальних норм у житті людей;
розвивати вміння та навички застосовувати та пояснювати поняття, працювати у парах, аналізувати, давати власну оцінку, висловлювати аргументовані судження, моделювати ситуації, узагальнювати та систематизовувати матеріал у схеми, робити висновки;
формувати правові компетентності;
виховувати правову культуру, повагу до соціальних норм, активну громадську позицію
Тип уроку: практична робота
Основні терміни та поняття: соціальні норми, мораль, звичай, правова норма, корпоративні норми, етика
Обладнання: зошит, підручник, схеми, роздаткові картки, ситуативні задачі, аркуші паперу, олівці(фломастери)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Пояснити поняття: право, мораль, соціальні норми, норма права, джерела права
Робота зі схемою «Ознаки права та моралі» + метод «Ланцюжок» (учні по черзі передають схему і у парах заповнюють по одній відмінності).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учні протягом уроку складають схеми по темах. В кінці уроку кожен учень оформлює зі схем власний проект у формі колажу, який висвітлює тему уроку.
IV. Практична робота
Опрацюйте текст та складіть схему «Види соціальних норм та сфера їхньої діяльності»
Кожна людина свідомо чи несвідомо керується у своїй діяльності певними правилами, тобто зразками належної поведінки, її моделями. Ці правила різноманітні як за змістом (регулюють відносини людей у різних сферах громадського життя – побутові, сімейні, з приводу власності, здійснення політичної влади), так і за способами виникнення (можуть установлюватися різними організаціями громадян, органами держави чи складатися історично, у процесі розвитку людства). Без існування правил, що регулюють поведінку людей, було б неможливим й існування самого суспільства. За способом встановлення і забезпечення прийнято розрізняти:
- норми моралі – правила, що складаються відповідно до уявлень людей про добро і зло, справедливість та несправедливість, честь і безчестя тощо, тобто відповідно до моральних уявлень
- звичаї (традиції, обряди, ритуали, ділові звичаї) – правила, що складаються історично і внаслідок їх багаторазового застосування людьми. Звичаї колись були моральними або релігійними нормами, але з часом їх справжнє значення було забуте. Люди, дотримуючись звичаїв, уже не говорять, гарний чи поганий той чи інший варіант поведінки, а поводяться певним чином через звичку
- корпоративні норми (норми організацій) – правила поведінки, що видають організації, або які склались в організаціях і поширюються на їх членів; корпоративні норми регулюють відносини усередині даної організації, порядок її діяльності, взаємини осіб, що входять до її складу; вони можуть бути виражені у статутах, положеннях, рішеннях таких організацій
- норми права – правила поведінки, встановлені й забезпечувані державним примусом.
За змістом або сферами відносин, соціальні норми поділяють на:
– політичні норми (правила, що регулюють відносини з приводу здійснення політичної влади, управління суспільством);
– економічні норми (правила, що регулюють відносини з приводу виробництва й розподілу матеріальних благ);
– культурні норми (правила, що регулюють поведінку людей у невиробничій сфері суспільства: тут насамперед мова йде про норми, що регулюють творчу, спортивну та іншу діяльність стосовно реалізації потреб індивіда);
– естетичні норми (правила, пов’язані з уявленнями про красу людських вчинків);
– релігійні норми (правила, що регулюють відносини віруючих один з одним, з релігійними організаціями, релігійні обряди).
Орієнтована схема «Види соціальних норм та сфера їхньої діяльності»
Визначити вид соціальної норми та обґрунтувати свою відповідь.
а) Пішохід порушив правила дорожнього руху - перейшов перехрестя на червоне світло.
б) Підліток звернувся до директора школи з проханням прийняти його до 10 класу.
в) дівчина не прийшла на зустріч з подругою.
г) Прибічники ісламу під час обіду відмовилися вживати м’ясо свинини.
д) Керівник огранізації запропонував членам своєї організації сплатити членські внески.
є) Учитель порекомендував учневі, який зайшов у школу, зняти головний убір.
є) Члени первісної общини перед виходом на полювання виконували ритуальний танок навколо зображення тварини.
3. Завдання на розвиток практично – поведінкової (практично – орієнтованої) компетентності.
Інсценізація правових ситуацій у парах та обговорення побаченого.
Учні розігрують види соціальних норм, глядачі визначають вид та аргументують свою думку.
V. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
1. Завдання на розвиток аксіологічної компетентності.
Метод «Мікрофон», «Продовжи речення»
Учні по черзі висловлюють свої судження з приводу запитання.
VI. Підбиття підсумків. Оцінювання учнів.
Робота з мотиваційним запитанням уроку.
Учні роблять висновок самостійно та узагальнюють думку у схему. Кожен учень представляє свою відповідь у схемі перед класом.
Орієнтовна схема «Функції та роль соціальних норм у житті людей»
Кожен учень оформлює зі своїх схем, які були складені протягом уроку проект у формі колажу.
VII. Домашнє завдання
Провести міні-дослідження, використовуючи інформацію ЗМІ на тему: «Порушення соціальних норм та їх захист»