Урок "Практичне заняття. Власність неповнолітніх".

Про матеріал

Розробка уроку з правознавства у 9 класі на основі правових компетентностей з теми "Активно – пізнавальна діяльність учнів на уроках правознавства як умова формування предметних компетентностей".

Перегляд файлу

1

 

Тема уроку: Практичне заняття. Власність неповнолітніх.

Мета: пояснити, що таке право власності та його зміст, проаналізувати форми власності, охарактеризувати способи набуття власності, ознайомити з майновими правами неповнолітніх та шляхами реалізації;

розвивати вміння та навички застосовувати та пояснювати поняття, працювати у парах, аналізувати нормативно – правові акти, давати власну оцінку, висловлювати аргументовані судження, моделювати ситуації, узагальнювати та систематизовувати матеріал у схеми, робити висновки;

формувати правові компетентності;

виховувати правову культуру, активну громадську позицію

Тип уроку: практична робота

Основні терміни та поняття: цивільне право, власність, розпоряджатися, користуватися, володіти, комунальна власність, скарб, знахідка, дієздатність

Обладнання: зошит, підручник, схеми, роздаткові картки, ситуативні задачі, аркуші паперу, клей, ілюстрації різних форм власності

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Завдання на розвиток аксіологічної компетентності

Поміркуйте і дайте відповідь на запитання

  • Чи маєте Ви власність? Яку?
  • Що Ви як неповнолітні можете робити зі своєю власністю?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  Оголошення проблемного запитання, яке учні мають обговорити в кінці уроку.

  •             Чому неповнолітні не можуть в повному обсязі реалізувати право власності (право володіти, користуватися та розпоряджатися)?

 

 

IV. Практична робота

План уроку

  1. Поняття «право власності» та його зміст.
  2. Форми власності.
  3. Способи набуття власності.
  4. Майнові права неповнолітніх.

І. Поняття «право власності» та його зміст.

  1. Завдання на розвиток інформаційної компетентності.

Робота з нормативно – правовими актами

Опрацюйте витяги нормативно – правових актів

Ст.41 Конституції України.

«Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної та творчої діяльності»

Ст. 4 п.1 Закону України «Про власність».

«Власник на власний розсуд володіє, користується і розпоряджається майном, що йому належить»

Ст. 317 п.1. Цивільного кодексу.

«Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном».

  1. Завдання на розвиток логічної компетентності.

      Термінологічна робота

     Право власності - це право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

     Робота зі схемою «Зміст права власності»

                                        Пов’язане зображення

3. Завдання на розвиток практично – поведінкової (практично – орієнтованої) компетентності.

Інсценізація правових ситуацій у парах та обговорення побаченого.

Учні розігрують кожне право зі змісту права власності, глядачі визначають вид та аргументують свою думку.

ІІ. Форми власності.

  1. Завдання на розвиток інформаційної компетентності.

Опрацюйте витяги з Цивільного кодексу України та визначте основні форми власності.

ЦИВІЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ (ВИТЯГ)

Стаття 324. Право власності Українського народу

1. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу.

2. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.

3. Кожен громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності Українського народу відповідно до закону.

Стаття 325. Право приватної власності

1. Суб'єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи.

2. Фізичні та юридичні особи можуть бути власниками будь-якого майна, за винятком окремих видів майна, які відповідно до закону не можуть їм належати.

3. Склад, кількість та вартість майна, яке може бути у власності фізичних та юридичних осіб, не є обмеженими.

Законом може бути встановлено обмеження розміру земельної ділянки, яка може бути у власності фізичної та юридичної особи.

Стаття 326. Право державної власності

1. У державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна.

2. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади.

3. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється  державними  органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб'єктами.

Стаття 327. Право комунальної власності

1. У комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді.

2. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

2. Завдання на розвиток практично – поведінкових компетентностей.

Проектна технологія

Підготовлені заздалегідь ілюстрації власності розділити та приклеїти до відповідної форми власності. Пояснити свій вибір.

ІІІ. Способи набуття власності.

  1. Завдання на розвиток логічно – аксіологічної компетентності.

 Метод «Мікрофон» + робота зі схемою «Шляхи набуття власності»

Розглянути та проаналізувати схему.

                            Результат пошуку зображень за запитом "шляхи набуття власності"

 

  1. Завдання на розвиток практично – орієнтовної компетентності.

Проаналізуйте наведені ситуації та визначте шлях набуття власності.

1.15-річний Василь вночі впіймав у ставку щуку вагою 7 кг.

2.Андрій віддав раритетний диск однокласнику, за що отримав від нього збірку журналів 2008 року

3.Катерина принесла додому маленьке кошеня, яке нявчало на сусідній вулиці.

4.На свій день народження Артем отримав від батьків спортивний велосипед.

5.Під час літніх канікул Євген, зробив за власним розрахунком барометр, що досить точно передбачав зміни погоди

6.Славко, перекопуючи свій город, знайшов золоту сережку.

7.Вова на зароблені влітку в агрофірмі гроші купив собі великий акваріум

8. Батьки Дениса у 2008 році приватизували будинок, в якому мешкали до цього більше 10 років

9. Діма, який добре розбирається у техніці, знайшов кинутий пошкоджений магнітофон, і полагодив його.

10. Зіна знайшла у шкільному саду сумку з підручниками.

IV. Майнові права неповнолітніх.

  1. Завдання на розвиток інформаційно – логічної компетентності.

Ознайомтеся із витягами з Цивільного кодексу України та заповніть схему.

ЦИВІЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ (ВИТЯГ)

Стаття 31. Часткова цивільна дієздатність фізичної особи, яка не досягла чотирнадцяти років

1. Фізична особа, яка не досягла чотирнадцяти років (малолітня особа), має право:

1) самостійно вчиняти дрібні побутові правочини. Правочин вважається дрібним побутовим, якщо він задовольняє побутові потреби особи, відповідає її фізичному, духовному чи соціальному розвитку та стосується предмета, який має невисоку вартість;

2) здійснювати особисті немайнові права на результати інтелектуальної, творчої діяльності, що охороняються законом.

Стаття 32. Неповна цивільна дієздатність фізичної особи у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років

1. Крім правочинів, передбачених статтею 31 цього Кодексу, фізична особа у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років (неповнолітня особа) має право:

1) самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією або іншими доходами;

2) самостійно здійснювати права на результати інтелектуальної, творчої діяльності, що охороняються законом (...);

4) самостійно укладати договір банківського вкладу (рахунку) та розпоряджатися вкладом, внесеним нею на своє ім'я (грошовими коштами на рахунку).

2. Неповнолітня особа вчиняє інші правочини за згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальників.

На вчинення неповнолітньою особою правочину щодо транспортних засобів або нерухомого майна повинна бути письмова нотаріально посвідчена згода батьків (усиновлювачів) або піклувальника.

3. Неповнолітня особа може розпоряджатися грошовими коштами, що внесені іншими особами у фінансову установу на її ім'я, за згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальника.

5. За наявності достатніх підстав суд за заявою батьків (усиновлювачів), піклувальника, органу опіки та піклування може обмежити право неповнолітньої особи самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією чи іншими доходами або позбавити її цього права.

Суд скасовує своє рішення про обмеження або позбавлення цього права, якщо відпали обставини, які були підставою для його прийняття.

Стаття 34. Повна цивільна дієздатність

1. Повну цивільну дієздатність має фізична особа, яка досягла вісімнадцяти років (повноліття).

2. У разі реєстрації шлюбу фізичної особи, яка не досягла повноліття, вона набуває повної цивільної дієздатності з моменту реєстрації шлюбу.

Стаття 35. Надання повної цивільної дієздатності

1. Повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла шістнадцяти років і працює за трудовим договором, а також неповнолітній особі, яка записана матір'ю або батьком дитини.

2. Надання повної цивільної дієздатності провадиться за рішенням органу опіки та піклування за заявою заінтересованої особи, за письмовою згодою батьків (усиновлювачів) або піклувальника, а у разі відсутності такої згоди повна цивільна дієздатність може бути надана за рішенням суду.

3. Повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла шістнадцяти років і яка бажає займатися підприємницькою діяльністю.

За наявності письмової згоди на це батьків (усиновлювачів), піклувальника або органу опіки та піклування така особа може бути зареєстрована як підприємець. У цьому разі фізична особа набуває повної цивільної дієздатності з моменту державної реєстрації її як підприємця.

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота зі схемою «Обсяги цивільної дієздатності неповнолітніх»

 

Вік

Підстави

Має право самостійно чинити такі дії

За згодою батьків, усиновлювачів або піклувальників здійснює інші правочини

Часткова цивільна дієздатність

 

 

 

Неповна цивільна дієздатність

 

 

 

Повна цивільна дієздатність

 

 

 

 

V. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

1. Завдання на розвиток аксіологічної та практично – орієнтованої  компетентностей.

Юридична консультація.

Проаналізуйте наведені ситуації та права неповнолітніх.

  1. Одного вечора Іван з друзями, гуляючи у своєму дворі, знайшов цуценя. Воно йому дуже сподобалося, він вирішив забрати його додому. Батьки не заперечували і цуцик залишився жити в Івана. Проте через сім місяців до нього прийшли громадянин Івчук і почав вимагати повернути йому собаку, наполягаючи на тому, що це його пес, який просто загубився. Але собака вже прив’язався до Івана, а Іван сильно його полюбив і не хотів віддавати. Проте Івчук наполягав. Чи має право Івчук забрати собаку? Як вирішити дану суперечку?
  2. 17 – річна дівчина одружилася з 20 – річним хлопцем. Невдовзі після цього вона вирішила подарувати своєму чоловікові коштовну прикрасу, яку отримала в подарунок на весілля. Батьки категорично проти цього, наполягаючи, що в 17 років вона ще не може самостійно приймати подібні рішення. Яка Ваша думка?
  3. 7 – річний хлопчик і його батьки несподівано дізналися, що двоюрідна бабуся залишила йому у спадок будинок і значну суму грошей на банківському рахунку. Чи може хлопчик отримати спадщину й користуватися нею?
  4. 15 – річна дівчина брала участь у зйомках рекламного відеоролика й отримала за роботу значну суму грошей. Вона прийняла рішення придбати моторолер, про який давно мріяла. Мати і батько категорично проти покупки, уважаючи її небезпечною. Між батьками і донькою виник конфлікт. Як його вирішити? Чи має право дівчина розпоряджатися грішми?
  5. 9 – річний хлопчик отримав на день народження цифровий фотоапарат. Однак він не вміє ним користуватися, фотографувати йому не цікаво. Хлопчик хоче поміняти фотоапарат на іграшку – автомобіль із дистанційним управлінням, який пропонує його 18 – річний знайомий. Чи може відбутися такий обмін?

VI. Підбиття підсумків. Оцінювання учнів.

  1.              Завдання на розвиток аксіологічної компетентності.

Метод «Мікрофон»

Робота з мотиваційним запитанням уроку.

  • Чому неповнолітні не можуть в повному обсязі реалізувати право власності (право володіти, користуватися та розпоряджатися)?

VII. Домашнє завдання

Проведіть міні-дослідження та оформіть проект на тему: «Як я реалізую своє право власності»

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Павлишин Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кушнір Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Барабанчук Віра Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Оліхненко Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Щерба Борис Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Борова Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
23 липня 2018
Переглядів
38767
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку