Урок практичне заняття з громадянської освіти "Як захистити свої права у Європейському суді з прав людини"

Про матеріал
ознайомити учнів з Європейським судом з прав людини; розповісти процедуру та умови звернення; сформувати практичні навички заповнення позовних документів та подання необхідної документації до Європейського суду; виховувати самостійність та юридичну обізнаність
Перегляд файлу

Тема: Практичне заняття. Як захистити свої права у Європейському суді з прав

людини

Мета: ознайомити учнів з Європейським судом з прав людини; розповісти

процедуру та умови звернення; сформувати практичні навички заповнення позовних документів та подання необхідної документації до Європейського суду; виховувати самостійність та юридичну обізнаність.

Очікувані  результати      

Після  цього  уроку  учні  зможуть:

  • визначати  місце   і  роль  Європейського  Суду  з  прав  людини (далі  - ЄСПЛ) у  механізмі  захисту  прав  і  свобод;
  • визначати  підсудність  справ  ЄСПЛ;
  • визначати  дотримання  строків  звернення  до  ЄСПЛ;
  • оцінювати  відповідність  текстів  заяв  до  ЄСПЛ  вимогам  Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод;
  • засвоїти  правила  листування  з  ЄСПЛ;
  • опанувати  правила  користування  юридичними  послугами  при  зверненні  до ЄСПЛ.

Тип  уроку: урок  застосування набутих компетентностей

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі, для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;

-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення формування розуміння про важливість правових та інформаційних знань;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості

вивчення соціальних процесів у своїй країні та за її межами; формувати

патріотизм та громадську позицію;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій та

вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації.

Обладнання:  підручники, зошити, мультимедійна презентація, відеоматеріали,

роздатковий та наочний матеріал.

 

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Учитель.  На  минулому  уроці   ми  з  вами  розглядали  питання  про  гарантії  і  механізми  захисту  прав  і  свобод  людини.   Прошу  вас  дати  їх  визначення  і  назвати  механізм  захисту  прав  і  свобод,  який  не  може  бути  реалізований  в  національних  рамках.

Мотивація  навчальної   діяльності 

Отже, наше практичне  заняття  буде  присвячене  ЄСПЛ.  Сподіваюся, що  у  вашому  житті  ніколи  не  виникне  потреба  у  зверненні  за  захистом  порушених  прав  до  ЄСПЛ,  однак  кожен  з  вас  має  володіти  певним  мінімумом  правових  знань  з   цього  питання  хоча  б  для  того,  щоб  чітко  розуміти  реальні можливості  захисту  порушених  прав  в  ЄСПЛ,  бо  як  показує  практика,  переважна  більшість  громадян  України  вважає,  що  у  цьому Суді,   який  розпочав  свою  роботу  у  1959  році  у  місті  Страсбурзі  (Франція),  можна  захистити  будь – які  права  без  докладання  особливих  зусиль.  Широкий  загал  в  Україні  не  поінформований  про  те,  що  ЄСПЛ  за   останні  п'ятнадцять   років відмовив  у  прийнятті  до  розгляду   96 %  поданих  до  нього  скарг.  Як  правило, наші  громадяни  не  знають  і  про  строки  звернення  до  суду.  На  практичному  занятті  ми  маємо  опрацювати  всі  ці  питання  та  ряд  інших. Отже, запрошую  вас  до  співпраці.

 

ІІІ. Основна частина

Робота  з  правовими  документами.

Знайдіть  в  Конституції  України  норму,  у  якій  передбачено  право  громадян  України  на  звернення  за  захистом  своїх  прав  і  свобод  до  міжнародних судових установ та  міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна.  Який  висновок  випливає  з  цієї  норми  щодо ролі і місця  ЄСПЛ  у  механізмі  захисту  прав  і  свобод (звернення  до  ЄСПЛ  слід  розглядати  як  звернення  до  найвищої  інстанції,  яке  можливе  тільки  тоді,  коли  спроба  скористатися внутрішніми засобами юридичного захисту не  дала  позитивних  наслідків). Віднайдіть  у  Європейській  Конвенції  з  прав  людини  норми,  у  яких  ідеться  про  те,  для  чого  було  створено  ЄСПЛ,  яка  його  структура  та  число  суддів  цього  органу. Як  ви  вважаєте  чи  може  Суд розглядати ті заяви, в яких йдеться про порушення гарантованих  національним  законодавством  прав,  які  не  містяться  в  Конвенції та протоколах   до неї. (Таких  заяв  суд  розглядати  не  може  і,  таким  чином,  захист  таких  прав у  разі  їх  порушення  може  відбуватися  як  правило  тільки  внутрішніми засобами юридичного захисту). Віднайдіть  у  Європейській  Конвенції  з  прав  людини  норму,  у  якій  ідеться  про  те,  протягом  якого  строку  з  дати  винесення  остаточного  рішення  національним  судом  можна  звернутися  із  заявою  до  ЄСПЛ  (протягом  шести  місяців.  При  цьому шестимісячний строк відраховується з моменту  ознайомлення заявника  або його адвоката з остаточним судовим рішенням, за результатами звичайної процедури оскарження на національному рівні). Опрацюйте  відповідні  норми  Конвенції  і визначте,  хто  є  відповідачем  по  справах,  які  розглядає  Суд   (держава,  яка  ратифікувала  Конвенцію  та  протоколи  до  неї)  та  хто  є  суб’єктом  подання  індивідуальних  скарг  до  Суду  (фізичні  особи,  групи  осіб  та  неурядові   організації).

  Опрацюйте  витяг  із  Регламенту  ЄСПЛ  і  встановіть,  на  якій  мові  можна  вести  листування  із  Секретаріатом  Суду  та  у  який  спосіб  мають  надсилатися листи (на  англійській   або  французькій,  які  є  офіційними  мовами  Суду  або  на  мові  будь – якої  з  держав,  які  ратифікували  Конвенцію).  Чи  є  необхідною  особиста  присутність  заявника  у  Суді для усного викладення обставин справи? (не  є).  Яким чином  Секретаріат  Суду має  відреагувати  на  отриманий  лист  від  заявника? (після отримання від заявника першого листа або формуляру заяви Секретаріат Суду надсилає відповідь з повідомленням про те, що за іменем заявника  було відкрито справу, номер якої потрібно зазначати в усіх наступних листах до Суду. Надалі можливе звернення за додатковою інформацією, документами чи роз’ясненнями, пов’язаними із заявою). Чому  вкрай  важливим  є  своєчасне  і  сумлінне  реагування   на  листи Секретаріату Суду?  (Тому  що будь-яка затримка з відповіддю може розцінюватися як те, що заявник не зацікавлений у продовженні провадження в Суді, і розгляд заяви, відповідно, припиняється).

Опрацюйте  витяг  із  Регламенту  ЄСПЛ  і  встановіть  чи  зобов’язаний  заявник  мати  представника  (На початковій стадії подання заяви заявник  не зобов’язаний мати представника, а якщо він  є, то не обов’язково повинен бути адвокатом. Однак, якщо Суд вирішить запропонувати Уряду висловити свою позицію у справі, заявнику потрібно, за загальним правилом, мати представника (крім особливих випадків), який є практикуючим юристом в одній із держав, що ратифікували Конвенцію. Представник повинен володіти однією з офіційних мов Суду (англійською або французькою)). Визначіть  чи  може  Суд  надати  допомогу  заявнику  з оплати послуг адвоката для підготовки заяви до Суду. (Суд не може надати допомогу заявнику  з оплати послуг адвоката для підготовки заяви до Суду. Однак  в подальшому, а саме після рішення Суду про направлення заяви Урядові для надання зауважень,  заявник, у разі браку коштів для оплати послуг адвоката, може претендувати на отримання безкоштовної юридичної допомоги, якщо надання такої допомоги Суд визнає за необхідне для належного розгляду справи).

Формування інформаційно-правової та аксіологічної  компетентності учнів

Європейський суд з прав людини був утворений у 1959 році, як судовий орган, який гарантує права, закріплені Європейською конвенцією про захист прав для всіх осіб, що перебувають під юрисдикцією договірної держави.

Від 1 листопада 1998 року існує Єдиний суд, який постійно засідає в Страсбурзі (Франція)

Кількість суддів у ньому відповідає кількості держав-сторін Конвенції, тобто – 47 осіб, Президент Гвідо Раймонді. Судді повністю незалежні, не представляють свої держави та обираються Парламентською асамблеєю Ради Європи.

Слово вчителя можна замінити переглядом відеоролику «ECHR - Фільм про Європейський суд з прав людини (Ukrainian version) з режимом доступу

 https://www.youtube.com/watch?v=VHL_sgXVHiE&pbj.reload=10)

Робота з правовими документами

Знайдіть в Конституції норму, якою передбачено право громадян України на звернення за захистом своїх прав і свобод до міжнародних судових установ та міжнародних організацій, членом яких є Україна.

Ви, мабуть, зрозуміли, що звернення до ЄСПЛ слід розглядати як звернення до найвищої інстанції, яке можливе тільки тоді, коли вичерпані всі національні засоби відновлення прав.

Ви маєте знати, що ЄСПЛ за останні 15 років  відмовив у прийнятті до розгляду 96 відсотків поданих скарг; також треба знати про строки звернення до суду

Сподіваюся, що вам не доведеться звертатися до цього поважного суду, але ви маєте володіти необхідним мінімумом знань з цього питання.

Отже, план роботи такий:

1. Яка компетенція ЄПСЛ? Умови подання скарги до  ЄСПЛ

2. Хто має право на звернення до ЄПСЛ?

3. Як правильно оформити заяву до ЄСПЛ? Плата за звернення до Суду

4. Які заяви не розглядає ЄСПЛ ?

5. Виконання рішень Cуду.

Щоб приступити до виконання практичної частини занняття, обєднайтесь в групи, порахувавши до 5. Обєднайтесь в групи з одинаковимипорядковими номерами, названими вами. На основі підручника с. 38 та ресурсів Інтернет підготуйте відповіді на питання, що запропоновані вище.

Формування мовленнєвої, аксіологічної та громадянської компетентностей

Робота в групах (Орієнтовні відповіді)

І група

1. Яка компетенція ЄПСЛ? Умови подання скарги до  ЄСПЛ

ЄПСЛ - вирішує питання про те, чи справді держава допустила порушення взятих на себе зобов’язань в межах Європейській конвенції з прав людини та протоколів до неї. І за умови визнання факту порушення застосовує відповідні заходи впливу. Суд не виконує роль національного суду ї не є вищою інстанцією відносно національних судів. Він не може скасовувати чи змінювати рішення національних судів.

Європейський суд з прав людини має право  :

розглядати індивідуальні та міждержавні скарги,подані до Європейського суду з прав людини проти одного або декількох держав членів Ради Європи або проти Європейського союзу;

визнавати факт того, що було порушено, те чи інше право заявника  ;присудити заявнику виграну, справедливу компенсацію;  тлумачити Конвенцію про захист прав людини та основних свобод;

встановлювати факт того,що будьяке порушення в певній державі носить масовий характер через системної проблеми,у зв'язку,з чим наказувати цій державі вжити заходів щодо виправлення цього недоліку;

 розглядати запит комітету міністрів Ради Європи з питання про те, чи не порушила держава

відповідач своє зобов'язання по виконанню постанов (рішень) Європейського суду з прав людини;давати тлумачення раніше винесеної постанови на запит Комітету Міністрів Ради Європи;

виносити Консультативні висновки про тлумачення Конвенції про захист прав людини та основних свобод, з питань, не пов'язаних з розглядом справ

Які умови звернення до ЄСПЛ?

  •   Особа може звернутися до ЄСПЛ лише після того, як вичерпано всі національні засоби юридичного захисту, згідно із загальновизнаними принципами міжнародного права. (ст.35)
  •   Заяву до ЄСПЛ можна подати протягом шести місяців з дня ухвалення остаточного рішення національного суду.( ст. 35)
  •   Якщо ж національний суд зволікає з розглядом справи, тоді право на звернення зберігається протягом усього часу зволікання, аж до вирішення українським судом.

 

ІІ група

 Хто має право на звернення до ЄПСЛ? Якими мають бути дії держави?

  •   Відповідно до статті 34 Європейської конвенції про захист прав людини та основних свобод, Суд може приймати заяви від будь-якої особи , неурядової організації або групи осіб, які заявляють про порушення з боку держав - учасниць конвенції їх прав. Це означає, що заявнику необов’язково бути громадянином держави - члена Ради Європи, або взагалі громадянином держави, на яку він подає скаргу. Він може бути навіть апатридом , повнолітнім, неповнолітнім, дієздатним, недієздатним. Важливо  лише, щоб особа була постраждалою ( жертвою) від порушення прав чи свобод, викладених у Конвенції або протоколах до неї, вчиненого однією або кількома державами – учасницями Конвенції.

ІІІ група

Як правильно оформити заяву до ЄСПЛ?

Необхідно знайти адвоката, який має досвід складання заяв до ЄСПЛ

Офіційними мовами Суду є англійська та французька, але за бажанням Ви можете звертатися до Секретаріату Суду офіційною мовою однієї з держав, що ратифікували Конвенцію. На початковій стадії провадження Суд може також листуватися з Вами цією мовою. Проте, якщо Суд не визнає заяву неприйнятною на основі надісланих документів, а вирішить запропонувати Уряду висловити свою позицію щодо скарг заявника, Суд вестиме листування англійською чи французькою мовою, а Ви чи Ваш представник, за загальним правилом, повинні будете надсилати подальші зауваження англійською чи французькою мовою.

 Суд приймає лише ті заяви, які надіслані поштою (а не по телефону). Якщо Ви відсилаєте свою заяву електронною поштою або факсом, Вам обов’язково потрібно продублювати її звичайною поштою. Також немає необхідності бути особисто присутнім у Суді для усного викладення обставин справи.

Листи і документи, які надсилаються до Суду, не слід прошивати степлером, склеювати чи скріплювати іншим чином. Усі сторінки повинні бути послідовно пронумеровані.

Надіслати заяву з доданими до неї документами поштою на адресу ЄСПЛ:

The Reqistar

European Court of Human Riqhts

Councilof  Europe

F- 67075 Strasborq – Cedex

France- Франція

 Заява до суду має бути викладена на офіційному бланку формуляра заяви.

У заяві потрібно:

- зазначити інформацію щодо сторін;

-стисло викласти факт про порушення;

-вказати які саме права були порушені з посиланням на статті ЄКПЛ;

- чітко і коротко викласти вимоги;

-вказати до якої міжнародної установи зверталися з аналогічною скаргою;

- вказати, які національні засоби юридичного захисту використано;

- вказати докази,які засвідчують викладені факти;

- підписати заяву та зазначити дату її підписання.

Зверніть увагу! Після реєстрації поданої до ЄСПЛ заяви справа має такий вигляд , наприклад, « Справа  Василя Самойленко проти України»

Можна переглянути ролик «Європейський суд з прав людини. Процедура звернення до ЄСПЛ» за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=62J8UQlHL8M

Плата за звернення до Суду

Суд не може надати Вам допомогу з оплати послуг адвоката для підготовки заяви до Суду. В подальшому, а саме після рішення Суду про направлення заяви Урядові для надання зауважень, Ви, у разі браку коштів для оплати послуг адвоката, можете претендувати на отримання безкоштовної юридичної допомоги, якщо надання такої допомоги Суд визнає за необхідне для належного розгляду справи.

Процедура розгляду справи безкоштовна. Процедура розгляду справ Судом є письмовою, що не потребує Вашої особистої присутності у Суді. Вас обов’язково буде поінформовано про будь-яке рішення, винесене Судом у Вашій справі.

 

ІV група

 Які заяви не розглядає ЄСПЛ ?

  •   Суд не розглядає жодної індивідуальної заяви , якщо вона:

a) є анонімною;

б) є ідентичною до заяви, яка вже  була  розглянута Судом чи була подана на розгляд до іншого міжнародного органу розслідування чи врегулювання;

в) якщо вона не містить нових фактів у справі.

  •   Суд оголошує неприйнятною будь-яку індивідуальну заяву, якщо він вважає:

-що ця заява несумісна з положеннями Конвенції або протоколів до неї,

-явно необґрунтована або є зловживанням правом на подання заяви;

-заявник не зазнав суттєвої шкоди;

-за умови, що на підставі поваги  до прав людини не може бути відхилена жодна справа, яку національний суд не розглянув належним чином.( ст.36)

2. За яких обставин Суд може вилучити  заяву  з реєстру справ?

1) якщо заявник не має наміру далі підтримувати свою заяву;

2) якщо спір уже вирішено.( ст.37)

 

V група

Виконання рішень Cуду

23 лютого 2006 року було прийнято Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини». Цей Закон регулює відносини, що виникають у зв’язку з обов’язком держави виконати рішення Європейського суду з прав людини у справах проти України. Державним органом, на який покладено виконання відповідних рішень є Державна виконавча служба України.

Виконання рішення може полягати у трьох формах:

  •    виплата відшкодування( може бути присуджено або передбачено умовами дружнього регулювання);
  •    вжиття додаткових заходів індивідуального характеру з метою відновлення порушених прав;
  •    заходи загального характеру , спрямовані на попередження випадків аналогічних порушень в майбутньому.

Розв’язування  правових  задач

Для  розв’язування правових  задач  ділимо  клас  на  чотири  групи  і  кожній  із  груп  доручаємо  розв’язати  по  одній  задачі. Задачі  можуть  бути  виставлені  на  екрані. Представник  кожної  групи  по  черзі  знайомить  клас  із  розв’язаною  групою  задачею.

Задача    1

Визначте,  які  з  нижче запропонованих  тверджень  є правильними.  Якщо  твердження  не  є  правильним,  то  поясніть  у  чому  полягає його  неправильність.

1. Європейський Суд з прав людини – міжнародний судовий орган, юрисдикція якого поширюється на всі держави-​​члени Ради Європи, що ратифікували Конвенцію про захист прав людиниосновоположних свобод, і включає всі питання, які стосуються тлумачення  і  застосування  конвенції, включаючи міждержавні справи і скарги окремих осіб.

2.Суд не розглядає заяви, спрямовані проти приватних осіб або недержавних інституцій.

3. ЄСПЛ виконує функції національного суду та  має  право скасовувати або змінювати рішення національних судів.

4.Суд приймає заяви до розгляду лише після того, як були використані усі внутрішні засоби  юридичного   захисту.

Відповідь: перше,   друге  та  четверте  твердження  є  правильними, а третє твердження  не є правильним,  оскільки  Суд  може  присуджувати  компенсацію  з  боку  держави  на  користь  суб’єкта  звернення,  якщо йому  завдано  суттєвої  шкоди,  не  змінюючи  при  цьому  рішення  національних  судів.

Задача  № 2

Визначте,  які  з  нижче запропонованих  тверджень  є правильними.  Якщо  твердження  не  є  правильним,  то  поясніть  у  чому  полягає його  неправильність.

1. Шестимісячний  строк  звернення  до  Суду  вираховується з  моменту  винесення  рішення  вищою   судовою  інстанцією  держави,  проти  якої  подано  заяву.

2. У практиці Європейського суду визнано, що особа може відчувати порушення своїх особистих прав і через те, що порушені права іншого.

3. Практика ЄСПЛ  є  прецедентною.

4. До складу Суду входять 47 суддів, по одному від кожної держави — ​​члена  Ради  Європи.

Відповідь:  друге,  третє  та  четверте  твердження  є  правильними, аперше  твердження  не є правильним,  оскільки  шестимісячний  строк  звернення  до  Суду  вираховується не з  моменту  винесення  рішення  вищою   судовою  інстанцією  держави,  проти  якої  подано  заяву,  а  з  моменту ознайомлення заявника  або його адвоката з остаточним судовим рішенням .

Задача  № 3

Визначте,  які  з  нижче запропонованих  тверджень  є правильними.  Якщо  твердження  не  є  правильним,  то  поясніть  у  чому  полягає його  неправильність.

1. Важливою функцією Європейського Суду є забезпечувати неухильне дотримання і виконання норм конвенції її державами-учасницями. Він здійснює це завдання шляхом розгляду і вирішення саме якихось конкретних справ, прийнятих ним до провадження на основі індивідуальних скарг.

2. Процесуальним супротивником адвоката у Європейському суді виступає представник  Міністерства  юстиції  України.

3. Предметом скарги,  яка  подається  до  Суду, можуть бути тільки права і свободи, які гарантуються конвенцією або її протоколами.

4.Заявнику необов'язково бути громадянином держави — члена Ради Європи або взагалі громадянином держави, на яку він подає скаргу.

Відповідь: перше,  третє  та  четверте  твердження  є  правильним,  а  друге  твердження  не  є правильним,  оскільки  процесуальним  супротивником адвоката  виступає  Урядовий уповноважений у справах Європейського суду з прав людини.

Задача  № 4

Визначте,  які  з  нижче запропонованих  тверджень  є правильними.  Якщо  твердження  не  є  правильним,  то  поясніть  у  чому  полягає його  неправильність.

1. ЄСПЛ  вправі  тлумачити Конвенцію про захист прав людини та основних свобод.

2.Суд   вправі виносити Консультативні висновки про тлумачення Конвенції про захист прав людини та основних   свобод з питань, пов'язаних з розглядом справ. 

3.Парламентська асамблея Ради Європи обирає суддів до Європейського суду строком на дев'ять років.

4.Структурно  ЄСПЛ  складається  із  трьох  рівнів.

Відповідь: перше,  третє  та  четверте  твердження  є  правильним,  а  друге  твердження  не  є правильним,  оскільки  такі  висновки  Суд  може  виносити   з питань, не  пов'язаних з розглядом справ.

Після  того,  як  ці  задачі  будуть  розв’язані  кожною  групою  учнів,  для індивідуальної  роботи  класові   може  бути  запропоновано  розв’язати  задачу,  у  якій  у  кожній  із  поданих  ситуацій  необхідно  визначити  з якої  саме  причини  не  було  взято  до  розгляду  справи  Судом.

Задача  № 5

Визначте  у  кожній  із  нижченаведених  ситуацій  підставу  для  неприйняття  ЄСПЛ  скарги  до  розгляду.

Ситуація 1. Громадська  організація «Український  вибір»  зібрала  3,5  млн.  підписів  на  підтримку  Всеукраїнського  референдуму  щодо  вступу  України  в  НАТО.  Однак  Президент  України  відмовився  видати  Указ  про  проголошення  референдуму  за  народною  ініціативою. Бездіяльність  глави  держави  була  оскаржена  у   всіх  судових  інстанціях,  однак  безрезультатно.  Після  цього  громадська  організація  звернулася  з  відповідною  скаргою  до  ЄСПЛ.  Скарга  до  розгляду  прийнята  не  була.

Ситуація 2. Громадянин  України  Харченко  уклав  із  фондом  «Відродження  Харківщини»  договір,  за  яким  виконав  на  замовлення  фонду  робіт  на  суму  100  тисяч  гривень.   Належної  оплати  не  отримав.  Пройшов як  позивач  усі  судові  інстанції,  всі  суди  програв.  Звернувся  із  відповідною  скаргою  до  ЄСПЛ.  Скарга  до  розгляду  прийнята  не  була.

Ситуація 3. Національний  суд  однієї  з  Європейських  держав виніс  остаточне  рішення  по  справі  Кононенка  20  січня  2016  року. Кононенка  та  його  адвоката  було  ознайомлено  з  цим  рішенням   29  січня  того  ж  року.  Скарга  до  ЄСПЛ  була  подана  5  серпня  2016  року.  Скарга  до  розгляду  прийнята  не  була.

Ситуація 4. Громадянин  Савченко  зазнав  жорстоких  тортур  під  час  перебування  у  відділку  поліції.  Звертався  до  суду  першої  та  апеляційної  інстанцій.  Домогтися  відшкодування  фізичної,  моральної  та  майнової  шкоди  не  зміг.  Звернувся із  скаргою  до  ЄСПЛ. Скарга  до  розгляду  прийнята  не  була.

Відповідь:

Ситуація 1. Громадська  організація  звернулася  з  приводу  порушення  права,  яке відсутнє  в  переліку  прав,  що  містяться  у  Конвенції.

Ситуація 2. Суд  не  розглядає  справи  спрямовані  проти  приватних  осіб  чи  недержавних  інституцій.

Ситуація 3. Були  пропущені  строки  для  розгляду   скарги.

Ситуація 4. Не  були  сповна використані  усі  внутрішні  засоби  юридичного  захисту.

6. Юридична  оцінка  пропонованих  заяв  до  ЄСПЛ

На  екрані  чи  на шкільній  дошці  подаються  загальні  вимоги  до змісту  заяви. Клас  ознайомлюється  з  ними.  Після  ознайомлення для  індивідуальної  роботи  класові може  бути  запропоновано  ознайомитися  з  трьома  заявами  до  ЄСПЛ  і  визначити  юридичні  недоліки  кожної  із  заяв.

Зміст заяви

Згідно з положеннями правила 47 Регламенту Суду, в заяві необхідно:

а) навести стислий виклад фактів, щодо яких скаржитися  заявник, та суть його скарг;

б) зазначити права, гарантовані Конвенцією або протоколами донеї, які, на думку  заявника були порушені;

в) назвати національні засоби юридичного захисту, якими скористався  заявник;

г) навести перелік рішень судів (або інших державних органів) у справі, із зазначенням дати кожного рішення та органу, який його виніс, а також коротку інформацію про зміст цього рішення. До листа необхідно додати копії самих рішень (Суд не повертає надіслані йому документи, тому необхідно надсилати виключно копії, а не оригінали).

Правило 45 Регламенту Суду вимагає, щоб заява булла підписана заявником, або його представником.

Заява  № 1

Я, Колобова  Марія Василівна, народилася 1968 року та проживаю в м. Краматорську, Донецька область, Україна.

 Рішенням від 13 червня 2015 року Краматорський міський суд  зобов’язав ДП «Шахта імені Калініна» виплатити мені заборгованість з заробітної плати і компенсацію за затримку виплати у розмірі 17575,66 грн.

 У зв’язку з реорганізацією шахти рішенням від 3 вересня 2015 року суд виніс рішення про передачу цих зобов’язань її правонаступнику — ДП «Артемвугілля».

 Листом від 30 березня 2016 року обласне управління юстиції повідомило мені, що банківські рахунки шахти були арештовані та що виконавче провадження подовжується. Крім того, управління посилалося на Закон України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» (набув чинності з 26 грудня 2001 року), який забороняє реалізацію майна з метою погашення боргів підприємств, 25 % або більше акцій яких належить державі.

 У квітні 2016 року я отримала7525 грн. Відповідно залишок заборгованості складає10050,66 грн.

 До цього часу рішення, винесене на мою  користь, залишається частково невиконаним.

 Через факт невиконання рішення, винесеного на мою  користь, протягом тривалого часу я вважаю себе жертвою порушення моїх прав на справедливий суд та на мирне володіння майном, яке передбачене статтею 1 Першого протоколу та пункту 1 статті 6 Конвенції.

Вимагаю 3000 ЄВРО як відшкодування матеріальної шкоди та 2000 ЄВРО як відшкодування моральної шкоди, якої я зазнала.

Колобова  М. В.  (підпис).

Юридичний недолік  заяви  № 1  полягає  в  тому,  що  до  неї  не  додані  копії  рішень  суду.

Заява  № 2

Я,  Харченко Василь  Васильович,  народився  у 1950 році і проживаю  у м. Білозірське, Донецька область, Україна.

 У 2001 році я звернувся до Добропільського міського суду  з позовною заявою про стягнення одноразової допомоги з мого колишнього роботодавця шахти  „Новодонецька”. 3 червня 2002 року міський суд присудив  менізагальну суму 50 822,44 грн. (приблизно 8 262,18 ЄВРО). 9 липня 2002 року виконавче провадження щодо виконання рішення міського суду було розпочато.

  У вересні 2002 року  я звернувся до міського суду зіскаргою на невиконання рішення від 3 червня 2002 року Добропільською міською виконавчою службою.

 18 жовтня 2002 року міський суд задовольнив мою  скаргу  та зобов`язав державну виконавчу службу виконати рішення.

  7 грудня 2004 року рішення, винесене на  мою  користь, було виконано у повному обсязі. Відповідно, державна виконавча служба закінчила виконавче провадження 7 грудня 2004 року.

Затримка  з  виконанням  судового  рішення  порушує мої  майнові  права. 

Вимагаю 3000 ЄВРО як відшкодування моральної шкоди, якої я зазнав.

До  заяви  додаю:

Рішення  Добропільського  міського  суду  від 3  червня  2002  року,  18  жовтня 2002  року.

Харченко В.В.  (підпис)

Юридичний недолік  заяви  № 2  полягає  в  тому,  що  у  ній  чітко не  зазначено прав, гарантованих Конвенцією або протоколами до неї, які, на думку  заявника, були порушені.

Заява  № 3

6 вересня 2000 року Краснолуцький міський суд зобов`язав державну шахту „Краснолуцька”  забезпечити  мене, Давиденко  Марію  Петрівну,   вугіллям в розмірі 8 850 кг.

6 жовтня 2000 року Краснолуцька міська державна виконавча служба відкрила виконавче провадження щодо виконання вищевказаного рішення. 5 травня 2003 року виконавча служба повідомила мене про те, що рішення суду не може бути виконано в зв`язку з великою кількістю виконавчих проваджень щодо стягнення коштів з боржника і що процедура примусового продажу майна, що належить боржнику, була зупинена у зв`язку з дією мораторію на примусову реалізацію майна, що належить державному підприємству, введеного Законом України від 29 листопада 2001 року.

 21 жовтня 2004 року рішення було виконано у повному обсязі.

Тривала  затримка  у  виконанні  судового  рішення  порушила  мої   права  передбачені п. 1 ст. 6 Конвенції та ст. 1 Протоколу № 1.

Вимагаю справедливої  компенсації  за  затримку  виконання  судового  рішення.

До  заяви  додаю:

Копію рішення  Краснолуцького  міського  суду  від  6  вересня  2000  року  та  копію  повідомлення  виконавчої  служби  про  неможливість  виконання  судового  рішення.

Давиденко  М. П.  (підпис)

Юридичний недолік  заяви  № 3  полягає  в  тому,  що  у  ній  не  визначено конкретної   суми  грошових  коштів,  на  яку  претендує  заявник.

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

Рефлексія. Продовжіть речення

На сьогоднішньому уроці я дізнався/дізналася…

Мені сподобалось:

Мені не сподобалось:

 

V. Домашнє  завдання.

1. Скласти  по  одній  заяві  до  ЄСПЛ.

2.Навести  аргументи  «за»  і  «проти»  обов’язковості  судової практики ЄСПЛ  для застосування національними судами.

3. Підготуватися до уроку узагальнення.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Христенко Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Єрмолаєва Віра Василівна
    Дякую за розробку, особливо за практичну складову.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Вдовиченко Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 серпня 2021
Переглядів
13163
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку