Урок "Права і свободи людини"

Про матеріал
Учням важливо розуміти, що природні права і свободи людини є первинними, вони--основа, фундамент і мета державної влади. Ознайомитися із поняттям «права людини» і «свободи людини», вміти називати права людини, знати як захистити права людини в Україні та світі.
Перегляд файлу

Тема: «Права і свободи людини»

Мета: ознайомитися із поняттям «права людини» і «свободи людини», вміти називати права людини, знати як захистити права людини в Україні та світі.

Хід уроку

І. Організаційний момент класу

Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Скажіть у яких шкільних предмети ви вже зустрічали поняття «права людини»?

Які види прав і свобод людини за сферою життєдіяльності розрізняють?

Демократичне суспільство нерозривно пов’язано із правами і свободами людини. Кожен із вас у повсякденному житті часто говорили «я маю право», «це моє право», «права людини».

Об’єднайтеся у пари і напишіть кілька висловів із поняттям «права людини».

Бесіда

А що таке права людини?

Навіщо нам потрібно знати свої права?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Про права людини сьогодні говорять усі. Це словосполучення використовують політики, журналісти, юристи, і навіть, ви як учні  застосовуєте поняття «я маю право» настільки часто, що воно вже стало звичним для нашої з вами свідомості. Проте кожна людина розуміє їх по-своєму.

Права людини можна визначити як права властиві природі людини, без яких людина не може існувати. Власне кажучи, права людини є правами якими ми володіємо вже тому, що ми люди.

Права людини—це визнані світовим співтовариством блага й умови життя, яких може домагатися особа від держави і суспільства, в яких вона живе, та забезпечення яких реальне в умовах досягнутого людством прогресу.

Ознаки прав людини:

  • Права людини—це не просто певні можливості людини, необхідні для її існування і розвитку, а блага, яких може домагатися особа від держави;
  • Ці блага мають бути визнані світовим співтовариством (закріплені у міжнародних договорах);
  • Забезпечення цих благ має бути реальним.

Усі люди прагнуть повного благополуччя і щастя. І кожен з нас розуміє значення цих слів по-своєму, тому важко не погодитись, що благополучна і щаслива людина—це та, яка має можливість задовольнити свої потреби (їжа, житло, сім’я, робота та ін.). а реалізувати усі свої потреби дають нам можливість різні законодавчі акти. Проте, лише мати права недостатньо, необхідно і знати їх.

Навіщо мені знати свої права?

Для уникнення ситуацій їхнього порушення

Для можливості захисту

Для відновлення порушених прав

Для поваги до прав інших людей, які мене оточують

Для того, щоб мати високий рівень правової культури

Основоположні права людини

Систему основних прав людини,  які закріплені Конституцією України і визначають правовий статус людини і громадянина, становлять:

Громадянські (особисті)—без них неможливе життя людини та її нормальний розвиток

Політичні—обумовлені статусом громадянина і дають змогу брати участь у житті держави

Соціально-економічні—дають змогу забезпечувати своє життя матеріально

Культурні—уможливлюють розвиток і самореалізацію особистості

Екологічні—забезпечують стан довкілля як умову життя людини

Права в галузі правосуддя—гарантують правову захищеність особи

Ст. 27, 28, 29, 34, 35, 33 КУ

Ст. 38, 40, 36, 37, 39 КУ

Ст. 41, 42, 43, 46, 48 КУ

Ст. 53, 54 КУ

Ст. 50 КУ

Ст. 55, 56, 59, 62 КУ

 

Держава як один із інститутів суспільства, покликаний забезпечити подальший розвиток, безпеку та стабільність. Отож і дотримання, гарантування та захист прав і свобод людини насамперед залежить від держави. Для цього вона створює відповідні процедури і механізми та використовує надані їй можливості. Наприклад, створювати правові акти, встановлювати правила поведінки, застосовувати примус.

Найважливішим універсальним документом з прав людини є Загальна декларація прав людини, прийнята в 1948 р. Генеральною Асамблеєю ООН.

Ми всі на національному та міжнародному рівнях повинні стежити за дотриманням прав людини. Скільки б не було фактів порушення прав людини з боку державної влади, жоден з них не може бути визнаний, якщо ніхто не заявить про його порушення. Саме тому ми маємо не лише поважати права інших осіб у повсякденному житті, але й пильно стежити за їхнім дотриманням. Правові механізми захисту ефективно функціонують лише тоді, коли ми відповідально користуємося ними.

Однією з основних гарантій дотримання прав людини є їх механізм захисту—це забезпечені державою можливості виконання громадянином певних дій, завдяки яким можна захистити свої права, свободи та законні інтереси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Повітряні кулі»

Учні розподіляються на групи від п’яти до шести осіб. Кожна група отримує плакат та маркери. Учні малюють повітряну кулю, яка летить над океаном або землею чи горами. Баластні мішки з піском, що символізують десять прав людини, кріпляться на плакат (див. перелік нижче).

Учні уявляють, що вони подорожують на «кулі з правами людини». Куля починає падати, та пасажири повинні скинути баласт для того, щоб уникнути серйозної аварії. Завдання учнів – визначити пріоритетність прав людини, що в грі представлені мішками з баластом. Вони використовують наступні критерії для вибору. Чи умовно міститься одне право в іншому? Чи має якесь одне право особливе значення для демократії або для наших особистих потреб?

Однак куля продовжує падати та потрібно скидати додатковий баласт через рівні інтервали часу. Учні повинні скинути більше мішків з баластом. Після того, як чотири або п’ять мішків скинуті за борт, куля безпечно досягає землі.

Пленарне обговорення у колі. Кожна група представляє свій список всьому класу/групі та пояснює свої пріоритети. Потім списки порівнюються. Чи є багато відмінностей? Також потрібно провести обговорення про роботу в групах. Про що було важко домовитися? Чи було складно віддати пріоритет певним правам людини на противагу іншим? Очікується, що учні зроблять висновок про те, що можливо було дійти згоди, і всі перелічені права людини є важливими, але люди можуть розставляти свої пріоритети, якщо вони стоять перед вибором.

В умовах чинної конституції скасування будь-якого з цих прав призвело б до серйозної шкоди для демократії. Права людини є природними правами і тому не можуть бути відчужені. Таким чином, перегони на повітряних кулях це обігравання ситуації, і ми сподіваємося, що диктатура ніколи не увійде у наше життя.

 Баласт на повітряних кулях складається з наступних прав:

  • Вільні вибори.
  • Недоторканність майна.
  • Рівність чоловіків і жінок.
  • Чисте та здорове середовище.
  • Доступ до здорової їжі та чистої води.
  • Право на освіту.
  • Свобода думки, совісті та релігії.
  • Одяг та житло для всіх громадян.
  • Невтручання у приватне життя.
  • Свобода пересування.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Питання

  • Що таке права людини?
  • Які критерії класифікації прав людини?
  • Що таке порушення прав людини? Наведіть приклади із життя.
  • Як класифікують механізми захисту прав людини?

V. Домашнє завдання

1. Параграф 10 підручника

2. Прочитайте текст Загальної декларації прав людини, охарактеризуйте її зміст. З якою метою в цьому документі передбачено, що «кожна людина має обов’язки перед суспільством»?

 

 

docx
Додано
21 серпня 2019
Переглядів
4937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку