Тема : Що таке ідентичність?
Мета: ознайомити учнів про сутність особистості та її багатовимірний характер, про власне «Я»; ознайомитися із поняттям «ідентичність» , та визначати види ідентичності; формувати усвідомлення того, що кожна людина є унікальною і неповторною.
Хід уроку
Епіграф
Я даю собі та іншим людям пораду,
Що звучить майже як заповідь:
«Пізнай самого себе!»
Сократ
І. Організаційний момент класу
Доброго дня, дорогі діти, скажіть, що вам подобається робити, а що не подобається? Що зазвичай роблять хлопці, а що дівчата?
(відповіді учнів)
Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Кожен день упродовж усього нашого життя ми робимо вибір і приймаємо рішення. Свобода вибору у формуванні власної ідентичності є засадничою характеристикою дотримання прав людини. Кожна людина має право вибирати, чи змінювати, на свій розсуд, різні спільноти, взаємодіяти з іншими групами, культурами тощо.
Питання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Питання
IV. Вивчення нового матеріалу
Ми народжуємось у цьому світі і поступово набуваємо певних, притаманних лише нам фізичних ознак і рис характеру. З волі батьків, родичів ми отримуємо ім’я і прізвище. Проживання в певному населеному пункті дає нам можливість називатися його мешканцями. Наше походження, особливості культури допомагають сформувати у нас відчуття належності до певної спільноти. Під час навчання, професійної зайнятості, громадської активності, у стосунках із сім’єю, родиною, друзями, колегами ми формуємось як особистості, розвиваємо власні «Я».
Ідентичність—це невід’ємна характеристика людини, що виявляється у визнанні своєї унікальності, з одного боку, й відчутті приналежності до певної спільноти, з іншого.
Є різні класифікації ідентичності, проте подумайте, чим ви можете відрізнятись від інших людей?
Поміркуйте, чи всі види ідентичності представлені у схемі? Додайте власні варіанти.
Усі види ідентичності мають свої особливості, що відрізняють нас від інших людей, громад, спільнот, народів. Адже кожна людина є особистістю унікальною і неповторною, а також невід’ємною у нашому суспільстві.
Гра «Точки зору вибору ідентичності»
Учні прослуховують цитати авторів різних країн. Обирають цитату, з якою вони або абсолютно згодні, або абсолютно не згодні. Учні, які обрали ті ж самі цитати, утворюють невеликі групи (не більше шести осіб) і обговорюють причини свого вибору. Групи призначають спікера. Через 5 хвилин спікер виступає з короткою цитатою про вибір цитати і діти обгрунтовують свій вибір.
Слухачі підбивають підсумки і повинні виділити ключову думку, яку вони для себе відзначили, слухаючи промову, наприклад, «Багато наших виборів є не зворотними» або «Коли ми робимо вибір, ми здійснюємо право на особисту свободу».
Цитати для гри
Якщо ви хочете, щоб щось було сказане, попросіть це зробити чоловіка; якщо ви хочете, щоб щось було зроблене – попросіть це зробити жінку.
Маргарет Тетчер
Свобода, у своєму прямому значенні, полягає в множинності вибору.
Симона Вейль
Все, що ви зараз робите, ви вибрали. Деякі люди не хочуть вірити в це. Але якщо ви старше двадцяти одного року, то ваше життя таке, яким ви його робите. Для того, щоб змінити своє життя, вам необхідно змінити свої пріоритети.
Джон С. Максвелл
Можливість вибору добра і зла знаходиться в межах досяжності всіх і кожного.
Оріген
Ви маєте тренувати свою інтуїцію – ви повинні довіряти тихому голосу всередині вас, який говорить вам, що сказати, і який вибір зробити.
Інгрід Бергман
Обираючи та діючи у своєму житті, ми створюємо ту людину, якою ми є, і ті маски, які ми вдягаємо.
Кеннет Паттон
Отже, ми формуємо нашу ідентичність за допомогою вибору і рішень, які ми приймаємо. Саме це підкреслює активну роль особистості і вказує на елемент навчання. У житті ми робимо помилки і тому також усвідомлюємо хибність того чи іншого вибору, який ми зробили. Ми можемо бути в змозі скасувати деякі вибори і виправити їх, але деякі вибори є незворотними. Зрештою, час можна витратити тільки один раз у житті. Тому наша ідентичність є певною мірою статичною і стабільною.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Питання
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 1 підручника.