Узагальнюючий урок з теми: "Права та обовязки" . Урок із застосуванням інтерактивних технологій . На уроці було застосовано диференціацію (робота з картками). Системне повторення починається з хвилинки - розминки "Терміни" , учні згадують що таке право, бовязок, Конституція. Кросворд на уроці, дає можливісь учням згадати , про що вивчали на минулому уроці. На уроці включена робота з Конституцією України та її статтями. До актуалізації опорних знань була включена дослідницька робота учнів. Фізкульхвилинка була пізнавальною , запрошені учні молодшої школи заспівали пісню про права. Узагальнення вивченого було зроблено у вигляді заповнення таблиці самостійно. Підсумок уроку пройшов у вигляді тестового завдання.
Тема: Права та обов’язки громадянина.
Мета: залучити учнів до активного вивчення правознавства, вчити відрізняти права від обов’язків поглибити та розширити знання учнів по даній темі, а також закріпити вивчене , а саме про права та обов’язки громадянина, навчати працювати з документами, робити висновки, узагальнення та й порівняння
Корекційна мета: систематизувати, закріпити та узагальнити знання з права.
Розвивати: у учнів пам'ять, увагу, мислення на основі системного повторення, актуалізації знань ; творчі здібності на основі додаткових вправ та цікавих завдань, дослідницької роботи, розвивати культуру дітей.
Формувати: знання, уміння та навички учнів узагальнювати, порівнювати, робити висновки на основі набутих знань; розуміння документів та законів. Виховувати: патріотичні почуття у учнів, повагу до законів , а також почуття гордості за свою країну. Виховувати у дітей повагу і шану один до одного та інших людей.
Тип уроку: узагальнення.
Наочність: документи Конституція України, Декларація прав дитини, Конвенція про права дитини, кросворд, роздатковий матеріал ( схеми, цікаві завдання), мультимедійна дошка.
Індивідуальна робота: (диференціація) завдання на картках.
Хід уроку:
1.Організаціонний момент. ( слайд 1)
-перевірка наявності всіх присутніх учнів (рапорт чергового)
-перевірка готовності до уроку
-настрій учнів на урок (корекційні вправи), (девіз)
Учитель: Доброго дня вам діти! Сьогодні до нас завітали гості та маленькі помічники «Козачата» привітайтесь з ними.
Наш урок розпочнемо такими словами: (учень читає)
Треба дітям всього світу
Не сваритись, а дружить.
І по правилах хороших,
По законам треба жить.
2.Повідомлення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності: (слайд 2)
Учитель: Ти особливий! Як і кожна особистість.
Ти неповторний! У природі все таке!
Сніжинки навіть формою всі різні.
А ти – природи диво, ще й яке!
Для своїх батьків ви є дітьми, для України – її громадянами, які наділені державою правами та обов’язками. І тема нашого уроку : «Права та обовязки громадянина» (робота в зошиті – записати тему уроку) (слайд 3)
В кінці уроку ми повинні відповісти на наші проблемні питання: (слайд 4)
Девізом нашого уроку є такі слова: (слайд 5)
“Як світло денне, нам потрібне право, бо без законів не живе держава!”
3.Системне повторення:
Отже, кожна людина має право брати участь у житті держави. Адже ви діти є також громадянами держави і ви також маєте права та обов’язки.
Тож зараз у нас буде невеличка хвилинка-розминка «Терміни» (слайд 6 ), сьогодні на уроці ви юні правознавці, вам потрібно дати пояснення таким термінам, як «Право» та «Обовязок», але не просто пояснити, а виконати завдання: працювати будете в парах, у вас на партах лежить завдання , тобто слова з яких потрібно скласти речення це і буде пояснення терміну. Перший ряд складає пояснення до терміну «Право», другий – «Обовʼязок»
(Право — система обов'язкових для всіх, формально визначених правил поведінки, які встановлюються або дозволяються державою). –
Навіщо нам потрібно знати права? ( Щоб вміти себе захищати і не потрапити у біду).
– А що таке обов’язок? (Обов'язок — це сукупність моральних зобов'язань людини перед суспільством).(слайд 7)
Робота в зошиті (записати терміни в зошит)
Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?
Учень: Дитина – людина, якій ще не виповнилося 18 років.
Учитель: Кожна держава повинна піклуватися про своїх громадян: про чоловіків і жінок, багатих і бідних, про людей усіх національностей, будь-якого кольору шкіри, у тому числі про маленьких громадян. У кожній демократичній державі є Конституція, яка захищає людину, гарантує її права.
Діти, а що таке Конституція? ( діти відповідають) (слайд 8)
Учень: Конституція – основний Закон будь-якої держави. У ній записані усі правила, за якими повинні жити люди нашої країни.
Учитель: Отже, пропоную вам попрацювати та кросворд наш розв’язати!
(слайд 10)
суспільстві. (Закон)
П |
Р |
А |
Ц |
Я |
||||||||||||||||||
М |
И |
Р
|
У |
|||||||||||||||||||
З |
А
|
К |
О |
Н |
||||||||||||||||||
К |
О |
Н |
В
|
Е |
Н |
Ц |
І |
Я |
||||||||||||||
Ж |
И
|
Т |
Т |
Я |
||||||||||||||||||
Ш |
К |
О |
Л
|
А |
||||||||||||||||||
К |
О |
Н
|
С |
Т |
И |
Т |
У |
Ц |
І |
Я |
||||||||||||
Учитель: А скільки статтей має Конституція? (Слайд 11)
Учень: Конституція має 161 статтю.
Учитель: Ми – громадяни України, і у нас є обов’язки перед державою, перед своїми рідними. Головний обов’язок – поважати права інших. Які у Конституції України записані обов'язки?
Учень: Стаття 51 – піклуватись батькам про дітей, а дорослим дітям – про непрацездатних батьків.
Учень: Стаття 65 – захищати Вітчизну.
Учень: Стаття 66 – охороняти природу.
Учень: Стаття 67 – платити податки.
Учитель: Розділ про права людини- один із найважливіших у Конституції України. Закони держави мають захищати людину, її права. Діти! Які ви знаєте записані у Конституції України права?
Учень: Право на життя.
Учень: Право на житло.
Учень: Право на освіту.
Учень: Право на медичну допомогу.
Учень: Право на відпочинок.
4. Актуалізація опорних знань:
Учитель: За допомогою Конституції держава повинна піклуватися про своїх громадян. Але в усіх дітей є ще своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини». (Слайд 12)
Ми з вами проводили дослідницьку роботу поділившись на дві групи і от перша група вела дослідницьку роботу про Декларацію прав дитини.
Виступ учнів:
Діти, а чи знаєте ви, що «Декларація прав дитини» була ухвалена ООН у 1959 році? Декларація мала 10 стислих статей, програмних положень, які закликали батьків, окремих осіб, державні органи, місцеву владу та уряд визнати викладені у ній права, свободи й дотримуватись їх.
Учитель: На основі цієї Декларації 20 листопада 1989 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила Конвенцію прав дитини, яку називають «світовою конституцією прав дитини».
Робота в зошитах: ( записати , що таке Декларація та коли була прийнята) (слайд 13)
Друга група досліджувала про Конвенцію прав дитини (виступ учнів) (слайд 14)
Цей документ було ухвалено 191 країною світу! Майбутнє кожної людини і
людства в цілому залежить від молодого покоління, тому забезпечення прав дітей та їх правовий захист, є основним завданням сучасності.
Діти! Знайдіть правильну відповідь на таке запитання – скільки статтей містить Конвенція ООН про права дитини?
Згідно з Конвенцією про права дитини Україна у квітні 2001 року прийняла Закон про охорону дитинства.
Робота в зошитах: ( записати , що таке Конвенція та коли була прийнята) (слайд 15)
Коли народжується дитина перше її право – це на життя, а скажіть яке друге право вона зразу має (діти відповідають) – Правильно, це право на імя (слайд 16)
Право на ім’я.
Як маленьке немовля
У світ двері відчиня,
То дарують йому слово,
Слово це — його ім'я.
Підростає немовлятко —
Чи дівчатко, чи хлоп'я,
Разом з ним іде це слово,
Слово це — його ім'я.
Кожен дружить із цим словом
Протягом всього життя.
Здогадались, що за слово?
Слово це — його ім'я
Ми маєм право на ім'я:
І ти, і він, і ми, і я.
У кожного воно своє,
До того ж зміст у нього є.
Вчитель: –А чи знаєте ви ,що означають ваші імена? Так от я також провела дослідницьку роботу , та дізналась , що ж означають ваші імена.
(вчитель зачитує значення кожного імені) (слайд 17)
А зараз ми трохи з вами відпочинемо і послухаємо наших «Козачат», які приготували пісню.
Фізкультхвилинка. (козачата , співають пісню про права)(слайд 18)
5.Узагальнення вивченого матеріалу:
Зараз ви навчаєтесь у школі і більшу частину свого часу проводите в шкільній родині і у вас як в учнів також є права та обов’язки . А зараз ви виконаєте завдання: Хто більше знає прав та обов’язків учнів. (слайд 19)
Завдання:
Перша група записує в таблицю права учнів
Друга група записує обов’язки учнів
Права учнів |
Обов’язки учнів |
|
|
|
|
( після виконання , учні обмінюються таблицями і перевіряють виконане, один в одного)
Міжпредметна робота: (слайд 20)
Ми вже з вами знаємо три документи в яких прописані ваші права і коли вони були прийняті, а зараз таке завдання, порахуйте будь ласка і скажіть, скільки років тому було прийнято:
6.Підсумок уроку:
Вчитель: Ось ми з вами і підійшли до підсумку уроку, але перед тим як відповісти на наші проблемні питання ви виконаєте останнє завдання , яке складається з тестів ( слайд 21), в тестовому завданні 8 запитань, на кожне запитання є три варіанти відповідей , вам потрібно вибрати лише одне правильне і підкреслити його.
Тестове завдання
1. Конвенція –це …
а) закон;
б) угода;
в) наказ.
2. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей?
а) Декларацію прав дитини.
б) Конвенцію прав дитини.
в) Закон України про охорону дитинства.
3. Якими законами регулюються права дитини в Україні?
а) Декларацією прав людини.
б) Конвенцією прав дитини.
в) Законом України про охорону дитинства.
4. Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН про права дитини?
а) 30;
б) 91;
в) 191.
5. Коли Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні?
а) 27 вересня 1991 року;
б) 27 вересня 2000 року;
в) 1 травня 1992 року.
6. Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції ООН?
а) 25;
б) 30;
в) 40.
7. Дитиною вважається…
а) істота, що потребує повноцінних умов для розвитку і зростання;
б) людська істота до досягнення нею 18-річного віку;
в) захищений законом повноцінний член суспільства.
8. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим:
а) Обов’язок.
б) Право.
Вчитель: Зараз перевіримо ваші відповіді. ( діти відповідають)
Молодці добре справились з завданням, тепер відповімо на наші проблемні питання : (слайд 22)
7.Оцінювання учнів.
Всі сьогодні молодці, добре працювали на уроці,
8. Домашнє завдання: