Урок ”Правила безпечної поведінки в басейні та на льоду. Попередження травм під час рухливих ігор та занять фізичною культурою” .

Про матеріал

Мета уроку. Вчити поведінки на льоду та на воді під час занять в басейні та гри в рухливі ігри; розглянути загальні способи допомоги та самодопомоги при виникненні небезпечних ситуацій ; розвивати пам'ять, увагу, вміння працювати в групах, вести діалог; розвивати здоров'язбережувальну компетентність; виховувати толерантність і комунікабельність.

Перегляд файлу

Тема. Правила безпечної поведінки в басейні та на льоду.

           Попередження травм під час рухливих ігор та занять  

           фізичною культурою .

Мета: -вчити культури поведінки на льоду та на воді під час занять в басейні та

              та під час гри в рухливі ігри;

  • розглянути загальні способи допомоги та самодопомоги при виникненні небезпечних ситуацій ;
  • розвивати пам’ять, увагу, вміння працювати в групах, вести діалог;
  • розвивати здоров’язбережувальну компетентність;
  • виховувати толерантність і комунікабельність.

 

Учні повинні знати:називати правила  безпечної поведінки в басейні та на льоду, занять фізичною культурою.

Учні повинні вміти: наводити приклади безпечної поведінки на льоду, правила надання першої допомоги потерпілим; працювати з роздатковим матеріалом та робити власні висновки.

Обладнання: підручник, зображення рятувального кола, роздрукована вправ ” Коло ідей ” , канцелярська скріпка, ”сторінка із щоденника” .

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

Психолог Вправа ”Продовжіть за мною”

Психолог зачитує речення, які не мають продовження, а учні закінчують їх.

1. Найбільше мені подобається у собі…

2. Я почуваюсь щасливою людиною, коли …

3. Я сумую, коли…

4. Батьки називають мене…

5. Понад усе я люблю…

6. Я хочу, щоб друзі…

7. Я посміхаюся, коли…

Підсумок вправи проводить психолог. Ви мабуть помітили, що кожен у класі дав свою відповідь на запитання, а це ще раз доводить, що кожна людина  -індивідуальність.

ІІІ. Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель роздає кожному учню зображення рятувального кола .

Словничок. Рятувальне коло - поплавок із матеріалу, що не тоне; може втримати 2-х людей.

  • Чому саме рятувальне коло буде символом нашого уроку?

Психолог.  Вправа ” Очікування ”.

Які питання ви б хотіли обговорити детально? (Учні пишуть на колі і охочі відповідають).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Найбільш чудовий відпочинок у літку - відпочинок на воді. Окрім

того вода – це чудодійний засіб оздоровлення організму. Плавання зміцнює організм, розвиває силу, спритність, витривалість. Людина, яка вміє  плавати, почуває себе у воді спокійно і впевнено. Але, на жаль, для декого відпочинок біля води закінчується трагедією. Так, серед основних причин загибелі дітей на воді є невміння плавати та купання без нагляду дорослих.

Для того, щоб відпочинок на воді приніс тільки задоволення необхідно дотримуватись певних правил.

Аналітична фронтальна бесіда.

Які правила поведінки на воді порушують люди?(робота з дидактичним, наочним матеріалом чи підручником).

Купатися можна тільки у спеціально відведених та обладнаних для цього місцях.

Безпечніше відпочивати на воді у світлу частину доби. Купатися краще в спокійну безвітряну погоду при температурі води не нижче +20С, повітря має мати температуру не нижче +24С.Після прийняття їжі купатися можна не раніше, ніж через 1,5-2 години. У воду заходити слід повільно: постій і почекай, дозволяючи тілу пристосуватися до температури води. Перед зануренням у воду необхідно змочити обличчя і плечі. Це особливо важливо для тих, хто купається вперше в сезоні, а також для тих, хто особливо чутливо сприймає холод.

Обережно пробуй дно ногою. Якщо не вмієш плавати, не заходь у воду глибше пояса, щоб не оступитися і не потрапити на глибоке місце, в яму, чи не опинитися на сильній течії.

У воді варто бути не більше 15 хвилин. Перебуваючи у воді, не стій на одному місці, активно рухайся, плавай. Не купайся аж доти, поки тобі не стане холодно, бо при переохолодженні у воді наступає різке скорочення м'язів, що несе за собою зупинку дихання. При перших ознаках переохолодження негайно виходь з води, переодягнися у сухий одяг, зроби декілька фізичних вправ, простих рухів, присідань або побігай.

    Ніколи не плавай наодинці. Не запливай далеко, особливо за буї, оскільки можна не розрахувати свої сили. Навчися відпочивати на воді. Для цього необхідно вміти плавати на спині. Перекинувшись на спину і утримуючи себе на поверхні легкими рухами рук і ніг, ти зможеш відпочити. Інколи може судомити ногу. Цьому можна зарадити. Необхідно потерти ногу об ногу або розтерти її рукою. Можна допомогти собі так: поколоти місце судоми шпилькою або випрямити ногу і підняти на себе пальчики.

    Перед тим, як стрибати у воду, переконайся у безпеці дна і достатній глибині водоймища.

    Пірнати можна лише там, де є для цього достатня глибина, прозора вода, рівне дно.

    Після купання не рекомендується сидіти на сонці, краще відпочити в тіні.. Пам’ятай, надувні матраци і надувні іграшки вітром або течією  може віднести дуже далеко від берега, а хвилею перевернути, з них може вийти повітря, і вони втратять плавучість.

    Якщо ти став свідком того, що людина тоне чи кличе на допомогу - негайно повідом рятувальників, які завжди чергують на обладнаних для купання місцях.

Учитель. Метод ” Синтез думок ”. Які правила поведінки в басейні вам відомі? Які з них ви обов’язково виконуєте? Про які інколи забуваєте?

Водойми ваблять нас не тільки влітку, але й в зимові морози. Зима - чудова пора відпочинку на льоду. Скільки радощів вона приносить! Забави на ковзанах, лижах, санчатах! Тому усі ми із задоволенням зустрічаємо цю пору року, іноді забуваючи про небезпеку, яку може приховувати лід, а саме тонкий лід.

Щоб ні з ким не трапилося лиха, потрібно обережно поводитись на льоду. Найбільш небезпечна крига – перша та остання, адже така крига ще надзвичайно тонка, неміцна і не витримує маси навіть маленької дитини. Лід блакитного кольору - найміцніший, а білого - значно слабший. Перш ніж ступити на лід водоймища, дізнайся про товщину льодового покриву за допомогою довгої загостреної палиці (плішні) чи іншого подібного предмета, але обов'язково легкого, який ти вільно можеш тримати в руці.

 Правила поведінки на льоду:

1. Виходити на лід можна тільки за стійкої морозної погоди.

  1. Переходити водойми потрібно в спеціально позначених і обладнаних для цього місцях.
  2. Забороняється виходити на лід, товщина і міцність якого вам невідомі.
  3.  Забороняється спускатися на лижах з крутого берега на неперевірений на міцність і товщину лід.
  4. Забороняється збиратися на льоду великими групами в одному місці.
  5. Забороняється виходити на лід під час весняного танення снігу та льоду, а також сильного перепаду температури під час весняного потепління.

Надання допомоги потерпілим на льоду (робота з наочним матеріалом чи підручником)

Щоб допомогти людині, яка терпить лихо і не постраждати самому, дотримуйтесь наступних правил:

1. Без потреби не виходьте на лід. Подумайте, чи зможете під час надання допомогти впоратись самотужки, чи краще покликати на допомогу ще кого-небудь. Якщо поряд нікого немає, то дійте продумано і обережно, щоб замість допомоги не погіршити становище.

2. Зателефонуйте за номерами телефонів 101 та 103

3. Протягніть потерпілому довгу жердину, дошку, палицю від лиж, лижу, хокейну ключку або киньте шнур, зв’язані паски тощо. Якщо вам все-таки необхідно вийти на лід, то ляжте на лід і повзіть по поверхні, штовхаючи рятувальний засіб перед собою або кидаючи перед собою шнур чи пасок.

4.Витягніть потерпілого, попросіть його працювати ногами – так буде легше витягнути його з ополонки. Коли ви його витягли. не дозволяйте йому підійматись на ноги, нехай він повзе вслід за вами до берега. Не перевіряй товщину льоду ударами ніг!

Психолог . Вправа: ” Плесніть  у долоні ті, хто…”.

1. Чи всі ви учні?

2. Плесніть у долоні ті, хто приходить на допомогу друзям!

3. Хто має зелені, сині, карі очі?

4. Любить співати, танцювати?

5. Любить грати у футбол, баскетбол, волейбол;

6. Відпочивати в лісі, біля річки;

7. Ходити в похід;

8. Любить комп’ютерні ігри;

9. Знає про шкідливість і небезпеку комп’ютерних ігор;

10. Любить допомагати батькам;

11. Прибирає в кімнаті;

12. Любить тварин;

13. Любить отримувати подарунки;

14. Систематично вчить уроки;

Підсумок психолога.

Спорт - це не лише здоров’я, а й виховання впевненості у собі, цілеспрямованості й здорового честолюбства. Тож не дивно, що більшість батьків усвідомлює важливість спортивних занять для власних дітей. Однак тут варто пам’ятати, що кожна дитина — індивідуальність, тож, обираючи спортивну секцію, слід максимально врахувати стан здоров’я дитини, характер та уподобання. Спортивні заняття повинні бути задоволенням — лише в цьому випадку вони принесуть максимум користі. Великою помилкою є й гоніння за модою - вибір ” престижних ” видів спорту.

Учитель. Метод. Класичний мозковий штурм.

  •              А чи задумувались ви чому вживають термін ” фізична культура ”?
  •              Що саме означає термін ” культура ”?

Фізична культура є важливим засобом підвищення соціальної і трудової активності людей, задоволення їх моральних, естетичних та творчих запитів, життєво важливої потреби взаємного спілкування, розвитку дружніх стосунків. Неможна розвивати дружні стосунки та всебічно розвиватись, недотримуючись певних норм та правил.

Культура - це сукупність норм поведінки. Отже, спортсмени - це не тільки треновані, сильні, спритні, але й люди, котрі знають як правильно виконувати дані вправи й усвідомлюють власну відповідальність за своє здоров’я. Можна сказати, що кожен вид спорту має свій ” етикет ”. А саме, правила виконання вправ, правила надання само - та взаємодопомоги під час спортивних травмах. Ці правила зародилися в Греції. Саме ця країна сприяла розвитку спорту.

Перші Олімпійські ігри відбулися у 776 - му році до н.е. в Олімпії. Олімпія - містечко, розташоване в Південній Греції, добиралися туди морем або сухопутними дорогами. Приїжджали сотні учасників і тисячі глядачів з усіх полісів Еллади, включаючи колонії. Поліс - самостійна одиниця розселення з управлінням в центрі цього поселення. Поняття включало навколишні  ” села ”. Поліс Спарта, наприклад, був створений мережею сіл. У стародавніх греків не було поділу на міста і села. 

( Взято з Вікіпедії ).

На Олімпійських іграх змагалися в силі та спритності борці, бігуни, метальники списів і дисків, кулачні бійці, стрибуни. Ігри проводилися раз на чотири роки в самий розпал літа. На час Олімпійських ігор заборонялися війни між ворогуючими грецькими полісами.                                        

У рік Олімпійських ігор глашатаї розносили по містах Еллади радісну звістку: ” Всі в Олімпію! Священний мир оголошено, дороги безпечні! Так переможуть найсильніші! ”. Під час проведення ігор припинялися повстання та війни.                                                                                                                    

У змаганнях могли брати участь всі вільні греки: бідні і багаті, знатні і незнатні. Проте жінкам заборонялося бути присутнім навіть у ролі глядачок. Олімпійські ігри були присвячені Зевсу: це був суто чоловіче свято. Розповідали, що одна смілива грекиня, одягнувши чоловічий одяг, таємно проникла в Олімпію, щоб поглянути на виступ сина. Коли юнак переміг, його мати в захваті кинулася до нього, і всі зрозуміли, що перед ними жінка. Нещасну мали стратити, але з поваги до її сина - помилували. Майже за рік до початку ігор всі учасники зобов'язані були приступити до тренувань у своєму рідному місті. День за днем десять місяців поспіль невпинно вправлялися атлети (учасники змагань, люди міцної статури, силачі). А рівно за місяць до відкриття ігор їм належало прибути до Південної Греції там поблизу від Олімпії продовжити підготовку. Учасникам ігор зазвичай ставали заможні люди. Бідняки не могли тренуватися довгими місяцями. Олімпійські ігри тривали п'ять днів.

У перший день атлети приносили жертви богам, давали клятву боротися чесно. Судді клялися виносити справедливі рішення. Наступні три дні проводилися змагання. Більшість змагань проходило на стадіоні. Місця глядачі займали зночі. Одного разу якийсь - старий  дідусь запізнився і ніяк не міг знайти собі місце. Здавалося, ніхто не помічав його. Але ось він наблизився до тієї частини стадіону, де сиділи спартанці. Всі вони дружно встали, щоб поступитися місцем літній людині. І тут весь стадіон почав ляскати в долоні, схвалюючи вчинок спартанців. Старий же промовив: ” Всі громадяни знають правила пристойності, але слідують їм лише спартанці ”.

1.Займатися спортом та гратися в рухливі ігри потрібно тому, що вони розвивають усі групи м'язів, зміцнюють наш організм.

2.Найбільш поширені травми:

забої, синці, травми кінцівок,травми обличчя,травми хребта.

3. Засоби індивідуального захисту потрібно мати кожному: шлеми, наколінники та налокітники. До вибору особистих засобів захисту слід віднестися відповідально.

 Вони можуть вони врятувати життя спортсмена.

Розглянемо кілька найпоширеніших  спортивних травм та складемо алгоритм надання першої допомоги (відео чи наочний матеріал).

1.Ознаки і характерні риси гострої травми хребта.

     Дуже небезпечні ушкодження шийного відділу, на який припадає до 20% всіх травм хребта.  У цьому випадку характерна поява гострого болю в шийному відділі, обмеження рухливості голови. При ушкодженні хребта характерна гостра біль або неможливість здійснювати рухи в хребті. При переломах хребта може бути пошкоджений спинний мозок, що викликає паралічі рук та ніг.

1. Викликати негайно невідкладну допомогу

2. Травмований має лежати на підлозі чи асфальті

При травмах хребта не можна нахиляти, повертати і піднімати голову і тіло, а також переміщати травмованого до прибуття лікаря. Якщо на голові захисний шолом, не знімайте його.

2.Перша допомога при забоях.

Забезпечте травмованому спокій.

Прикладіть до місця травми лід або холодний компрес на 10-15 хвилин. Це зменшить біль.

Якщо зачеплений суглоб, забинтуйте його пов'язкою.

Якщо травмований  швидко заспокоївся і не почуває себе погано, то з ним все в порядку. Якщо його нудить, у нього бліда шкіра, він не припиняє плакати  - негайно зверніться до лікаря.

 Нотатки в зошиті. Коли звертатися до лікаря.

• Якщо людина після отримання травми якийсь час залишається лежати без руху.

• Якщо через деякий час після забиття потерпілого нудить, він плаче.

3. Досить часто можна зустріти забій носа, який відбувається в результаті падіння. У даному випадку травма може бути дуже небезпечною, оскільки потерпілі не особливо звертають увагу на появу ознак. Навіть бувають випадки, коли вони навмисно приховують від дорослих цей сумний інцидент. Що стосується основних симптомів:

- больовий синдром різної інтенсивності, який посилюється навіть при незначному дотику;

- припухлість, що з'являється в результаті травми м'яких тканин;

- підшкірний крововилив (гематома, синець, іншими словами - синяк);

- носова кровотеча.

Потрібно прикласти холод до перенісся . Ні в якому випадку не можна задирати голову назад.

V.Закріплення і узагальнення знань. Матеріал взято із сайту http://good-know.com/virshi-pro-sport-dlya-ditey/

 

Вело-
Вело-
Вело-
БАХ!!!
Іскри веселкою в очах.
ВЕ – в канаві.
ЛО – в підвалі,
СІ – в кюветі.
Сам – в кущах…
По педалі,
По деталі,
Підбирали,
Прибивали –
Так підходить, отак – ні.
Прикрутили,
Пригвинтили –
Полагодили…

 

Фронтальна бесіда з класом.

 Про що розповідається в цьому вірші?

Які засоби захисту має мати велосипедист?

 

VІ. Підведення підсумків.

Обговорення очікувань. Кожен учасник групи кріпить їх до дерева рішень, що має кожна група.

  •              На цьому уроці мені запам'яталося…
  •              Я обов'язково розповім друзям про…
  •              Дома з батьками я обговорю…

 

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф підручника…

Скласти лист-настанову своєму приятелю чи приятельці як поводити себе на уроках фізкультури

 

 

Література

1.Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика,  досвід, -К., 2002.

2.Бойченко Т., Василенко С. Основи здоров’я підручник – Київ: Генеза. 2013                           

3. Воронцова Т., Пономаренко В. Основи здоров’я. Посібник для вчителя. – Київ: Алатон, 2008р.

4. www. Andreyka.com.ua

5. www.bohdan.digital.com.uа

6. http://good-know.com

 

 

docx
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
3741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку