Мета уроку. Розглянути значення відпочинку для гармонійного розвитку людини. Обговорити життєві ситуації, що призводять до втоми. Проаналізувати вплив на здоров'я телебачення та комп'ютера.
Тема. Відпочинок школяра. Ознаки перевтоми. Умови
Здорового сну. Вплив телебачення і комп’ютера на здоров’я.
Мета:-розглянути значення відпочинку для гармонійного розвитку людини,
Учні повинні знати: ознаки перевтоми та умови здорового сну;
Учні повинні вміти: наводити приклади способів перепочинку під час занять, пояснювати, навіщо треба обмежувати час перебування з гаджетами.
Обладнання: підручник, Червоні та зелені карточки кожному учневі, листочки А4 з незаповненою таблицею ” Види перевтоми та їх ознаки ”.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І. Організація класу до уроку.
Психолог. Вправа ”Напиши листа”
Робота в групах. Складіть лист-настанову учневі, який приймає участь у спортивних змаганнях. (5хв)
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
Зачитайте ваш лист-настанову.
Яких травм можуть зазнавати спортсмени?
Як надати першу допомогу при забоях?
Які ознаки і характерні риси гострої травми хребта?
Чи існують правила поведінки в басейні?
Чим небезпечні ігри на льоду?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Завдання визначте тему уроку. Перегляд фрагменту мультфільму ”Маша і ведмідь. Гість ”. або наочного матеріалу.
Мозковий штурм
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Психолог. Вікторина "Формула здоров'я"Піднімати зелену карточку, якщо відповідь так. Червону – ні.
Вчитель.Втома — тимчасове зниження працездатності організму або органу внаслідок інтенсивної або тривалої роботи, яке виявляється в зниженні кількісних і якісних показників роботи і погіршенні координації робочих функцій.
Розрізняють фізичну і розумову втому та перевтому.
Робота в парах (письмово)заповніть таблицю, вказавши з власного досвіду ознаки фізичної та розумової перевтоми. Жести які людина при цьому використовує.
Розумова перевтома
|
|
Фізична перевтома
|
|
Підказка. Хапається за голову, опускає руки, підвищення температури, дуже жестикулює руками, роздратована, кричить, мовчить, погано спить, немає апетиту, відчуває сонливість, розсіяна увага, болять м’язи… |
Коло ідей.
Перевтома проявляється, як правило, почуттям слабкості, втоми, виснаження. Виникнути такий стан може в результаті важкої, тривалої і напруженої роботи, при частих недосипаннях і нервових стресах. Якщо з організмом все нормально, то перевтома проходить досить швидко, треба відпочити кілька днів і добре виспатися. Однак іноді в організмі бувають збої, і тоді впоратися з перевтомою стає в рази складніше. Тривалі періоди перевтоми можуть призвести до серйозних порушень, наприклад, до синдрому хронічної втоми.
Саме в таких ситуаціях надзвичайно корисними є різні види пасивного відпочинку. А сон можна вважати хорошим лікарством.
Дефіцит сну не можна заповнити — спати необхідно кожен день, а точніше ніч, так як денний сон не може дати стільки енергії, скільки отримуємо ми вночі. Важливим є і та обстановка, у якій ми засипаємо. Необхідно правильно обладнати простір спальні. Для цього слід постійно підтримувати порядок, не перевантажувати простір численними елементами декору, вибирати кольори стін і постільної білизни відповідно до смакових уподобань (бажано лаконічних теплих відтінків, не дратівливих і таких, що не збуджують нервову систему), тканина постільної білизни має бути натуральною. Важливо засипати в добре провітреному приміщенні. Необхідно звести до мінімуму гамір, гучні розмови, музику тощо.
Обговорення.Чи може невелика музична композиція допомогти людині трішки перепочити? Коли ви слухаєте музику? Що ви собі уявляєте під час хорошої музики?
Музична руханка.
Психолог.Тест”Чи вмієте ви проводити вільний час”. Матеріал розміщено у додатку 1
Вчитель. Вправа незакінчені речення. Слова для довідки можна написати заздалегідь на дошці.
Продовжіть приказки та вислови
Голові також потрібно відпочивати, а не тільки…
Щоб відпочити, потрібно спочатку…
Добре відпочивати тоді, коли…
Відпочинок-це робота…
Слова для довідки :з задоволенням,зміна занять, робота зроблена,руками, втомитися, веселитися, зміна захоплення, робота незавершена.
Гра ”Займи позицію ” Комп’ютер,телебачення та навчання.Піднімати зелену карточку, якщо відповідь так. Червону – ні.
Швидкий пошук інформації
Велика кількість відеоматеріалів
Різноманітні тести, кросворди, презентації.
Економить час для вивчення уроків
Краще запам’ятовування інформації
Сидяче положення протягом тривалого часу
Електромагнітне випромінювання
Перевантаження суглобів кистей
Підвищене навантаження на зір
Стрес у разі втрати інформації.
Завжди правильно висвітлена інформація
”Краде час” ”, який можна було б використати для іншого.
Підсумок гри.
Комп’ютер допомагає ефективніше вивчити уроки. Тривале перебування перед монітором може зашкодити нашому здоров’ю. перегляд великої кількості телепередач ” краде час”, який можна було б використати для іншого.
V.Закріплення і узагальнення знань.
Психолог.Притча про втому.
Розмова батька з дочкою.
Батько замість відповіді поставив на вогонь три однакових каструлі з водою, в одну кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час.
- Що змінилося? - запитав він свою дочку,виймаючи з води моркву і яйце, наливаючи в чашку кави з каструлі.
- Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді - відповіла вона.
- Ні, дочка моя, це лише поверхневий погляд на речі. Подивися - тверда морква, побувавши в окропі, стала м'якою і піддатливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих обставин - окропу. Так і люди - сильні зовні можуть розклеїтися і стати слабаками там, де крихкі і ніжні лише затвердіють і зміцніють ...
- А кава? - запитала дочка.
- О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому середовищі і змінили її - перетворили окріп в чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин - вони змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання з ситуації ...
Метод ” Дебати”
Як зрозуміли ви цю притчу?
Наведіть приклад.
VІ. Підведення підсумків.
Комп’ютер – відмінний винахід людства, але давайте не будемо забувати один одного, частіше зустрічатися і спілкуватися наживо, гуляти на природі, займатися спортом . Адже комп’ютер ніколи не зможе зробити головного у вашому житті – замінити вам близького і рідну людину.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф підручника…
Література
1.Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід, -К., 2002.
2.Бойченко Т., Василенко С. Основи здоров’я підручник – Київ: Генеза. 2013
3. Воронцова Т., Пономаренко В. Основи здоров’я. Посібник для вчителя. – Київ: Алатон, 2008р.
4. www. Andreyka.com.ua
6.http://moyaosvita.com.ua
Додаток 1
Тест ”Чи вмієте ви проводити вільний час”
Цей тест допоможе вам визначити, чи вмієте ви відпочивати і приємно проводити вільний час.
1. Чи здаються вам вихідні занадто короткими?
2. Чи буває так, що вам нічим себе зайняти?
3. Спілкуючись із друзями, часто позіхаєте і ловите себе на тому, що вам нудно?
4. Чи часто ви є ініціатором різних заходів у колі друзів?
5. Чи знаєте ви хоча б чотири різновиди настільних ігор?
6. Чи подобаються вам прогулянки без мети?
7. Любите читати?
8. Чи колекціонуєте ви щось?
9. Ведете особистий щоденник?
10. Чи подобається вам розгадувати кросворди?
11. Чи вважаєте ви дощ у вихідні катастрофою?
12. Якщо ви чекаєте на когось, чи можете себе чимось зайняти, щоб не нервуватися?
Поставте собі по одному балу за відповідь “так” на питання 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, і за кожну відповідь “ні” - на питання 2, 3, 11.
Підраховуємо бали:
Більше 8. Ви вмієте проводити вільний час. Друзі ніколи з вами не нудьгують, та й ви не знаєте, що таке нудьга. Такій якості можна тільки позаздрити.
Від 4 до 8 балів. У вас, як і в більшості, бувають погані дні, коли нічого не складається, ніщо не розважає і не радує. Вам було б корисно мати якесь захоплення, яке в будь-якій ситуації зможе хоч трішки виправити ваш настрій.
Менше 4. Схоже, вас нічого не цікавить. Що ж, буває, але жити так дуже нудно. Тому поспостерігайте за тими, хто завжди зайнятий, і можливо, що ви навчитеся цінувати і заповнювати свій час.