Урок "Правила вживання апострофа"

Про матеріал

У розробці подано основні правила вживання апострофа, викорисано різноманітні інтерактивні технології: створення інтелект-карт, "німий" диктант, "лінгвістичний волейбол", робота в групах, робота в парах тощо

Перегляд файлу

Тема: «Правила вживання апострофа»

 

Мета:

Навчальна:

  • Засвоїти нові правила вживання апострофа,
  • Удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом,
  • узагальнити  й систематизувати знання, здобуті в початкових класах.

 Розвиваюча:

  • формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати  головне, робити висновки,
  • розвивати навички самостійної та групової  роботи, самоаналізу та самоконтролю, толерантність
  • формування в учнів дбайливого ставлення до довкілля,
  • формування навичок раціонального використання коштів та планування витрат.

Виховна:

  • прививати учням любов до рідного краю, мови,
  • виховувати здатність до  співчуття,  небайдужість до  чужого горя,
  • вчити відстоювати свої права й переконання, думку.

Тип уроку: урок  засвоєння  нових  знань і  розвитку  умінь  та  навичок  з  використанням  інтерактивних  технологій..

Обладнання: картки з  завданнями, ребусами, загадки  про  апостроф, мультимедійна система, комп’ютерна презентація «Правила вживання апострофа»

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент (1 хв) Слайд 1

Діти заздалегідь розподілені на 2 групи

           Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

А тепер до роботи нам братись пора!

За парти тихенько сідаймо

Урок української мови розпочинаймо.

Вчитель: Діти,  ми з вами сьогодні проведемо цікавий урок.

За вікном зима (слайд №2), затріщала морозами, а в класі тепло та затишно. Що ви очікуєте від уроку? Давайте створимо «Снігопад очікувань», де кожен висловить свої побажання.

Діти на сніжинках пишуть власні побажання та приклеюють їх на дошку (зачитуючи) (3 хв)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Діти записують число, класна робота

Повторення теми «Позначення м’якості приголосних на письмі»

Словниковий диктант (5 хв)

Криворізький, Інгулець, сьомий, Саксагань, шахтар, різьбяр, любов, насип, сміється, неньці, дощ, змінюєш.

Самоперевірка (слайд 3), оцінювання,

внесення оцінки до «Картки самооцінювання»

-Коли у словах пишемо Ь?

- Коли Ь не пишемо?

IIІ. Оголошення  теми, мети  і  завдань  уроку.(4 хв)

 

Вступне  слово  вчителя.

     Дорогі  діти. Сьогодні  на  уроці  ми  з  вами  працюватимемо  над  темою «Правила вживання апострофа»(слайд 4).

Запис теми уроку в зошитах

Тема  ця  для  вас  не  нова, але  нам  доведеться  познайомитися  ще  з  кількома   правилами, крім  тих, які  відомі  вам  з  початкових  класів.

На уроці ви навчитеся правильно  вимовляти  й  писати слова з апострофом, вільно користуватися ними в мовленні. Думаю, усі отримають величезне задоволення від роботи, вкотре  переконаються у своїх знаннях і вміннях. Тож  бажаю  вам  гарного  настрою  й  успіхів.

Прослухайте казку. (слайд 5)

Зникнення Апострофа

У далекому тридесятому царстві існувала незвична країна Фонетика. Правили тою країною три сестри: точна Графіка, строга, але розумна Орфографія, і мила й співуча Орфоепія.

Одного разу сталася в них дуже надзвичайна подія – Апостроф зник. Почався в тій країні справжній безлад. Сестри Орфографія та Графіка навіть не уявляли, що робити, адже всі почали неправильно записувати слова. Ніхто не міг між собою нормально порозумітися!Було вирішено – необхідно знайти Апостроф.

        До роботи взялися найкращі знавці. Було виявлене наступне: Кома з сусідньої країни вже дуже давно заздрить Апострофу, адже вони були однаковими, проте він завжди стояв вище за неї. А чи не її рук це справа? Давайте з’ясуємо для чого він вживається і, може, ми зможемо допомогти знайти Апостроф.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу (7 хв)

Чи знаєте ви, що слово апостроф походить з грецької мови й означає «звернений набік»?

Робота в групах (с. 134 у підручнику)

І група опрацьовує правила вживання апострофа.

ІІ група зясовує, коли апостроф не ставиться

Презентація групами своїх наробок – інтелект-карт

І. МАВПА БУФ

[р]

Префікс                                     +я, ю,є,ї =   

Лук’ян

ІІ. Приголосний, крім р+МАВПА БУФ

     Слова іншомовного походження              +я, ю,є,ї =  

     ]

Слайд 6 «Правила вживання апострофа» з урахуванням змін у правописі

Діти, ви – молодці! Допомогли панові Апострофу повернутися у казку

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

 V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. «Німий» диктант (слайд 7-10) (5 хв)

На екрані ви бачите картинки. Запишіть у зошити те, що ви бачите. У кожному слові є орфограма «Апостроф»

В’юн, пірїна, комп’ютер, м’яч, червяк, бурян, п’ятдесят, м'ясо, під’їзд, п’явка, девять, румяний.

На одній із картинок ми бачили зображення купюри номіналом 50 грн. Чи достатньою є така сума для кишенькових витрат на день?

Треба запам’ятати, що кишенькові гроші – це не покарання чи винагорода, а спосіб навчитися правильно їх витрачати.

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

2. Фізкультхвилинка (слайд 11) (2 хв)

«Лінгвістичний  волейбол» (слайд 12)

Учні  передають  одне одному  маленький м’ячик, називаючи  при цьому

слова з відповідною  орфограмою.

3. Прослухайте, будь ласка, уважно вірш Любові Липи, криворізької поетеси

(5 хв) Слайд 13

Криворіжжя моє, Криворіжжя,

Закосичене росами трав,

Над тобою хмарки пропливають,

Що палають вогнем від заграв.

На копрах зірочки твої сяють,

Ніби грона сузір'їв вгорі.

А птахи і вночі не блукають,

По цих зорях знаходять двори.

І я теж, мов та пташка маленька,

Скрізь була і побачила світ.

Тільки завжди тебе пам'ятала,

Звідусіль був тобі мій привіт.

 (Любов Липа)

-На які роздуми наштовхнула вас ця поезія?

Хоча наше місто і називають «зоною екологічного лиха», ви, діти, у майбутньому здатні змінити ситуацію на краще. Все залежить від нас. Варто починати з себе.

-Випишіть із поезії слова з апостофом, зробіть їх звуковий запис, розподіліть на склади, визначте кількість букв та звуків. Два учні працюють біля дошки

Сузір’їв – [су/з’ір/йів] – 7б., 8 зв., три склади.

 Пам’ятала -  [па/мйа/та/ла] – 8 б., 9 зв., чотири склади

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

4. Робота з підручником (слайд 14) (5хв)

Виконання вправи 341 на стор. 135

Два учні працюють біля дошки

З апостофом

Без апострофа

В’язав,

З’ясоване,

П’єдестал,

Буряни,

Зв'язок,

Торф’яне

Ряд,

Мавпяче,

Різьбяр,

Тьмяне,

Порядкував,

Свято

Ключ: «Велике дерево поволі росте»

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

VI. Підсумок  уроку.

 

Опитування. Закінчити  речення,  використовуючи інтерактивний метод «Мікрофон».

"Знати правила  вживання  апострофа  мені  потрібно  для  того, щоб…"

(На екраніі слайд 15)

 

  •                   Який  вид  роботи  найбільше  сподобався?
  •                   Що  найбільше  здивувало?
  •                   Чи  справдилось  те, чого  ви  очікували  від  уроку?

 

VIІ. Домашнє задання (слайд 16)

1. Вивчити правила параграфу 32

2. Вправа 342 (списати текст, ставлячи, де потрібно, мякий знак чи апостроф)

АБО скласти   словник з 20   слів з апострофом

VIІІ. Оцінювання (учні здають в кінці уроку «Картки само оцінювання»)

 

docx
Додано
20 березня 2020
Переглядів
647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку