Тема. Правопорушення. Телефонний тероризм
Мета: ознайомити учнів з поняттями «правопорушення», «право», «провина»; розширити поняття правопорушень серед дітей і відповідальність за них; розвивати у дітей мислення, вміння аналізувати свої дії; виховувати правдивість, взаємодопомогу, бажання завжди дотримуватися норм моральної поведінки.
Обладнання: Конституція України; тлумачний словник; макет телефону.
ХІД УРОКУ
Сію дитині в серденько ласку. Сійся-родися, ніжне «будь ласка», Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе — Слово у серці, як зернятко в ниві. «Доброго ранку!», «Світлої днини!» Щедро даруй ти людям, дитино. Мова барвиста, мова багата, Рідна і тепла, як батьківська хата.
Т. Коломієць
Як називається країна, у якій ми живемо?
Вона велика чи маленька?
Так, наша Україна — це великий дім. Тому в нас повинні бути і свої певні правила, що за ними всі ми повинні жити, працювати, відпочивати. І кожен повинен дотримуватися закону, не допускати правопорушень: ні дорослі, ні діти.
III Мотивація навчальної діяльності
►► Слухання уривка з вірша
Нумо, хлопчику, стривай,
Стоять і не рухатись!
Пройдем до поліції,
Щоб надалі слухатись!
Ви порушили закон,
Треба покарати! — -
Зараз протокол пригоди
буду я писати...
Що сталося з хлопчиком?
Хто його зловив?
Яке завдання міліції?
Повідомлення теми і мети уроку
Держава вимагає від кожного знати певні правила і не допускати правопорушень. І тому сьогодні на уроці ми поговоримо про правопорушення, поширені серед дітей, і відповідальність за ці правопорушення.
1. Ознайомлення зі статтями 27,68 Конституції України
Прочитайте ст. 27 Конституції України. («Кожна людина має невід'ємне право на життя».)
— Як ви де розумієте? (Міркування-відповіді дітей.)
Прочитайте ст. 68 Конституції України. («Кожен зобов'язаний неодмінно дотримуватися Конституції України та законів України, не сягати на права і свободи, честь і гідність інших людей».)
Поясніть, як ви розумієте зміст цієї статті. (Міркування-відповіді дітей.)
Ознайомлення з поняттям «правопорушення», «право», «провина»
Дослідження («Словничок - довідничок» — робота із тлумачним словником).
Право — сукупність правил поведінки, які містяться в законі.
Декларація — це документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей.
Конвенція — це угода, міжнародний договір з певних питань.
Закон — документ, нормативний акт, прийнятий вищим представницьким органом державної влади, загальнообов'язковий.
Конституція — це закон про устрій, про будову держави, про головні права та обов'язки громадян.
Відповідальність це покладене на когось або взяте кимось зобов'язання звітувати за свої дії.
Правопорушення — це порушення прав інших людей і поведінка, наслідки якої шкодять іншим.
Злочин — це суспільно небезпечне діяння.
Робота в групах (питання для обговорення).
Як ви розумієте, що таке право?
Хто стоїть на охороні права?
Кого називають правопорушниками?
З якого віку може настати відповідальність перед законом за правопорушення?
Хто несе відповідальність за малолітніх правопорушників?
Чому так кажуть: «Право створено для користі людства»?
Як ви гадаєте, що таке «правопорушення»? (Міркування дітей)
Які ви знаєте найпоширеніші правопорушення, що зустрічаються серед дітей? (Некультурна поведінка, обмовлення, бійки, крадіжки, слова образи тощо.)
Чи потрібно карати правопорушника? Чому? (Відповіді учнів.)
Доповнення вчителя.
— Правильно. Всі, хто порушують закон, повинні нести відповідальність за свої вчинки. Покаранням можуть бути: догана, штраф або позбавлення волі. Запам'ятайте! Ніхто не має права заподіяти шкоду іншій людині. За кожне правопорушення або злочин доведеться відповідати за законом.
Робота з прислів'ями.
■ Чого не досягнеш — за те й відповіси.
Відповідай за те, що сам звершив.
Закон — не паркан, через нього не перелізеш.
На злодієві шапка горить.
За праве діло стій сміло.
За чужим погонится, своє загубиш.
Якого ставлення бажаєш до себе — так стався до інших.
Який гріх, така і розправа.
Робота в зошиті (с. 14, завдання 1,2)
Робота з підручником (с. 41)
Читання статті «Телефонний тероризм» (с. 41).
Аналіз змісту прочитаного за запитаннями.
З яким повідомленням почастішали дзвінки в міліцію?
Яка мета телефонного тероризму?
Хто і з якою метою прийшов до батьків Кирила?
— Які наслідки мав його вчинок для нього і його батьків?
Як ви гадаєте, про що думав хлопчик, коли телефонував за номером «102»?
Чому не можна займатися такими розіграшами?
►► Фізкультхвилинка
V Закріплення та осмислення знань
Розгляд і обговорення правопорушень, поширених серед дітей.
Прочитайте правопорушення, що його вчинив хлопчик і чим воно закінчилося для нього і його батьків (підручник, с. 42).
Як можна охарактеризувати Льоню: пустун, правопорушник, хуліган, невдаха?
Який вирок виніс суд Льоні і куди його відправили?
Як буде розплачуватися все життя за своє правопорушення хлопчик?
Прочитайте сон Сергійка (підручник, с. 43).
До якого правопорушення схиляв хлопчика дідусь Хоттабич?
Закінчіть останнє речення. Доведіть правильність свого міркування.
Робота в групах
Уявіть, що ви в суді. Адвокат захищає правопорушника, прокурор — звинувачує. Поміркуйте, які доводи наведе адвокат, а які — прокурор у таких випадках.
Учень вирішив пожартувати: зателефонував до міліції і повідомив, що у школі закладено бомбу.
Хлопець викликав «Швидку допомогу» уявній бабусі на адресу товариша.
Богдан повідомив, що за певною адресою сталася пожежа. Повідомлення було неправдиве.
Семен із товаришем зателефонували до міліції і повідомили про вибух, який ніби стався у квартирі їх сусіда.
Тестування
Негативний учинок;
сукупність правил поведінки;
порушення норм поведінки.
Крадіжка;
прогул уроку;
образа;
вимагання;
байдужість до потерпілого.
VI Підсумок уроку
Метод «Мікрофон»
Уявіть, що у нас супутниковий зв'язок з Президентом України. Коротко висловіть своє прохання до нього у мікрофон.
Що ви порадите людям, які заради жартів роблять погані вчинки, чим завдають шкоди оточуючим людям?
Скласти коротке оповідання про вигаданого героя, який дозволяв собі все, що заманеться. Повторити матеріал підручника «Телефонний тероризм» (с. 41-43).