Правильні та неправильні дроби.
Урок математики в 5 класі з елементами дослідження.
Цілі уроку:
формування предметних компетентностей: сформувати поняття правильного і неправильного дробу; формувати вміння розв’язувати задачі, які передбачають використання цих понять, та вміння виконувати порівняння правильного і неправильного дробу з одиницею і між собою. формування ключових компетентностей: формувати навички пошукової діяльності, логічного мислення, самоконтролю, пізнавальну активність; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки, правильно висловлювати думки; формувати компетентності саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності, інформаційні, комунікативні, здоров’язберігаючі.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, аудіоматеріали та відео-матеріали уроку №68, паперові моделі кругів, жетони, картки для самостійної роботи.
ЕПІГРАФ УРОКУ
Математика цікава тоді, коли дає поживу нашій винахідливості й здатності до міркувань. Д. Пойа.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Сьогодні ви повинні Не просто слухати, а чути, Не просто дивитися, а бачити, Не просто відповідати, а міркувати, Дружно і плідно працювати. (Письмове домашнє завдання перевіряє вчитель, зібравши зошити. ) -Яку тему вивчаємо? Оголошення епіграфа уроку. (Слайд № 1)
– То ж бажаю, щоб ви були кмітливими, винахідливими, активними, працьовитими. - Оцінювання відповідей буде допомогою жетонів.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Метод «Мікрофон»
-Торт подилили на 9 рівних частин. Чому дорівнює кожна частина торта?
-5 таких частин ?
-Що показує знаменник дробу?
-Що показує чисельник дробу?
-Як порівняти два дроби з однаковими знаменниками?
2. Міні-диктант
У мотку 24 м - 1варіант ( 2 варіант 18 м) тканини. Знайдіть довжини таких його частин:
, , , , .
Взаємоперевірка за відповіддю:
1 варіант - 12 м, 8 м, 4 м, 16м, 20 м
2 варіант - 9 м, 6 м, 3 м, 12 м, 15м
Оцінювання жетонами.
3. Гра «Вірю – не вірю»
-Чи вірите ви, що
. (Слайд № 2)
Оцінювання жетонами.
ІІІ.ФОРМУЛЮВАННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Створення проблемної ситуації
На дошці записані дроби різними кольорами (Слайд № 3)
-Як називають число записане над рискою дробу (під рискою дробу)?
-Чому деякі дроби записані одним кольором, а деякі – іншим?
-Що спільного у всіх дробів, записаних зеленим кольором?
-Що спільного у всіх дробів, записаних червоним кольором?
Висновок.
(-Порівняйте чисельник і знаменник кожного з дробів, записаних зеленим кольором (червоним).)
VI. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
1.Відеоматеріали («Мультик»). Ці дроби мають певні назви. Ми дізнаємось про них переглянувши відеоматеріали (Урок №68 - 3-є).
2. Робота в парах
Записати зошитах по 2 приклади правильних і неправильних дробів. Зачитують. (Оцінювання жетонами.)
3. Практично-дослідницька робота.(Інструктаж з БЖД)
Кожному учневі видаю по дві паперові моделі круга.
-Поділіть (розріжте) кожну модель круга на 4 рівні частини.
1) Складіть фігуру з трьох частин, на які ви розрізали круги.
-Яку частину цілого ви використали? ( )
-Правильним чи неправильним є дріб - ?
-Чи вистачило частин одного круга, щоб скласти таку фігуру?
-Чи всі частини одного круга були використані?
-Порівняйте і 1.
Висновок.
Будь-який правильний дріб менший від одиниці.
2) Складіть фігуру з 5 частин, на які ви розрізали круги.
-Яку частину цілого ви використали? ( )
-Правильним чи неправильним є дріб - ?
-Чи вистачило частин одного круга, щоб скласти таку фігуру? Висновок.
Неправильний дріб більший за одиницю.
3). ) Складіть фігуру з 4 частин, на які ви розрізали круги.
-Яку частину цілого ви використали? ( )
-Правильним чи неправильним є дріб - ?
-Чи вистачило частин одного круга, щоб скласти таку фігуру? Висновок. (відзначити активних)
Неправильний дріб, чисельник якого дорівнює знаменнику, дорівнює одиниці. (відзначити активних)
V. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ.
1.Виконання усних вправ.
№ 1000 ; (ланцюжком)
2.Фізкультхвилинка.
Всі піднесли руки - раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати.
3.Виконання письмових вправ.
1) Колективно Додаткові інд. завдання
№1002; №1006
-Чи однозначно можна дати відповіді?
2) №1008 (1-4) ; 1013
4. Самостійне виконання учнями практичних завдань ( кількість завдань за вибором учнів)
Робота в парах (групах) за карткою. (Самоперевірка)
Картка
1. Запишіть усі правильні дроби зі знаменником 5.
2. Запишіть усі неправильні дроби з чисельником 5.
3. При яких натуральних значеннях a дріб буде правильним; дріб буде неправильним?
4. При яких натуральних значеннях a будуть неправильними дроби і ?
Відповіді й розв’язання до картки
1. ; ; ; .
2. ; ; ; ; .
3. Дріб буде правильним при всіх натуральних значеннях a, менших за 7; дріб буде неправильним при та всіх натуральних значеннях a, менших за 7.
4. і . Дріб буде неправильним, якщо a більше від 14. Дріб буде неправильним при і всіх натуральних значеннях a, менших за 15. Тобто при і обидва дроби — неправильні.
5. Є чудова народна приказка: «Хто хоче більше знати, треба менше спати». А Скільки повинен спати підліток годин на добу для нормального розвитку? (Слайд № 4)
Учень – медик. Повноцінний сон необхідний для нормального росту і розвитку дитини, особливо у період період підвищення навчального навантаження. Постійні «недосипання» призводять до погіршення загального стану, головного болю, зниження імунітету та пам’яті. Тому медиками встановлено, що для нормального розвитку здоровий сон підлітка становить 1/3 доби.
Учитель. Сон Світланки складає ¼ доби. Обчисліть, скільки годин спить Світланка і чи буде її сон здоровим?
Усне розв’язування задачі. Висновок «Бережіть здоров’я з молоду».
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
1)Інтерактивна вправа «Продовж речення»:
Сьогодні на уроці я ознайомилась...
Сьогодні на уроці я дізнався... Під час проведення уроку мені сподобалось… Під час проведення уроку мені не сподобалось… Під час проведення уроку мені найбільш цікаво було… Ми тепер вміємо…
2) Підрахунок жетонів – переведення в бали.
Бали |
10-13 |
14-15 |
16-17 |
18-19 |
20-22 |
23-24 |
25 |
Оцінка |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Отже, девіз нашого уроку справджується. Ви були кмітливими, винахідливими, активними, працьовитими. Тому й отримаєте сьогодні звання магістра математичних наук за спеціальною шкалою.
12 балів – «Ас» 11 балів - «Сильна ланка» 10 балів – «Ерудит» 9 балів - «Онук (Онучка) Піфагора» 8 балів - «Молодець» 7 балів –«Юний математик».
Під час роботи заохочую учнів, звертаючись до них: «Спробуй, це тобі під силу»; «Подумай, це буде тобі цікаво»; «Добре, що ти це зробив»; «Ти вмієш це робити».
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
П.30, впр. 1009;1015;1020; додаткове завдання № 1027(1).
Список використаних джерел
1. Ворожейкіна О. М. 100 цікавих ідей для проведення уроку.Х.: – вид. група Основа, 2012.
2 Істер О.С. Математика. Підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Генеза , 2013.
3. Інтернет –ресурси.
4. Корнієнко Т. Л., Фіготіна В. І. Математика 5 клас. Плани-конспекти уроків. Х.: – ТОВ вид. «Ранок», 2014.