Сформувати в учнів поняття права, визначити його особливості поміж інших соціальних норм, особливості джерел права; розвивати вміння учнів робити порівняльний аналіз фактів, понять та подій соціального буття; виховувати повагу до таких соціальних норм життя, як право і мораль
Тема: Право.
Мета: сформувати в учнів поняття права, визначити його особливості поміж інших соціальних норм, особливості джерел права; розвивати вміння учнів робити порівняльний аналіз фактів, понять та подій соціального буття; виховувати повагу до таких соціальних норм життя, як право і мораль.
Обладнання: схема «Джерела (форми) права»
Основні поняття: соціальні норми, право, мораль, джерела права, нормативно – правовий акт.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку:
Хід уроку.
Індивідуальне завдання
Відтворити схему «Функції держави»
Термінологічна розминка.
Дайте визначення термінів: «монархія», «республіка», федерація, конфедерація, імперія, функції держави.
Бесіда
Які ознаки держави ви можете назвати?
1.Право як особлива форма соціальних норм.
Евристична бесіда.
Наведені приклади розкривають соціальні норми, які регулюють відносини між людьми в суспільстві(соціумі). Існують різні види соціальних норми за порядком суб’єктом їх встановлення – мораль, право, корпоративні норми(норми певних об’єднань громадян), релігійні норми, звичаї.
2.Визначення та ознаки права.
Право поділяється на
суб’єктивне(закріплена правовими нормами можливість особи реалізувати свої потреби, діяти певним чином) та
об’єктивне – система загальнообов’язкових, формально визначених норм, правил поведінки, що встановлюються і підтримуються державою та регулюють важливі суспільні відносини.
Основні ознаки права.
Колективна робота за завданням.
Наведіть приклади суспільних відносин, які не регулюються нормами права.
(релігійних настанов, відносин бабусі та хлопця, відносин осіб що дружать, або розрив їхньої дружби)
3.Джерела (форми ) права.
Визнаються та діють на території України Не визнаються і не діють на територ. Укр..
Міжнародні нормативно - нормативний правовий релігійно - правовий
правові правовий договір прецедент правовий звичай
акти акт акт
Нормативно – правовий акт – Закони України «Про освіту»
Нормативний договір – Конституційний договір між ВР та Президентом України в 1995р.
Міжнародно – правовий акт – Конвенція прав дитини.
Правові звичаї – звичай талону(око за око, зуб за зуб)
Правовий прецедент – це відноситься до країн де є правове життя США, Великої Британії ,які належать до так званої системи «загального права» Знайти рішення суду або адміністративного органу, яке визначається прецендентом(зразком) для прийняття рішення за аналогічною справою.
Бесіда.
Закріплення.
Колективна робота за завданнями.
У яких із названих ситуацій діють саме правові норми:
1. Водій порушив правила дорожнього руху – проїхав перехрестя на червоне світло.( правові.)
2. Підліток звернувся до директора школи з проханням прийняти його до 10 класу.(Правові )
3. Хлопець не прийшов на домовлену зустріч з другом.
4. Прибічники ісламу під час обіду відмовилися вживати м’ясо свинини. (релігійні норми)
5. Керівник партійного осередку запропонував членам своєї партії сплатити членські внески(вимоги виконання корпоративної норми)
6. Учитель рекомендував учневі, який зайшов у школу, зняти головний убір.Культурні норми)
7. Члени первісної общини перед виходом на полювання виконували ритуальний танок навколо зображення тварини(звичаєве право)