Сформувати в учнів поняття правопорушення, ознайомити з видами правопорушень, формувати вміння учнів визначати з точки зору правознавства, чи є певні події правопорушеннями та до якого виду правопорушень вони відносяться.
Тема: Правопорушення.
Мета: сформувати в учнів поняття правопорушення, ознайомити з видами правопорушень, формувати вміння учнів визначати з точки зору правознавства, чи є певні події правопорушеннями та до якого виду правопорушень вони відносяться.
Поняття: правопорушення, діяння.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку
Хід уроку.
Перевірка д/з
Індивідуальні завдання.
Розв’язати юридичні ситуації.
Відтворити на дошці схему «Види нормативно – правових актів»
Гра «Семафор».
Викликати 3 – х учнів дати картки з написами «Індивідуальні акти» та «Нормативний акт». Завдання полягає в тому, щоб перевірити вміння учнів розрізняти індивідуальні акти від нормативно правових актів.
Конституція України; Указ президента України; Постанова Кабінету Міністрів України; Нормативний акт прийнятий ВР Автономної Республіки Крим; Рішення Львівської облради; Рішення сільської Ради;Закон України про освіту; наказ міністерства освіти і науки України «Про проведення державної підсумкової атестації; Рішення Одеської облради про відведення земельної ділянки під будівництво заводу; Указ Президента України «Про присвоєння звання генерал – полковника» ; Постанова Кабінету міністрів України «Про утворення академії транспорту України»
Вивчення нового матеріалу.
Проаналізувати ситуацію та визначити спільне: юнак напав на жінку, та вдаривши її вихопив сумку з грішми;
Учень запізнився до школи;Робітниця без поважних причин не з’явилась на службу;
Дівчина перейшла проїжджу частину у невстановленому місці.
Правопорушення – це винне протиправне діяння скоєне суб’єктом правовідносин.
Ознаки правопорушення:
Ознака правопорушення винний характер розглянути на прикладі схеми.
Форми вини
Умисел необережність
Прямий непрямий недбалість легковажність
Види правопорушень.(такі ознаки)
злочин – найбільш небезпечний вид правопорушення. За скоєне настає кримінальна відповідальність.
Проступки – менш суспільно небезпечне діяння(адміністративне, цивільно – правове)
Проміжне закріплення.
2.Причини правопорушень
Ігровий тренінг.
Об’єднати учнів в малі групи.
Ситуація.
Уявіть себе народним депутатом України або депутатами місцевої Ради. На обговорення вашої Ради винесено питання про попередження та знищення рівня злочинності. Для прийняття об’єктивного та ефективного рішення необхідно перш за все визначити причини, які призводять до правопорушення.
Завдання.
Визначте причини правопорушень та запропонуйте заходи щодо профілактики та зниження рівня злочинності.
Причини правопорушень поділяються на дві групи – об’єктивні (економічні негаразди, недостатній життєвий рівень, низький рівень оплати праці, безробіття, недостатній рівень охорони громадського порядку, низька ефективність робота правоохоронних органів) і суб’єктивні ((індивідуальні особливості правопорушника, його психічне відхилення, алкоголізм, токсикоманія, наркоманія)
Види юридичної відповідальності.
Визначте види юридичної відповідальності: управління автобусом у нетверезому стані;
- запізнення працівника на роботу;
- крадіжка продуктів харчування з магазину;
- пошкодження старшокласником шкільної парти;
- напад хлопців на дівчину з метою відібрати в неї коштовності;
- повідомлення старшокласником міліції про замінування школи , що виявилося неправдивим.
Конституційним принципом юридичної відповідальності є принцип «Закон не має зворотної сили».
Наприклад: коли на початку 90 – х р. у грошовий обіг на тер. України запроваджено купони одноразового використання, відразу з’явилися особи, які ці купони підробили. Міліція швидко знайшла винуватця, але притягнути їх до відповідальності не вдалося - Кримінальний кодекс України передбачав покарання лише за підробку грошей та інших знаків оплати(знаки поштової оплати, абонементних талонів), що мають самостійну купівельну спроможність, купони під такі знаки не підлягають. І хоча парламент України невдовзі ввів до Крим. Кодексу спеціальну статтю про відповідальність за підробку купонів одноразового використання, ті хто був затриманий до прийняття цієї статті не несли відповідальності за неї – в момент злочину вона ще не діяла.
У випадку скасування або пом’якшення закон може мати зворотну сторону. Коли з Крим. Кодексу України було вилучено статтю щодо спекуляції від покарання було звільнено притягнутих до відповідальності за цей злочин.
За одне й теж саме правопорушення особа може бути притягнена до юридичної відповідальності одного виду один раз. Нап. Коли під час крадіжки злодії пошкодили двері, вони не лише несуть кримінальну відповідальність(позбавлення волі) але й відшкодують матеріальну збитки сплативши за ремонт(цивільно – правова відповідальність)
Конституційні принципи юридичної відповідальності.
обставини, що виключають юридичну відповідальність.
Аналітична гра «Займи позицію»
Юридичні ситуації
Використання Кримінального кодексу України витяг ст.. 36 Необхідна оборона.(с. 55)
Закріплення.
Визначте чи настане відповідальність у пропонованих ситуаціях, якщо настане то яка саме:
1.Розв’язати юридичну ситуацію.
Закон України «Про міліцію» передбачає, що у своїй діяльності міліція, підпорядковується Міністерству внутрішніх справ України, а начальники міських, районних управлінь Міністерства внутрішніх справ України призначаються і звільняються з посади Міністром внутрішніх справ України. Верховна Рада Автономної Республіки Крим прийняла відповідний нормативний акт, згідно з яким було утворено Міністерство внутрішніх справ АРК і призначено міністра.
2..Розв’язати юридичну ситуацію.
Закон України «Про освіту» визначає, що кошти виділені школам з бюджету, не підлягають зменшенню в разі наявності додаткових джерел(оренда, спонсорська допомога). Районна рада, посилаючись на фінансові труднощі, прийняла рішення про скорочення на 10% коштів, що виділяються школам, які здають приміщення в оренду.