Мета уроку:
§навчальна: узагальнити й систематизувати вивчене про написання НЕ і НІ з різними частинами мови;
§розвивальна: розвивати вміння аналізувати, зіставляти та порівнювати мовні явища;
§виховна: виховувати працелюбність, звичку доводити до кінця розпочату справу
Тип уроку: урок узагальнення набутих компетенцій
Форма проведення: урок-практикум у формі ділової гри «Коректор»Урок-практикум у формі ділової гри «Коректор»
Тема. Правопис часток не і ні з різними частинами мови
Мета уроку:
Тип уроку: урок узагальнення набутих компетенцій
Форма проведення: урок-практикум у формі ділової гри «Коректор»
Засоби навчання: підручник О.П. Глазової «Українська мова» («Освіта», 2015), дидактичний матеріал, презентація, картки, таблиці
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
Я рада знову вас вітати,
Добра й натхнення побажати.
Сьогодні ще один урок
Відкриє нам і зробить крок
В країну Частки цю чудову,
Бо всі ми щиро любим нашу мову,
Щоразу нові знання здобуваємо,
На уроці гарно працюємо,
Марно часу не витрачаємо!
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Учні зачитують міні-твори «Краса рідного краю», пояснюючи написання часток)
Тому(що), хто(небудь), як(най)більше, навіть(так), так(от), (що)літа, хтозна(з)кого, порви(таки), хтозна(ким), загни(но), загорівся(б), аби(хто), якось(то), наполіг(таки), хтозна(як), а(вже)ж, тільки(но), проходь(же), яке(сь), зніміть(бо), (ген)оддалік, ось(такі), занеси(но).
ІІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми з вами підсумуємо все, що знаємо про написання часток НЕ, НІ з різними частинами мови. А роботу свою побудуємо у формі гри-практикуму «Коректор». Отож, пригадуємо, озвучуємо, закріплюємо, практикуємо, коригуємо.
(Учні записують у зошити дату, тему уроку)
IV. Застосування набутих знань, умінь і навичок
(Учні об’єднуються в групи та готують короткі повідомлення: «НЕ з іменниками» – І група, «НЕ з прикметниками» – ІІ група, «Не з займенниками» – ІІІ група, «Не з прислівниками» – IV група)
У гордовиту частку Не закохався благородний лицар на ім’я Дієслово. Невеселим було це кохання. Він казав: «Кохаю», а вона: «Не кохаю!», він шепотів: «Вірю», а вона: «Не вірю».
Частка Не ніколи не підходила до Дієслова близько та завжди писалася від нього окремо. Однак лицар поводився настільки чемно та красиво, що Частка не витримала та якось сказала: «Я буду твоєю нареченою, якщо ти доведеш, що жити без мене не зможеш».
Зітхнув лицар, сумно подивився на свою кохану та вирушив у нелегку подорож до країни Словників. Коли ж повернувся до неї, вона роздратовано закричала: «Ненавиджу!».
І раптом завмерла – цього разу Дієслово залишилося поряд, і примхлива дівчина не в силі була його відпустити. Так він і довів, що іноді їм справді один без одного не жити.
Завдання. Діти, пригадайте правила, коли дієслова з Не пишуться разом.
(Учні в парах опрацьовують матеріали підручника та таблиці про написання частки НІ, озвучують прочитане у формі запитань «Я – тобі, ти – мені»)
(Танцювальна фізкультхвилинка О.С. Гасаненко «Україно, ми твоя надія!»)
Для довідок. Тряску. Руки. Вміння. Вухами, очима та розумом. Калюжа. Праця. Впевнено. Розум. Відвертий. Прийдешнє. Частування.
І. Бігти (не) чуючи ніг; з уст пари (не) пустити; води (не) сколотити; вір своїм очам, а (не) чужим речам; де (не) згода, там часто шкода; (не) всякому слуху вір; (не) далеко шукати; (не) зважаючи (ні) на що; (не) мало води утекло; (не) хтувати (не) безпекою; пороху (не) вистачає; хто (не) довго спить, тому щастить; (не) більше і (не) менше; (не) добитися; (не) до сміху. II. (Ні) холодно (ні) жарко; (не) чути (ні) рук (ні) ніг; (ні) живий (ні) мертвий; (ні) де й голки встромити; без (ні) якого наміру; далі (ні) куди; (ні) коли й угору глянути; (ні) кроку назад; (ні) чого й думати; це вже (ні) на що (не) схоже.
V. Домашнє завдання
написати казку «Якби в мові не було заперечних часток…»
VI. Підсумок уроку