Урок "Правопис часток не і ні з різними частинами мови"

Про матеріал

Мета уроку:

§навчальна: узагальнити й систематизувати вивчене про написання НЕ і НІ з різними частинами мови;

§розвивальна: розвивати вміння аналізувати, зіставляти та порівнювати мовні явища;

§виховна: виховувати працелюбність, звичку доводити до кінця розпочату справу

Тип уроку: урок узагальнення набутих компетенцій

Форма проведення: урок-практикум у формі ділової гри «Коректор»Урок-практикум у формі ділової гри «Коректор»

Перегляд файлу

 

Тема. Правопис часток не і ні з різними частинами мови

Мета уроку:

  • навчальна: узагальнити й систематизувати вивчене про написання НЕ і НІ з різними частинами мови;
  • розвивальна: розвивати вміння аналізувати, зіставляти та порівнювати мовні явища;
  • виховна: виховувати працелюбність, звичку доводити до кінця розпочату справу

Тип уроку: урок узагальнення набутих компетенцій

Форма проведення: урок-практикум у формі ділової гри «Коректор»

Засоби навчання: підручник О.П. Глазової «Українська мова» («Освіта», 2015), дидактичний матеріал, презентація, картки, таблиці

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

  • Слово вчителя

Я рада знову вас вітати,

Добра й натхнення побажати.

Сьогодні ще один урок

Відкриє нам і зробить крок

В країну Частки цю чудову,

Бо всі ми щиро любим нашу мову,

Щоразу нові знання здобуваємо,

На уроці гарно працюємо,

Марно часу не витрачаємо!

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Перевірка домашнього завдання

(Учні зачитують міні-твори «Краса рідного краю», пояснюючи написання часток)

  • Розподільний диктант Запишіть слова і словосполучення в три колонки залежно від того, як пишеться частина, що в дужках.

Тому(що), хто(небудь), як(най)більше, навіть(так), так(от), (що)літа, хтозна(з)кого, порви(таки), хтозна(ким), загни(но), загорівся(б), аби(хто), якось(то), наполіг(таки), хтозна(як), а(вже)ж, тільки(но), проходь(же), яке(сь), зніміть(бо), (ген)оддалік, ось(такі), занеси(но).

ІІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності

  • Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми з вами підсумуємо все, що знаємо про написання часток НЕ, НІ з різними частинами мови. А роботу свою побудуємо у формі гри-практикуму «Коректор». Отож, пригадуємо, озвучуємо, закріплюємо, практикуємо, коригуємо.

(Учні записують у зошити дату, тему уроку)

IV. Застосування набутих знань, умінь і навичок

  • Гра «Розкажи товаришу»

(Учні об’єднуються в групи та готують короткі повідомлення: «НЕ з іменниками» – І група, «НЕ з прикметниками» – ІІ група, «Не з займенниками» – ІІІ група, «Не з прислівниками» – IV група)

  • Лінгвістична казка «Сила кохання» (відеоролик)

У гордовиту частку Не закохався благородний лицар на ім’я Дієслово. Невеселим було це кохання. Він казав: «Кохаю», а вона: «Не кохаю!», він шепотів: «Вірю», а вона: «Не вірю».

Частка Не ніколи не підходила до Дієслова близько та завжди писалася від нього окремо. Однак лицар поводився настільки чемно та красиво, що Частка не витримала та якось сказала: «Я буду твоєю нареченою, якщо ти доведеш, що жити без мене не зможеш».

Зітхнув лицар, сумно подивився на свою кохану та вирушив у нелегку подорож до країни Словників. Коли ж повернувся до неї, вона роздратовано закричала: «Ненавиджу!».

І раптом завмерла – цього разу Дієслово залишилося поряд, і примхлива дівчина не в силі була його відпустити. Так він і довів, що іноді їм справді один без одного не жити.

Завдання. Діти, пригадайте правила, коли дієслова з Не пишуться разом.

  • Гра «Дослідники».

(Учні в парах опрацьовують матеріали підручника та таблиці про написання частки НІ, озвучують прочитане у формі запитань «Я – тобі, ти – мені»)

  • Самостійна робота з підручником. Вправи 531, 532, 535.

(Танцювальна фізкультхвилинка О.С. Гасаненко «Україно, ми твоя надія!»)

  • Гра «Закінчити прислів’я». Пояснити написання Не з різними частинами мови.
  1. І тварина любить ласку, а не ...  . 2) Не вогонь залізо розігріває, а … . 3) Не клей тримає, а …  . 4) Думки рухай не язиком, а ...  . 5) Не море топить, а...  . 6) Годують не сокира, не вила, не таця, а ...  . 7) Їдь не швидко, але ...  . 8) Буде не впертим, а… . 9) Хата славна не вбранням, а … . 10) Роби не силою, а … . 11) Живи не минулим, а … .

Для довідок. Тряску. Руки. Вміння. Вухами, очима  та розумом. Калюжа. Праця. Впевнено. Розум. Відвертий. Прийдешнє. Частування.

  • Гра «Фразеологізми». Поясніть значення фразеологізмів. Спишіть, розкриваючи дужки.

І. Бігти (не) чуючи ніг; з уст пари (не) пустити; води (не) сколотити; вір своїм очам, а (не) чужим речам; де (не) згода, там часто шкода; (не) всякому слуху вір; (не) далеко шукати; (не) зважаючи (ні) на що; (не) мало води утекло; (не) хтувати (не) безпекою; пороху (не) вистачає; хто (не) довго спить, тому щастить; (не) більше і (не) менше; (не) добитися; (не) до сміху.                      II. (Ні) холодно (ні) жарко; (не) чути (ні) рук (ні) ніг; (ні) живий (ні) мертвий; (ні) де й голки встромити; без (ні) якого наміру; далі (ні) куди; (ні) коли й угору глянути; (ні) кроку назад; (ні) чого й думати; це вже (ні) на що (не) схоже.

  • Мандрівка до дошки. Пояснювальний диктант.
  1. Ледареві й ні/кчемі завжди свято. 2. Голова – як казан, а розуму – ні/ложки. 3. Ледачому й лінуватись ні/коли. 4. Ні/хто ні/озвався, ані/засміявся. 5. Ні/хто майстром враз не/став. 6. З пустого в порожнє переливати ні/чого. 7. Як нема пального, трактор ні/до/чого. 8. Їздив ні/з/чим, а привіз воза. 9. Багато з чим піти – ні/з/чим не/вернутись. 10. Ні/кому сама птаха в руки не/летить. 11. Його робота не/ лізе ні/в/які ворота. 12. Красно говорить, та слухати ні/чого. 13. Ні/коли не знаєш, де причаївся заєць. 14. Живий ведмідь своєї шкури ні/за/які гроші не продасть. 15. Не/бери чужого ні/чого й не/боятимешся ні/кого. 16. Де сівач ледащо, там урожай – ні/нащо. 17. Держися в усьому міри, то не/ матимеш ні/в/чому потреби. 18. Якщо грубо, ні/кому не любо. 19. Камінь угору не котиться ні/в/яку пору. 20. В чужім оці бачить зразу, а в своїм – ні/разу (Народна творчість).

V. Домашнє завдання

  • Опрацювати теоретичний матеріал підручника (ст.239-244); вправа 544.
  • Опрацювати теоретичний матеріал підручника (ст.239-244); скласти словниковий диктант (!0-12 слів).
  • Опрацювати теоретичний матеріал підручника (ст.239-244);

написати казку «Якби в мові не було заперечних часток…»

VI. Підсумок уроку

  • Оцінювання навчальних досягнень.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Неділя Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
10229
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку