Тема: Подорожі містами України. Узагальнення та систематизація знань, повторення вивченого з етики,графіки, орфоепії таорфографії
Мета: поглибити, узагальнити, систематизувати, перевірити знання з фонетики, орфоепії, графіки, орфографії;
Розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння систематизувати знання і вивчений матеріал;
Виховувати старанність у навчанні, пізнавальний інтерес до мови, патріотичні почуття школярів;
Збагачувати знання про Україну, історичні та культурні символи українського народу;
Тип уроку. Урок закріплення і засвоєння знань
Форма проведення. Урок-подорож.
Обладнання: мультимедійний комплекс , презентація, карта України.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Це мої поля і мої сади.
Це мої фортеці у далині.
Мої пасовиська біля води,
і мої рибини на мілині.
При дорозі яблуні і айва,
зеленіє хміль, зріє виноград –
все моє: трава, у траві мишва,
а над нею шум польових бригад.
Мій Чумацький шлях, і в могилах прах,
сорок сім чудес, всі АЕС і ГЕС,
дим вогнів в лісах і кадил в церквах,
і туман увесь із озер і плес.
Це мої комбайни і трактори,
І заводів дим, й лихоманка жнив.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку
А що для вас Україна? Які близькі за значенням слова можна дібрати до слова Україна? (Батьківщина, Вітчизна, рідний край.) Які почуття у вас виникають коли ви чуєте слово Україна? Створіть асоціативний кущ.
Радість вірність гордість бережливе ставлення
повага смуток
Україна єдність
любов
впевненість відвертість щирість
2.Слово вчителя
Сьогоднішній урок буде незвичайним. Це буде творча подорож.
Ми здійснимо уявну магічну подорож Україною . Подорожуючи нашою державою, ми не тільки пригадаємо звуки і букви, а й повторимо знання з фонетики,орфоепії, графіки та орфографії. Вирушаючи в дорогу, візьмемо із собою набуті знання аби обов’язково ними скористуватися.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
2.Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу
Наші цікаві та повчальні мандри почнуться із нашого класу. Дорога наша довга до наступної зупинки, так що будьте уважні.
Подорожувати ми будемо на гарному автомобілі майбутнього.
Учитель. На нашому шляху перша зупинка – Київ. Столиця та найбільше місто в Україні. Київ – столиця України та одне з найстаріших міст Європи, засноване щонайменше 1500 років тому. Сучасне європейське місто здатне здивувати будь-кого – від любителів природної краси, архітектури та визначних пам'яток до тих, хто віддає перевагу більш насиченому та активному відпочинку.
Київ побудовано на схилах живописної річки Дніпро, що дає можливість милуватися неповторними панорамами мегаполісу. Поряд із численною кількістю сучасних хмарочосів, торгівельно-розважальних та бізнес-центрів розташовані цікаві історичні будівлі, пам'ятки мистецтва й архітектури, тихі вузькі вулички із своєю історією та неповторним шармом. Тут велика кількість зелених скверів, парків, фонтанів, музеїв, університетів, храмів, театрів, кафе, ресторанів та клубів на будь-який смак.
Як кожна столиця, Київ живе насиченим та бурхливим життям – розвивається, реконструюється, стає кращим, але одне залишається незмінним – бажання вивчати це місто та кожного разу відкривати його з іншого боку.
Хвилі могутнього Дніпра переплутали цифри та букви.
І це призвело до хибного перебігу букв та цифр. У результаті нам доведеться розшифровувати слова. На виконання роботи відводиться 2-3 хвилини.
Завдання: за допомогою алфавіту розшифрувати слова (цифра - це номер букви в алфавіті) і записати. На партах є підказки.
1 ряд – 6,9,17,12,16,31 (джміль)
2 ряд - 15,19,17,20,32,23,7,21 (Комп’ютер)
3 ряд – 33,4,13, 6,15,1 (ягідка)
1А а |
2Б б |
3В в |
4Гг |
5Ґг |
6Д д |
7Е е |
8Є є |
9Ж ж |
10З з |
11И и |
12І і |
13Ї ї |
14Й й |
15К к |
16Л л |
17М м |
18Н н |
19О о |
20П п |
21Р р |
22С с |
23Т т |
24У у |
25Ф ф |
26Х х |
27Ц ц |
|
28Ч ч |
29Ш ш |
30Щ щ |
31Ь ь |
32Ю ю |
33Я я |
|
Хто перший розшифрував, виходить до дошки і записує фонетичну транскрипцію або піднімає руку та зачитує.
Гра «Відшукай іменник»
Прочитай вірш. Підкресли іменники. Надпиши, у якому числі вони вжиті.
І ліси, і рівнини, Щоб могли всі народи
ріки, гори, поля, — жити в спільній сім’ї,
все це — наша Вітчизна, захистімо природу,
неозора земля. Бережімо її!
Щоб добре відзначитись та запам`ятати її, нам треба виконати наступне завдання.
Гра «Мандрівні звуки»
Одна група мандрівників, тобто виписує слова, в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки. Друга група, виписує слова, в яких ці букви позначають один звук та м’якість попереднього приголосного.
Зброя, картопля, олія, лінія, людина, ілюстрований, об’єднати, третє, криниця, травою, адресують, аквареллю.
Якщо Ви правильно виконали завдання, з перших букв слів складеться початок прислів’я: «…… солов’я не тішить»
«Золота клітка солов’я не тішить».
Як ви це розумієте?
Учитель. Виїхавши з Умані в напрямку до нового міста, ми натрапили на роздоріжжя, що привело нас у болото. Щоб наш магічний автомобіл не загруз, ми повинні прявити кмітливість і швидкість реакції.
Батьківщина.
1. Опиши.
Яка Батьківщина? (Рідна, найкраща, мила.)
2. Порівняй.
На що вона схожа? Чим відрізняється? (На матір. Дає життя, піклується про тебе.)
3. Встанови асоціації.
Що спадає на думку? (Місце, де народився; затишок; рідна сторона.)
4. Проаналізуй.
З чого складається Батьківщина? (З родини, школи, друзів, родичів, рідного міста, найкращих спогадів.)
5. Застосуй.
Яким чином це можна використати? (Скласти вірш про Батьківщину або розповідь.)
6. Вислови своє ставлення.
(Батьківщину потрібно любити, бо вона одна-єдина на всьому світі; це твій корінь, твій оберіг.)
Батьківщина
– До якої частини мови належить це слово?
– Доведіть, що це іменники.
– Зі словом Батьківщина побудуйте і запишіть речення, визначте в ньому головні члени.(Я маю чудову Батьківщину!)
Дивовижні місця України https://www.youtube.com/watch?v=U3Bu-StctW8
Найкрасивіші місця України https://www.youtube.com/watch?v=CDh3mtIlWRQ
Унікальні куточки Батьківщини https://www.youtube.com/watch?v=NmBFxYwYVXw
Якщо древній Ужгород – це серце Закарпаття, то Мукачево – його душа. Оточене величними горами, це одне з наймальовничіших міст України, яке славиться своєю унікальною історією. На своїй, здавалося б, невеликій території, Мукачево зібрало вражаючий ряд унікальних пам’ятників епохи ренесансу, готики і бароко. Це місто еклектики стилів, купажів ароматних вин в затишних вуличок, надзвичайної аури і потужної енергетики.
Чи були ви коли- небудь у справжньому замку? Зупиняємо наш автомобіль. Замок “ Паланок”. У більшості людей, що мають хоча б невелике уявлення про Закарпаття, головна асоціація з Мукачевом – якраз замок Паланок. Він вважається головною визначною пам’яткою міста, в середньовічних стінах якої таїться безліч загадок і таємниць.
Аби зайти до нього потрібно виконати наступні завдання.
«Робота в парах»
Виконують перше завдання – відгадують фонетичну загадку, записують її і фонетичну транскрипцію.
1.Фонетичні загадки
1.Приголосний, дзвінкий, не маю пари .Знайдіть мене у слові мати .
2. В алфавіті позначаюсь першою літерою. Є голосною, що є у слові хата.
3.Приголосний, глухий. Моя пара - [д]
4.Голосний ненаголошений. В алфавіті позначаюсь першою літерою. Мене легко пізнати за запахом . (м’ята)
Другі та треті парти знаходять зайві слова, записують через кому і готуються пояснити чому.
2.Третій зайвий
1.Кислиця, лілеї, ясен.
2. Щирість, ряст, конюшина.
3. Півонія, зілля, взаємний.
4. Їжачок,щастя, любов.
8. Кам`яна перешкода.
Учитель. Під’їжджаючи до Львова, посеред дороги, ми помітили великий камінь із словами, що означають завдання для нас, треба його виконати. тоді камінь зникне і ми зможемо подорожувати далі
► Прочитайте слова. Випишіть тільки ті, у яких є звук [й].
Ясен, ряд, воїн, армія, йод, мільярд, з’їзд, п’ять, юнга, боєць, порядок, сузір’я, мрія, синє.
► Зробіть висновок, коли букви я, ю, є позначають два звуки, а коли — один і м’якість попереднього приголосного.
Львів – це місто мрій і фантазій. Місто глибокої історії і давніх традицій. Місто нерозгаданих загадок , таємниць та сюрпризів.
Хтось любить Львів за смачну каву і креативні ресторанчики. Хтось за романтичні пригоди, комусь до вподоби Книжковий ярмарок.
А для гурманів, які насолоджуються образотворчим мистецтвом – картинами, графікою, фресковим живописом, Львів має особливі родзинки.
Генератор ідей (практична вправа з учнями)
У книзі Юргена Вольфа «Школа літературної майстерності» є таблиця-генератор сюжетів:
A: ЖАНР |
B: 1 ГЕРОЙ |
C: 2 ГЕРОЙ |
D: ЕМОЦІЯ |
E: МІСЦЕ ДІЇ |
1. Триллер |
1. Учитель математики |
1. Діти |
1. Страх |
1. Львів |
2. Комедія |
2. Лікар |
2. Учень |
2. Сміх |
2. Київ |
3. Драма |
3. Учитель української мови |
3. Таксист |
3. Цікавість |
3.Умань |
4. Романтична комедія |
4. Чоловік |
4. Жінка |
4.Любов |
4. Париж |
5. Фентезі |
5. Поліцейський |
5. Вчитель фізики |
5. Ненависть |
5. Мукачево |
6. Наукова фантастика |
6. Підліток |
6. Лікар-психіатр |
6. Помста |
6. Полтава |
Щоб почати писати, оберіть 5 цифр (вони можуть повторюватися).
Створіть невеликий сюжет, користуючись таблицею, використавши слова з буквами я, ю,є,ї,щ.
Наприклад. Одного вечора, коли було темно- претемно вчитель математики вирішив піти з дітьми їсти львівський сирник до кав’ярні. Дітям було дуже страшно, темрява насувала сірі тіні, але їм так хотілося спробувати сирника, що вони мужньо пройшли увесь шлях нічної пригоди. У теплій та затишній кав’ярні вони отримали те, за чим прийшли - ніжний, ароматний та смачнючий сирник, який става початком нового дня.
Учитель. Наступна зупинка - це чудове місто Полтава. Це прекрасне місто під назвою Полтава недарма розташувалося в центрі України. Воно зовсім не схоже на своїх сусідів-мільйонників за швидкістю і ритму життя, і в Полтаві життя тече дійсно розмірено і душевно.Це і місто, яке є батьківщиною Івана Петровича Котляревського. Поряд з пам’ятниками вічним класикам, в місті з недавніх пір красується пам’ятний знак Полтавській галушці (єдиний у всьому світі, між іншим), ложку з якого вподобали для своїх фотографій всі туристи.
Робота в парах. Складання запитань для інтерв’ю
Ви – журналісти, працюєте на телеканалі. Отримали завдання розказати глядачам, як готувати галушки, використавши слова з буквами я, ю,є,ї,щ
Складіть запитання, які б ви поставили досвідченому кухарю.
(із запропонованих запитань колективно обираються 5-7 для інтерв’ю)
«Влучно і зрозуміло»
Учитель. Замініть запозичені слова відповідними українськими, користуючись довідкою.
1.Цікава афіша. 2. Шевченкова автобіографія. 3.Сучасний сервіс. 4.Аплодисменти. 5. Науковий експеримент.
Довідка:а)дослідження; б) обслуговування; в)оголошення; г) життєпис; д)оплески.
- В цих словах є вивчені наші літери. Скільки звуків позначає я в словах дослідження, обслуговування, оголошення? А є в слові життєпис?
10. Диктант-взаємоперевірку.
Але відчиняться вони тільки тоді, коли ми грамотно напишемо диктант-взаємоперевірку.
Прочитати звуковий запис слів. Записати слова буквами.
[зайіжджати] , [суз’ірйа] ,[йаблун’а], [йагн’а] , [йашчичок] , [пойаснеин’:а]
Учитель. Ось і закінчилась наша мандрівка. Ми повертаємось додому – до рідного села. Останнім нашим випробуванням буде згадати міста України, в яких ми сьогодні побували і записати їх в алфавітному порядку.
V. Підсумок уроку . (Рефлексія).
Метод «Мікрофон»
- Чим саме сподобалася Вам сьогоднішня мандрівка?
- Які види робіт були для Вас цікавими?
- Чи виникали труднощі під час виконання завдань на уроці,які саме?
Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання. Оцінювання.
1.Знайти і записати 5 прислів’їв в яких є слова з буквами я, ю,є,ї,щ.(сер.рівень)
2. Знайти 3 скоромовки зі словами в яких є букви я ю є ї щ.+1 вивчити.(дост.рівень)
3. Написати міні-твір про те, яке місто України ви хочете відвідати і чому, використавши слова з буквами я, ю,є,ї,щ.