Урок
з української мови
в 5 класі
на тему «Правопис префіксів пре-, при-, прі-»
Учитель української мови та літератури Красноградської гімназії «Гранд»
Красноградської районної ради
Харківської області
Супрун Тетяна Володимирівна
Тема. Префікси пре-, при-, прі-
Мета: закріпити в учнів навички написання слів з префіксами пре-, при-, прі-;
розвивати логічне мислення учнів, сприяти творчій активності школярів на уроці;
виховувати інтерес до уроків рідної української мови.
Обладнання: картки, малюнки, які зробили самі учні; підручник
Перебіг уроку
1. Мотивація навчальної діяльності школяра
1. Організаційний момент
2. Оголошення теми та мети уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів
- Сьогоднішній урок української мови – це місток між вивченим вами у початкових класах і закріпленням здобутих умінь і навичок у старших класах.
- Наш урок проходитиме в ігровій формі. Кожен учень – активний учасник різних видів робіт і матиме змогу показати свої знання. Кожен – сам собі суддя: записує у свій арсенал очки, які заробить.
1. Словниковий диктант (на повторення всіх орфограм, які учні вивчили протягом року /.
Вільний, льон, кобзар, кур’єр, свята, бюро, життя, підйом, сьомий, жирафа, парі, Емма, богатир, берег, зупинити.
/ Один учень пояснює орфограми біля дошки, а учні на місцях піднімають на правильні відповіді зелені картки, на неправильні – червоні. Тим самим здійснюється самоперевірка.
3. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Проблемне запитання: - Який розділ української мови вивчає написання префіксів пре-, при-, прі-?
- Так, «Будова слова»!
Префікс – це……. Наприклад:
/ Сказати, сформувати, розписати, безземельний /.
- А що ж це за префікси пре-, при-, прі-?
2. Дослідження – зіставлення.
Слова учня:
- Нас прислала до вас «Будова слова» і наказала перевірити, чи добре ви знаєте префікси і їхнє значення. Якщо так, то допоможіть нам правильно визначити наші префікси.
Перший учень.
- Я означаю наближення, приєднання або неповну дію. / При- /
/ учень одягає червоний капелюх
Другий учень.
- Я вказую на збільшену ознаку. / Пре- /
/ учень одягає зелений капелюх/
Третій учень.
- А мене, взагалі, вживають лише в декількох словах. / Прі- /
/ учень одягає жовтий капелюх /.
3. Індивідуальна робота учнів із картками.
4. «Ігрова хвилинка»
Учні виконували випереджальне завдання. Для однокласників намалювали загадки на префікси пре-, при-, прі-.
5. Розподільний диктант.
Завдання. Записати слова з префіксом пре- в одну колонку, із префіксом при- в іншу.
Преславний, присісти, претихий, приманити, премалий, приробити, презавзятий, принести, предорогий, притягнути, преспокійно.
6. Творче завдання.
Подані слова ввести в речення.
Довідка: прірва, прізвище, прізвисько, пріоритет.
7. Творче конструювання.
Завдання. Списати речення, добираючи з дужок потрібні букви.
1. Була вже ніч, але Боже мій, яка пр/е,и/ хороша ніч!
2. Звечоріло. Знизу, мов з якої пр/и,і/рви, часом виглядали зорі.
3. Все змінювалося на землі з пр/и,е/ходом ночі й робилося таємничим.
4. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра “Поетична перерва».
Завдання. Виписати з поезії О.Олеся слова з префіксами, але не тільки з тими, що ми зараз опрацьовуємо, а й ті, що вивчили раніше.
Коли із хати вийшли ми,
Ще тільки розсвітало…
Під білим килимом зими
Усе навколо спало.
Безмежна тиша навкруги -
Ні голосу, ні шуму…
На все навіяли сніги
Якусь глибоку думу.
І, може, думає усе,
Коли той день настане,
Як з півдня вітер принесе
Уклін, привіт весняний.
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Оцінювання
5. Домашнє завдання. Скласти твір – мініатюру про рідну мову, використовуючи префікси пре-, при-, прі-.