Українська мова
3 клас
Тема. Правопис префіксів роз-, без-. Перенос слів з префіксами роз -, без-.
Мета: формувати в учнів вміння писати префікси й прийменники; ознайомити з написанням слів з префіксами роз-, без-; навчитися переносити слова з префіксами роз-, без-; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову, вміння аналізувати; виховувати доброзичливість, працелюбність.
Обладнання: мультимедійна дошка, індивідуальні картки
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку.
Учитель.
- Як завжди ми почнемо урок з посмішки. Поверніться один до одного, посміхніться і побажайте один одному успіхів.
Учитель.
-Працюйте наполегливо, швидко, старанно, щоб жодна хвилина не втратилась марно.
Діти. ДУМАТИ - ШВИДКО.
ВИКОНУВАТИ - ЧІТКО.
ТВОРЧО – ПРАЦЮВАТИ.
КАЛІГРАФІЧНО – ПИСАТИ.
2. Очікування
ІІ. Актуалізація опорних знань
(ЗИМА)
3. Каліграфічна хвилинка.
- Урок продовжимо без зупинки,
З каліграфічної хвилинки
Зи им ма зима
Учитель.
Йде зима, красуня мила.
В неї сукня сніжно-біла,
Черевички з кришталю –
Дуже зимоньку люблю!
Учитель. Знайдіть спільнокореневе слово до слова Зима. Підберіть спільнокореневі слова ( взимку, зимувати, зимно, зимівля, перезимувати)
Виділіть спільний корінь.
Придумайте розповідне речення зі словом зима.
4. Складання асоціативного куща.
Учитель.
-Що ви уявляєте, коли вимовляєте слово зима?
ЗИМА
Учитель.
- А на кого ви найбільше чекаєте?( СВЯТОГО МИКОЛАЯ)
- Чому? (…
- Будемо сподіватися, що Святий Миколай всім вам принесе подарунки. Бо ви всі гарні діти.
- Складіть спонукальне речення зі словом Святий Миколай.
5. Словотворча робота
Учитель.
Складіть питальне речення зі словом – відгадкою.
Срібна зірка, біла – біла,
На долоню теплу сіла.
І як сіла, то й розтала –
Голуба водиця стала.
6. Робота в парах.
- Підберіть і запишіть слова:
І група- спільнокореневі споріднені слова; ІІ група – синоніми до слова СНІГ.
Сніг Сніговій
Сніжок Хурделиця
Сніговик Заметіль
Сніжинка Хуртовина
Засніжений Метелиця
- Що ви можете сказати про слова першого та другого стовпчика?
¬ ͡ ^ □
3. Перевірка раніше засвоєних знань. КУБУВАННЯ
- Щоб помилок не допускати, треба правила всім знати. А ми зараз перевіримо, як ви їх знаєте виконавши вправу «Кубування» . На кожній грані куба – початок речення, яке ви маєте продовжити.
- Корінь- це…
- Щоб визначити корінь…
- Закінчення – це…
- Щоб визначити закінчення потрібно…
- Основа – це..
- Префікс - це …
4. Проблемна ситуація.
Учитель.
Одна дитина написала подані слова окремо, а інша - разом. Вони не можуть вирішити, хто з них виконав правильно . Допоможіть їм.
Розквіт Безболісний Роз квіт Без болісний
Розфарбувати Безкоштовний Роз фарбувати Без коштовний
Розгадати Безмежний Роз гадати Без межний
Рознести Безшумний Роз нести Без шумний
Повторення правила про префікси і прийменники.
(Кожен доводить свою думку і приходимо до висновку, що ці слова пишуться разом).
- Сьогодні ми зосередимо свою увагу на двох префіксах – роз- і без- і навчимося правильно писати їх. Це дуже важливі префікси. Необхідно знати, як їх писати.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Правопис префіксів роз-, без- . Перенос слів з префіксами
роз-, без-
ІV. Засвоєння нового матеріалу
Учитель.
- Прочитайте слова. Зверніть увагу, який кінцевий звук у префіксах вимовляємо.
Розгадати розквіт
Рознести розфарбувати
Безболісний безкоштовний
Безмежний безшумний
- Який звук вимовляється в префіксах роз-, без- перед дзвінкими приголосними? Перед глухими?
- Зверніть увагу, яка буква пишеться в кінці префіксів –роз, -без.
Зробіть висновок.
У префіксах роз-, без- завжди пишеться буква «з».
2. Ознайомлення та заучування правила ( С. 104)
У префіксах роз- і без- не буває букви «с».
Букву «з» завжди пиши:
Безкоштовний, розкажи.
3. Фізкультхвилинка
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
1.Тренувальні вправи. Робота в групах.
Вправа 186.
І група - 1 рядочок добирають до слів префікс роз-. Записати утворені слова.
І І група - 2 рядочок добирають до слів префікс без-. Записати утворені слова.
Учитель.
Роз - Без-
Малювати, хмарний, плести, водний, малювати, горнути, писати, шумний, пам’ятний.
4. Гра «Я – тобі, ти – мені».
Вчитель називає слово, а діти придумують слово з префіксом роз-, без-.
Слово називає той, хто отримав у руки м’яч.
Малювати, мити, писати, плести, горнути, шум, око, вода, хмара, барви.
Підсумок.
- Які префікси допомогли вам під час гри? Як вони пишуться?
1 група.1 абзац
2 група. 2 абзац Списати, підкреслені слова поділити на склади для переносу. Позначити в них префікси.
3 група. 3 абзац
грамотний
платний
талановитий
зав’язка
хмарний
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Технологія «Мікрофон».
Давайте підсумуємо над чим ми працювали?
- Що ви сьогодні вивчили?
- Ви справді були молодці! Діло майстра величає.
ІV. Домашнє завдання.
С.104 вивчити правило,с.90 впр.188