Урок "Правопис прикметникових суфіксів."

Про матеріал
Урок узагальнення й систематизації знань. Мета: поглибити знання учнів про прикметник; з'ясувати особливості написання прикметників із різними суфіксами, з'ясувавши їхню роль у аналізованих словах; розвивати логічне мислення, самостійність суджень, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до мови, рідного краю. Очікувані результати: учні знають принцип поділу прикметників на групи, уміють їх визначати, працювати з підручником, узагальнювати навчальний матеріал.
Перегляд файлу

Українська мова 6 клас

Тема: Правопис прикметникових суфіксів.

Мета:

поглибити знання учнів про прикметник; з'ясувати особливості написання прикметників із різними суфіксами, з'ясувавши їхню роль у аналізованих словах;

розвивати логічне мислення, самостійність суджень, збагачувати словниковий запас,

 виховувати любов до мови, рідного краю.

 Очікувані результати: учні знають принцип поділу прикметників на групи, уміють їх визначати, працювати з підручником, узагальнювати навчальний матеріал.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Девіз уроку:

                                     Вперед до вершини успіху!

       Хід уроку

 І.Організаційний момент.

Правила роботи на уроці:

  •           Не перебивати один одного!
  •           Не викрикувати!
  •           Допомагати товаришеві

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Казка «Батьківська любов»

Колись давно у далекому королівстві жив король Прикметник Великий. І мав він трьох синів-королевичів. Найстаршого звали Прикметник Якісний, середнього – Прикметник Відносний, а наймолодшого – Прикметник Присвійний.

Жили королевичі й горя не знали, бо татусь любив однаково всіх. Змалку разом грали у хованки, як підросли – укупі ходили до школи. Завжди одне одному допомагали й ніколи не розлучались. Здавалось, що брати й далі залишатимуться найкращими друзями, але доля вирішила інакше.

Дні йшли за днями, роки – за роками, королевичі виросли, а король зістарився. Тоді й почалися чвари щодо батьківського престолу. Адже правитель у країні має бути один, а от претендентів на це місце троє. Довго королевичі не зізнавались, що кожен із них прагне зайняти батьківське місце. Вони й далі люб’язно спілкувались, але одного дня терпець увірвався.

- Саме я стану королем,- впевнено мовив Прикметник Якісний.

- Чому це ти?- невдоволено запитали його брати.

- Бо я найстарший,-відповів королевич.- До того ж, мої піддані – найважливіші з прикметників. Адже саме вони позначають ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою!

- Коли вже на те пішло,-перервав розмову брата Прикметник Відносний,- то найважливіші піддані в мене. Чи можуть якісні прикметники позначати ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ? Ні! А от відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…

- А як же вони вкажуть, що предмет належить людині або тварині?- вступив у розмову Прикметник Присвійний.- І хто з ваших підданих, брати, пишеться з великої літери? Чи є серед них ті, що відповідають на питання чий? або чия?.

Найстарший із королевичів вже хотів щось відповісти, але до кімнати зайшов король.

- Любі мої сини,- промовив Прикметник Великий.- Ніхто з вас без трону не залишиться, бо кожен із вас – найголовніший. А віддати престол комусь одному - означало б залишити українську мову без величезної групи необхідних і таких гарних слів. Ви ж пам’ятаєте про те, навіщо потрібні прикметники? Для того, щоб зробити мову красивішою, а предмети описати яскравіше і детальніше.

Королевичі опустили голови. Тільки зараз вони зрозуміли, якою даремною й непотрібною була  сварка. Тож брати обійнялися й знову стали жити як і раніше - дружно й щасливо.

Питання за казкою:

  1.     Скільки синів було у Прикметника? (Три брати. Отже, три групи.)
  2.     Як їх кликали на ймення? (Якісний, Відносний, Присвійний.)
  3.     Що позначають якісні прикметники? (Ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою.)
  4.     Що позначають відносні прикметники? (Відносні прикметники позначають ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ. Відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…)
  5.     Які  прикметники назвемо присвійними? (Ті, які  відповідають на питання чий? або чия?. Предмет належить людині або тварині, пишеться з великої літери.)

III. Повідомлення теми і  мети уроку.

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Поділ на команди «Хто я?»

(Учні тягнуть жеребки: якісні, відносні, присвійні)

  1. По одному представнику з команди розбирають суфікси.

3. Розподільний диктант.

 Виділити суфікси, підкреслити орфограми.

    Зимовий, смачний, дерев’яний, український, Маріїн, Сергіїв, дрібний, міцний, чорнявий, синюватий, товариський,  пташиний, зміїний, танцювальний, кисневий, Галинин, маленький, братова.

  1. Утворити словосполучення.

(дані слова записати в колонку, підібрати до них іменники)

4. «Життєва ситуація»

Уявіть, що ви купуєте в шкільному буфеті сік і вам треба уточнити, який саме напій ви бажаєте. Утворіть від поданих назв фруктів прикметники для найменування відповідного соку. Сформулюйте речення-прохання, можливе в цій ситуації.

Вишня, персик,  слива, груша, апельсин.

Уявіть, що ви в магазині чоловічого чи жіночого одягу. Ви просите показати Вам сукню, сорочку, спідницю, штани, краватку. Для цього скористайтеся якісними прикметниками. Сформулюйте речення-прохання, можливе в цій ситуації.

Уявіть, що Ви в бібліотеці і просите подати вам вірші Шевченка, Франка,  Симоненка, Бойченка,Кременя.Для цього скористайтеся присвійними  прикметниками. Сформулюйте речення-прохання, можливе в цій ситуації.

 

5.Розберіть по групах словосполучення.

 (завдання в конвертах: перехід прикметників з однієї групи в іншу)

V. Закріплення матеріалу.

Ротація. «Обірвана шпаргалка»

Вишня – вишневий.,

Кисень –

Бетон – бетонний.

Балкон –

Верба – вербовий.

Дуб –

Козак – козацький

Юнак - 

Життя – життєвий –

Мить –

Титан – титанічний

Лірика –

Класика – класичний

Столиця –

 

Тихий – тихіший

Смачний –

Малий – маленький

Гарний –

кремез – кремезний

Старий –

Високий – височенний

Здоровий –

Не сказати – несказанний

Не зрівняти –

Рідненький – ріднесенький

Біленький –

Тихіший – тихенький

Смачніший –

 

Бабуся – бабусин

Матуся –

Андрій – Андріїв

Сергій –

Птах – пташиний

Орел –

Соловей – солов`їний

 Змій –

VІ. Підсумок уроку.

doc
Додав(-ла)
Верба Ніна
Додано
19 березня 2020
Переглядів
5188
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку