Українська мова 6 клас
Тема: Правопис прикметникових суфіксів.
Мета:
поглибити знання учнів про прикметник; з'ясувати особливості написання прикметників із різними суфіксами, з'ясувавши їхню роль у аналізованих словах;
розвивати логічне мислення, самостійність суджень, збагачувати словниковий запас,
виховувати любов до мови, рідного краю.
Очікувані результати: учні знають принцип поділу прикметників на групи, уміють їх визначати, працювати з підручником, узагальнювати навчальний матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Девіз уроку:
Вперед до вершини успіху!
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Правила роботи на уроці:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Казка «Батьківська любов»
Колись давно у далекому королівстві жив король Прикметник Великий. І мав він трьох синів-королевичів. Найстаршого звали Прикметник Якісний, середнього – Прикметник Відносний, а наймолодшого – Прикметник Присвійний.
Жили королевичі й горя не знали, бо татусь любив однаково всіх. Змалку разом грали у хованки, як підросли – укупі ходили до школи. Завжди одне одному допомагали й ніколи не розлучались. Здавалось, що брати й далі залишатимуться найкращими друзями, але доля вирішила інакше.
Дні йшли за днями, роки – за роками, королевичі виросли, а король зістарився. Тоді й почалися чвари щодо батьківського престолу. Адже правитель у країні має бути один, а от претендентів на це місце троє. Довго королевичі не зізнавались, що кожен із них прагне зайняти батьківське місце. Вони й далі люб’язно спілкувались, але одного дня терпець увірвався.
- Саме я стану королем,- впевнено мовив Прикметник Якісний.
- Чому це ти?- невдоволено запитали його брати.
- Бо я найстарший,-відповів королевич.- До того ж, мої піддані – найважливіші з прикметників. Адже саме вони позначають ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою!
- Коли вже на те пішло,-перервав розмову брата Прикметник Відносний,- то найважливіші піддані в мене. Чи можуть якісні прикметники позначати ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ? Ні! А от відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…
- А як же вони вкажуть, що предмет належить людині або тварині?- вступив у розмову Прикметник Присвійний.- І хто з ваших підданих, брати, пишеться з великої літери? Чи є серед них ті, що відповідають на питання чий? або чия?.
Найстарший із королевичів вже хотів щось відповісти, але до кімнати зайшов король.
- Любі мої сини,- промовив Прикметник Великий.- Ніхто з вас без трону не залишиться, бо кожен із вас – найголовніший. А віддати престол комусь одному - означало б залишити українську мову без величезної групи необхідних і таких гарних слів. Ви ж пам’ятаєте про те, навіщо потрібні прикметники? Для того, щоб зробити мову красивішою, а предмети описати яскравіше і детальніше.
Королевичі опустили голови. Тільки зараз вони зрозуміли, якою даремною й непотрібною була сварка. Тож брати обійнялися й знову стали жити як і раніше - дружно й щасливо.
Питання за казкою:
III. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Поділ на команди «Хто я?»
(Учні тягнуть жеребки: якісні, відносні, присвійні)
3. Розподільний диктант.
Виділити суфікси, підкреслити орфограми.
Зимовий, смачний, дерев’яний, український, Маріїн, Сергіїв, дрібний, міцний, чорнявий, синюватий, товариський, пташиний, зміїний, танцювальний, кисневий, Галинин, маленький, братова.
(дані слова записати в колонку, підібрати до них іменники)
4. «Життєва ситуація»
Уявіть, що ви купуєте в шкільному буфеті сік і вам треба уточнити, який саме напій ви бажаєте. Утворіть від поданих назв фруктів прикметники для найменування відповідного соку. Сформулюйте речення-прохання, можливе в цій ситуації.
Вишня, персик, слива, груша, апельсин.
Уявіть, що ви в магазині чоловічого чи жіночого одягу. Ви просите показати Вам сукню, сорочку, спідницю, штани, краватку. Для цього скористайтеся якісними прикметниками. Сформулюйте речення-прохання, можливе в цій ситуації.
Уявіть, що Ви в бібліотеці і просите подати вам вірші Шевченка, Франка, Симоненка, Бойченка,Кременя.Для цього скористайтеся присвійними прикметниками. Сформулюйте речення-прохання, можливе в цій ситуації.
5.Розберіть по групах словосполучення.
(завдання в конвертах: перехід прикметників з однієї групи в іншу)
V. Закріплення матеріалу.
Ротація. «Обірвана шпаргалка»
Вишня – вишневий.,
Кисень –
Бетон – бетонний.
Балкон –
Верба – вербовий.
Дуб –
Козак – козацький
Юнак -
Життя – життєвий –
Мить –
Титан – титанічний
Лірика –
Класика – класичний
Столиця –
Тихий – тихіший
Смачний –
Малий – маленький
Гарний –
кремез – кремезний
Старий –
Високий – височенний
Здоровий –
Не сказати – несказанний
Не зрівняти –
Рідненький – ріднесенький
Біленький –
Тихіший – тихенький
Смачніший –
Бабуся – бабусин
Матуся –
Андрій – Андріїв
Сергій –
Птах – пташиний
Орел –
Соловей – солов`їний
Змій –
VІ. Підсумок уроку.