Вчитель І.В.Федорович
Урок української мови (6 клас)
Тема. ПРАВОПИС СКЛАДНИХ ПРИКМЕТНИКІВ РАЗОМ І ЧЕРЕЗ ДЕФІС
Освітні цілі:
Формувати предметну компетентність: навчити правильно писати складні прикметники, пояснювати орфограми правилами; виробляти навички грамотного орфографічного письма, розвивати вміння запобігати помилкам у правописі прикметників; виховувати самостійність у здобутті знань.
Розвивати ключові компетентності: математична, ініціативність і підприємливість, вміння вчитися впродовж життя, соціально-громадянська компетентність, загально-культурна грамотність
Обладнання: роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок формування компетентностей
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація засвоєних знань.
1. Гра «Так - Ні». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні».
2. Розподільний диктант (один біля дошки)
Перша колонка-н-, друга колонка –нн-.
Качиний, корінний, олов’яний, щоденний, осінній, морквяний, лебединий, ранній, щогодинний, незрівнянний, незліченний, неоцінений.
II. Засвоєння нових знань
1. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1) Розв'язання проблемного завдання. «Згоден? — Не згоден? — Обґрунтуй!»
Деревообробний, історико-культурний, триповерховий — усі прикметники написані правильно.
2) Бесіда:
ІІІ. Робота над темою уроку
Складні прикметники часто вживаються в нашому мовленні. Щоб писати їх грамотно, треба добре засвоїти правила, які будете вивчати сьогодні.
2. Спостереження над мовним матеріалом (на дошці).
Проаналізуйте сполуки слів, з яких утворені прикметники за зв'язками (підрядний, сурядний) і зробіть висновки про правопис складних прикметників.
Зразок: Ніжний дзвін (підрядний) — пишеться разом. Кислий і солодкий (сурядний) — пишеться через дефіс.
► Яку орфограму треба запам'ятати?
ІІІ. Вироблення вмінь і навичок
1. Вправа 404 (розібрати разом, виконати самостійно, перевірити)
2. Робота в парах. Перший ряд виписує прикметники, які пишуться разом, другий ряд – через дефіс.
(Середньо) вічний, (жовто) червоний, (вагоно) ремонтний, (дерево) обробний, (західно) український, (лимонно) жовтий, (жовто) гарячий, (кисло) солодкий, (п'яти) річний, (гарний) прегарний, (життє)радісний, (українсько) англійський.
3. Робота у групах
Запишіть складні прикметники у два стовпчики: а) ті, що пишуться через дефіс; б) ті, що пишуться разом.
Брудно/зелений, лісо/степовий, південно/східний, південно/американський, льоно/збиральний, весняно/літній, прямо/кутний, плямисто/сірий, лікувально/оздоровчий, плодово/ягідний, рудо/волосий, магнієво/алюмінієвий, сто/метровий, поле/захисний, шляхо/провідний, громадсько/політичний.
Якщо ви правильно виконали завдання, з третіх букв записаних слів складеться початок вислову Т. Шевченка: «... і свій шлях широкий».
4. Навчальне редагування. Записати поданий текст виправити помилки, підкреслити опрацьовану орфограму. Пояснити написання складних прикметників.
Четвертий день вирує багато-людний ярмарок. Викочують селяни вози чорнобузкового, винограду, золотавих груш і червоно-боких яблук. Накопичують гори малахітових кавунів, сірозелених динь, темножовтих гарбузів. Чумаки ляскають по халявах батогами, прицінюються до круто-рогих волів. Голова йде обертом від різно-мовного гамору, галасування, рипіння возів (За З. Тулуб).
IV. Підсумок уроку.
► Продовжте речення
V. Домашнє завдання
Вивчти правила §34, виконати вправу 406 (переписати, розкриваючи дужки, вивчену сьогодні орфограму підкреслити).