Урок "Правопис складних слів"

Про матеріал
Конспект компетентісно орієнтованого уроку української мови з теми : "Правопис складних слів". Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Урок української мови

 Клас - 6                                                                 

Тема уроку.  Правопис складних слів  разом і через дефіс                                                                 
Мета   уроку:

  • формувати пізнавальну (предметну) лінгвістичну компетентність, поглибивши знання учнів про правопис складних слів;
  •  формувати  вміння правильно визначати і записувати складні слова

 (вміння працювати в малих групах, сприяти формуванню комунікативної (ключової) компетентності); 

  • розвивати    самоосвітні навички (формування соціокультурної компетентності);
  • виховувати мовленнєву  культуру (формування креативної компетентності).

 

Вид уроку: компетентнісно   орієнтований  

 

Тип  уроку :   вивчення    нового   матеріалу.

Обладнання  уроку:  підручник (Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Заболотний, В,В,Заболотний.- К.:Генеза, 2014.-256с.), дидактичний роздатковий матеріал, сигнальні картки.

 

Хід   уроку

 

                БЛОК    «В  Х   І   Д» - МОБІЛІЗУЮЧИЙ ЕТАП УРОКУ

 

  1. НЕ (навчальний елемент)       

«Створення сприятливої    атмосфери»

 

 Епіграф  уроку:

                                          З рідним краєм якась нитка тебе зв’язує навік.  

                                                                                 П. Грабовський

 

  2. НЕ     «ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ»

   1.  Вибірковий диктант   

Завдання: записати почуті в тексті складні слова.

 

Токмак – місто обласного підпорядкування, розташоване в центрі Запорізької області, має сприятливе економіко-географічне положення, знаходиться на перехресті доріг та залізниць. Токмаччина славиться  своєю  історико-культурною спадщиною .У давнину степами Північного Приазов`я пройшло багато племен ( кіммерійці, скіфи, сармати, готи, гуни,  печеніги, половці, монголо-татари, кримські  ногайці, греки  ). Унікальне поховання половецького хана біля села Заможне Токмацького району дослідили київські археологи у вересні 1981 року. Тут знайдено 250 предметів із золота, срібла, заліза, кераміки: золототкані  каптани,   золоті персні,   золоті гривні. У світі відомо лише три  непограбованих поховання половецьких ханів, а найкоштовніше досліджене київськими археологами саме в Токмацькому районі.  Колись річка Молочна була судохідною. По ній проходили  кораблі  русичів, чайки запорожців . У 1947 році при відбудові заводу ім. Кірова у заплаві річки  Молочної знайдено давньоруський човен. Першими поселенцями на території  Токмаччини були колишні запорожці, які поселились біля нинішнього села Заможне.

2.Перевірка  

 

3. Визначити спосіб творення записаних слів .

 

3.Проблемне питання:                 

Чому одні слова, утворені способом складання, пишуться разом, а інші - через дефіс?

3. НЕ      «ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ»  

Згадаймо, які кольори на прапорі нашого міста?(червоний, синій, зелений) 

Такого кольору у нас будуть сигнальні картки, за допомогою яких ми будемо повідомляти про ступінь розуміння вами навчального матеріалу.

 

 Червоний - поверхово орієнтуюся в навчальному матеріалі.

Синій – частково розумію навчальний матеріал

Зелений -  повність розумію навчальний матеріал

 

Підніміть сигнальні картки у відповідь на  твердження.

 Я знаю  , за якої  умови складні слова пишуться разом або через дефіс

 

 Відповідно до результатів давайте визначимо, які завдання  для уроку ми сьогодні з вами  поставимо.

 

                                       БЛОК          «Т  Е  О  Р  І  Я»

1. НЕ   «ПІДГОТОВКА  ДО  СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО  МАТЕРІАЛУ»

Підгрунттям для розуміння правопису складних слів нам стануть знання про словосполучення та такий спосіб словотвору як основоскладання.

 

 

1.Робота з опорною схемою  

                                                        

Словосполучення                                   Сполучення   слів (рівні, незалежні)

                        ?                                                                           (і)            

рідний край                                                                 рідний і знайомий

 

                                                                 

Основоскладання                                                                                          

судохідний –  ходять (що?) судна

 економіко-географічне- економічне і географічне

 

 2. НЕ  «ВВЕДЕННЯ  НОВОГО МАТЕРІАЛУ»

1.Опрацювати правило на стор. 65

2.Робота в малих групах (Групи А, Б, В, Г, Д)

Групи А,В,Д-  готують доповідь про правопис складних слів через дефіс.

Групи Б, Г – готують доповідь про правопис складних слів разом.

3.Проведення  комунікативного  тренінгу (  модель  «Снігова куля». Кожен учасник імітаційної гри формує колективну відповідь(на опрацьоване правило) : перший  вимовляє  речення,  наступний  продовжує  думку  і  так  далі).

                                     

 3. НЕ     «ЗАКРІПЛЕННЯ     ЗНАНЬ»  

1.Колективна робота (група заповнює таблицю)

Завдання: заповнити таблицю.

Подані слова віднести до певного правила

Видимо-невидимо,  сила-силенна,  північно-східний,  історико-краєзнавчий, купівля-продаж, зустріч - прощання, міні-футбол, експрезидент, сімдесятиріччя, двоповерховий, перекотиполе,  машинобудівний,  вернигора , працездатність, кінець кінцем.

Правопис складних слів

Через дефіс

Разом

Складні слова, утворені  поєднанням незалежних слів     (між ними можна поставити сполучник і)

 

Складні слова, утворені  поєднанням  залежних слів ( від одного до іншого можна    поставити питання)

 

Складні слова, утворені повторенням основ синонімічних або антонімічних слів 

але: якщо слово повторюється у різних відмінках, то пишеться окремо

Складні слова, у яких першою частиною виступає кількісний числівник

 

Близькі за значенням слова, що передають єдине поняття

 

Складні слова, утворені з дієслова в наказовій формі та іменника

 

 

Слова з першою іншомовною частиною   віце-, екс-, лейб-, максі-, міні-, міді-, обер-, унтер-, прем’єр-, контр-, штабс- 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Підніміть сигнальні картки у відповідь на  твердження.

 Я знаю  , за якої  умови складні слова пишуться разом або через дефіс, і впевнений, що зумію записати  слова з даною орфограмою правильно.

 

                       Фізкультхвилинка 

 

  1.  Вправа на закріплення: розподілити слова  за написанням ( разом  або через дефіс ) Виконує один представник від кожної групи (по 4 слова). 

   Прем'єр/міністр,  максі/пальто  ,   дерево/обробний, гори/цвіт, навчально/виховний, історико/культурний, семи/барвний,  п’яти/денний, 20/ річчя, багато/багато, диван/ліжко, перекоти/поле, народно/пісенний, зустріч/ прощання, Перебий/ніс, лісо/сплав,  сорто/оновлення,  шафа/купе, видимо/невидимо, прем’єр/міністр.

    

БЛОК     «П  Р  А  К  Т  И  К  А»

 

1. НЕ      «ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ »

1) Робота з підручником . Вправа 163 (Списати слова, знявши риску)

2) Перевірка. ( В групах – взаємоперевірка. По чотири слова один представник від групи зачитує вголос)

 2. НЕ     « Виконання ситуативних вправ»  

1. Завдання для роботи в групах.

Ситуація спілкування:

Уяви, що ти працюєш у туристичній агенції .   Тобі і твоїм товаришам-колегам доручили скласти рекламний проспект  визначних місць у вашій місцевості. Використовуючи опорний матеріал, складіть рекламний текст (5-7 речень) про  місця, які варто відвідати туристу у вашому краї.

 Адресат мовлення – люди, які не бували у ваших краях.

 Адресант – ти сам, працівник туристичної агенції і твої колеги.

 Мета мовлення – допомогти незнайомим людям спланувати свій  туристичний маршрут, запросити їх до своєї місцевості, показати неповторність і красу рідного краю.

Тип мовлення – розповідь з елементами опису.

Обсяг – 5-7 речень.

Жанр мовлення – рекламний текст.

Матеріал для роботи: іменники – край,  курган, споруди,музей,  меморіал, діди-прадіди, вулиці, настрій,  пам’ятки ...; прикметники –  історико-культурний, природоохоронний,славетний, чудовий, краєзнавчий, давньоруський, мальовничі, гостинний, прекрасна...; дієслова – приїхати, відпочивати,   відвідати, подивитися, завітати, зустріти, насолодитися, дізнатися... 

2.Захист рекламних проспектів.

 

БЛОК     «Р Е  Ф  Л  Е  К  С  І  Я»

1. НЕ    «ПІДБИТТЯ     ПІДСУМКІВ»

  - Яку орфограму сьогодні вивчали?

 - В яких стилях мовлення можна  застосувати слова з даною

   орфограмою?

-Чому  машинобудівний пишеться разом, а  машинно-тракторний   — через дефіс? 

 

2. НЕ    «ВЛАСНЕ   РЕФЛЕКСІЯ»    

1)Підніміть сигнальні картки у відповідь на  твердження.

 Я знаю  , за якої  умови складні слова пишуться разом або через дефіс, і впевнений, що зумію записати  слова з даною орфограмою правильно.

 

 2) Домашнє завдання (диференційоване) : 

Учням , які підняли сині сигнальні картки – вправа 164 підручника

Учням , які підняли  зелені сигнальні картки - вправа165 підручника (творче конструювання)

Учням , які підняли сині  червоні картки – скласти твір-акварель про улюблені куточки твого міста , використовуючи складні слова на позначення кольорів, з'ясувати  правила їх правопису.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
1189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку