Урок української мови
Клас - 6
Тема уроку. Правопис складних слів разом і через дефіс
Мета уроку:
(вміння працювати в малих групах, сприяти формуванню комунікативної (ключової) компетентності);
Вид уроку: компетентнісно орієнтований
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Обладнання уроку: підручник (Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Заболотний, В,В,Заболотний.- К.:Генеза, 2014.-256с.), дидактичний роздатковий матеріал, сигнальні картки.
Хід уроку
БЛОК «В Х І Д» - МОБІЛІЗУЮЧИЙ ЕТАП УРОКУ
«Створення сприятливої атмосфери»
Епіграф уроку:
З рідним краєм якась нитка тебе зв’язує навік.
П. Грабовський
2. НЕ «ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ»
1. Вибірковий диктант
Завдання: записати почуті в тексті складні слова.
Токмак – місто обласного підпорядкування, розташоване в центрі Запорізької області, має сприятливе економіко-географічне положення, знаходиться на перехресті доріг та залізниць. Токмаччина славиться своєю історико-культурною спадщиною .У давнину степами Північного Приазов`я пройшло багато племен ( кіммерійці, скіфи, сармати, готи, гуни, печеніги, половці, монголо-татари, кримські ногайці, греки ). Унікальне поховання половецького хана біля села Заможне Токмацького району дослідили київські археологи у вересні 1981 року. Тут знайдено 250 предметів із золота, срібла, заліза, кераміки: золототкані каптани, золоті персні, золоті гривні. У світі відомо лише три непограбованих поховання половецьких ханів, а найкоштовніше досліджене київськими археологами саме в Токмацькому районі. Колись річка Молочна була судохідною. По ній проходили кораблі русичів, чайки запорожців . У 1947 році при відбудові заводу ім. Кірова у заплаві річки Молочної знайдено давньоруський човен. Першими поселенцями на території Токмаччини були колишні запорожці, які поселились біля нинішнього села Заможне.
2.Перевірка
3. Визначити спосіб творення записаних слів .
3.Проблемне питання:
Чому одні слова, утворені способом складання, пишуться разом, а інші - через дефіс?
3. НЕ «ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ»
Згадаймо, які кольори на прапорі нашого міста?(червоний, синій, зелений)
Такого кольору у нас будуть сигнальні картки, за допомогою яких ми будемо повідомляти про ступінь розуміння вами навчального матеріалу.
Червоний - поверхово орієнтуюся в навчальному матеріалі.
Синій – частково розумію навчальний матеріал
Зелений - повність розумію навчальний матеріал
Підніміть сигнальні картки у відповідь на твердження.
Я знаю , за якої умови складні слова пишуться разом або через дефіс
Відповідно до результатів давайте визначимо, які завдання для уроку ми сьогодні з вами поставимо.
БЛОК «Т Е О Р І Я»
1. НЕ «ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ»
Підгрунттям для розуміння правопису складних слів нам стануть знання про словосполучення та такий спосіб словотвору як основоскладання.
1.Робота з опорною схемою
Словосполучення Сполучення слів (рівні, незалежні)
? (і)
рідний край рідний і знайомий
Основоскладання
судохідний – ходять (що?) судна
економіко-географічне- економічне і географічне
2. НЕ «ВВЕДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ»
1.Опрацювати правило на стор. 65
2.Робота в малих групах (Групи А, Б, В, Г, Д)
Групи А,В,Д- готують доповідь про правопис складних слів через дефіс.
Групи Б, Г – готують доповідь про правопис складних слів разом.
3.Проведення комунікативного тренінгу ( модель «Снігова куля». Кожен учасник імітаційної гри формує колективну відповідь(на опрацьоване правило) : перший вимовляє речення, наступний продовжує думку і так далі).
3. НЕ «ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ»
1.Колективна робота (група заповнює таблицю)
Завдання: заповнити таблицю.
Подані слова віднести до певного правила
Видимо-невидимо, сила-силенна, північно-східний, історико-краєзнавчий, купівля-продаж, зустріч - прощання, міні-футбол, експрезидент, сімдесятиріччя, двоповерховий, перекотиполе, машинобудівний, вернигора , працездатність, кінець кінцем.
Правопис складних слів
Через дефіс |
Разом |
Складні слова, утворені поєднанням незалежних слів (між ними можна поставити сполучник і)
|
Складні слова, утворені поєднанням залежних слів ( від одного до іншого можна поставити питання)
|
Складні слова, утворені повторенням основ синонімічних або антонімічних слів але: якщо слово повторюється у різних відмінках, то пишеться окремо |
Складні слова, у яких першою частиною виступає кількісний числівник
|
Близькі за значенням слова, що передають єдине поняття
|
Складні слова, утворені з дієслова в наказовій формі та іменника
|
|
Слова з першою іншомовною частиною віце-, екс-, лейб-, максі-, міні-, міді-, обер-, унтер-, прем’єр-, контр-, штабс- |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Підніміть сигнальні картки у відповідь на твердження.
Я знаю , за якої умови складні слова пишуться разом або через дефіс, і впевнений, що зумію записати слова з даною орфограмою правильно.
Фізкультхвилинка
Прем'єр/міністр, максі/пальто , дерево/обробний, гори/цвіт, навчально/виховний, історико/культурний, семи/барвний, п’яти/денний, 20/ річчя, багато/багато, диван/ліжко, перекоти/поле, народно/пісенний, зустріч/ прощання, Перебий/ніс, лісо/сплав, сорто/оновлення, шафа/купе, видимо/невидимо, прем’єр/міністр.
БЛОК «П Р А К Т И К А»
1. НЕ «ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ »
1) Робота з підручником . Вправа 163 (Списати слова, знявши риску)
2) Перевірка. ( В групах – взаємоперевірка. По чотири слова один представник від групи зачитує вголос)
2. НЕ « Виконання ситуативних вправ»
1. Завдання для роботи в групах.
Ситуація спілкування:
Уяви, що ти працюєш у туристичній агенції . Тобі і твоїм товаришам-колегам доручили скласти рекламний проспект визначних місць у вашій місцевості. Використовуючи опорний матеріал, складіть рекламний текст (5-7 речень) про місця, які варто відвідати туристу у вашому краї.
Адресат мовлення – люди, які не бували у ваших краях.
Адресант – ти сам, працівник туристичної агенції і твої колеги.
Мета мовлення – допомогти незнайомим людям спланувати свій туристичний маршрут, запросити їх до своєї місцевості, показати неповторність і красу рідного краю.
Тип мовлення – розповідь з елементами опису.
Обсяг – 5-7 речень.
Жанр мовлення – рекламний текст.
Матеріал для роботи: іменники – край, курган, споруди,музей, меморіал, діди-прадіди, вулиці, настрій, пам’ятки ...; прикметники – історико-культурний, природоохоронний,славетний, чудовий, краєзнавчий, давньоруський, мальовничі, гостинний, прекрасна...; дієслова – приїхати, відпочивати, відвідати, подивитися, завітати, зустріти, насолодитися, дізнатися...
2.Захист рекламних проспектів.
БЛОК «Р Е Ф Л Е К С І Я»
1. НЕ «ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ»
- Яку орфограму сьогодні вивчали?
- В яких стилях мовлення можна застосувати слова з даною
орфограмою?
-Чому машинобудівний пишеться разом, а машинно-тракторний — через дефіс?
2. НЕ «ВЛАСНЕ РЕФЛЕКСІЯ»
1)Підніміть сигнальні картки у відповідь на твердження.
Я знаю , за якої умови складні слова пишуться разом або через дефіс, і впевнений, що зумію записати слова з даною орфограмою правильно.
2) Домашнє завдання (диференційоване) :
Учням , які підняли сині сигнальні картки – вправа 164 підручника
Учням , які підняли зелені сигнальні картки - вправа165 підручника (творче конструювання)
Учням , які підняли сині червоні картки – скласти твір-акварель про улюблені куточки твого міста , використовуючи складні слова на позначення кольорів, з'ясувати правила їх правопису.
1