Виховний захід на тему " «Знай свої права і виконуй свої обов’язки»

Про матеріал
Інтерактивне онлайн-спілкування з учнями про їх права та обов`язки. Формувати знання учнів про права дитини, поняття про нерозривний зв'язок прав та обов’язків, уявлення про захист прав дитини в Україні
Перегляд файлу

Інтерактивне онлайн-спілкування

«Знай свої права і виконуй свої обов’язки»

 

Мета:  формувати знання учнів про права дитини, поняття про нерозривний зв'язок прав та обов’язків, уявлення про захист прав дитини в Україні, вміння розрізняти дійсне та уявне порушення прав; виховувати бажання дотримуватися високих морально-етичних норм, повагу до прав людини, співчуття до людей, чиї права порушуються, взаємоповагу, толерантність, прагнення виробити у собі кращі громадянські риси.                                   

І. Організаційний момент.                                                                                               1. Привітання 

Сл.1  Доброго дня. Вітаю всіх присутніх.

Сьогодні ми з вами поговоримо про права дітей та проблеми захисту прав дітей.

Чи є ця тема для вас новою?

Тому сподіваюсь, що наше спілкування буде плідним, активним, корисним та цікавим.

ІІ.  Інтерактивне спілкування.

1. Вступне слово вчителя.                                                                                                                                      

      Сл.2  Людина найцінніший скарб. Кожен із вас – неповторна особистість. Кожен із вас – ЛЮДИНА, яка живе сьогодні, і саме такої дівчинки чи хлопчика на землі немає і не буде.

     Сл. 3  Люди відчайдушно боролися  за свою гідність тисячоліттями. І  75 років тому, все людство вперше заявило, що людина, її життя і гідність, права та свободи - найвища цінність кожної держави.                

      10 грудня 1948 року організація  ООН  прийняла Загальну Декларацію прав людини. Саме у зв’язку з цією подією в Україні другий тиждень грудня проголошено Всеукраїнським тижнем права.

  Сл.4  Дитинство – найважливіший період становлення особистості.

     20 грудня 1959 року  Генеральна Асамблея ООН прийняла Декларацію прав дитини, яка регулює права дитини в сучасному світі.

2 .Вправа «Думки вголос»

За віком ви всі є діти.

А хто ж така дитина? (Відповіді дітей)

     Сл.5  В Україні, як і здебільшого в міжнародній практиці, дитиною вважається особа у віці до 18 років, причому до 14 років вона вважається малолітньою, а з 14 до 18 — неповнолітньою.

Сл.6  Які ж права мають діти?                                                                                    Чому, на вашу думку, права дитини виокремили із прав людини?

     Дитина потребує більшої уваги та захисту, оскільки сама не може забезпечити свої життєві  потреби та  свій захист.

Від дорослих  дитину відрізняють такі  особливості: фізична беззахисність, безпорадність, залежність від рішень батьків, інших дорослих, матеріальне забезпечення,  тощо.

 Сл.7  3.Вправа «Асоціації»                                                                                                                         

         Про права людини сьогодні говорять усі: політики, журналісти, юристи. І це відбувається настільки часто, що стало звичним для нашої свідомості.

-  А чи  задумувалися ви над  питанням  що таке право?

Сл. 8 Напишіть на аркуші свої асоціації до поняття право. (Порядок, закон,  правило,  рівність,  взаєморозуміння ,  активність, можливості, можна,  треба).

 Сл.9 -Дякую за ваші думки!   Ваші асоціації  можна б доповни ще такими поняттями.

4. Інформаційна хвилинка.

Сл.10 А ось яке визначення права дають науковці.

      Права дитини — система можливостей, які необхідні особі для її комплексного та цілісного розвитку в умовах і відповідно до вимог середовища, беручи до уваги незрілість дитини.

 Сл.11    Протягом історичного розвитку суспільства ставлення до дітей змінювалося. Найчастіше дітей сприймали як додаткові робочі руки.
     Сл.12  Першим міжнародним документом, в якому порушувалися права дитини була Женевська декларація 1923 року, яка містила тільки 5 принципів (нагодувати, вилікувати, правопорушникам допомогти виправитися,  безпритульним надати притулок, захистити від експлуатації).

 Сл. 13 На початку століття права дитини поділялись, в основному, на захист прав від рабства, дитячої праці, торгівлі дітьми, повної влади батьків, економічної експлуатації.

Сл. 14  20 листопада 1989 року Генеральною Асамблеєю  Організації  Об’єднаних Націй було прийнято Конвенцію  ООН про права дитини.

    На сьогодні її підписали 192 держави світу.

Сл. 15 В ній  аж 54 статті, написані  шістьма мовами.

Сл. 16  5. Вправа «Мікрофон»

- Пригадайте і розкажіть про свої права. (Відповіді дітей)

Сл. 17  Так, це права на життя,  ім’я, на сім’ю, любов і піклування, на захист, навчання, відпочинок, медичну допомогу, на інформацію.

Сл.18    Всі положення Конвенції ООН про права дитини можна умовно розділити на три блоки:

-забезпечення - права, які надають доступ до певних благ і послуг (освіта, охорона здоров’я, догляд тощо);

-захист - право бути захищеним від певних дій (погане поводження, експлуатація, насильство тощо);

- участь - право діяти за певних обставин і право бути залученим до процесу прийняття рішень.

Сл.21 -  26   6.Вправа «Досліджуємо та обговорюємо».

      Розгляньте зображення. Поясніть, які почуття у вас вони викликали. Чому наведені ситуації стали можливими? Які права дітей порушені? Які статті Конвенції співвідносяться із зображеними ситуаціями? Хто має нести відповідальність за порушення прав дитини на сучасному етапі? Як унеможливити такі порушення? Яким чином можна захистити дитину в подібних ситуаціях?

  Сл. 27 На жаль, під час війни дуже багато прав дітей порушується.

 Сл.28  Які саме права дітей порушуються під час збройних конфліктів.

Під час війни порушуються всі права дитини: право на життя, право бути з сім’єю і громадою,  на здоров’я, на освіту, на розвиток особистості, на турботу й захист.

  Сл.29 Щоденно під час збройних конфліктів гинуть та отримують поранення тисячі цивільних осіб. Більшу половину цих жертв, як не прикро, становлять діти. За даними Дитячого Фонду ООН за останнє десятиліття, в ході збройних конфліктів, загинуло 2 мільйони дітей, 6 мільйонів залишилися без домівок, 12 мільйонів отримали поранення чи залишились інвалідами, і щонайменше 300 тисяч дітей-солдат беруть участь у понад 30-ти конфліктах у різних куточках світу.

Сл. 30  7.Вправа «Відстоюй свою думку»  

 - Як на вашу думку, чи можлива повна реалізація прав і свобод людини без виконання нею своїх обов'язків?  

Сл.31   Як говорив  відомий французький просвітитель Г. Лакордера    «Порядний той, хто своє право вимірює своїм обов'язком».

Обов’язок – це моральна або правова вимога, що ставиться перед людиною, сім’єю, державою.

    Ви маєте пам’ятати не тільки про права, але і про свої обов’язки, яких у вас вже дуже багато.

Сл.32 8. Вправа «Думки вголос»

- У соціумі кожен із нас перебуває в різних ролях.  І в кожній ролі у нас різні обов’язки. У підлітків можуть бути такі соціальні ролі – син/донька,  онук/онучка, учень/ученик,  пасажир, покупець, пішохід, і так далі.                                                                     - Назвіть свої обов’язки сина чи доньки; учня чи учениці.

Сл.33 9. Вчимося захищати свої права.

Ми знаємо, що робити й до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли порушують права дітей, підлітків? До кого звертатися, кому довіритися? Майже кожна людина хоча б один раз замислювалася над цими запитаннями. Діти не знають, до кого йти по допомогу, тому не можуть вчасно отримати потрібну їм консультацію й допомогу.

          До кінця XIX століття права дитини не були захищені юридично. Не існувало організацій, які б опікувалися захистом прав дитини.

Сл.34 Шляхи захисту прав дитини:
Сл. 35  Механізми захисту прав дитини/людини

Сл.36 Ви можете звернутися:

 до батьків або дорослих людей, яким ви довіряєте;

 на «дитячу» Національну гарячу лінію,                                                                дзвінки є безкоштовними по всій території України;

до психологів, учителів та адміністрації                                                                               у вашому навчальному закладі;

до представників служб у справах дітей,                                                               якщо вам не виповнилось 18 років;

до працівників центрів соціальних служб у справах                                             сім’ї, дітей та молоді, які є у кожному районі,                                                          місті чи районі великого міста;

Сл.37 Ви можете звернутися:

 до найближчого відділку поліції (або зателефонувати за номером 102);

• до суду, якщо вам виповнилось 14 років.                                                                                 Ви можете зробити це самостійно, а до 14 років через представників;

• до Уповноваженого Верховної Ради України                                                                         з прав людини (омбудсмена);

• до Уповноваженого Президента України                                                                                 з прав дитини.

Сл.38 Закон України «Про охорону дитинства

10 .Вправа «Інсценізація»

 - Ви  мали  до сьогодні підготувати ситуації, які нам треба проаналізувати.

Ситуація 1.

Батько. Сину, я йду на роботу. Будь ласка, прибери у своїй кімнаті, помий після себе посуд, сходи в магазин.

Син. Але ж, тату, у мене завтра контрольна!

Батько. Якщо поквапишся, встигнеш і хатню роботу виконати, і до контрольної підготуватися.

Син. Між іншим, Конвенція про права дитини захищає мене від будь-якої роботи, що перешкоджає здобуттю освіти.

Вчитель: Чи правий син?

(Жодну дитину не можна примусово залучати до праці, але обов’язок дитини виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоровۥю та виконувати всі види самообслуговуючої праці. )

Ситуація 2.

Батько. Сину, вже восьма година ранку, час йти до школи?

Син. Але я дуже хочу спати і в мене немає сил йти до школи.

Батько. А як же уроки?

Син. Нікуди уроки не подінуться. І крім того я маю право на відпочинок.

Вчитель. Чи порушує батько права сина?

(Дитина дійсно має право на відпочинок, але обов’язок дитини сумлінно навчатися та активно працювати на уроках)

 

 

Сл.47 ІІІ. Рефлексія.

            Права і обов’язки будь-якої людини, будь-якої дитини взаємопов'язані і дуже важливі, життя буде гармонійним і справедливим за умови, якщо кожна людина дотримуватиметься своїх прав і не забуватиме про свої обов’язки, як гарантію дотримання прав інших.

 

 Вправа «Незакінчені речення»

Я мушу поважати ….порядок закон

Я зобов’язаний виконувати….обов’язки.

Мої права нерозривно зв’язані з…….обов’язками.

 

Сьогодні я дізнався ….

Мене здивувало ….

Тепер я знаю, що ….

Мені було незрозуміло …

Я хотів (-ла) дізнатися, чому ….

 

      Я  сподіваюся, що наше  спілкування допомогло  вам усвідомити, що у кожного з вас є права, і ви повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Пам’ятайте при цьому, що прагнучи відстояти свої права, потрібно поважати та не порушувати прав інших людей. Це і є ознакою правосвідомих громадян держави.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Цюприк Ольга Володимирівна
    Також до цієї виховної знайшла презентацію. Ці матеріали чудові!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
14 грудня 2023
Переглядів
2240
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку