Розробка уроку має на меті формувати в учнів поняття правопорушення, ознайомити учнів із видами, складом і ознаками правопорушень, формувати вміння визначати, до якого виду правопорушень відносяться певні події, аналізувати події суспільного життя з точки зору правознавства, визначати причини правопорушень. Виховувати прагнення правомірної поведінки.
Тема. Правопорушення.
Мета. Формувати в учнів поняття правопорушення, ознайомити учнів із видами, складом і ознаками правопорушень, формувати вміння визначати, до якого виду правопорушень відносяться певні події, аналізувати події суспільного життя з точки зору правознавства.
Основні поняття. Правопорушення, Склад правопорушення, суб`єкт правопорушення, об`єкт правопорушення, об`єктивна сторона правопорушення, суб`єктивна сторона правопорушення, вина, правова поведінка.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
«Незакінчене речення». Висловіть свої думки, закінчивши речення:
«Для мене правопорушення – це…»
Отже,якщо людина у своїх діях дотримується норм права, то таку поведінку називають правомірною, а правопорушення – це протиправне, суспільно небезпечне, винне діяння (дія чи бездіяльність), що завдає шкоди суспільству, людям.
Робота з підручником. Розгляд схеми «Ознаки правопорушення».
Склад правопорушення - це система ознак протиправної поведінки необхідних і достатніх для притягнення особи до юридичної відповідальності.
Розповідь учителя з використанням схеми «Склад правопорушення»:
Суб`єкт – це осудна і дієздатна особа,ьяка вчинила правопорушення.
Об`єкт – цінності, що охороняються правовою нормою.
Суб`єктивна сторона – психічне ставлення правопорушника до вчиненого ним правопорушення та його наслідків. Це наявність вини у формі умислу або через необережність. Сюди належить вина, мотив, мета правопорушення.
Об`єктивна сторона – діяння у формі дій або бездіяльності, а також умови, обставини, засоби, наслідки тощо.
Види правопорушень.
Залежно від ступеня суспільної небезпечності розрізняють проступки і злочини.
Злочини мають високий ступінь суспільної небезпеки, тоді як проступки є суспільно шкідливими.
Проступки поділяють на:
Злочинами визначаються правопорушення, з якими пов’язана найбільша небезпека для суспільства і особи, вони посягають на суспільний лад, власність, економічні, політичні, культурні і особисті права людини. Юридичним виразом особливої суспільної небезпеки злочинів є їх заборона кримінальним законом і застосування за їх скоєння кримінального покарання. У кримінальному законодавстві наведено вичерпний перелік злочинів.
Причини правопорушень. Рольова гра. Групкам учнів дати завдання:
1, 3 групи. Обговорити і визначити причини правопорушень.
2, 4 групи. Запропонувати заходи, що сприятимуть зниженню кількості правопорушень.
Обговорення результатів в класі.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
На ст. 54 підручника завдання 4. Визначити, які із зазначених дій є правопорушеннями, які – проступками, а які – злочинами.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 7 підручника, дати відповіді на запитання.