Конспект уроку з основ правознавства (9 клас) на тему "Адміністративне право"

Про матеріал

Урок має на меті ознайомити учнів з поняттям «адміністративне право», видами адміністративних правопорушень та стягненнями, які застосовуються за їх скоєння; визначити особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх; розвивати вміння аналізувати інформацію, робити висновки та узагальнення; виховувати правову свідомість учнів.

Перегляд файлу

1

 

Тема: АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО

Мета: ознайомити учнів з поняттям «адміністративне право», видами адміністративних правопорушень та стягненнями, які застосовуються за їх скоєння; визначити особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх; розвивати вміння аналізувати інформацію, робити висновки та узагальнення; виховувати правову свідомість учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник.

Основні поняття: адміністративне право, адміністративна відповідальність, попередження, конфіскація, вилучення, адміністративний арешт.

Адміністративне правопорушення (адміністративний проступок)це протиправна, винна (умисна чи необережна) дія або бездіяльність, яка посягає на державний і громадський порядок, власність, права і свободи громадян, установлений порядок управління і за яку законодавством передбачена адміністративна відповідальність.

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за запитаннями

  1. Які галузі права ви знаєте?
  2. Пригадайте, які існують види правопорушень?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми та визначення мети уроку.

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що входить до сфери регулювання адміністративного права та які існують види адміністративної відповідальності.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Поняття та джерела адміністративного права

Розповідь учителя з елементами бесіди

Адміністративне право – сукупність норм права, які регулюють відносини в галузі державного управління.

1. Які ви знаєте органи державної влади?

2. Які функції вони виконують?

Види відносин, які регулюються нормами адміністративного права:

1. Відносини між державними органами, що підпорядковані один одному.

2. Відносини між державними органами, які не мають безпосереднього підпорядкування один одному.

3. Відносини між державними органами та установами, організаціями, які їм підпорядковані.

4. Відносини між державними органами та іншими установами, підприємствами, громадськими організаціями, громадянами.

Особливості адміністративних відносин:

• можливість застосування примусу;

• в окремих випадках – нерівність сторін.

Поточне закріплення матеріалу

  • Наведіть приклади різних видів адміністративних відносин.

Адміністративний проступок та адміністративне стягнення

Запитання

Що спільного у наведених ситуаціях?

1. Юнак не придбав квиток в електричці або автобусі.

2. Дівчина перейшла вулицю на червоне світло світлофора.

3. Група підлітків брутально лається на вулиці.

4. Чоловік перебуває з мисливською рушницею в заповіднику.

Учитель. Усі наведені дії є правопорушенням; в усіх випадках мали місце адміністративні правопорушення.

Розповідь учителя

1. Вік притягнення до адміністративної відповідальності 16 років.

2. Відповідальність батьків за виховання дітей, за правопорушення осіб, які не досягли 16 років.

3. Види адміністративних стягнень: штраф, попередження, позбавлення спеціального права, конфіскація, оплатне вилучення, виправні роботи, адміністративний арешт.

Адміністративний арешт призначається тільки судом на термін до 15 діб. Адміністративний арешт не можна застосовувати до ряду осіб: до вагітних жінок, жінок, які мають дітей віком до 12 років, неповнолітніх, інвалідів І та II груп, а також до військовослужбовців та інших осіб, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів.

Виправні роботи: на строк до 2 місяців з відбуванням їх за місцем постійної роботи правопорушника і з відрахуванням до 20 % його заробітку в доход держави.

4. Особи, які мають право накладати адміністративні стягнення: співробітники ДАІ, контролери в транспорті, суд, адміністративні комісії, посадові осіб різних контролюючих органів.

Запитання

Які стягнення, на вашу думку, повинен накладати виключно суд? Свою думку обґрунтуйте.

Учитель. Тільки суд може призначити арешт та виправні роботи, які найбільше обмежують права людини, тому потрібен дуже ретельний розгляд та забезпечення можливостей захисту. Конфіскація також має виключно судовий порядок конфіскації, встановлений Конституцією.

Ситуація 1

  • Прошу приготувати квитки!

Дві немолодих жінки рухаються вздовж автобуса назустріч одна одній. Пасажири протягують контролерам квитки. Дехто робить це навіть не відволікаючись від книги чи газети. Звичайна сцена. Як правило, вона завершується мирно: завершивши обхід, контролери виходять з автобуса. Але не завжди.

Хлопчина озирається по боках.

  • Ваш квиток, молодий чоловіче!
  • Квиток? – руки підлітка для порядку щось ретельно шукають у кишенях. Все зрозуміло!

(Адміністративне правопорушення в галузі послуг. Умисне. Вид адміністративного стягнення штраф. Орган посадова особа (контролер)).

Ситуація 2

...Різко зарипіли гальма. Зблідлий водій кидається до чоловіка, який, знехтувавши зручним підземним переходом, кинувся в гущу машин і мало не опинився під колесами. До місця події підходить міліціонер. Суворо звучить:

  • Громадянине, ви порушили... (правила переходу вулиці)!

(Адміністративне порушення, що посягає на громадський порядок і безпеку. Умисне. Вид адміністративного стягнення штраф. Орган суд на підставі протоколу, укладеного державтоінспектором)

Ситуація З

Троє молодих чоловіків на моторному човні вирушили на риболовлю. Прибувши на місце, вони спочатку глушили рибу динамітом, а потім виловлювали її сітками. На щастя, своєчасно втрутились інспектори рибоохорони: порушників правил риболовства притягнули до відповідальності в адміністративному порядку.

(Адміністративне порушення в галузі охорони природи і природокористування. Умисне. Вид адміністративного покарання штраф, конфіскація предмета. Орган посадова особа (інспектор рибоохорони)).

V. Підсумки уроку

Аналіз ситуацій

Проаналізуйте ситуацію та визначте, чи вчинено адміністративне правопорушення і хто може бути притягнутий до відповідальності.

1. Батьки з сином (9 років), прямуючи до театру пізно увечері, перетнули вулицю у невстановленому місті, поблизу підземного пішохідного переходу. Коли їх зупинили співробітники міліції, вони пояснили, що пішли через дорогу у місті, де немає переходу, тому, що поблизу не було машин і взагалі рух вночі незначний. (Наявне правопорушення –  порушення правил дорожнього руху, до відповідальності можуть бути притягнуті обидва дорослих пішоходи, дитина відповідальності не нестиме. Відсутність автомашин не впливає на оцінку дій порушників).

2. Група підлітків, гуляючи вулицею, гучно співала пісні, лаялася, на зауваження перехожих не реагувала або відповідала лайкою. Після затримання нарядом міліції виявилося, що двом із затриманих 14 років, одному – 15, а двом – 17 років. (Мало місце правопорушення – дрібне хуліганство, але до відповідальності можуть притягнути лише двох підлітків, які досягли 16 років. Також можуть притягти до відповідальності батьків інших підлітків за неналежне виконання обов’язків з виховання дітей).

3. Десятикласник, якому виповнилося 16 років, протягом півроку відмовляється отримувати паспорт громадянина України. При цьому він посилається на відсутність потреби в отриманні документа та бажання отримати громадянство іншої держави, щоправда, не пояснюючи, на громадянство якої держави він має право. (Підліток порушує вимоги законодавства, має місце правопорушення – проживання без паспорта, хлопець може бути притягнутий до відповідальності).

4. Громадянин, вийшовши на обідню перерву, вжив алкогольних напоїв та повернувся на робоче місце напідпитку. Начальник цеху, виявивши це, відсторонив його від роботи та подав доповідну записку з цього приводу директору заводу. (Громадянин вчинив правопорушення, але воно є не адміністративним, а дисциплінарним, відповідно і стягнення буде не адміністративним, а дисциплінарним).

5. Патруль Державтоінспекції помітив автомобіль, який значно перевищив встановлену швидкість руху на заміському шосе, та подав сигнал про зупинку. Але водій, увімкнувши аварійну світову сигналізацію та подаючи безперервний звуковий сигнал, промчав повз міліціонерів. Патруль кинувся навздогін, але зупинив порушника лише біля в’їзду до лікарні. Як пояснив водій, у салоні його машини знаходилася жінка, в якої стався серцевий напад, і він намагався як найшвидше доставити її до лікарні. Лікарі підтвердили, що водій тільки передав їм непритомну жінку, якій надається термінова допомога. (Хоча водій двічі порушив Правила дорожнього руху – перевищив швидкість та не зупинився на вимогу співробітників міліції, його дії можна кваліфікувати як вчинені в умовах крайньої необхідності, тому він не буде притягнутий до відповідальності).

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати с. 168-176, проаналізувати юридичні ситуації на с. 176.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрьоменко Олена Миколаївна
    Чудова, змістовна робота.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
21 липня 2018
Переглядів
4403
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку