Конспект уроку з основ правознавства (9 клас) на тему "Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина"

Про матеріал

Урок має на меті ознайомити з основними правами і свободами людини та громадянина, розкрити юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина, конституційні обов'язки громадян України; розвивати вміння коментувати окремі статті ІІ розділу Конституції України, пояснювати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина, описувати конституційні обов'язки громадян України, аналізувати правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина; сприяти усвідомленню уявлення про необхідність реалізації громадянином конституційних прав і свобод і ви конання обов'язків.

Перегляд файлу

Тема: Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина

Мета: ознайомити з основними правами і свободами людини та громадянина, розкрити юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина, конституційні обов’язки громадян України; розвивати вміння коментувати окремі статті ІІ розділу Конституції України, пояснювати юридичний зміст окремих конституційних  прав  і  свобод  людини  і  громадянина,  описувати конституційні  обов’язки  громадян  України,  аналізувати  правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина; сприяти усвідомленню уявлення про необхідність  реалізації  громадянином  конституційних  прав  і  свобод і ви конання обов’язків.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, Конституція України, мультимедійне обладнання.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня! Рада всіх вас бачити у гарному настрої та сповненими сил. Сьогодні до нас завітали гості – вчителі нашої школи. Сподіваюся, що інформація, отримана на уроці, буде корисна та цікава не лише для учнів, а й для вас.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 Давайте пригадаємо, яку тему ми вивчали минулого уроку. (Конституція України. Громадянство України)

 Зараз ми спробуємо пригадати основні поняття, які вивчали на минулих уроках, шляхом розгадування анаграм. Вам необхідно визначити термін та пояснити його.

  1.   ТАРИПАД (апатрид) – особа без громадянства.
  2.   ВГОРАМДНСЯТО (громадянство) зв'язок людини з певною державою.
  3.   ДБАТИПІР (біпатрид) – особа з подвійним громадянством.
  4.   КАОНЗ (закон) – нормативно-правовий акт вищої юридичної сили.
  5.   ТАРЛЕНПАМ (парламент) законодавчий орган влади.
  6.   ВОРПА (право) система загальнообов'язкових правил поведінки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея ООН прийняла Загальну Декларацію прав людини, тому кожного року 10 грудня світове співтовариство відзначає День прав людини. Тому і ми напередодні відзначення такої важливої для всього людства події поговоримо про права, свободи та обов’язки людини і громадянина, які закріплені в Конституції нашої держави. Тож запишемо дату і тему уроку «Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина» . Працювати на уроці ми будемо за таким планом:

  1.               Міжнародні документи та організації у сфері захисту прав людини.
  2.               Конституційні права та свободи людини і громадянина.
  3.               Обов’язки громадян України.

Епіграф уроку:

   «Щоб зробити з людей справжніх громадян, їм необхідно дати  можливість реалізувати свої громадянські права і виконувати свої громадянські обов’язки».

    С. Смайл (американський вчений ХХ ст.)

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Міжнародні документи та організації у сфері захисту прав людини

Учитель. Шлях людства до сучасного розуміння прав людини був тривалим. У давні часи поведінку людей регулював звичай. Із розвитком людського суспільства й утворенням держави регулювати поведінку людей почали правові норми. Проте люди не були рівні між собою. Правові норми надавали одній частині суспільства більший обсяг прав, іншій – менший або не надавали ніяких прав взагалі. Наприклад, які права міг мати раб, якого самого вважали за річ, що належить хазяїнові?

Із подальшим розвитком суспільства, особливо за часів великих революцій 17-18 ст., набула поширення ідея про те, що люди від народження вільні і рівні у правах.

Боротьба за незалежність англійських колоній у Північній Америці закріпила прагнення людей бути рівними і вільними у Декларації незалежності 1776 р.: «Усі люди створені рівними, усі вони наділені Творцем певними невід’ємними правами, до яких належить життя, свобода і прагнення до щастя».

Велика Французька революція проходила під гаслом «Свобода! Рівність! Братерство!». У прийнятій Декларації прав людини і громадянина проголошувалося, що люди народжуються вільними і рівними у правах. Свободу розуміли як можливість «робити все, що не шкодить іншим».

У світовій спільноті набувала поширення ідея про те, що кожній особі від народження належить низка природних прав, які неможливо відібрати ніякими приписами і законами.

Природні права – це основоположні права, що належать людині від народження, а не через те, що їх надала держава.

Запитання

  • Які права надані людині від народження?
  • Які права надає людині держава?

Становище людини в державі характеризується її правовим статусом, що передбачає права, свободи і обов’язки.

Робота з підручником

Досить часто терміни права та свободи розуміють як синоніми, але насправді вони відрізняються. Зрозуміти, у чому полягає різниця між правами та свободами, нам допоможе підручник. Розгорніть сторінку 81, ознайомтеся з матеріалом першого пункту та визначте різницю між правами та свободами. На це вам надається 2 хвилини.

Відповіді учнів

Розповідь учителя

Права людини закріпленні у таких міжнародних документах: Загальна декларація прав людини (10 грудня 1948 р.), Міжнародний пакт про громадянські та політичні права (1966 р.), Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права (1966 р.), Європейська конвенція про захист прав людини та основних свобод (1950 р.).

Запитання

  •                 Чому, на вашу думку, була прийнята Загальна декларація прав людини?

У світі створенні міжнародні організації, які здійснюють захист прав і свобод людини.

24 жовтня 1945 р. створена ООН.

ООН складається з п'яти основних органів: Генеральної Асамблеї ООН, Ради Безпеки ООН, Економічної і Соціальної Ради (ЕКОСОР) ООН, Секретаріату ООН і Міжнародного Суду юстиції ООН.

1998 року почав діяти Європейський суд з прав людини.

2. Конституційні права та свободи людини і громадянина

Робота за підручником

Основний Закон нашої держави – Конституція України – закріплює права та свободи громадян України. Юридична наука усі права та свободи об’єднує у п’ять груп. Опрацюйте схему 23 на сторінці 82 підручника та визначте основні групи прав і свобод людини. На це вам надається 1 хв.

Відповіді учнів

Але це не єдина класифікація прав людини.

За колом осіб:

а) загальні – це права і свободи, що поширюються на все населення. Наприклад: право на життя, на житло, на відпочинок тощо;

б) спеціальні – це права і свободи, що поширюються на певне коло осіб. Наприклад: права і свободи, що поширюються тільки на народних депутатів України, органи Кабінету Міністрів України та ін.;

в) виняткові – роблять винятки із загальних і спеціальних прав і свобод та поширюються на одну особу. Наприклад, права Президента України.

За видом субєкта:

а) індивідуальні – здійснюються одноосібно. Наприклад: право на свободу віросповідання, право на одержання вищої освіти тощо;

б) колективні – можуть реалізуватися тільки колективними діями суб'єктів права. Наприклад: право на страйк, на шлюб тощо.

За часом здійснення:

а) постійні – право на життя, честь і гідність тощо;

б) тимчасові – право на військову службу тощо;

За суб'єктом (носієм) права:

а) права і свободи громадянина України;

б) права і свободи людини.

За ступенем важливості:

а) основні (життєво необхідні) – необхідні для нормального існування та розвитку. Наприклад: право на життя, здоров'я тощо;

б) допоміжні – не є життєво необхідними, але надають додаткові можливості. Наприклад: право на освіту, свобода вибору професії тощо.

За способом здійснення:

а) активні – наприклад, це можливість людини обирати. Це право на свободу пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України;

б) пасивні – наприклад, це можливість бути обраним. Це право бути Президентом України, народним депутатом України тощо.

Запитання

  •                 Як ви вважаєте, чи є різниця між правами людини та громадянина?

Робота з Конституцією України

Працюючи в парах, опрацюйте витяги з другого розділу Конституції України та визначте, які права надаються громадянам України від народження, а які набуваються з віком. На це вам надається 2 хвилини.

3. Обов’язки громадян України

Усім відомо, що прав без обов’язків не існує. Обов’язки закріплені не лише в нормативно-правових актах, але і в народній мудрості, зокрема прислів’ях та приказках.

  • Визначте, про які обов’язки йдеться. 

 Батьківщина – мати, умій за неї постояти.

Жити – Вітчизні служити.

ст. 65. Захист Вітчизни

Природа не храм, а майстерня і людина в ній працівник.

ст. 66. Обов’язок не заподіювати шкоду природі

Україна – рідний край, про її добробут дбай.

ст.67. Обов’язок сплачувати податки і збори

 

V. Підсумок уроку

«Мозковий штурм»

Ми зрозуміли, що існує ціла низка документів та організацій у сфері захисту прав людини. Але, не дивлячись на це, права людини та громадянина все-одно порушуються.

  • Давайте наведемо приклади порушення прав людини?
  • Які причини порушення прав людини?
  • Що можна зробити, щоб зменшити порушення прав людини?

Оцінювання

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 11, виконати завдання 10 на с. 89-90 (проаналізувати ситуації усно), випереджальне завдання: підготувати повідомлення про Уповноваженого ВР з прав людини.

 

 

 

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
21 липня 2018
Переглядів
4231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку