Урок "Правове становище населення давніх держав Північної Африки та Передньої Азії"

Про матеріал
Практична робота складена на основі аналізу законів царя Хаммурапі (Месопотамія) та "Книги мертвих" (Єгипет). Дасть змогу учням зрозуміти правовий статус населення. Роль і місце різних верств у суспільстві і державі.
Перегляд файлу

      Тема уроку. Практичне заняття: «Правове становище населення в давніх  цивілізаціях (на основі витягів із «Книги мертвих» та  Законів Хаммурапі)».

Мета: з’ясувати  особливості правових відносин у давніх цивілізаціях, охарактеризувати правове становище населення Межиріччя та Єгипту, розглянути окремі  правові положення; розвивати вміння  учнів самостійно  аналізувати історичні джерела, шукати аналогію, висловлювати власну думку; виховувати повагу до прав людини,  формувати правову культуру учнів.

Очікувані результати 

     Учні зможуть:

  • характеризувати  та порівнювати правове становище населення давніх цивілізацій;
  • робити висновки на підставі аналізу історичних джерел;
  • розуміти  організацію суспільства і держави;
  • висловлювати власні судження  щодо важливості прав.

Обладнання : підручник, атлас, дидактичний матеріал,  витяги із Книги мертвих, законів Хаммурапі, презентація, ребуси, ілюстрації.

Тип уроку: урок формування предметних умінь і навичок учнів.

Форма проведення: практичне заняття.

                                     Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація.  Я тримаю в руках гілочку з квітами. А хто знає, як звуться ці квіти?

       Так, це хризантеми. А які вони на запах, смак? (думки дітей).

       Дійсно. Вони мають терпкий запах і гіркий смак. Нагадують полин – гірку траву.  Таким гірким, нестерпним  було життя селян, ремісників, рабів у давніх державах  Північної Африки та Передньої Азії. Чому так?

       Давайте з’ясуємо і уявно перенесемось у світ, де не всі люди  були наділені  правами, а жила за законами тогочасного суспільства. Це були жорстокі  і в той же час справедливі закони.

 

  ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

 

  ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

 

Учитель:  Давайте розгадаємо ребус, де сховано ключове слово нашої практичної роботи.

 

гак слон – закон.

 

Учитель. Ми сьогодні  будемо говорити  про закони, права людей у стародавньому світі.

  1. Вправа «Недописані депеші (листи)….» (письмово).Учитель диктує першу частину, учні продовжують писати речення.
  1. Перші писані закони були написані  у місті … (Вавилон).
  2. Їх називають законами… (Хаммурапі).
  3. «Живими вбитими» у Давньому Єгипті називали … (рабів).
  4. Грецькою мовою  Пер-О звучить як … (фараон).
  5. Служителів культу називали …(жерцями).
  6. Людей, які перебувають на державній службі, називали… (чиновниками).

V. Практична робота.

1. Робота за схемою. Соціальна піраміда Месопотамії.

            

Учитель. Перед вами  Соціальна піраміда Месопотамії. Розгляньте її і дайте відповіді:

  1. Які верстви населення сплачували податки, відробляли повинності?

                             (селяни, ремісники, торгівці).

  1. Яка верства населення була зовсім безправною? (раби).
  2. Хто ставав рабом?  (полонений, боржник).
  3. Яка верста «спілкувалася» з богами? Була посередником між богами і людьми?   (жерці).

 

2.  Робота з першоджерелами

 Учитель: У своєму вступі до законів цар Хаммурапі проголошує мету: «Дати сяяти справедливості в країні, щоб знищити беззаконня та зло, щоб сильний не гнобив слабшого».

     Збірка законів складається із прологу, 282 статей і епілогу.

 

  1. Переглянути фрагмент відео «Вавилонский царь Хаммурапи и его  законы».
  1. Які основні гасла законів Хаммурапів? («Око за око», «Зуб за зуб»).
  2.  Як визначали вину людини? (Кидали в річку).
  3. Чи всі були  рівні перед законом?

                           

                                     Фізхвилинка.

  1. Скласти асоціативний кущ із теми «Система покарань за Законами Хаммурапі» на основі відеофільму та додаткової інформації. (Робота в парах).
  1. Смертна кара (спалення, утоплення, саджання на кіл).
  2. Покалічення (відрізання вуха, язика, пальців рук).
  3. Вигнання із громади.
  4. Штрафи.
  5. Тимчасове перетворення на рабів.

Робота з таблицею (письмово). Учні одержують  картки із Законами Хаммурапі.  Завдання. Вибрати в одну колонку номера статей, які стосуються майнових злочинів, а в другу – злочинів проти особи.

 

Учитель. Подивіться  на малюнок. Це суд Осіріса. Він описаний  у «Книзі мертвих».

     Результат пошуку зображень за запитом "суд осіріса реферат"

«Книга мертвих» - збірник єгипетських гімнів і релігійних текстів, який вміщували до гробниці, вважали, що вона може допомогти у загробному житті.  За своїм описом суд Осіріса дуже схожий на суд фараона.  На суді покійний звертається до Осіріса, а потім до кожного з 42 богів, виправдовуючись у смертному гріху.

                   Із суду Осіріса із «Книги мертвих»

    «Ось я прийшов до тебе, владика правди; я приніс правду, я відігнав брехня. Я не творив несправедливого щодо людей. Я не робив зла.. Я не вбивав. Чи не зменшував хлібів в храмах, чи не зменшував їжі богів, що не схоплене заупокійних дарів у небіжчиків. Я не зменшував заходи зерна, що не зменшував міри довжини, не порушував заходи полів, що не збільшував вагових гирь, не підробляв стрілки ваг. Я чистий, я чистий, я чистий, я чистий». 

       Запитання. За що міг покарати Осіріс  померлого? ( за крадіжку, вбивство,  махінації, брехню).

     VІ.  Підсумок  уроку.

Метод «ПРЕС» ( учні висловлюють свої ідеї)

  1. У чому  проявляється жорстокість законів  Хаммурапі?
  2. Чи боялися давні єгиптяни порушувати закони, знаючи про страшний суд Озіріса із Книги мертвих? 
  3. Чи нагадують вам закони Хаммурапі хризантеми? Чому?

     VІІ. Домашнє завдання.  Підготуватися  до підсумкового узагальнення з теми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
3079
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку