Тема уроку. Практичне заняття: «Правове становище населення в давніх цивілізаціях (на основі витягів із «Книги мертвих» та Законів Хаммурапі)».
Мета: з’ясувати особливості правових відносин у давніх цивілізаціях, охарактеризувати правове становище населення Межиріччя та Єгипту, розглянути окремі правові положення; розвивати вміння учнів самостійно аналізувати історичні джерела, шукати аналогію, висловлювати власну думку; виховувати повагу до прав людини, формувати правову культуру учнів.
Очікувані результати
Учні зможуть:
Обладнання : підручник, атлас, дидактичний матеріал, витяги із Книги мертвих, законів Хаммурапі, презентація, ребуси, ілюстрації.
Тип уроку: урок формування предметних умінь і навичок учнів.
Форма проведення: практичне заняття.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація. Я тримаю в руках гілочку з квітами. А хто знає, як звуться ці квіти?
Так, це хризантеми. А які вони на запах, смак? (думки дітей).
Дійсно. Вони мають терпкий запах і гіркий смак. Нагадують полин – гірку траву. Таким гірким, нестерпним було життя селян, ремісників, рабів у давніх державах Північної Африки та Передньої Азії. Чому так?
Давайте з’ясуємо і уявно перенесемось у світ, де не всі люди були наділені правами, а жила за законами тогочасного суспільства. Це були жорстокі і в той же час справедливі закони.
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель: Давайте розгадаємо ребус, де сховано ключове слово нашої практичної роботи.
гак слон – закон.
Учитель. Ми сьогодні будемо говорити про закони, права людей у стародавньому світі.
V. Практична робота.
1. Робота за схемою. Соціальна піраміда Месопотамії.
Учитель. Перед вами Соціальна піраміда Месопотамії. Розгляньте її і дайте відповіді:
(селяни, ремісники, торгівці).
2. Робота з першоджерелами
Учитель: У своєму вступі до законів цар Хаммурапі проголошує мету: «Дати сяяти справедливості в країні, щоб знищити беззаконня та зло, щоб сильний не гнобив слабшого».
Збірка законів складається із прологу, 282 статей і епілогу.
Фізхвилинка.
Робота з таблицею (письмово). Учні одержують картки із Законами Хаммурапі. Завдання. Вибрати в одну колонку номера статей, які стосуються майнових злочинів, а в другу – злочинів проти особи.
Учитель. Подивіться на малюнок. Це суд Осіріса. Він описаний у «Книзі мертвих».
«Книга мертвих» - збірник єгипетських гімнів і релігійних текстів, який вміщували до гробниці, вважали, що вона може допомогти у загробному житті. За своїм описом суд Осіріса дуже схожий на суд фараона. На суді покійний звертається до Осіріса, а потім до кожного з 42 богів, виправдовуючись у смертному гріху.
Із суду Осіріса із «Книги мертвих»
«Ось я прийшов до тебе, владика правди; я приніс правду, я відігнав брехня. Я не творив несправедливого щодо людей. Я не робив зла.. Я не вбивав. Чи не зменшував хлібів в храмах, чи не зменшував їжі богів, що не схоплене заупокійних дарів у небіжчиків. Я не зменшував заходи зерна, що не зменшував міри довжини, не порушував заходи полів, що не збільшував вагових гирь, не підробляв стрілки ваг. Я чистий, я чистий, я чистий, я чистий».
Запитання. За що міг покарати Осіріс померлого? ( за крадіжку, вбивство, махінації, брехню).
VІ. Підсумок уроку.
Метод «ПРЕС» ( учні висловлюють свої ідеї)
VІІ. Домашнє завдання. Підготуватися до підсумкового узагальнення з теми.