Тема уроку: Суспільне, релігійне та культурне життя Давньої Індії.
Мета уроку: ознайомити учнів із найдавнішими культами та культурою Давньої Індії; дати уявлення про особливості суспільного ладу Індії; показати внесок староіндійської культури в розвиток світової науки і культури; удосконалювати навички роботи з історичною картою та підручником; засвоїти поняття: «варна», «індуїзм», «буддизм», «веди»; виховувати пошану до історії та культури країн світу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: історична карта, підручник, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Підручник: Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс). 6 клас, О.В. Гісем, О.О. Гісем. – Харків : Вид-во «Ранок» , 2019.
Методи та прийоми: «Обговорення проблеми в загальному колі», «Читання в парі/ Узагальнення в парі», «Правильно/неправильно»
Форми навчання: парна, індивідуальна, колективна.
Основні поняття і терміни: «варна», «індуїзм», «буддизм», «веди»
Регламент уроку:
І. Актуалізація пізнавальних процесів – до 10 хв.
ІІ. Основна частина. Осмислення – 20 хв.
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія. – 10 хв.
Хід уроку:
Організаційний момент (1 хв.)
І. Актуалізація пізнавальних процесів
1. Виклик (10 хв.).
1. Вчитель перевіряє домашнє завдання прийомом «Правильно/неправильно»:
2. Прийом «Передбачення на основі опорних слів». На дошці записані слова: Давня Індія, арії, дравіди, веди, варни, бог Брахма, карма, індуїзм, буддизм.
Діти роблять припущення стосовно нової теми.
Вчитель оголошує тему уроку та завдання на урок.
ІІ. Вивчення нової теми.
Урок супроводжується показом слайдів.
Тема нашого уроку: Суспільне, релігійне та культурне життя Давньої Індії.
1.Арії.
Розповідь вчителя:
У середині ІІ тисячоліття до н.е. в Індію з північного заходу прийшли племена аріїв. На чолі племені стояв вождь – раджа. Прийшовши на нову місцину, арії деякий час залишалися на ній. Там вони будували укріплені села, засівали ячменем та пшеницею поля, на околицях випасали худобу. Коли пасовища та поля виснажувалися, арії переходили на інші землі. Священними тваринами вони вважали корову та коня.
Поступово арії розселилися по всій Індії та змінили свій спосіб життя на осілий. Вони відрізнялися від місцевого населення зовнішнім виглядом.
2. Вірування аріїв.
Робота в парі з перевіркою в загальному колі:
3. Соціальна структура індійського суспільства.
Стор 86 – робота з малюнком. Діти розглядають малюнок й заповнюють таблицю.
|
|
Діти заповнюють таблицю самостійно, використовуючи текст підручника стор. 85-86, мал.. стор 86. й отримані раніше знання.
Робота в загальному колі:
4. Індуїзм.
Метод «Спрямоване читання» – учні читають стор 86, п. 4 й шукають відповідь на питання:
Складіть розповідь про основні принципи індуїзму використовуючи опорні слова: Брахма, Вішну, Шиву, сансара, карма, очищення, поведінка, переродження.
5. Буддизм.
Розповідь вчителя: Легенда про царевича Гаутама.
Метод «Читання в парах/узагальнення в парах» - діти читають стор. 86, п. 5 по абзацам, учень ліворуч – перший абзац, учень праворуч – другий. Після цього переказують один одному прочитане.
Метод «Діаграма Венна».
Індуїзм Буддизм
6. Держави Індії.
Розповідь вчителя.
ІІІ Підведення підсумків.
Скласти логічні пари – слова з різних стовпчиків об’єднати у логічні пари й пояснити за яким принципом це було зроблено.
дравіди |
|
служать Брахмі |
Вішну |
|
стегна Брахми |
недоторкані |
|
Шива |
сансара |
|
карма |
кшатрії |
|
Гаутама |
нірвана |
|
розбитий посуд |
Чандрагупта |
|
воїни |
Будда |
|
арії |
брахмани |
|
абсолютний спокій |
вайшії |
|
Ашока |
Рефлексія.
Продовжити речення:
Домашнє завдання: параграф 27, відповідь усно на питання стор. 87.