Урок правознавства 9 клас "Громадянство України"

Про матеріал

дати уявлення про поняття громадянство, статус громадянина, іноземця, особи без громадянства, про підстави набуття та припинення громадянства України; розвивати вміння тлумачити поняття «громадянство», розв'язувати правові задачі щодо набуття та припинення громадянства; формувати усвідомлення важливості та правового значення юридичного зв'язку особи та держави.

Перегляд файлу

                                            Тема. Громадянство України

Мета: дати уявлення про поняття громадянство, статус громадянина, іноземця, особи без громадянства, про підстави набуття та припинення громадянства України; розвивати вміння тлумачити поняття «громадянство», розв’язувати правові задачі щодо набуття та припинення громадянства; формувати усвідомлення важливості та правового значення юридичного зв’язку  особи та держави.

Очікувані результати:

  • розтлумачити поняття «громадянство»;
  • розрізняти статус громадянина, іноземця, особи без громадянства;
  • називати підстави набуття й припинення громадянства України;
  • розв’язувати правові ситуації щодо набуття громадянства дітьми;
  • оцінювати важливість та правове значення юридичного зв’язку людини і держави.

Терміни і поняття: громадянство, іноземець, апатрид, біпатрид.

Обладнання: підручник, Закон України «Про громадянство України», Конституція України, графічне зображення «Сонця», картки з правовими ситуаціями.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування.

  1. Що таке права людини?
  2. Що таке свободи людини?
  3. Які документи регламентують права людини?
  4. Що за дата 10 грудня?
  5. Які види прав людини ви знаєте?

Незакінчені речення.

Визначити до якого виду належать права.

1.Право на життя (громадянське).

2.Право на свободу думки, слова (політичне).

3.Право на працю (економічне).

4.Право на освіту (культурне).

5.Право на невтручання в особисте і сімейне життя (особисте).

Мікрофон.

Куди ви звернетеся якщо ваші права порушені?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Хто я».

Дітям пропонується розповісти про себе за допомогою сонця, промені якого уособлюють те, якими ви є для оточуючих, для тих з ким живете, навчаєтесь, відпочиваєте тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обговорення отриманих результатів.

1.Чи схожі ваші сонечка?

2. Чим вони відрізняються?

3. Що об’єднує  всіх нас?

4.Які з даних характеристик ви вважаєте найнеобхіднішими людині для спільного проживання та існування в суспільстві?

Слово вчителя.

Будь – яка держава може функціонувати лише тоді, коли є люди, що живуть у ній, створюють потужний потенціал і захищають її. Як же визначають приналежність громадянина до певної держави? Зараз ми ознайомимося з цією темою. Діти записують тему та план уроку. На відривних аркушах пишуть, про що хочуть дізнатися, кріплять до дошки.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Поняття «громадянство».
  2. Апатриди. Біпатриди. Іноземці.
  3. Набуття громадянства.
  4. Припинення громадянства.
  5. Громадянство дітей.

Слайд 1.

Інтерактивна лекція.

Право на громадянство – це невід’ємне право людини. У кожного з вас є родинне вогнище, є дім де ви живете, де живуть ваші батьки. Україна – це наша земля, наш рідний край, наша країна зі славною історією і мудрими, талановитими людьми, з чарівною піснею, мальовничою природою. Це одна з найбільших держав у Європі, в якій живуть різні народи – українці, поляки, татари, угорці – громадяни України. Вчитель пропонує піднятися громадянам України.

Чим ви можете довести, що ви дійсно громадяни нашої держави?

Відповіді дітей (паспорт, свідоцтво про народження).

Слайд 2.

Асоціативний кущ.

Які асоціації у вас викликає слово «громадянин».

Визначення поняття громадянин.

Громадянин – людина, що належить до постійного населення держави і зв’язана  з державою нормами закону.

Слайд 3.

Правовий статус громадянина визначається поняттям громадянства. Розглянемо докладніше кожну складову цього поняття, а для цього пропоную попрацювати зі схемою.

Робота зі схемою «Громадянство». Слайд 4.

Проаналізуйте та прокоментуйте схему.

Дайте визначення терміну громадянство.

Громадянство – це юридично визначений, стійкий, необмежений у просторі правовий зв'язок між особою і певною державою, що визначає їхні взаємні права та обов’язки. Слайд 5.

Слово вчителя.

Розглянемо детальніше кожну складову цього визначення. Юридична визначеність громадянства полягає в тому, що є чіткі, закріплені в нормативних актах правила його набуття і втрати. Стійкість громадянства визначає необмеженість дії в часі. Набувши громадянства, людина не може бути позбавлена його, вона перебуває під захистом своєї держави. Необмеженість у просторі означає, що людина зберігає громадянство не лише на території своєї держави, а й закордоном – у будь – якому місці земної кулі. Незалежно від того, де знаходиться громадянин, він також зберігає свої права та обов’язки.  Приналежність особи до монархії позначається поняттям «підданство», що значить перебувати «під королем», «під царем».

Формування інституту громадянства в незалежній Україні почалося з Декларації про державний суверенітет, що містила окремий розділ про громадянство. Питання, пов’язані з громадянством вирішуються на базі Конституції України, Закону України «Про громадянство України» від 18 січня 2001р., міжнародними договорами та Указом Президента від 31 березня 1992 року «Про порядок розгляду питань, пов’язаних з громадянством України.»

Громадянство України ґрунтується на принципах:

  • єдиного громадянства;
  • рівності перед законом громадян України;
  • неприпустимості позбавлення особи громадянства України;
  • захисту громадян, що перебувають за межами України.

Робота в групах.

І група – визначити статус іноземців.(Опрацювати ст. КУ. 26.)

ІІ група – дати визначення поняттю «апатрид».

ІІІ група – дати визначення поняттю «біпатрид».

Слайд 6.

Мозковий штурм.

Висловіть свою думку, чи треба надавати іноземцям і особам без громадянства певні права.

Конституція України визначає, що іноземці й особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими ж правами й свободами, що й громадяни України. Їм гарантовані права на життя і свободу, на освіту й охорону здоров’я. Однак лише громадяни мають право брати участь в управлінні державою, зобов’язані служити  в Збройних силах України, можуть стати державними службовцями.

Хто ж має право на громадянство України? Спробуймо розібратися в цьому питанні.

Робота в групах.

Робота з правовим документом.

 І група – о працюйте Закон України «Про громадянство України. Визначте підстави набуття громадянства України. (Ст.7, 8 Закону про громадянство).

ІІ група – умови прийняття до громадянства. (Ст. 9.)

ІІІ група – припинення громадянства України.(Ст.18, 19).

Презентація  та обговорення напрацювань.

Слайд 7.

Слово вчителя.

Проблема набуття громадянства існує у всіх країнах світу, але вирішується вона по – різному. В одних країнах громадянство отримують усі, хто народився на території держави, незалежно від громадянства батьків. У цих випадках йдеться про набуття громадянства «за принципом грунту», в інших – громадянство отримують незалежно від місця народження – це принцип крові. Отримання громадянства при народженні в юридичній науці має назву філіація. Якщо громадянин отримує громадянство в процесі життя, приймаючи свідоме рішення використовують термін натуралізація. Коли в громадянина виникає вибір – до якого громадянства йому належати, говорять про оптацію – вибір громадянина з кількох можливих.

Юридична консультація.

Розгляд юридичних ситуацій про набуття громадянства України.

Мозковий штурм.

Які органи влади покликані вирішувати питання громадянства?

Слайд 8.

Інтерв’ю  з членом ОВІР.

Учні задають запитання члену виконавчої влади з питань громадянства.

  1. Які умови отримання українського громадянства дітей?
  2. Які особи не приймаються до громадянства України?
  3. Чи можуть учні 9 –го класу змінити своє громадянство?
  4. Якими документами регулюються питання громадянства України?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Гра «конкурент».

Одна група задає іншій запитання з вивченої теми.

Бліцопитування.

  1. Які документи підтверджують  громадянство України?
  2. Скільки громадянств можуть мати українці?
  3. З якого віку отримують паспорт?
  4. Ваші дії, коли ви згубили паспорт?
  5. Чи можете ви, змінити своє громадянство?

Займи позицію.

Людині потрібно громадянство

Життя без громадянства

Учні записують на прапорцях, яку позицію вони підтримують, озвучують та кріплять їх до визначення на дошці.

Робота в групах.

Сенкан «Громадянство».

VІ. Підсумок уроку.

Учитель разом з учнями відзначає важливість поняття громадянства для кожного із жителів держави і нагадує, що громадянство визначає взаємні права та обов’язки громадянина і держави.

 

 

 

 

Самооцінювання .

Я можу  Я можу назвати документи, які підтверджують громадянство УкраїниУкраїни.

 

Я можу  Я можу дати визначення поняттю «громадянство»

 

Я можу  Я можу пояснити, що означає єдине громадянство

 

Я можу  Я можу перерахувати підстави набуття громадянства України

 

Я можу  Я можу розповісти, за яких підстав припиняється громадягромадянство України

 

Я можу Я можу дати власну оцінку значення громадянства для людини

 

Загальн Загальна  кількість балів

 

 «Дуже добре» - 2б.

 «Добре» - 1б.

 «Не можу» - 0б.

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал у підручнику с.56- 64.
  2. Скласти 2-3 правові задачі з проблеми зміни громадянства.
  3. Зробити макет паспорта та проаналізувати його зміст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Правові ситуації.

 

І група.

 1.Семирічний Вася народився в сім’ї громадян України. Одного разу він запитав у вчительки: «Маріє Іванівно, у мене ж немає паспорта, то що – я не громадянин України». Вчителька відповіла…

2.У пари апатридів, які проживають в Україні, народилась дитина. Батьки збентежені – невже й їхня дитина залишатиметься особою без громадянства, аж доки вони не набудуть громадянства України. Юрист їм відповів…

 3.До дверей дитячого будинку у м. Кривому Розі було підкинуто новонароджену дитину. Незважаючи на намагання працівників дитбудинку і працівників міліції, встановити батьків дитини не вдалося. Директор дитбудинку звертається до юридичної консультації допомогти визначити громадянство дитини, адже батьки її невідомі.

4.Громадянин Естонії звернувся до Президента України з проханням надати йому громадянство України і отримав відповідь…

ІІ група.

1.Мойсеєнко Валентина – громадянка України, народила двох дівчаток. Батько дітей – громадянин Сирії Аль Махмед постійно проживає в Україні. Він упевнений, що доньки стануть громадянками…

2.Під час відвідування батьків, які проживають у Франції, у громадян України Іваненків народилася донька. Вони вважають її громадянкою…

3.У родині Бабенків народився син. Обидва батьки є громадянами України. Син народився у Франції, коли батьки там гостювали. Батьків цікавить, чи отримає їх дитина громадянство України, адже вона народилась за межами нашої держави.

4.Колишня громадянка України після семи років проживання в Ізраїлі повернулась в Україну. Комісія при Президенті України з питань громадянства задовольнила її прохання і вона…

ІІІ група.

1.Хлопчика Петрика у пологовому будинку покинула мати – громадянина Молдови. Хлопчик виховувався в будинку дитини,у віці трьох років  його усиновило подружжя  - громадяни України. В новому свідоцтві про народження вони записали, що він є громадянином…

2. До дверей дитячого будинку у м. Кривому Розі було підкинуто новонароджену дитину. Незважаючи на намагання працівників дитбудинку і працівників міліції, встановити батьків дитини не вдалося. Директор дитбудинку звертається до юридичної консультації допомогти визначити громадянство дитини, адже батьки її невідомі.

3.Чи набуде українського громадянства дитина, яка народилася у Англії , але батьки її померли, і родичі, які є громадянами України, всиновили її.

4. Під час навчання в Харкові громадянин однієї з країн Близького Сходу  одружився з громадянкою України. Через два роки він звернувся  з проханням отримати громадянство України. У період розгляду його заяви в них народилася дитина. Чи може він набути громадянства України? Яке громадянство матиме дитина?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Витяг з Закону України «Про громадянство»

Стаття 7. Набуття громадянства України за народженням.

Особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України.

Особа, яка народилася на території  України від осіб без громадянства, які на законних підставах проживають на території України , є громадянином України.

Особа, яка народилася на території України від іноземців, які на законних підставах проживають на території України,і не набула за народженням громадянства жодного з батьків, є громадянином України.

Новонароджена дитина, знайдена на території України, обоє з батьків якої невідомі, є громадянином України.

Стаття 8.Набуття громадянства України за територіальним походженням.

Стаття 9. Прийняття до громадянства України.

Іноземець або особа без громадянства можуть бути за їх клопотаннями прийняті до громадянства України.

Стаття 18 Вихід з громадянства України.

Якщо дитина виїхала разом з батьками на постійне проживання за кордон і батьки виходять з громадянства України, за клопотанням одного з батьків разом з батьками з громадянства України може вийти і дитина.

Вихід дітей віком від 14 до 18 років з громадянства України може відбуватися лише за їхньою згодою.

Стаття 19. Підстави для втрати громадянства України.

Підставами для втрати громадянства України є:

  1. добровільне набуття громадянином України громадянства іншої держави, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття.

Не вважаються добровільним набуттям іншого громадянства такі випадки:

 А) одночасне набуття дитиною за народженням громадянства України та громадянства іншої держави чи держав;

Б) набуття дитиною, яка громадянином України, громадянства своїх усиновителів унаслідок усиновлення її іноземцями;

В) автоматичне набуття громадянином України іншого громадянства внаслідок одруження з іноземцем;

2) набуття особою громадянства України на підставі статті 9 цього Закону внаслідок обману, свідомого подання неправдивих відомостей або фальшивих документів;

3) добровільний вступ на військову службу іншої держави, яка відповідно до законодавства цієї держави не є військовим обов’язком чи альтернативною службою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Правові ситуації.

І група.

 1.Семирічний Вася народився в сім’ї громадян України. Одного разу він запитав у вчительки: «Маріє Іванівно, у мене ж немає паспорта, то що – я не громадянин України». Вчителька відповіла…

 

2.У пари апатридів, які проживають в Україні, народилась дитина. Батьки збентежені – невже й їхня дитина залишатиметься особою без громадянства, аж доки вони не набудуть громадянства України. Юрист їм відповів…

 

 3.До дверей дитячого будинку у м. Кривому Розі було підкинуто новонароджену дитину. Незважаючи на намагання працівників дитбудинку і працівників міліції, встановити батьків дитини не вдалося. Директор дитбудинку звертається до юридичної консультації допомогти визначити громадянство дитини, адже батьки її невідомі.

 

4.Громадянин Естонії звернувся до Президента України з проханням надати йому громадянство України і отримав відповідь…

 

ІІ група.

1.Мойсеєнко Валентина – громадянка України, народила двох дівчаток. Батько дітей – громадянин Сирії Аль Махмед постійно проживає в Україні. Він упевнений, що доньки стануть громадянками…

 

2.Під час відвідування батьків, які проживають у Франції, у громадян України Іваненків народилася донька. Вони вважають її громадянкою…

 

 

 

 

3.У родині Бабенків народився син. Обидва батьки є громадянами України. Син народився у Франції, коли батьки там гостювали. Батьків цікавить, чи отримає їх дитина громадянство України, адже вона народилась за межами нашої держави.

 

4.Колишня громадянка України після семи років проживання в Ізраїлі повернулась в Україну. Комісія при Президенті України з питань громадянства задовольнила її прохання і вона…

 

ІІІ група.

1.Хлопчика Петрика у пологовому будинку покинула мати – громадянина Молдови. Хлопчик виховувався в будинку дитини,у віці трьох років  його усиновило подружжя  - громадяни України. В новому свідоцтві про народження вони записали, що він є громадянином…

 

2. До дверей дитячого будинку у м. Кривому Розі було підкинуто новонароджену дитину. Незважаючи на намагання працівників дитбудинку і працівників міліції, встановити батьків дитини не вдалося. Директор дитбудинку звертається до юридичної консультації допомогти визначити громадянство дитини, адже батьки її невідомі.

 

3.Чи набуде українського громадянства дитина, яка народилася у Англії , але батьки її померли, і родичі, які є громадянами України, всиновили її.

 

4. Під час навчання в Харкові громадянин однієї з країн Близького Сходу  одружився з громадянкою України. Через два роки він звернувся  з проханням отримати громадянство України. У період розгляду його заяви в них народилася дитина. Чи може він набути громадянства України? Яке громадянство матиме дитина?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2021
Переглядів
1611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку