Тема уроку. Юридична відповідальність. 9 клас
Мета : розкрити зміст понять юридичної відповідальності, необхідної оборони, крайньої необхідності, стану неосудності; охарактеризувати види, принципи, ознаки юридичної відповідальності; продовжувати розвивати вміння аналізувати правові ситуації, висловлювати власні судження щодо ролі юридичної відповідальності у житті людини; виховувати поважне ставлення до законів України та розуміння того, що у випадку скоєння правопорушення настає відповідальність.
Основні поняття: юридична відповідальність, види та принципи юридичної відповідальності, крайня необхідність, необхідна оборона.
Обладнання: Конституція України, підручник, презентація «Юридична відповідальність», роздавальний матеріал.
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
І. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
ІV. Закріплення нових знань і умінь учнів
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання
І. Перевірка домашнього завдання:
1. Індивідуальні завдання. Учні записують на дошці:
А) ознаки правопорушення;
Б) види правопорушень.
2. Термінологічна розминка. Гра «Юридичний марафон». Учні об’єднуються в дві команди й кожна по черзі намагається «забити гол» супернику(учні дають завдання - дати визначення поняттям та термінам , які вивчалися раніше, а команда суперника відповідає на них).
3. Гра «Ситуація». Проаналізувати правові ситуації в групах та визначити, які правопорушення скоїли ці люди:
1. Громадянин Петров порушив митні правила перетину кордону.
2. Жінка перейшла дорогу в невстановленому місці.
3. Ольга має заборгованість оплати комунальних послуг.
4. Олексій запізнився на роботу на 20 хвилин.
5. Троє підлітків здійснили крадіжку.
6. Приватний підприємець порушив строки поставки кондитерських
виробів у магазин.
7. Робітник був відсутнім на роботі без поважних причин.
8. Умисне вбивство.
9. Підлітки нецензурно лаялися в громадському місці.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Учитель: отже, ми з вами повторили, що таке правопорушення та його ознаки. Це явище є ганебним, як по відношенню до окремої особи так і до держави вцілому. Тому в кожній країні існують правоохоронні органи, які контролюють, щоб усі виконували правові норми і дотримувалися людських цінностей. За протиправні дії особи, згідно з законодавством, настає юридична відповідальність, яка є одним із засобів боротьби з правопорушеннями. Отже, тема нашого уроку – «Юридична відповідальність».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Появі юридичної відповідальності передує неправомірна поведінка особи. Вона проявляється в певних негативних наслідках для правопорушника (штраф, конфіскація, догана, ув’язнення та інші). Право застосовувати ті міри впливу надано державним органам чи посадовим особам.
Метод «Коло ідей». Як ви вважаєте, чи однаковий зміст слова «відповідати» у твердженнях: «відповідати за доручену справу», «відповідати за вчинений злочин».
Слайд № 1 . Юридична відповідальність – це обмеження, які накладаються на особу в разі скоєння нею правопорушення відповідно до норм законодавства.
Для юридичної відповідальності притаманні певні ознаки. Опрацюйте с. 48 у підручнику та випишіть їх в зошит.
Застосовуючи будь – яку юридичну відповідальність держава переслідує певні завдання.
Метод «Мереживо думок». Як ви думаєте, з якою метою запроваджується юридична відповідальність?
Висловлювання учнів, а потім показ слайду №2 «Функції юридичної відповідальності»:
Що означає кожна них. Робота з роздавальним матеріалом.
Особа, яка здійснила аморальний вчинок, засуджується людьми, а за правопорушення несе юридичну відповідальність. Який вид правопорушення така й юридична відповідальність настає. Розгляд слайду №3 «Види юридичної відповідальності»:
3. Принципи юридичної відповідальності: Слайд №4
(Робота зі статтями Конституції України (роздавальний матеріал)
4.Обставини, що виключають юридичну відповідальність
Розповідь вчителя. Одним із принципів законності держави – невідворотність відповідальності за скоєне правопорушення. Але трапляються випадки, коли людина здійснила протиправну дію, але вона не несе юридичної відповідальності – це необхідна оборона, крайня необхідність, неосудність особи, затримання особи, яка здійснила злочин.
Робота в групах. Гра «Ситуація». Розв’яжіть юридичні ситуації, визначте чи слід застосовувати до правопорушника покарання, чи ні і чому? Свою відповідь аргументуйте:
1 група. Під час подорожі на кораблі сталася аварія. У носовій частині корабля утворилася пробоїна. Вода почала швидко затоплювати судно. Капітан наказав негайно викинути в море 10 тонн вантажу, який перевозили, вартістю 100 тис. грн., щоб врятувати пасажирів та членів екіпажу. Яка тут підстава звільнення від юридичної відповідальності. Обґрунтуйте свою точку зору.
2 група. Андрій повертався пізно ввечері від своєї бабусі. Вже біля будинку його наздогнав хлопець напідпитку і почав приставати до нього. Відібрав мобільний телефон і погрожуючи ножем вимагав знімати куртку та віддати йому ще й годинник. Андрій озирнувся, сподіваючись побачити кого – не будь, і помітив палицю, що лежала поруч з тротуаром. Сам не очікуючи, Андрій схопив її і пригрозив, що вдарить, якщо той буде наближатися. Але хлопець, посміхаючись, наближався до нього. Тоді Андрій уперіщив його палицею і завдав тілесних ушкоджень. Чи вчинив Андрій злочин? Чи нестиме він за це відповідальність?
3 група. Громадянка Петрова в обідню перерву зайшла до продовольчого магазину, щоб купити продукти харчування. У цей час вона знепритомніла і впала на скляну вітрину, яка під вагою жінки розбивається. Чи винна громадянка Петрова?
5. Особливості юридичної відповідальності неповнолітніх
Метод «Уявний мікрофон». Як ви вважаєте, зі скількох років настає юридична відповідальність? Чому законом встановлюються вікові межі відповідальності?
Висловлювання учнів.
Робота з підручником стор. 52. Слайд № 5
IV. Закріплення нового матеріалу
А) Гра «Ситуація». Який вид відповідальності передбачено за ці дії, хто буде відповідати:
1. Оленка, 5 років, повертаючись із мамою з дитячого садочка, вибігла на проїзну частину вулиці, що спричинило аварію і пошкодження автомобіля.
Б) Метод «Мереживо думок». Визначте вид юридичної відповідальності, передбачено за кожне із вказаних правопорушень:
1) умисне вбивство;
2) керування автомобілем у нетверезому стані;
3) безквитковий проїзд у транспорті;
4) запізнення, прогул;
2) Укажіть види юридичної відповідальності:
1) моральна А. 1, 2, 3, 6
2) адміністративна Б. 2, 3, 4, 6
3) кримінальна В. 2, 3, 5, 6
4) державна Г. 1, 2, 4, 5
5) дисциплінарна
6) цивільно – правова
3) Установіть відповідність:
1. Необхідна оборона |
А. Касирка банку, якій грабіжник погрожував пістолетом,віддала всі гроші |
2. Уявна оборона |
Б. Охоронець магазину, побачивши, що грабіжник намагається винести телевізор, завдав йому тілесних ушкоджень |
3.Фізичний,психологічний примус |
В. Водій автобуса з метою уникнення наїзду на пішохода спрямував машину на узбіччя і зруйнував кіоск |
4. Затримання особи, яка скоїла злочин |
Г. Ввечері, повертаючись з клубу, Сергій побачив, що дівчина відбивається від нападника. Щоб допомогти дівчині, Сергій щосили штовхнув нападника – той вдарився і отримав травму голови |
|
Д. Під час затримання особи, яка вчинила злочин, лейтенант міліції, побачивши, що затриманий потягнувся до кишені та маючи інформацію, що той може бути озброєний, вистрілив |
V. Домашнє завдання
Опрацювати § 7
Виписати з періодичних видань по одній правовій ситуації, до кожного з різних видів правопорушення і визначити яка буде відповідальність.
VI. Підсумок уроку