Буква Ии.Один предмет-багато предметів(однина-множина)
ЗВУКОВИЙ АНАЛІЗ СЛІВ.
Мета:повторити вивчені букви, ознайомити учнів з артикуляцією звука и,позначенням його буквою Ии; вдосконалювати навички звуко-складового аналізу слів; ознайомити дітей з багатозначними словами; розвивати пам'ять, увагу, фонематичний слух; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.Повідомлення теми. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
-Сьогодні ми познайомимося з новою буквою,дізнаємось, чим вона відрізняється від інших літер.
-Діти,до нас завітав гість,це маленьке кумедне лисеня.Воно прийшло з проханням допомогти йому.Давайте допоможемо.
1. Опитування
-Які букви вивчили на минулих уроках?
-Який звук позначає буква а?у?о?
-Пригадайте віршики,які ми вивчили.
( Повторення віршів вивчених на минулих уроках)
2.Чистомовка
Ал-ал-ал, ла-ла-ла –ось і осінь прийшла.
Ид-ид-ид, ди-ди-ди –наступають холоди.
Ин-ин-ин, ни-ни-ни-аж до самої весни.
2.Гра «Мікрофон»
Учні першого ряду добирають слова в яких є звук а,другого-у,а третього-о.
2. Працюю самостійно. З'єднати картинку з відповідною буквою.
(Перевірка слайд 2)
В яких складах є подані букви.
Читання сполучень букв за стрілочкою.
III. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.-Наше лисеня- мешканець лісу,воно запрошує нас до себе додому.(слайд 3)
— А що росте під дубами,ялинами,березами ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
Хоч капелюхи мають,
Та нікому їх не здіймають.
(Гриби).
2.Допоможіть лисеняті відгадати загадки-добавлянки,і ви дізнаєтесь,які гриби ростуть у лісі.
(На слайді 3 поступово з являються малюнки-відгадки)
*Ці стрункі грибочки
Зайняли пеньочки.
Шапки в них кругленькі.
Кличуть їх ….
(Опеньки)
*Вийшов красень на стежину,
Вдягся в білу одежину,
Капелюх червоний взяв -
Всіх навколо налякав!
(Мухомор)
*Росте біля осичок звично
Красноголовець-...
(Підосичник).
*Жовті братики й сестрички
Називаються... (лисички).
*Виросли гриби прекрасні —
Капелюшки в них, мов в маслі.
І збирають грибники
Маслянисті ...
(Маслюки).
*Шапка коричнева, ніжка міцна,
Гриб цей найкращий, і кожен це зна,
Тому бажає усякий грибник
В лісі великий знайти ...
(Боровик).
*Капелюхи в них яскраві:
Жовті, сірі, зеленаві,
Зачекайте, любі, трішки, —
Я зберу вас, ...
(Сироїжки).
.-А чи всі з цих грибів ми можемо взяти до корзинки?
3. Самостійна робота.
Знайди на малюнку отруйний гриб .Обведи його.(перевірка слайд 3)
4.Бесіда
- А чи можна нищити отруйні гриби? Ні, не можна, що все в природі для чогось потрібне. Мухомор для людини отруйний, а для тварин він — ліки. От, до прикладу, якщо олень захворів, то він знаходить великого мухомора і з'їдає. Так він виліковується. Та й інші тваринки також так лікуються. Тому нічого в природі нищити не можна.
— Назвіть голосні звуки в слові гриби.
5. Артикуляція звука [и]. Віднесення його до голосних, позначення фішкою
6. Розучування скоромовки
Пиляв Пилип поліна з лип
Притупив пилку Пилип.
Фізкультхвилинка
7.Ознайомлення з буквою Ии
В абетці букву ми зустріли
Таку,що слів не починає.
А у словах –дуби,гриби
Останнє місце посідає.
-Чи здогадались ви,про яку літеру йдеться?
-Яким звуком закінчуються слова дуби,гриби?
— На письмі голосний звук [и] позначається буквою, яка називається так
само, як і звук [и].
— Розгляньте друковані велику та малу букви. Чи подібні вони за формою?
(Велика і мала букви мають однакову форму, різняться між собою тільки
розміром.)
— На що схожа буква И?(Слайд 4)
Дід брусочок третій клав
Для упору навскоси.
Так він хвіртку змайстрував,
Я ж дивлюся: буква «И».(В. Гринько)
8.Робота в зошиті
Завдання 3
Пропиши зразки
9. Виділення звуку и в словах:(слайд 5 )
Рись,індик,коник, шишка,равлик,метелик,лисиця,сливи.
10.Слухання вірша.
Ити-ити – що ж робити?
Воду решетом носити? –
Все одно не віднайти
Слова жодного наИ.
-Це і є секрет літери и-в нашій мові немає слів,які починаються з букви и.
— Доберіть слова, в яких є звук [и]. (Робота в парах.)
I. .Робота над темою уроку(один-багато)
1.Робота за Букварем
1)— Розгляньте малюнки вгорі.
- У якому слові один склад? (Гриб)
- У якому слові два склади?(риба)
— Скільки складів у слові шипшина? Назвіть голосні звуки у цьому слові.
Який склад у ньому наголошений?
— Відгадайте загадку.
В лісі виросли сестрички,
Жовті та смачні...
(Лисички).
2)— Про які лисички йдеться в цій загадці?
— Розгляньте малюнок, на якому зображені лисички-звірі і лисички гриби.
- Як ви гадаєте, чому ці гриби назвали лисичками? (Бо вони за кольором
схожі на лисичок.)
— Складіть речення за поданою у підручнику схемою.
3)— Подивіться в підручник і продовжіть:
один кіт — два... (коти);
один гриб — два... (гриба).
— Назвіть звуки в слові кіт.
— Назвіть голосні звуки в слові коти.
— Скільки звуків у слові гриб? А складів?
— Назвіть перший склад у слові гриби. Який склад у цьому слові наголошений?
2. Працюю самостійно
Намалюй,щоб предметів стало багато.(перевірка слайд 6)
3.Складання схем до поданих на екрані малюнкам(слайди 7-11) Робота в групах
4.Робота за букваремвнизу
-Що зображено на малюнку?В якій місцевості знаходяться діти?(гірській)
-Чому?(Сидять на підйомнику)
-Дайте імена дітям,щоб в них була буква и?(Денис,Галина ;Дмитрик,Дарина)
-запропонуйте ім я хлопчику,щоб в було 2 букви и?(Микита,Пилип)
-Що дітлахи бачать навкруги?(неповторні гірські краєвиди)
-Навколишня природа вабить своєю красою.Свіже повітря,високі гори,вкриті віковими лісами прекрасні у будь-яку пору року,особливо восени.Мальовничі пейзажі залишаться у пам яті надовго.
-Складіть речення за малюнком.
4)— Розгляньте малюнки
— Хто на них зображений?На чому пливе чоловік?Що роблять хлопчики?
— Чи любите ви подорожувати?
— Де вам доводилося бувати?
ЧИ бували ви у горах?Біля моря? Розкажіть.
— Що найбільше запам'яталося з цих подорожей?
— Як називають людей, які люблять подорожувати? (Мандрівники або
туристи)
Гра «Прочитай слово»
Учні підставляють букви замість крапок і читають слово туристи.
— Слово турист прийшло до нас з англійської мови і означає подорож,
прогулянка.
— Складіть речення за поданими схемами.
-В що хлопчик збирає гриби?
— Назвіть звуки у слові кошик. Скільки складів у цьому слові? Який склад
наголошений?
5.Складаня речень до схем на екрані(слайд 12)
Робота в зошиті
6.Завдання 5
Вивчи вірш
Дивись,який новий годинник
Висить на стінці нині в нас
Усі години і хвилини
Ми вивчили,щоб знати час.(Н.забіла)
7.Додаткове завдання(слайди 13)
Читання слів,речень.Складання речень за малюнком)
Для тих,хто вміє читати
IV. ПІДСУМОК УРОКУ. Рефлексія
— Яку букву вивчили на сьогоднішньому уроці?
— Який звук вона позначає на письмі?
— Що цікавого про неї запам ятали?
— Які назви їстівних грибів запам ятали?
-Чим цікаве слово лисички?.