Перший урок із системи уроків за темою «Людські якості» з предмету Я в світі для 3 класу
На сучасному етапі розвитку української школи одним із основних завдань є підвищити якість навчання молодших школярів, активніше і цілеспрямованіше готувати їх до подальшого навчання та практичної діяльності,
продуктивно і раціонально оволодіють знаннями, усвідомлять їх, а і набудуть необхідних навичок і вмінь застосовувати їх на практиці в нових соціальних ситуаціях, розвинуть свої здібності, реалізують свій творчий потенціал, закладуть основи поступового переходу до самостійного навчання і регулювання своєї розумової діяльності.
Тема: Дружба – найбільший скарб
Мета: Формувати навички культурної поведінки, дружні відносини між учнями клас, вчити диференціювати ознаки доброго і поганого. Вчити взаємодії потреб і потенціалів розвитку учня з соціокультурним середовищем. Вдосконалювати вміння ставити запитання і свідомо на них відповідати. Розвивати вміння самостійно навчатися і регулювати свою розумову діяльність. Забезпечити умови для розвитку індивідуальності кожного учня , логічного і критичного мислення. Виховувати бажання бути чуйними й уважними до своїх товаришів, бути самому справжнім другом.
Тип уроку: урок закріплення знань і формування умінь і навичок.
Вид (форма) уроку: урок-взаємонавчання з використанням інтерактивних технологій (Робота в парах, «Мікрофон», незакінчене речення, медодика взаємних запитань, сенкан, проблемне запитання, читання з припущенням, методика «Незакінчене речення»)
Завдання: перевірити ефективність оптимального використання різноманітних форм організації навчально-виховного процесу в початковій школі.
Підготовка до проведення уроку:
Обладнання: Телевізор, комп’ютер, презентації , картки (15) з частинами прислів’їв для роботи в парах, оповідання за О. Буценем «У новій школі» на кожну парту.
Основний зміст:
I. Організаційний момент
Емоційна хвилинка ГРА «ФЕЯ ДОБРОТИ» (СЛАЙД 1)
Діти встають в коло і витягають перед собою руки. Вчитель непомітно
вкладає в долоньки одного з дітей каблучку і голосно говорить: «Хто
сьогодні всіх добріший, виходь до мене швидше!» Той у кого каблучка,
вибігає в центр кола і стає феєю доброти.
Фея доброти торкається до когось з дітей каблучкою і говорить про нього щось добре. Той, до кого доторкнулася фея, говорить добре про свого сусіда, який, у свою чергу, говорить щось добре наступному і т.д.
II. Актуалізація опорних знань
- Сьогодні ми починаємо дуже цікавий, на мою думку, цикл уроків і я дуже хвилююсь, тому що від того, як ви зрозумієте цю тему, які висновки зробите для себе, залежить те, якими людьми ви станете. Може хтось вже здогадався, на яку тему ми з вами будемо спілкуватися?( відповіді дітей)
III. Оголошення теми і мети уроку
- Чому так кажуть? (припущення дітей).
То яка тема сьогоднішнього уроку? Так, дружба. А точніше (Хором читають зі слайда) (СЛАЙД 4) Дружба – найбільший скарб. Цей вислів залишиться вам проблемним запитанням: чому так кажуть? Ми повернемось до нього наприкінці уроку. Тож, сьогодні ми поговоримо про друзів, з’ясуємо, кого можна назвати справжнім другом, пригадаємо, про яких друзів ми чули, читали, і дещо ще…
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Я хочу, щоб ви познайомились з оповіданням за О. Буценем «У новій школі».
Але спочатку пригадайте прислів’я і зробіть припущення : про що буде це оповідання? (міркування, обговорення в парах, діти висловлюють свої думки, припущення, аргументують їх.)
Читання І частини тексту ланцюжком
У НОВІЙ ШКОЛІ
Переїхала Нюра на нову квартиру. В інший район міста. Шкода їй було розлучатися із старою школою, особливо з подружкою Валею.
У новій школі Нюра нікого не знала. Тому на уроках ні з ким не розмовляла, все придивлялась до учнів, до вчительки, до класу. Якось на великій перерві підійшла до неї однокласниця Галя і питає:
— Ти ще ні з ким не дружиш?
Нюра відповіла, що не дружить. Тоді Галя перебрала майже усіх дівчат класу, і виявилось, що вони всі погані. Лише про себе нічого не сказала.
– Що ви відповісте Галі? Які ваші побажання? Продовжуємо читати.
Вислухала це Нюра і сказала:
— З ким я дружитиму, ще не знаю. Зате знаю, з ким мені не треба дружити.
4. Фізкультхвилинка.
5. Обговорення прочитаного. Метод “Мікрофон”(СЛАЙД 5)
— Чи раділа Нюра переїзду до іншого міста? Чому?
— Хто підійшов до Нюри на великій перерві?
— Що розповіла Галя про однокласниць?
— Який висновок зробила Нюра? Чому?
(СЛАЙД 6) Вправа “Незакінчене речення” Друг – це… (вислови дітей)
Слово вчителя.
Сучасні словники й підручники визначають дружбу як близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прив'язаності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості один в одному.
V. Узагальнення матеріалу
-Обміркуйте, чи є різниця між значенням слів «друг», «приятель», «знайомый». (Відповіді дідей).
Поміркуйте, як потрібно поєднати частини висловлювань. (СЛАЙД 8,9)
- Друг – це людина з якою добре, яка допоможе в біді та порадіє разом з нами порадуется вместе с нами, от кого ми не чекаємо каверзи, зради. Знайомий – це людина, з якою ми можемо часто зустрічатися в школі, у дворі, але ми можемо навіть не знати його імені. Ми можемо запросто звертатися до цієї людини, але такі стосунки не скріпляють жодними зобов'язаннями.
Приятель – з цією людиною ми проводимо більше часу, ніж із знайомим, але з ним у нас немає спільності поглядів, інтересів, смаків і звичок. Ці стосунки легкі і безвідповідальні.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Бесіда про друзів та дружбу.
- Як ви вважаєте, які причини сварок між друзями? — (Відповіді учнів). - А хто винен, коли відбувається сварка? —
- Л.Н. Толстой вважав, що «коли сваряться, обидва винні» (СЛАЙД 10), тому сміливіше миритися, а краще взагалі не сваріться. Якщо хочеш зберегти дружбу, пам'ятай, що це велика відповідальність, свого роду випробування. Дружба – це великий талант, велика праця.
2. Релаксаційна пауза . (СЛАЙД 11) Покладіть голову на парту, закрийте очі і поміркуйте над своїм відношенням до друзів, ,,чи можна мене назвати справжнім другом?”.
В країні мультиплікації
Назвати мультиплікаційних героїв - вірних друзів (СЛАЙД 12)
VІI. Підсумок уроку
-Написати на листочках відповідь :
-Щоб бути гарним другом потрібно……..
2. Прочитайте ще раз назву уроку: (СЛАЙД 14) Дружба – найбільший скарб, підготуйте взаємні різнорівневі запитання. (Діти записують запитання, відповідають на них, аргументують відповідь, словесно оцінюють один одного.
3. Оцінювання.
VІIІ. Домашнє завдання (Різнорівневе)
- По одному ковтку – найслабкішим.
- Не читайте оповідання про Яринку.
- Суниці для Наталі.
2. Скласти сенкан „Дружба”
Висновки: Після уроку очікується оволодіння знаннями учнів, усвідомленя їх, набуття необхідних навичок і вмінь застосовувати їх на практиці в нових соціальних ситуаціях, розвиток своїх здібності, створення в класі сприятливої емоційної атмосфери.