Урок-презентація - результат літературного проекту в 5 класі за твором Г. Малик, "Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії". Можна використовувати фрагментарно, творчо на уроках. Також вистава-презентація може стати частиною позакласної роботи. Використовувати творчо.
ГАЛИНА МАЛИК, «НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ АЛІ В КРАЇНІ НЕДОЛАДІЇ». УРОК-ПРЕЗЕНТАЦІЯ.
МЕТА: створити умови:
АНГЕЛИ: Світ наш!Він море, зірки, гори!
Світ наш – веселки, поля, доли,
Травичка, вітром що прим’ята,
Шукає радості і свята
У квітах, ніжних, запашних,
У хвильках, радісних, живих!
2-ий: Творець зліпив наш світ життя!
А нам творити майбуття
Із слів і справ, із почуттів,
Щоб серце чуло вічний спів.
АВТОР: Я ж розкажу вам про ваш світ,
Якому стільки ж, як вам, літ.
Творять його лиш ваші справи, ваші думки й чуття, забави.
Від вас залежить щастя в ньому. От і відкинемо вже втому
Підемо ми на все дивитись: нам в домі Алі опинитись.
АЛЯ: Як соромно, горить обличчя, щокам червоними зробиться.
Забула я про подарунок, несла до бабці лиш пакунок
З матерією, що пуста, а вона біла і проста.
СПОГАД: Я бачив все: сидить бабуся, я біля неї опинюся,
Бо День народження у неї! Внучки діждеться чи своєї?
МАМА: Принесли всі ми подарунки, від серця різнії пакунки.
ТАТО: І бережуть вже свято квіти, їм у яскравість день одіти!
АЛЯ: І я прибігла, давно дбала, на рушничок усе купляла,
Забула, що відклала справу на завтра, як чужу забаву.
Сором прогнав в свою кімнату. От і серджусь, і жду завзято:
Вишию сто півників враз, знайду сьогодні на це час!
Не звуть мене. Сіли за стіл! Святковий торт! Який-то він?
Хрестик один маю здавна, а зараз шию, і сама! Сто півників!
НЕДОЧЕРЕВИК: Так, саме сто. Виграла ніби у лото!
АЛЯ: Хто тут? Маленький чоловік, Піджак картатий, як днів вік.
Довгий, кишені широченні, і треба думать – глибоченні!
На голові ковпак червоний, а черевик, певно, бездонний,
Зелених два. А що шнурівки? Червоні і тоненькі цівки (Струйки рус.)
Я заніміла, що робити? А може, його тут зловити?
НЕДОЧЕРЕВИК: На люстру сяду, розгойдаюся. А ще тихенько розспіваюся:
Недопиши, недочитай, недорахуй, недоспівай і в Недоладію рушай!
Зніму зелений черевик. В кишеню його класти звик!
СЦЕНА 2
АВТОР: Зник чоловічок. Аля впала? В віконце пташкою злітала,
Та ніби із стільця на землю, а днина каже: усе стерплю!
АНГЕЛИ: Недосконалі усі люди! Та з дівчинкою що ще буде?
Ми не залишимо дитину, це випробування в годину.
Любов Господня завжди в світі, в біді і в прикрощів суцвітті!
АВТОР: Аля звичайна чи у нас? Чи її знає уже клас?
На перший погляд, як і всі діти: кіски,і ластовиння, квіти
На бантиках, ямочки, щічки, та тільки незвичайні звички:
Вдача така: що не просіть – дівча не може доробить:
Насправді, вона звалась Галя, не вимовлялось - стала Аля,
Недоїдала, недопивала, недоліпила, недограла,
Одна лиш заплелась коса. Чи то не скаржилась душа?
АНГЕЛИ: Люблять всі дівчинку і вчать, та як цю вдачу помінять?
Якою буть її судьбі? Збудує який світ собі?
Тож кожна думка, слово, діло у вічність Божу відлетіло,
Будують в митях літ країну. Її побачить в сон-годину.
Потрапить дівчинка в всій світ, а Недоладії привіт!
АЛЯ: Як дивно: все навколо мене незвичне й зовсім не щоденне.
Ставок – води нема у нім, рак загубив клешню і дім,
Сварить за щось малих рачат, і все іде собі назад.
Ступають берегом плотвички, до сонця тягнуться їх личка,
А парасольки у руках і чудернацькеє в словах:
ПЛОТВИЧКА 1: Побачиш: буде нині дощ!
2 – а: Тому що я зварила борщ!
АЛЯ: А далі білий острівець, ромашок радісних сердець,
Бо мають тільки пелюстки, листки і стеблі; навтьоки
Чи подались? Їх не бувало. Та вдень дорогу відкривало.
Вона в вибоїнах і ямах крутилась, опинялась в брамах
Якогось міста! Як назвати? Та у кущах когось впізнати!
АВТОР: От голова хлопчика, ось він, бо Недоладїї є син:
Капелюшок, пір’їна збоку, вуха нема, тому мороку
Наш хлопчик має, поправляє. Очко мале й велике взнає.
Носик на бік скрутивсь йому, а засміятися кому?
Ямочка підборіддя знає, та сидить криво, чи киває?
Обличчя добродушне, світле, відкритістю усім помітне!
А сам кремезний, широкоплечий. Живе в гармонії він терцій?
АЛЯ: Ти хто такий? Як тебе звати? Можеш зі мною розмовляти?
НЕДОЛАДЬКО: Я Недоладько, от компот! Не залишив сьогодні спорт.
От виправляю я ліву ногу і стережу в місто дорогу.
Дивлюсь на тебе і не знаю! Кіска розплетена – гадаю, та все ж на дівчинку ти схожа. Скаже про це особа кожна.
АЛЯ: Я жива дівчинка! Це так! А ти на вигадки мастак?!
Там, на стовпі, якеєсь слово, чи можеш пояснити знову?
Про Недоладію!Що це, дорога робить так кільце?
Як вибратись мені додому? Прогнати як тривогу й втому?
НЕДОЛАДЬКО: В країні цій живуть лиш справи, що недороблені. Й забави,
Які забули закінчити. А Недоролю володіти державою в Десятий раз,
Тож нехай долю взнає час!
АНГЕЛ: Хороший хлопець – Недороль? Допомагати - його роль?
Друзями світ заповнить свій. Тож, друже, сил ти не жалій,
Коли можеш добре вчинити, дорогу радості відкрити!
СЦЕНА 3
НЕДОЛАДЬКО: Я знаю правду, що сказать, мене бо Недоладьком звать,
Не все гаразд у мене зовні, та очі усмішками повні.
Кульгаю, очі різні в мене і ніс кривий, пір’я зелене.
Та я щасливий, бо живий. Творю я добрий світ, святий!
Гаразд все в мене всередині: чесність й хоробрість там і нині,
Доброта, совість, слів букети і допомога – днів сюжети.
АЛЯ: Я пити хочу, я втомилась, я вся немов пилом і вмилась.
Попереду колодязь! Щастя! Тепер і пропадуть напасті.
Що за країна! Відро новеньке, та нема дна! Хоч би маленьке,
Хоч для ковтка води, щоб пити, тоді серденько відживити!
А все через якихсь лінивих і недотеп, лихих, крикливих!
Ой, я про себе! Винувата, недоробила й лягла спати!
БАБКА: Я розправляю свої крила, немов лечу, ніжна і мила.
І неба шлях, і квіти в полі, мої яскраві світлі долі!
Та ні! У розпачі мій день, не принесе вінок пісень!
Не може в радощах і дзвонах злетіти у життя поклонах.
НЕДОЛАДЬКО: Їй крильце недомалювали, тому дні більше не злітали!
Аля: Допоможу у цій біді, бути їй і в моїй рідні.
Щаслива: зроблено вже діло, пришите крильце! Лети сміло!
БАБКА: Дякую! Крильця й висота. Світ мій весь! Я Бабка проста!
АНГЕЛИ: Добро робить – це мати щастя, тоді змінить світу ненастя,
Зорі і сонце дарувати і піснею душі зростати!
СЦЕНА 4
АВТОР: Дивує Алю нове місто. Чи мешканцям у ньому тісно?
Все криво косо, все недобре, хоч серце в кожного хоробре.
От подались до недотелю, кімната в ньому має стелю?
Чи погубила свої стіни? Чи двері не знаходять днини?
А всім керує Недоштанько, на його брюки глянь-но, Алько!
АЛЯ: Я розглядала товстуна, холоша довга, та одна,
А друга коротко і криво дивиться в світ, як справжнє диво!
НЕДОШТАНЬКО: Найкращу виділю кімнату, щоб вам нині не сумувати,
Займайте ви без телефону, тоді тільки не чути дзвону,
Стелю й підлогу мати, й стіни, в двері ввійдуть ваші години.
АЛЯ: Посперечалась з чоловіком! Навіщо? Все піде із віком.
НЕДОШТАНЬКО: Нам всім в краю не до вподоби. Та де подітись від хвороби,
Що Недоладією зветься. Та радість як тоді знайдеться?
НЕДОЛАДЬКО: Та не сваріться? Будьте дружні, тоді будемо мать потужні ми дні, щоб виправити діло, все доробить і жить щасливо!
Десятий Недороль все знає, в своїм палаці проживає,
До нього Алі, щоб буть дома, щоби пропала гірка втома!
НЕДОШТАНЬКО: Я в гніві! Ви забули щось: є Перший Недорадник! Ось
Голови він стинає всім! Так стане час вже не своїм!
НЕДОЛАДЬКО: Недопопелюшка наша, вариться у неї каша.
Перетворюється днина, чиститься мить як дитина,
Бо служниця у палаці. Одягла парадні капці? - дерев’яний черевик разом з кришталевим звик ходить по життя дорогах, бальний низ в кімнат порогах. А верх доглядали латки! Старий лацкан чи в порядку?
НЕДОПОПЕЛЮШКА: Та допомогти готова, ризик від одного слова.
Недороль він «Недоречність». В ньому чи живе безпечність?
Всіх боїться і тікає. У тривогах час триває!
Я на варті! Ти у ділі! Друзі ми, тому всі смілі!
Подать руку допомоги, вирівнять криві дороги хай Творець допомагає,
Життя піснею триває, в серці б’ється бо крилами! Відчиняє в свято брами!
АЛЯ: Подрузі все розповім. Добрим ділом служить дім
Світу цього – в ньому друзі. Жить спокійно на днів лузі!
НЕДОПОПЕЛЮШКА: «Ваша недоречність!» -так
Звернення відчує знак. Недороль, до нього мова.
Тож привчись до цього слова!
АЛЯ: Дякую тобі я щиро, тож візьмусь уже за діло!
Зазирну-но у щілину, яку там впізнать картину?
Ліжко. І в нічній сорочці, в ковпаку на банджо-дочці
Пісеньку грав Недороль, він Десятий! Чи король?
Сум летів на крилах пісні, знали вони дні чи пізні?
Про самотність, про страхи, про тривоги – днів дахи!
НЕДОРОЛЬ: Ох, не маю друзів я! Все один: завжди, щодня!
А корона – моя маска, кожен день – сумная казка!
Хоч би привид пограв в кості, отакі були бо гості!
АЛЯ: Ваша Недоречносте! Днів живих сердечносте,
Вислухайте!
НЕДОРОЛЬ: Привид! Ви рятуйте, люди! Вартові! Стоїте всюди!
АЛЯ: Ні, я дівчинка живая, рука ваша визирає:
Я потисну – розум ваш хай відчує днини час.
АВТОР: Недороль - під ковдри разом, страхів він живе наказом.
Стисла руку йому Аля, зрозумів: так, пришла краля.
НЕДОРОЛЬ: Ніхто не заходить здавна! Ти ж смілива, та ще славна!
Я ж боюся усіх інших, бо за мене вищих й більших,
Недорадник Перший з них, вкрав корону б – тільки б зміг!
Розкажу я таємницю, мов державную скарбницю:
Він не має голови. Кожного все до тюрми відсилає, щоби стратить,
Голову собі приладить! Не підходять – міряв днями, безголові років брами!
Входиш в них – чи розум буде? Мудрість зрозуміють люди!
АВТОР: Безголовий Недорадник – це біда! Він люду зрадник!
Зранку одягає шлем, щоби не було проблем.
От ніхто й не помічає, що той голови не має!
АЛЯ: Що мені робить тепер? Колись день голову стер: Малювала – злий якийсь, і відклала – подивись! Тепер я і бачу тільки. А надворі плачуть вільхи:
Все хитають головою. Кажуть: новий день з тобою!
НЕДОРОЛЬ: Недочеревик – чаклун, без душі він, говорун. Цю страшну країну бід він зліпив, ось й бачим слід.
АНГЕЛИ: І ви творите – це знайте! Світ душі тож зберігайте!
Якщо там Бог і добро, то вам й з нами всім «везло» -
Вмієте любить й дружити, щастям всіх нагородити.
Захищать добром від зла, доля щоби розцвіла!
СЦЕНА 5
АЛЯ: Йдемо з Недоладьком в дім, таємниці живуть в нім.
Далі йти мені самій – небезпеці буть живій?
НЕДОЛАДЬКО: Чекать стану я сто років, не зроблю тому й трьох кроків.
Повертайся, я в молитві, станемо в духовній битві!
Аля: Двері намалюю ось, тепер в коридор! Здалось? Тільки уявила стуло,
Вже й стоїть? – Вітром надуло? Може, уявити дім, рідний, свій, щоб жити в нім? Та мій друг на вічній варті, кожну мить ніби на старті, відданий, мужній, сміливий, й в цьому світі не злосливий!
Книга «Справаномер» знизу. Уявлю ключ ввійду-влізу!
Недочеревик і справи, призвища не для забави всіх людей, що починали, а закінчити як? Знали? Номера квартир, адреси. Для трагічної все п’єси.
Чарівну читаю книгу – так топлю обманів кригу.
Завершити усі справи, о дванадцятій заяви на весь світ оголосити,
А годиннику лічити до дванадцятої день, щоб змінить голос пісень, в плачах щоб не сумували, Божу висоту щоб знали, істини щоб розуміли, у обманах щоб не скніли!
ГОРОДЯНИ 1: Все було! Схопили Алю. І темниці світить даллю.
Вирок: стратити - страшний. Боягуз король – не злий. Вирок підписав – боявся, а час вгору піднімався. Недопопелюшки кроки, і свобода на всі боки!
Годинникар і два гвардійці – надійні друзі і щасливці. Недовус, Недоборода! Їм нашу Аленьку шкода! А Недоладько люд скликає, всі справи завершити має!
АЛЯ: Бороду домалюю й вус, вже на роботу подивлюсь.
А другу вухо, очі, ноги, щоб добрі лиш були дороги!
Усі навколо у роботі, в натхненній на життя турботі.
Дванадцята: і дороби, і допиши, і не лиши,
І доїдай, і допивай, і з Недоладії тікай!
АНГЕЛИ: Країна смутків так змінилась, там кожна справа доробилась,
А Недорадник безголовий на стіні в дівчинки! Не кволий! Домалювалась голова, знайшлися не страхи - слова. Все казка. Тільки знайте, діти, що вам свій світ завжди творити у почуттях, думках, словах, сенс життя бачити, не страх. Він в тому, щоб з Святим єднатись, жити у дружбі, в ній лишатись!