ДОДАТОК А
№ |
Етап |
Опис виконання |
1 |
І. Підготовчий етап
|
Нам знадобиться:
|
2 |
ІІ. «База»
|
|
3 |
ІІІ. «Каркас»
|
Обмотати рамки п’яльця чи рам скотчем, для запобігання непоправного забруднення; Натягуємо тканину на п’яльце або підрамник закріпивши тканину гачками чи кнопками канцелярськими. |
4 |
ІV. Нанесення резерву
|
Лінія має бути не тонше 1 мм. Залишаємо для висихання та після повного висихання перевіряємо щільність нанесення резерву: ледь мокрим пензликом імітуємо нанесення фарби. В тих місцях де вода просочилась за резерв повторно нанести резервуючу суміш по сухій тканині. *Резервуюча суміш наноситься лише на суху тканину! *Після використання склянної трубочки ретельно промити розчинником для фарб;
|
5 |
V. Розпис фарбами
|
|
6 |
VІ. Запарювання
|
|
7 |
VІІ. Обрамлюємо рамкою
|
Виріб готовий для подальшого використання. |
План-конспект уроку
на тему:
«Технологія ручного розпису тканин - Батик»
Дата___________ 2 години (90 хв.)
Тема уроку: «Технологія ручного розпису тканин - Батик»
Мета уроку:
Навчальна:
Виховна:
Розвивальна:
Основні поняття теми: художньо-декоративне мистецтво, батик, розпис по тканині, резерв, холодний батик, гарячий батик, вільний розпис, вузликовий батик, аерографія.
Методи навчання: словесні – бесіда, розповідь, пояснення, опитування, інструктаж (вступний, поточний, заключний), наочні методи – метод ілюстрування та демонстрування, практичні – самостійна практична робота за інструкційними картками.
Форми організації навчально-трудової діяльності учнів: фронтальна, індивідуальна.
Практична робота: виготовлення панно або серветки (за бажанням учнів).
Інструменти та матеріали для практичної роботи: рама та кнопки або п’яльця; м'який олівець або маркер для тканини; фарби «Гамма» акрилові; палітра для фабр; пензлики різних номерів; спонжики; ватні палички; резерв; інструмент для нанесення резерву (скляна трубочка або рейсфедер); фен; праска.
Дидактичні засоби для проведення уроку: мультимедійна презентація «Батик» (ДОДАТОК В), інструкційна картка (ДОДАТОК А), шаблони рисунків (ДОДАТОК Б).
Технічні засоби навчання: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.
Міжпредметні зв’язки: історія, культурологія, образотворче мистецтво.
Тип уроку: комбінований.
Використані джерела:
Структура уроку:
Форми і методи навчання |
Зміст етапів уроку |
Бесіда |
І. Організаційна частина (2 хв) Учитель: Доброго дня, дівчата! Учні: Доброго дня! Давайте перевіримо, хто у нас присутній на уроці (перевірка присутніх). Учитель: У всіх присутніх є робоча форма, матеріали та інструменти для сьогоднішньої роботи? Я зараз пройдусь швиденько між рядами і ви покажете з чим прийшли на сьогоднішній урок (перевірка підготовленості учнів). Сьогодні чергові на уроці________________________. |
Бесіда
Фронтальне опитування
|
ІІ. Перевірка засвоєння попередньої теми (4 хв) Учитель: Давайте пригадаємо тему нашого минулого уроку. Учні (орієнтовна відповідь учнів). Учитель: Дійсно. Ви пам’ятаєте, що ми
|
Бесіда |
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (5 хв) Учитель: я думаю всі колись помічали, що хочеться зробити якусь цікаву річ, але немає достатньо часу на масштабну роботу. Бувало таке? Учні розповідають чи траплялись у них такі подібні випадки. Учитель: У кожного є якась улюблена річ, але ж постійно хочеться обновок, правда ж? Учні (орієнтовна відповідь учнів). Учитель: Мені також інколи хочеться зробити щось своїми руками і щоб швиденько. Тому сьогодні ми будемо втілювати свою фантазію на тканину, за допомогою фарб та пензликів. Тож давайте запишемо сьогоднішнє число та тему. |
Конспектування |
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку (1 хв) Учитель: Сьогоднішня наша тема звучить так: «Технологія ручного розпису тканин - Батик». Сьогодні на уроці перед нами поставлено ряд завдань:
|
Розповідь
Демонстрування
Конспекту-вання
Демонстрування
Конспектування
Демонстрування
Пояснення
Демонстрування
Пояснення
Демонстрування
Розповідь Пояснення
Розповідь Пояснення
Демонстрування
Демонстрування
Демонстрування
|
V. Вивчення нового матеріалу (15 хв) 1. Історія виникнення та розвитку Учитель: Мистецтво прикрашання тканин прийшло до нас з глибини століть, а фарбування та вибійка тканин взагалі є одними з найдавніших ремесел. Їх батьківщиною вважають Китай та Індію, де, близько 4 тис. років до н.е., для цього застосовували природні барвники рослинного й тваринного походження (Слайд № 2). Слово «батик» - явайского походження і в перекладі означає «малювання гарячим воском». Учитель: варто записати визначення. Батик – це техніка розпису тканини, при якому ділянки тканини, які не мають бути зафарбовані, покриваються спеціальною сумішшю - резервом. В якості резерву може бути використаний парафін, віск або різні смоли. Це мистецтво розвивали багато народів світу - індійці, китайці, єгиптяни, перуанці, але найвищого розвитку і художньої досконалості воно досягло в Індонезії на острові Ява, який вважається найдавнішим центром батику. Явайських візерунків відомо близько десяти тисяч і всі вони дуже різноманітні (Слайд № 3). Більшість дослідників вважає, що батик зародився в XIII - XIV ст. а широке розповсюдження отримав у XVII ст., коли був винайдений «чан-тинг» - оригінальний інструмент для нанесення візерунків розтопленим воском (Слайд № 4). Це маленький мідний резервуар, що має один або декілька загнутих носиків і насаджений на бамбукову або дерев'яну ручку. У наш час техніка батика на Яві майже повністю витіснена методом штампування «чап». Ажурний металевий блок з візерунками з тонкого дроту опускають у гарячий віск, потім щільно притискають до тканини, а в отриманий контур малюнка заливають фарбу. Знайомство з батиком відіграло суттєву роль в розвитку текстильного виробництва в Європі. Європейці, менш терплячі люди ніж азіати, модернізували батик, створивши електричні батік-штифти – прилади, що дозволяють підтримувати віск у розтопленому стані. З розвитком хімічної промисловості справжній батик з його складною технологією відходить на другий план. Проте на межі ХІХ-ХХ ст.. загальний інтерес до розпису тканин отримує новий розвиток. Завдяки всесвітнім виставкам європейці відкривають для себе японське мистецтво. У 80-90 роки XX століття, батик широко почав застосовуватися у оформленні інтер'єрів. У цій техніці розписувались не тільки панно, але й декоративні тканини, штори, завіси, ширми, постільні речі, хустки, краватки, шарфи, серветки та багато іншого (Слайд № 5). 2. Види батику Батиком називають різноманітні види та способи розпису тканини. Всі вони засновані на перекритті резервом тих ділянок, які не повинні змінювати свій колір. Учитель: законспектуйте будь ласка. Ручний спосіб розпису тканин складається з декількох видів: холодного батику, гарячого батику, вільного розпису тканин, вузликового батику й аерографії. Кожен з них має свої особливості (Слайд № 6). При холодному батику резервуючу суміш наносять на тканину у вигляді замкнутого контуру, і в його межах фарбами розмальовуть виріб. Малюнки холодного батику мають графічно чіткий характер і кількість фарб, які при цьому використовуються, не обмежена (Слайд № 7).
При гарячому батику розплавлений віск (резерв) застосовують як для нанесення контуру, так і для покриття окремих ділянок тканини, щоб захистити їх від фарби. Оформлення тканини в техніці вільного розпису – найбільш творчий процес, так як при цьому майже не застосовуються шаблони. Метод ґрунтується на тому, що фарби можуть розтікатися по тканині з різною інтенсивністю або наносяться вільними мазками, і тільки заключна обробка може іноді виконуватись за допомогою резерву (Слайд № 9). Вузликовий батик - це не розпис тканини, а її фарбування. Різні колірні ефекти можна отримати за рахунок перев'язування окремих ділянок тканини вузликами та їх подальшого фарбування (Слайд № 10). Аерографія – спосіб оформлення тканин, що здійснюється при допомозі пульверизаторів та інших розпилювачів. Розпорошена фарба, осідаючи на тканині, утворює досить рівномірне «точкове» фарбування (Слайд № 11). Учитель: Зверніть вашу увагу на екран (Слайд № 12).
Під час виконання робіт, пов'язаних з підготовкою матеріалу до розпису і фарбування, необхідно дотримуватися правил техніки безпеки.
Тканина Для перших спроб і тренувань краще використовувати тонкі бавовняні тканини – маркізет, батист, мадаполам. Ситець і бязь краще підходить для гарячого і вузликового батика. Шовкові тканини – креп – шифон – ідеальний для початківців. Фарба лягає рівно і гарно розпливається. Головною вимогою до якості тканин для розпису є їх волокнистий склад та наявність гладенької поверхні, краще, якщо вона складатиметься з натуральних волокон (Слайд № 13). Рами для розпису Готова до роботи тканина натягується на дерев'яну раму. Якщо розпис здійснюється на невеличкому полотні, можна використовувати звичайні п'яльця. Для більш великих полотен можна придбати в магазині розсувний підрамник або виготовити раму самим (Слайд № 14). Фарби для тканин Існують спеціальні фарби для батика, які розчиняються спеціальним розчином, спиртом чи водою. Ще для його нанесення можна розписувати аніловими та звичайними акварельними фарбами (Слайд № 15). Резерви Гарячий резерв – парафін, віск штучний, віск натуральний. Холодний резерв – гумовий клей, бензин, парафін, віск натуральний (Слайд № 16).
Для нанесення резерву (контуру) застосовується спеціальна скляна трубочка з загнутим носиком і кулькоподібним роширенням для запасу резервуару. Для змішування фарб потрібна глибока палітра, яку можна придбати або пристосувати під неї старі кришки або блюдця. Кольоровий копіювальний папір потрібен для перенесення малюнка на тканину. Ємкості (склянки або банки) для промивання пензликів та просто для чистої води. Дистильована або кип’ячена вода потрібна для розбавляння фарб, так як звичайна вода з під крана може містити різні домішки та призвести до не бажаних результатів. Ватні тампони – для видалення надлишків барвників та для роботи в техніці «вільний розпис». Для вузликового батику додатково потрібно мати міцні синтетичні нитки, канцелярські гумки, канцелярські затискачі. Пульверизатор для фарби, який застосовується в трафаретному та аерозольному розписі. Фен прискорює процес висихання фарби. Праска та ножиці. Набір піпеток. Для додаткових ефектів: сіль крупнокристалева, мочевина. Учитель: більш конкретно ознайомимось з розписом тканини холодним батиком. Розпис способом холодний батик Підготовка тканини Перед роботою тканину необхідно випрати щоб запобігти її зсіданню та видалити апретуру, якою може бути пропитаний матеріал ( на таку тканину фарба може лягати дуже не рівномірно). Краще всього прати тканини, призначені для розпису, з господарським милом, так як пральні порошки вимиваються не повністю і можуть негативно вплинути на колір фарби. Після прання тканину ретельно прополіскують, віджимають, не викручуючи, підсушують і прасують ще вологою. При розпису тканини способом холодний батик рисунки можуть бути виконані різноманітні, але обов’язково чіткий поділ кольорових площин. Кожну з таких площин обводять резервом. Для нанесення контурів рисунка резервом застосовують скляні трубочки (Слайд № 18) довжиною 15...20 см з тонкими загнутими кінчиками. На невеликій відстані від кінчика є потовщення – резервуар для резервуючої суміші. Для набирання резерву кінчик трубочки опускають у резерв і через широкий кінець втягують його у трубочку до заповнення резервуару (Демонстрування). При розписуванні кінчик трубочки з набраним резервом обтирають ватою. Після цього трубочку швидко опускають на тканину і почекавши, поки резерв затече у кінчик трубочки, починають наводити контури рисунка. Залежно від волокнистого складу тканини, її щільності й товщини, трубочки необхідно вести з різною швидкістю. Якість наведення контуру слід контролювати зі зворотного боку, поки резерв не висох. Місця, які погано просочені, або мають пропуски, треба зарезервувати із зворотного боку тканини. Після нанесення резерву на тканину йому дають висохнути. Тривалість висихання залежить від температури приміщення і становить у середньому 20...40 хвилин. У холодному батику зарезервовані контури назавжди залишаються на тканині. Перед розписом рисунок наносять на тканину олівцем (Слайд № 19), а потім нанесені контури рисунка обводять скляною трубочкою з резервом. Якщо виріб виконуватиметься у кількох примірниках, доцільно спочатку виготовити шаблон. Для цього з ескізу на кальку знімають контур рисунка, а потім чорною тушшю переводять його на щільний папір. Контурна лінія рисунка повинна мати ширину не менше 1 мм, щоб її було добре видно через тканину. Отриманий шаблон підколюють до тканини. Розпис фарбами Починати розпис фарбами можна лише після повного висихання резерву. Розписаний резервом виріб не рекомендується залишати більше як на 24 години, тому, що резерв дасть ореол і, фарба не буде підходити до контурів рисунка. Для нанесення фарб при розписі холодний батик застосовують різні пензлі й тампони. Тампони виготовляють із вати й поролону. Вату накручують на дерев’яні стержні різного діаметра (Слайд № 20). Тканини з різних волокон неоднаково вбирають фарби. Добре розтікаються фарби на бавовняних, віскозних тканинах, натуральному шовку, трохи гірше – на ацетатних і триацетатних тканинах, ще гірше – на капронових. Тому при розписуванні останніх пензлик або тампон з фарбою слід підводити до країв зарезервованого рисунка. В процесі розписування тканин, на яких фарби добре розтікаються, під час покриття невеликих площин рисунка тампон або пензлик з фарбою треба ставити у центрі площини й фарба сама рівномірно підтече до країв зарезервованого контуру. На поверхні тканини фарба швидко висихає, тому її потрібно наносити однаково насиченим тампоном швидко й рівномірно. Інакше під час покриття великих площин утворюються ореоли й затікання, які є браком у роботі. Розписані фарбами вироби сушать на рамах в горизонтальному положенні, щоб не підтікала фарба. Після повного висихання вироби запарюють, щоб зафіксувати барвник на волокні. Час запарювання визначається видом і класом барвника, яким була розписана тканина. Також відомий спосіб випрасовування протягом 7-10 хвилин з паром з обох боків. |
Бесіда
Фронтальне опитування |
VI. Закріплення вивченого матеріалу (3 хв). Учитель: Швиденько перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал і перейдемо до виконання практичної частини – виготовлення серветки або декоративного панно.
|
Бесіда
Демонстрування
Пояснення
Фронтальне опитування Індивідуальна робота учнів
Обговорення Демонстрування з практичним показом
Пояснення порядку виконання Бесіда
Індивідуальна робота учнів Пояснення
Бесіда
Рефлексія |
VII. Практична робота (57хв). Вступний інструктаж. Учитель: Отже, теоретичний матеріал ми засвоїли, тож переходимо до виконання практичної роботи. Сьогодні ми навчимося виготовляти декоративне панно або серветку, з досить простим малюнком. Учитель: Дівчата, зверніть вашу увагу на монітор (Слайд 21). Ми користуватимемося технікою холодного батику, адже вона дещо простіша та швидший процес виготовлення. Учитель: Підготовлену за правилами тканину я вам кожному роздам. На ваших робочих столах не має бути нічого зайвого, на стіл варто застелити якусь тканину, щоб запобігти його забрудненню. Учитель: давайте пригадаємо техніку безпеки. Учні пригадують техніку безпеки. Учитель: На ваших партах є інструкційні картки, уважно ознайомтесь з їх змістом. Учні проговорюють поетапність роботи ознайомившись з інструкційними картками. Для роботи нам знадобляться:
Проговоримо основні етапи роботи:
Учитель: Добре, молодці, переходимо до виконання роботи. Поточний інструктаж. Добре, отже, приступайте до роботи. Я ходжу по класу та допомагаю учням. Слідкую за правилами поведінки та правильністю виконання самої практичної роботи. Перед кожним наступним етапом роботи нагадую особливості виконання. Заключний інструктаж.
А)Чи всі все встигли виконати? Б) Чого нового ви навчилися? Який етап роботи вам сподобався найбільше? В) Де ви збираєтесь використовувати свої навички, чи спробуєте зробити щось подібне вдома? 4. Аналіз типових помилок. 5. Оцінка виконаних робіт. Акцентування уваги на кращих роботах. |
Бесіда Рефлексія
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Розповідь
Бесіда
|
VIII. Заключна частина (3 хв.) Підведення загальних підсумків уроку:
Виставлення вмотивованих оцінок за навчальні досягнення учнів (тим учням хто вчасно та якісно виконав практичне завдання). Повідомлення домашнього завдання: Учитель: Підготуватися до наступного уроку. Будемо виконувати _________________________________________. Хто не встиг виконати сьогоднішню практичну роботу, доробіть вдома та принесіть на наступний раз. Загальна подяка учням. Оголошення про закінчення уроку. Прибирання кабінету черговими. |