Урок + Презентація на тему «Технологія ручного розпису тканин - Батик»

Про матеріал
Також є в комплекті інструкційні картки Мета уроку: Навчальна:  сформувати уявлення про батик як один із видів декоративно – прикладного мистецтва, ознайомити з його видами та особливос-тями технології виконання;  сформувати початкові уміння розпису тканини в техніці «холод-ний батик» Виховна:  виховувати естетичний смак, культуру праці;  формувати такі якості особистості як охайність та самостійність; Розвивальна:  розвивати вміння аналізувати, порівнювати нові дані;  розвивати моторику рук. Наочно-дійове мислення, образну пам’ять;  розвиток творчих здібностей;
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Батик. Презентація до уроку за темою: «Технологія ручного розпису тканин - Батик»1 ДОДАТОК В

Номер слайду 2

Історія виникнення та розвитку. Слово «батик» - явайского походження і в перекладі означає «малювання гарячим воском». Батик – це техніка розпису тканини, при якому ділянки тканини, які не мають бути зафарбовані, покриваються спеціальною сумішшю - резервом. В якості резерву може бути використаний парафін, віск або різні смоли.2

Номер слайду 3

о. Ява вважається найдавнішим центром батику3

Номер слайду 4

«чантинг» - оригінальний інструмент для нанесення візерунків розтопленим воском 4

Номер слайду 5

Батик в різних сферах5

Номер слайду 6

Види Батикухолодний батик; гарячий батик;вільний розпис тканин; вузликовий батик;аерографія6

Номер слайду 7

Холодний батик 7 Цей спосіб передбачає нанесення резерву у вигляді замкнутого контуру, у межах якого здійснюється розпис фарбами.

Номер слайду 8

Гарячий батик8 Розплавлений резерв може наноситись на контур малюнка і/або покривати окремі ділянки полотна.

Номер слайду 9

Вільний розпис тканини9 Початковий малюнок наноситься фарбою, резерв використовується тільки в завершальній обробці.

Номер слайду 10

Вузликовий батик10 Вузликовий батик має суттєві відмінності від попередніх способів. Його важко назвати розписом, це - фарбування тканини. Полотно складається різними способами, перев'язується в декількох місцях або прошивається нитками, після чого забарвлюється фарбою.

Номер слайду 11

Аерографія11спосіб оформлення тканин, що здійснюється при допомозі пульверизаторів та інших розпилювачів. Розпорошена фарба, осідаючи на тканині, утворює досить рівномірне «точкове» фарбування

Номер слайду 12

Правила техніки безпеки12

Номер слайду 13

Інструменти, матеріали та пристосування13 Тканинабавовняні тканини – маркізет, батист, мадаполам. Ситець і бязь. Шовкові тканини

Номер слайду 14

Інструменти, матеріали та пристосування14 Рами для розпису

Номер слайду 15

Інструменти, матеріали та пристосування15 Фарби для тканин

Номер слайду 16

Інструменти, матеріали та пристосування16 Резерви

Номер слайду 17

Інші пристосування 17

Номер слайду 18

Розпис способом «Холодний батик»18 Підготовка тканини

Номер слайду 19

Нанесення рисунку19

Номер слайду 20

Розпис фарбами20

Номер слайду 21

Холодний батик21

Номер слайду 22

Дякую за увагу!22

Перегляд файлу

ДОДАТОК А

 

 

 

 

Етап

Опис виконання

1

І. Підготовчий етап

 

Нам знадобиться:

  • шаблони;
  • тканина (батист) 20см*20см;
  • п'яльце;
  • скотч;
  • м'який олівець або зникаючий маркер;
  • фарби «Гамма» акрилові;
  • палітра;
  • пензлики різних розмірів;
  • спонжики;
  • ватні палички;
  • резерв;
  • інструмент для нанесення резерву (скляна трубочка або рейсфедер);
  • розчинник для фарб;
  • праска;
  • фен.

 

2

ІІ. «База»

https://pp.vk.me/c837233/v837233313/45a/RgiJwLK_nMk.jpg

 

  • Випрати та просушити тканину;
  • Випрасувати тканину вологою;
  • Накласти тканину на шаблон та перевести малюнок на тканину за допомогою олівця або зникаючого маркера;

3

ІІІ. «Каркас»

https://pp.vk.me/c837233/v837233313/4f0/4mLLh-I-3Hc.jpghttps://pp.vk.me/c837233/v837233313/4e7/YK5Ey1Ob5gQ.jpg

Обмотати рамки п’яльця чи рам скотчем, для запобігання непоправного забруднення;

Натягуємо тканину на п’яльце або підрамник закріпивши тканину гачками чи кнопками канцелярськими.

4

ІV. Нанесення резерву

https://pp.vk.me/c837233/v837233313/46f/8IRP4QTflU0.jpg

  • По лініях олівця акуратно нанести резервну суміш.

Лінія має бути не тонше 1 мм. Залишаємо для висихання та після повного висихання перевіряємо щільність нанесення резерву: ледь мокрим пензликом імітуємо нанесення фарби. В тих місцях де вода просочилась за резерв повторно нанести резервуючу суміш по сухій тканині.

*Резервуюча суміш наноситься лише на суху тканину!

*Після використання склянної трубочки ретельно промити розчинником для фарб;

  • Підсушити феном;

5

V. Розпис фарбами

https://pp.vk.me/c837233/v837233313/437/_KGfqK4paYg.jpghttps://pp.vk.me/c837233/v837233313/48c/y6tjdN47ZmI.jpghttps://pp.vk.me/c837233/v837233313/495/w--ZCN9iWIU.jpg

  • Пензлик з фарбою треба ставити у центрі площини й фарба сама рівномірно підтече до країв зарезервованого контуру, а потім лише за необхідності підвести тоненьким пензликом.
  • Таким чином зафарбовуємо малюнок;
  • Кожен наступний шар фарби потрібно наносити коли висохне попередній;
  • Для утворення легких переходів наносити фарбу для переходу після того як перший шар трішки підсохне;
  • Сушимо готовий виріб на рамці в горизонтальному положенні

6

VІ. Запарювання

https://pp.vk.me/c837233/v837233313/579/8qz8Oo5syoI.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •              Після повного висихання вироби запарюють, щоб зафіксувати барвник на волокні. Час запарювання визначається видом і класом барвника, яким була розписана тканина.
  •             Також відомий спосіб, який використовуватимемо ми,  випрасовування протягом 7-10 хвилин з паром з обох боків.

7

VІІ. Обрамлюємо рамкою

https://pp.vk.me/c837233/v837233313/582/8lvyX1Ia0Lg.jpg

Виріб готовий для подальшого використання.

 

Перегляд файлу

 

План-конспект уроку

на тему:

 

«Технологія ручного розпису тканин - Батик»

Картинки по запросу батик

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Дата___________                                                        2 години (90 хв.)

Тема уроку: «Технологія ручного розпису тканин - Батик»

Мета уроку:

Навчальна:

  • сформувати уявлення про батик як один із видів декоративно – прикладного мистецтва, ознайомити з його видами та особливостями технології виконання;
  • сформувати початкові уміння розпису тканини в техніці «холодний батик»

Виховна:

  • виховувати естетичний смак, культуру праці;
  • формувати такі якості особистості як охайність та самостійність;

Розвивальна:

  •              розвивати вміння аналізувати, порівнювати нові дані;
  •              розвивати моторику рук. Наочно-дійове мислення, образну пам’ять;
  •              розвиток творчих здібностей;

Основні поняття теми: художньо-декоративне мистецтво, батик, розпис по тканині, резерв, холодний батик, гарячий батик, вільний розпис, вузликовий батик, аерографія.

Методи навчання: словесні  – бесіда, розповідь, пояснення, опитування, інструктаж (вступний, поточний, заключний), наочні методи – метод ілюстрування та демонстрування, практичні – самостійна практична робота за інструкційними картками.

Форми організації навчально-трудової діяльності учнів: фронтальна, індивідуальна.

Практична робота: виготовлення панно або серветки (за бажанням учнів).

Інструменти та матеріали для практичної роботи: рама та кнопки або п’яльця; м'який олівець або маркер для тканини; фарби «Гамма» акрилові; палітра для фабр; пензлики різних номерів; спонжики; ватні палички; резерв; інструмент для нанесення резерву (скляна трубочка або рейсфедер); фен; праска.

Дидактичні засоби для проведення уроку:  мультимедійна презентація «Батик» (ДОДАТОК В), інструкційна картка (ДОДАТОК А), шаблони рисунків (ДОДАТОК Б).

Технічні засоби навчання: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.

Міжпредметні зв’язки: історія, культурологія, образотворче мистецтво.

Тип уроку: комбінований.

Використані джерела:

  1.               Навчальна програма з технології 10 – 11 класи. Рівень стандарту, академічний рівень. Варіативні модулі [Електронний ресурс] // http://osvita.ua/school/program/30993/
  2.               Павленко Ю.С. Школа ремесел. Батик / за ред. Ю. Павленко – К.: Шк. світ, 2014. – 88 с.
  3.               Вчимося мистецтву «батик» [Електронний ресурс] // Освітньо-інформаційний портал http://jak-zrobyty.pp.ua – Режим доступу: http://jak-zrobyty.pp.ua/3462-vchimosya-mistectvu-batk.html
  4.               Дипломна робота з образотворчого мистецтва на тему: Художній розпис тканин (батик) [Електронний ресурс] // Освітньо-інформаційний портал UkrReferat.com – Режим доступу: http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=35359&pg=0
  5.               Бащенко О. Методичні матеріали до викладання варіативного модуля «Технологія ручного розпису тканин (батику)» (10-11 класи) [Електронний ресурс] // Освітньо-інформаційний портал http://texnolog.ucoz.ua – Режим доступу: http://texnolog.ucoz.ua/dok/rozpis_tkanini.pdf

Структура уроку:

  1.                Організаційна частина (2 хв.).
  2.            Перевірка рівня засвоєння попередньої теми ( 4хв.).
  3.        Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (5 хв.).
  4.         Повідомлення теми мети і завдань уроку (1 хв.).
  5.            Вивчення нового матеріалу (15 хв.).
  6.         Закріплення вивченого матеріалу (3 хв.).
  7.     Практична робота ( 57 хв.).
  •                 Вступний інструктаж;
  •                 Поточний інструктаж;
  •                 Заключний інструктаж.
  1. Заключна частина (3 хв.).

Форми і методи навчання

 

Зміст етапів уроку

 

Бесіда

І. Організаційна частина (2 хв)

Учитель: Доброго дня, дівчата!

Учні: Доброго дня!

Давайте перевіримо, хто у нас присутній на уроці (перевірка присутніх).

Учитель: У всіх присутніх є робоча форма, матеріали та інструменти для сьогоднішньої роботи? Я зараз пройдусь швиденько між рядами і ви покажете з чим прийшли на сьогоднішній урок (перевірка підготовленості учнів).

Сьогодні чергові на уроці________________________.

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

Фронтальне опитування

 

 

ІІ. Перевірка засвоєння попередньої теми (4 хв)

 Учитель: Давайте пригадаємо тему нашого минулого уроку.

Учні (орієнтовна відповідь учнів).

Учитель: Дійсно. Ви пам’ятаєте, що ми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (5 хв)

Учитель: я думаю всі колись помічали, що хочеться зробити якусь цікаву річ, але немає достатньо часу на масштабну роботу. Бувало таке?

Учні розповідають чи траплялись у них такі подібні випадки.

Учитель: У кожного є якась улюблена річ, але ж постійно хочеться обновок, правда ж?

Учні (орієнтовна відповідь учнів).

Учитель: Мені також інколи хочеться зробити щось своїми руками і щоб швиденько. Тому сьогодні ми будемо втілювати свою фантазію на тканину, за допомогою фарб та пензликів. Тож давайте запишемо сьогоднішнє число та тему.

 

Конспектування

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку (1 хв)

Учитель: Сьогоднішня наша тема звучить так: «Технологія ручного розпису тканин - Батик».

Сьогодні на уроці перед нами поставлено ряд завдань:

  1. Сформувати уявлення про батик як один із видів декоративно – прикладного мистецтва;
  2. Ознайомитись з історією;
  3. Ознайомитись з видами батику і  особливостями технології виконання;
  4. Навчитись одній з технік батику.

 

 

 

Розповідь

 

 

 

 

Демонстрування

 

Конспекту-вання

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспектування

 

Демонстрування

 

Пояснення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

 

Пояснення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

Розповідь

Пояснення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь

Пояснення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

V. Вивчення нового матеріалу (15 хв)

1. Історія виникнення та розвитку

Учитель: Мистецтво прикрашання тканин прийшло до нас з глибини століть, а фарбування та вибійка тканин взагалі є одними з найдавніших ремесел.  Їх батьківщиною вважають Китай та Індію, де,  близько 4 тис. років до н.е., для цього застосовували природні барвники рослинного й тваринного походження (Слайд №  2).

Слово «батик» - явайского походження і в перекладі означає «малювання гарячим воском».

Учитель: варто записати визначення. Батик – це техніка розпису тканини, при якому ділянки тканини, які не мають бути зафарбовані, покриваються спеціальною сумішшю - резервом. В якості резерву може бути використаний парафін, віск або різні смоли.

Це мистецтво розвивали багато народів світу - індійці, китайці, єгиптяни, перуанці, але найвищого розвитку і художньої досконалості воно досягло в Індонезії на острові Ява, який вважається найдавнішим центром батику. Явайських візерунків відомо близько десяти тисяч і всі вони дуже різноманітні (Слайд № 3). Більшість дослідників вважає, що батик зародився в XIII - XIV ст. а широке розповсюдження отримав у XVII ст., коли був винайдений «чан-тинг» - оригінальний інструмент для нанесення візерунків розтопленим воском (Слайд № 4). Це маленький мідний резервуар, що має один або декілька загнутих носиків і насаджений на бамбукову або дерев'яну ручку.

У наш час техніка батика на Яві майже повністю витіснена методом штампування «чап». Ажурний металевий блок з візерунками з тонкого дроту опускають у гарячий віск, потім щільно притискають до тканини, а в отриманий контур малюнка заливають фарбу.

Знайомство з батиком відіграло суттєву роль в розвитку текстильного виробництва в Європі. Європейці, менш терплячі люди ніж азіати, модернізували батик, створивши електричні батік-штифти – прилади, що дозволяють підтримувати віск у розтопленому стані. З розвитком хімічної промисловості справжній батик з його складною технологією відходить на другий план. Проте на межі ХІХ-ХХ ст.. загальний інтерес до розпису тканин отримує новий розвиток. Завдяки всесвітнім виставкам європейці відкривають для себе японське мистецтво.

У 80-90 роки XX століття, батик широко почав застосовуватися у оформленні інтер'єрів. У цій техніці розписувались не тільки панно, але й декоративні тканини, штори, завіси, ширми, постільні речі, хустки, краватки, шарфи, серветки та багато іншого (Слайд № 5).

2. Види батику

Батиком називають різноманітні види та способи розпису тканини. Всі вони засновані на перекритті резервом тих ділянок, які не повинні змінювати свій колір.

Учитель: законспектуйте будь ласка. Ручний спосіб розпису тканин складається з декількох видів: холодного батику, гарячого батику, вільного розпису тканин, вузликового батику й аерографії. Кожен з них має свої особливості (Слайд № 6).

При холодному батику резервуючу суміш наносять на тканину у вигляді замкнутого контуру, і в його межах фарбами розмальовуть виріб. Малюнки холодного батику мають графічно чіткий характер і кількість фарб, які при цьому використовуються, не обмежена (Слайд № 7).

При гарячому батику розплавлений віск (резерв) застосовують як для нанесення контуру, так і для покриття окремих ділянок тканини, щоб захистити їх від фарби.
Малюнки гарячого батику менш графічні, спостерігаються тональні переходи, а тому вони більш мальовничі (Слайд № 8).

Оформлення тканини в техніці вільного розпису – найбільш творчий процес, так як при цьому майже не застосовуються шаблони. Метод ґрунтується на тому, що фарби можуть розтікатися по тканині з різною інтенсивністю або наносяться вільними мазками, і тільки заключна обробка може іноді виконуватись за допомогою резерву (Слайд № 9).

Вузликовий батик - це не розпис тканини, а її фарбування. Різні колірні ефекти можна отримати за рахунок перев'язування окремих ділянок тканини вузликами та їх подальшого фарбування (Слайд № 10).

Аерографія – спосіб оформлення тканин, що здійснюється при допомозі пульверизаторів та інших розпилювачів. Розпорошена фарба, осідаючи на тканині, утворює досить рівномірне «точкове» фарбування (Слайд № 11).

Учитель: Зверніть вашу увагу на екран (Слайд № 12).

  1. Правила техніки безпеки

Під час виконання робіт, пов'язаних з підготовкою матеріалу до розпису і фарбування, необхідно дотримуватися правил техніки безпеки.

  1. Обережно поводитись з барвниками та хімічними речовинами,  так як більшість з них – це займисті, отруйні та сильнодіючі речовини.
  2. На робочому місці повинні знаходиться тільки необхідні для роботи барвники та хімічні препарати. 
  3. Посуд з хімічними речовинами та барвниками тримати щільно закритим. На ньому повинні бути етикетки з чіткими назвами їх вмісту. Не рекомендується брати препарати руками, пробувати їх на смак.
  4. Виготовлення фарбувальних та хімічних розчинів необхідно робити при відкритих вікнах або в приміщеннях з витяжною шафою.
  5. Деякі речовини при перемішуванні вступають між собою в реакцію, виділяючи велику кількість тепла, внаслідок чого можлива пожежа.
  6. Під час виготовлення резервних розчинів для холодного та гарячого батику потрібно бути вкрай обережними - компоненти цих сумішей (гумовий клей, парафін, не кажучи вже про бензин) є сильно займистими та вибуховими речовинами, а пари парафіну дуже шкідливі. Резервні суміші необхідно варити на закритому вогні в добре провітрюваному приміщенні, при цьому не можна нагинатися над посудом та вдихати їх пари.
  1.  Інструменти, матеріали та пристосування

 Тканина

Для перших спроб і тренувань краще використовувати тонкі бавовняні тканини – маркізет, батист, мадаполам. Ситець і бязь краще підходить для гарячого і вузликового батика.

Шовкові тканини – креп – шифон – ідеальний для початківців. Фарба лягає рівно і гарно розпливається. Головною вимогою до якості тканин для розпису є їх волокнистий склад та наявність гладенької поверхні, краще, якщо вона складатиметься з натуральних  волокон (Слайд № 13).

Рами для розпису

Готова до роботи тканина натягується на дерев'яну раму. Якщо розпис здійснюється на невеличкому полотні, можна використовувати звичайні п'яльця. Для більш великих полотен можна придбати в магазині розсувний підрамник або виготовити раму самим (Слайд № 14).

Фарби для тканин

Існують спеціальні фарби для батика, які розчиняються спеціальним розчином, спиртом чи водою. Ще для його нанесення можна розписувати аніловими та звичайними акварельними фарбами (Слайд № 15).

Резерви

Гарячий резерв – парафін, віск штучний, віск натуральний.

Холодний резерв – гумовий клей, бензин, парафін, віск натуральний (Слайд № 16).

Для нанесення резерву (контуру) застосовується спеціальна скляна трубочка з загнутим носиком і кулькоподібним роширенням для запасу резервуару.
Інші пристосування (Слайд № 17).

Для змішування фарб потрібна глибока палітра, яку можна придбати або пристосувати під неї старі кришки або блюдця.

Кольоровий копіювальний папір потрібен для перенесення малюнка на тканину.

Ємкості (склянки або банки) для промивання пензликів та просто для чистої води.

Дистильована або кип’ячена вода потрібна для розбавляння фарб, так як звичайна вода з під крана може містити різні домішки та призвести до не бажаних результатів.

Ватні тампони – для видалення надлишків барвників та для роботи в техніці «вільний розпис».

Для вузликового батику додатково потрібно мати міцні синтетичні нитки, канцелярські гумки, канцелярські затискачі.

Пульверизатор для фарби, який застосовується в трафаретному та аерозольному розписі.

Фен прискорює процес висихання фарби.

Праска та ножиці.

Набір піпеток.

Для додаткових ефектів: сіль крупнокристалева, мочевина.

Учитель: більш конкретно ознайомимось з розписом тканини холодним батиком.

Розпис способом холодний батик

Підготовка тканини

Перед роботою тканину необхідно випрати щоб запобігти її зсіданню та видалити апретуру, якою може бути пропитаний матеріал ( на таку тканину фарба може лягати дуже не рівномірно). Краще всього прати тканини, призначені для розпису, з господарським милом, так як пральні порошки вимиваються не повністю  і можуть негативно вплинути на колір фарби.  Після прання тканину ретельно прополіскують, віджимають, не викручуючи, підсушують і прасують ще вологою.

При розпису тканини способом холодний батик рисунки можуть бути виконані різноманітні, але обов’язково чіткий поділ кольорових площин. Кожну з таких площин обводять резервом. Для нанесення контурів рисунка резервом застосовують скляні трубочки (Слайд № 18) довжиною 15...20 см з тонкими загнутими кінчиками. На невеликій відстані від кінчика є потовщення – резервуар для резервуючої суміші. Для набирання резерву кінчик трубочки опускають у резерв і через широкий кінець втягують його у трубочку до заповнення резервуару (Демонстрування).

При розписуванні кінчик трубочки з набраним резервом обтирають ватою. Після цього трубочку швидко опускають на тканину і почекавши, поки резерв затече у кінчик трубочки, починають наводити контури рисунка.

Залежно від волокнистого складу тканини, її щільності й товщини, трубочки необхідно вести з різною швидкістю.

Якість наведення контуру слід контролювати зі зворотного боку, поки резерв не висох. Місця, які погано просочені, або мають пропуски, треба зарезервувати із зворотного боку тканини.

Після нанесення резерву на тканину йому дають висохнути. Тривалість висихання залежить від температури приміщення і становить у середньому 20...40 хвилин.

У холодному батику зарезервовані контури назавжди залишаються на тканині.

Перед розписом рисунок наносять на тканину олівцем (Слайд № 19), а потім нанесені контури рисунка обводять скляною трубочкою з резервом. Якщо виріб виконуватиметься у кількох примірниках, доцільно спочатку виготовити шаблон. Для цього з ескізу на кальку знімають контур рисунка, а потім чорною тушшю переводять його на щільний папір. Контурна лінія рисунка повинна мати ширину не менше 1 мм, щоб її було добре видно через тканину. Отриманий шаблон підколюють до тканини.

Розпис фарбами

Починати розпис фарбами можна лише після повного висихання резерву. Розписаний резервом виріб не рекомендується залишати більше як на 24 години, тому, що резерв дасть ореол і, фарба не буде підходити до контурів рисунка.

Для нанесення фарб при розписі холодний батик застосовують різні пензлі й тампони. Тампони виготовляють із вати й поролону. Вату накручують на дерев’яні стержні різного діаметра (Слайд № 20).

Тканини з різних волокон неоднаково вбирають фарби. Добре розтікаються фарби на бавовняних, віскозних тканинах, натуральному шовку, трохи гірше – на ацетатних і триацетатних тканинах, ще гірше – на капронових. Тому при розписуванні останніх пензлик або тампон з фарбою слід підводити до країв зарезервованого рисунка. В процесі розписування тканин, на яких фарби добре розтікаються, під час покриття невеликих площин рисунка тампон або пензлик з фарбою треба ставити у центрі площини й фарба сама рівномірно підтече до країв зарезервованого контуру.

На поверхні тканини фарба швидко висихає, тому її потрібно наносити однаково насиченим тампоном швидко й рівномірно. Інакше під час покриття великих площин утворюються ореоли й затікання, які є браком у роботі.

Розписані фарбами вироби сушать на рамах в горизонтальному положенні, щоб не підтікала фарба. Після повного висихання вироби запарюють, щоб зафіксувати барвник на волокні. Час запарювання визначається видом і класом барвника, яким була розписана тканина. Також відомий спосіб випрасовування протягом 7-10 хвилин з паром з обох боків.

 

Бесіда

 

 

Фронтальне

опитування

VI. Закріплення вивченого матеріалу (3 хв).

Учитель: Швиденько перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал і перейдемо до виконання практичної частини – виготовлення серветки або декоративного панно.

  1. Де зародилося мистецтво розпису тканини? (в Індонезії на острові Ява).
  2. Що в перекладі означає слово батик? (малювання гарячим воском).
  3. Хто розкаже, які тканини можна використовувати для роботи з батиком?
  4. Які види батику ви запам’ятали?
  5. Яка оособливість вузликового батику?
  6. Опишіть поетапність роботи у техніці «холодний батик» та «гарячий батик».
  7. Опишіть процес підготовки тканини до роботи.

 

 

 

Бесіда

 

 

 

Демонстрування

 

 

Пояснення

 

 

 

 

Фронтальне опитування

Індивідуальна робота учнів

 

Обговорення

Демонстрування з практичним показом

 

 

 

 

 

 

Пояснення порядку виконання

Бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальна робота учнів

Пояснення

 

 

 

Бесіда

 

Рефлексія

VII. Практична робота (57хв).

Вступний інструктаж.

Учитель: Отже, теоретичний матеріал ми засвоїли, тож переходимо до виконання практичної роботи. Сьогодні ми навчимося виготовляти декоративне панно або серветку, з досить простим малюнком.

Учитель: Дівчата, зверніть вашу увагу на монітор (Слайд 21). Ми користуватимемося технікою холодного батику, адже вона дещо простіша та швидший процес виготовлення.

Учитель: Підготовлену за правилами тканину я вам кожному роздам. На ваших робочих столах не має бути нічого зайвого, на стіл варто застелити якусь тканину, щоб запобігти його забрудненню.

Учитель: давайте пригадаємо техніку безпеки.

Учні пригадують техніку безпеки.

Учитель: На ваших партах є інструкційні картки, уважно ознайомтесь з їх змістом.

Учні проговорюють поетапність роботи ознайомившись з інструкційними картками.

Для роботи нам знадобляться:

  • тканина (батист) 20см*20см;
  • п'яльця;
  • м'який олівець або зникаючий маркер;
  • фарби «Гамма» акрилові;
  • палітра;
  • пензлики різних розмірів;
  • спонжики;
  • ватні палички;
  • резерв;
  • інструмент для нанесення резерву (скляна трубочка або рейсфедер);
  • праска;
  • фен.

Проговоримо основні етапи роботи:

  1. Натягуємо тканину на п’яльця;
  2. Олівцем наносимо малюнок на тканину або переводимо малюнок з паперу;
  3. По лініях олівця акуратно наносимо резервну суміш;
  4. Підсушуємо феном;
  5. Розпис фарбами;
  6. Сушимо готовий виріб на рамці в горизонтальному положенні;
  7. Запарювання (Випрасовування).

Учитель: Добре, молодці, переходимо до виконання роботи.

Поточний інструктаж.

Добре, отже, приступайте до роботи.

Я ходжу по класу та допомагаю учням. Слідкую за правилами поведінки та правильністю виконання самої практичної роботи. Перед кожним наступним етапом роботи нагадую особливості виконання.

Заключний інструктаж.

  1. Оголошення про закінчення практичної роботи.
  2. Оцінка рівня виконання практичної роботи кожного учня.
  3. Запитання учням:

А)Чи всі все встигли виконати?

Б) Чого нового ви навчилися? Який етап роботи вам сподобався найбільше?

В) Де ви збираєтесь використовувати свої навички, чи спробуєте зробити щось подібне вдома?

4. Аналіз типових помилок.

5. Оцінка виконаних робіт. Акцентування уваги на кращих роботах.

 

Бесіда

Рефлексія

 

 

Оцінювання навчальних досягнень учнів

 

Розповідь

 

Бесіда

 

 

 

 

VIII. Заключна частина (3 хв.)

Підведення загальних підсумків уроку:

  • Що з сьогоднішньої теми, для вас було новим?
  •           Які нові знання здобули? Чого нового навчилися?
  • Що найбільше сподобалося?

 Виставлення вмотивованих оцінок за навчальні досягнення учнів (тим учням хто вчасно та якісно виконав практичне завдання).

Повідомлення домашнього завдання:

Учитель: Підготуватися до наступного уроку. Будемо виконувати _________________________________________.

Хто не встиг виконати сьогоднішню практичну роботу, доробіть вдома та принесіть на наступний раз.

Загальна подяка учням.

Оголошення про закінчення уроку.

Прибирання кабінету черговими.

 

 


 

Картинки по запросу рисунки для батику  

Картинки по запросу рисунки для батику
цветочные трафареты и шаблоныэскиз для батика
эскизы цветов для витража

Картинки по запросу рисунки для батику

 

 

Картинки по запросу батик  шаблони

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Анікіна Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Розанова Лариса Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
31 січня 2019
Переглядів
4008
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку