План-конспект уроку природознавства,
проведеного Гудою Світланою Василівною
Тема: У чому загадковість світу грибів? Гриби – живі організми. Будова грибів.
Мета: формувати уявлення про гриби як царство живих організмів, про ознаки грибів, ознайомити із їх будовою та різноманітністю, навчити правильно зрізати гриби, щоб не пошкодити грибницю, ознайомити із правилами поводження в лісі при збиранні грибів, узагальнити поняття про їстівні та отруйні гриби, формувати вміння виявляти ознаки грибів, вміння розрізняти отруйні гриби від їстівних; розвивати пам’ять, мислення, увагу, вміння заходити інформацію за підручником, вміння висловлювати судження; виховувати шанобливе ставлення до матінки природи, бережливість по відношенню до світу грибів.
Обладнання: підручник з природознавства для 3-го класу (за І.Грущинською), робочий зошит, ТЗН (мультимедійна презентація, відео, аудіо).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Клас: 3-В.
ПЛАН УРОКУ
-
Організація учнів до навчальної роботи.
-
Вітання з класом.
-
Перевірка готовності учнів до уроку.
-
Створення сприятливого психологічного комфорту на уроці.
-
Організація підсумків спостереження за змінами в природі.
-
Вступна бесіда.
-
Бесіда на основі спостережень за змінами в неживій природі.
-
Бесіда на основі спостережень за змінами в живій природі.
-
Бесіда на основі спостережень за господарською діяльністю людей.
-
Ведення народного календаря.
-
Аналіз стану погоди робочого дня.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Актуалізація опорних знань.
-
Повідомлення теми уроку та мотивація навчальної діяльності учнів на уроці.
-
Підготовча робота до вивчення нового матеріалу (методом бесіди).
-
Перегляд відео про різноманітність та будову грибів.
-
Робота зі схемою «Ознаки грибів, як живих організмів»
-
Бесіда на основі переглянутого відео.
-
Перегляд відео про правила поведінки в лісі при збиранні грибів.
-
Бесіда на основі переглянутого відео.
-
Первинне закріплення вивченого матеріалу.
-
Закріплення нового матеріалу, вироблення практичних навичок і вмінь.
-
Робота з методичним апаратом підручника.
-
Аналіз ілюстрацій.
-
Відповіді на запитання статті.
-
Робота над узагальненням вивченого матеріалу (заповнення схеми «Гриби»).
-
Робота в зошитах.
-
Робота з цікавим матеріалом дидактичного змісту. Проведення гри «Шапка - не шапка».
-
Підсумок уроку.
-
Підсумкова бесіда.
-
Оцінювання учнів.
-
Задання домашнього завдання.
-
Інструктаж до задання домашнього завдання.
-
Прощання з класом.
ХІД УРОКУ
-
Організація учнів до навчальної роботи.(25 с)
-
Вітання з класом.
-
Доброго дня, діти! Мене звати Світлана Василівна і сьогоднішній урок проведу з вами я.
-
Перевірка готовності учнів до уроку.
-
Отже, перевірте чи у вас на партах є все необхідне для уроку: підручник, щоденник, зошит та пенал з усім необхідним.
-
Створення сприятливого психологічного комфорту на уроці.
-
Для того, щоб урок був цікавим та захоплюючим нам потрібно бути:.
У – уважними.
Р – розумними.
О – організованими.
К – кмітливими.
-
Організація підсумків спостереження за змінами в природі.
-
Вступна бесіда. (37 с)
-
Нещодавно я дізналася, що в 3-В класі навчаються дуже спостережливі діти, тому я вирішила це перевірити, підготувавши для вас не одне запитання.
-
Хто мені може сказати, яка зараз пора року? (весна)
-
А скільки місяців налічує весна? (3)
-
Перелічіть їх. (березень, квітень, травень)
-
А який зараз місяць? (березень)
-
Яке число? (15)
-
Бесіда на основі спостережень за змінами в неживій природі. (59 с)
-
Чи помітили ви якісь зміни у березні порівняно із зимою? (так)
-
Що трапилося із температурою повітря? (на вулиці стало тепліше)
-
А чому стало теплішати? (тому що сонце підіймається вище по небосхилу)
-
Чи змінилася тривалість дня та ночі? Як? (так, дні стали довшими, ночі коротшими)
-
А що ми можемо спостерігати, дивлячись на небо? (воно стало яснішим)
-
А як весна вплинула на водойми? (почалася відлига, почала танути крига)
-
А що стається зі снігом? (сніг тане)
-
Бесіда на основі спостережень за змінами в живій природі. (2 хв 23 с)
-
Я бачу, що ви є дійсно дуже спостережливими, але чи помічали ви, що відбувається весною із рослинами?
-
Як змінюються дерева із настанням весни? Як вони зустрічають весну? (починається сокорух у беріз і кленів, цвітуть сережки на ліщині, сріблясті вербові котики стають схожими на жовтеньких курчаток, розпускаються бруньки, на березах, кленах та інших деревах з’являються листки, починається цвітіння плодових і дикорослих дерев)
-
А що відбувається із кущами? (також розпускаються бруньки та з’являються листки)
-
А які кущі цвітуть навесні? (порічки та смородина)
-
Які трав’янисті рослини зацвітають першими? (підсніжник, проліска дволиста, ряст)
-
А які із весняних квітів занесені до Червоної книги України? (підсніжник, сон, горицвіт)
-
Що відбувається у житті риб навесні? (починається період розмноження – нерест, змінюється зовнішній вигляд)
-
Які риби першими йдуть на нерест? (найпершою – щука, потім – лящ, плітка, окунь)
-
Що навесні відбувається із птахами? (перелітні птахи повертаються на Україну, а птахи, які зимують у наших краях відлітають додому)
-
Які перелітні птахи першими повертаються на Україну? (шпаки, жайворонки, білі плиски)
-
Які зміни навесні ми можемо спостерігати у житті звірів? (звірі, які були у сплячці починають прокидатися, багато звірів змінюють свій «одяг», починається весняне линяння, у них з’являється потомство)
-
Бесіда на основі спостережень за господарською діяльністю людей. (1 хв 20 с)
-
Весна супроводжується змінами не лише в живій та неживій природі, але й у господарській діяльності людини.
-
Які весняні турботи з’являються у сільських жителів? (починають працювати на городах та у садках)
-
Так, весною починається робота на городах. Які саме роботи виконують люди? (сіють різноманітні культури)
-
Які культури сіють найпершими? (ранні зернові – овес та ячмінь)
-
А що люди роблять у саду? (садять дерева)
-
Які роботи люди виконують у місті? (садять квіти на клумбах)
-
Правильно, період весни – це час, коли люди починають сіяти, садити, коли все навколо розквітає, оживає. Тому не забувайте навесні допомогти дорослим посіяти айстри, чорнобривці, майори та інші рослини, насіння яких назбирали восени.
-
Ведення народного календаря. (3 хв 54 с)
-
Діти, а чи знаєте ви, які свята були та ще будуть цього тижня з 12 по 18 березня? (Всесвітній день захисту прав споживачів, Міжнародний день сну, Міжнародний день планетаріїв)
-
Давайте пригадаємо декілька із цих свят!
-
Сьогодні, 15 березня, в Україна святкують Всесвітній день захисту прав споживачів. В цей день було засновано 4 наступних права споживача: право на безпеку, право на інформацію, право на вибір і право бути почутим.
-
А завтра, 16 березня, ми відзначатимемо Міжнародний день сну. Цей день був створений для того, щоб донести до людей те, що сон є дуже потрібним та корисним.
-
Мені цікаво. Хтось з вас коли-небудь бував у планетарії? (так/ні)
-
А чи знали ви, що в Україні святкується Міжнародний день планетаріїв? Це свято проводять для того, щоб ознайомити суспільство з діяльністю планетаріїв, а також для того, щоб поширювати астрономічні знання.
-
До свого професійного свята багато планетаріїв намагаються приурочити прем’єри нових програм, організувати зустрічі з цікавими людьми, різноманітні конкурси і вікторини.
-
Дата святкування випадає на найближчу неділю до дня весняного рівнодення.
-
В 2018 році Міжнародний день планетаріїв припадає на 18 березня.
-
До речі, знаєте, що про березень говорили наші предки?.
-
«Березень невірний: то сміється, то плаче»
-
«Березень часом сіє, часом сонцем гріє»
-
«У березні сім погод на дворі: сіє, віє, крутить, мутить, рве, зверху ллє, знизу мете»
-
Про що говорять дані прислів’я? (про мінливість (нестійкість, швидку зміну) погоди у березні)
-
А чи дійсно у березні дуже часто змінюється погода? Чи помічали ви це? (так/ні)
-
Візьмемо для прикладу цей тиждень. Чи були у погоді якісь часті зміни? Які? (так, то було тепло, то холодно, то йшов дощ, то моросило, не не було жодних опадів і світило сонечко)
-
Аналіз стану погоди робочого дня. (58 с)
-
Давайте поглянемо, а що ж сьогодні в нас твориться за вікном? Яка сьогодні погода?
-
Скажіть, який стан неба? (В нас сьогодні … небо)
-
Так, молодець, йди до дошки й познач, що в нас сьогодні …. небо.
-
А чи знаєте ви яка зараз температура повітря? (Так, сьогодні….)
-
Чи є сьогодні вітер? (Так, сьогодні є вітер)
-
Так, молодець, йди до дошки й познач, що в нас сьогодні вітряна погода.
-
А чи є якісь інші погодні явища? Чи є якісь опади? Які саме?
-
Так, молодці, ви добре впоралися з даною роботою.
-
Я бачу, що ви дійсно дуже спостережливі.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Актуалізація опорних знань. (1 хв 14 с)
-
Діти, пригадайте, які ознаки мають «Живі організми»? (всі живі організми народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).
-
Назвіть царства живих організмів, які ви знаєте (рослини, тварини)
На екрані показано 3 царства – рослини, тварини, гриби.
-
Чи є серед цих царств ті, які ви ще не вивчали? Назвіть їх. (Царство грибів)
-
Давайте пригадаємо за якими ознаками царство рослин відрізняється від тварин? (рослини живляться, можуть самі для себе створювати поживні речовини із сонячної енергії, не пересуваються)
-
А чим відрізняється царство тварин? (тварини живляться іншими живими організмами: рослинами або тваринами, можуть пересуватися)
-
Сьогодні на уроці ми обов’язково познайомимося ще з одним царством живих організмів.
-
Повідомлення теми уроку та мотивація навчальної діяльності учнів на уроці. (25 с)
-
Як ви вже здогадалися, сьогодні ми поговоримо про гриби і тема нашого уроку звучить так: «У чому загадковість світу грибів? Гриби – живі організми. Будова грибів.»
-
Знання, які ви одержите на уроці допоможуть вам у подальшому правильно поводити себе в лісі, коли ви збиратимете гриби, правильно їх зрізати, щоб не принести їм шкоди.
-
Підготовча робота до вивчення нового матеріалу (методом бесіди).(1 хв 17 с)
-
Давайте пригадаємо, що ви вже знаєте про гриби? (гриби ростуть у лісі, біля дерев та пеньків, є їстівні та отруйні гриби, гриби є їжею для деяких тварин, люди теж використовують гриби в їжу)
-
То як називається група грибів, які можна споживати в їжу? (їстівні гриби)
-
А ті, які не можна споживати? (отруйні)
-
Наведіть мені приклади їстівних грибів. (білий гриб, червоноголовець, підберезник або бабка, лисички, сироїжки, опеньки осінні)
-
А які гриби ми можемо віднести до групи отруйних грибів? (сатанинський гриб, мухомор червоний, мухомор пантерний, лисички несправжні, бліда поганка, опеньки несправжні жовті)
-
Молодці! Я бачу, що ви вже багато чого знаєте про гриби. Однак на цьому їхня загадковість та життя не завершуються.
-
Перегляд відео про різноманітність та будову грибів.(4 хв 33 с)
-
Зараз ми переглянемо одне відео. Ви уважно дивіться, слухайте і спробуйте вияснити в чому ж таки полягає загадковість світу грибів.
Перегляд відео
-
Отож, як ви думаєте, в чому полягає загадковість світу грибів? (в тому, що їх не можна віднести ні до рослин, ні до тварин)
-
Отже, як ви вже зрозуміли, гриби – це не рослини і не тварини, а представники особливого царства. Гриби мають всі ознаки живих організмів.
-
Робота зі схемою «Ознаки грибів, як живих організмів» (35 с)
-
Пам’ятаєте, на початку уроку ми з вами вже згадували про ознаки живих організмів? Давайте ще раз їх повторимо за допомогою схемки.
-
То які ознаки належать живим організмам і, відповідно, грибам? (вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються та відмирають)
-
Молодці!
-
Бесіда на основі переглянутого відео.(1 хв 47 с)
-
А хто пригадає, що у відео було сказано про будову грибів? (вони складаються із плодового тіла та грибниці)
-
Погляньте, будь ласка, на екран. Де знаходить плодове тіло гриба? (у верхній частині зображення)
-
А з чого воно складається? (із шапки та ніжки)
-
А як називається частина гриба, яка розташована під землею? (грибниця)
-
А де ми можемо зустрічати гриби? Де вони можуть рости? (біля дерев, на деревах, на продуктах у вигляді плісняви, на стінах у вигляді цвілі, на тваринах у вигляді лишая, на рослинах у вигляді плям)
-
Чи запам’ятали ви, які гриби називаються шапинковими? Які це гриби? (Це гриби, які мають шапку і ніжку)
-
А які гриби ми можемо віднести до шапинкових? Наведіть приклади. (шампіньйони, печериці, мухомор, сироїжки і т.д.)
-
А які гриби ми можемо віднести до нешапинкових? (пеніцил, мукор та дріжджі)
-
Перегляд відео про правила поведінки в лісі при збиранні грибів. (2 хв 5 с)
-
Дуже добре, що ви вже вмієте розрізняти шапинкові гриби від нешапинкових. Однак нам потрібно також знати, як правильно збирати гриби, як правильно поводити себе в лісі і т.д. Для цього я пропоную переглянути ще одне невеличке відео.
Перегляд відео
-
Бесіда на основі переглянутого відео. (1 хв 30 с)
-
То які правила поводження в лісі ви запам’ятали?
-
Найкраща пора для збирання грибів – світанок.
-
Гриб найкраще зрізати ближче до землі. Виривати їх не можна!
-
Не треба переривати лісову підстилку з листям.
-
Не слід брати дуже дрібні гриби.
-
Неїстівні, сумнівні, отруйні, а також старі гриби вбивати або роздавлювати недопустимо.
-
А чому гриби не можна виривати? (тому що може пошкодитися грибниця і нові гриби там виростуть ще не скоро)
-
А що може статися з грибами, якщо перерити лісову підстилку з листям навколо них? (можна пошкодити грибницю, змінити температуру, вологість ґрунту і гриби на цьому місці довго не ростимуть)
-
Чому сумнівні, неїстівні, отруйні та старі гриби не можна вбивати та роздавлювати? (тому вони є їжею для лосей, білок глухарів, сойок та інших лісових мешканців)
-
Молодці!
-
Первинне закріплення вивченого матеріалу. (1 хв 59 с)
-
А зараз, відкрийте ваші підручники на сторінці 122. Для того, щоб дізнатися, що цікавого про гриби для нас підготував автор підручника нам потрібно буде прочитати подану в ньому статтю. Читатимемо ланцюжком по одному реченню. Всі ж інші уважно слухайте та спробуйте визначити за допомогою чого живляться гриби.
(Діти читають статтю підручника)
-
То за допомогою чого живляться гриби? (за допомогою грибниці)
Фізхвилинка (1 хв 19 с)
-
Закріплення нового матеріалу, вироблення практичних навичок і вмінь.
-
Робота з методичним апаратом підручника.
-
Аналіз ілюстрацій. (2 хв 10 с)
-
Ст.122
-
Погляньте на малюнок на сторінці 122. Форми яких грибів ми можемо на ньому побачити? (шапинковий гриб (білий гриб), нешапинкові гриби (цвіль), гриби-паразити)
-
Де ми можемо зустріти шапинкові гриби? (в лісі біля дерев, на пеньках)
-
А нешапинкові? (у вигляді цвілі на хлібі або в приміщенні, у вигляді лишая на тваринах)
-
А гриби-паразити? (на стовбурах або гілках дерев, на тваринах, або в них, на листях рослин)
-
Молодці!
-
Ст. 123
-
Погляньте на зображення грибів на сторінці 123.
-
Які із цих грибів можна віднести до шапинкових? (1,2,3,4,5,7)
-
А які до нешапинкових? (6)
-
Відповіді на запитання статті. (1 хв 28 с)
-
На цій же сторінці, але нижче подані питання. Давайте дамо відповіді на них!
-
З чого складається гриб? З яких частин? (з плодового тіла (шапочка та ніжка) та грибниці)
-
Наведіть приклади шапинкових грибів. (опеньки, шампіньйони, білий гриб і т.д.)
-
А де ми можемо побачити нешапинкові гриби? (на хлібі у вигляді цвілі, плісняви і т.д.)
-
Чим гриби подібні до тварин? (живляться готовою їжею, самі її не виробляють)
-
А чим до рослин? (не пересуваються, живляться за допомогою поживних речовин, які є в ґрунті)
-
Робота над узагальненням вивченого матеріалу (заповнення схеми «Гриби»). (3хв 54 с)
-
Погляньте, будь ласка на екран! Як ми можемо заповнити цю схемку?
-
Як ви думаєте, яке слово має бути основним? Про що ми говорили протягом уроку? (про гриби)
-
Молодці!. Отже, 1 слово це мають бути гриби.
-
На які 2 групи вони поділяються? (шапинкові та нешапинкові)
-
А тепер нам потрібно буде віднести запропоновані вам гриби до однієї із цих груп. Але для того, щоб дізнатися, що це за гриб, вам необхідно буде відгадати ребус.
-
Діти відгадують ребуси та заповнюють таблицю.
-
Робота в зошитах. (6 хв 27 с)
-
А зараз, відкрийте ваші зошити на сторінці 63.
Завдання №1
-
Перше завдання ви будете виконувати самостійно.
-
У ньому вам потрібно записати з яких частин складається гриб, відповідно до цифри, яка позначає ту чи іншу частину.
-
Час пішов!
-
Отже, що ви записали біля цифри 1? (грибниця)
-
А що розташовано під цифрою 2? (ніжка)
-
На що вказує цифра 3? (на шапку)
-
А як ми можемо назвати шапку і ніжку разом? (плодове тіло)
-
Молодці!
Завдання №2
-
Що потрібно зробити у другому завданні? (дати відповіді на запитання)
-
______, зачитай перше питання. Отож, чому гриби належать до живої природи? (тому що вони вміщають в собі ознаки живих організмів, а саме: дихають, живляться, ростуть, розмножуються, відмирають)
-
______, прочитай наступне запитання. То чим і як живляться гриби? (вони живляться за допомогою грибниці, беручи поживні речовини із ґрунту)
-
______, яке наступне запитання? Отже, чим гриби подібні до рослин? (не пересуваються, беруть поживні речовини з ґрунту)
-
А чим вони подібні до тварин? (живляться готовою їжею, самі її не виробляють)
-
______, прочитай останнє запитання. ______, дай, будь ласка відповідь на це запитання. Чому гриби потрібно зрізати обережно, щоб не пошкодити грибницю? (тому що нові гриби не зможуть скоро вирости і на це потрібно буде більше часу)
Завдання №3
-
Останнє завдання вам буде на домашню роботу. В ньому вам необхідно буде записати гриби, які відносяться до шапинкових.
-
Робота з цікавим матеріалом дидактичного змісту. Проведення гри «Шапка - не шапка». (1 хв 3 с)
-
Для того, щоб вам легше було вдома виконати це завдання ми з вами пограємо в гру. Я буду називати назви різних грибів. Якщо я називатиму шапинковий гриб, то ви маєте плескати в долоні, якщо ж гриб відноситься до нешапинкових, то ви підіймаєте руки вгору.
Підберезник, опеньки, дріжджі, мухомор, лисички, маслюки, пеніцил, білий гриб, мукор, печериці.
-
Підсумок уроку.
-
Підсумкова бесіда. (2 хв 37 с)
-
Отож, до чого ми можемо віднести гриби? До рослин чи до тварин? (ні до чого, це окреме царство)
-
Які ознаки притаманні грибам та всім живим організмам? (вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються та відмирають)
-
Які бувають гриби відносно наявності шапки? (шапинкові та нешапинкові)
-
Назвіть мені приклади шапинкових грибів (опеньки, сироїжки, білий гриб і т.д.)
-
А які гриби ми можемо віднести до нешапинкових? (пеніцил, дріжджі, мукор)
-
З яких частин складається гриб? (з плодового тіла та грибниці)
-
Що включає в себе плодове тіло? (шапку та ніжку)
-
Які правила ми мусимо пам’ятати, коли йдемо в ліс по гриби?
-
Найкраща пора для збирання грибів – світанок.
-
Гриб найкраще зрізати ближче до землі. Виривати їх не можна!
-
Не треба переривати лісову підстилку з листям.
-
Не слід брати дуже дрібні гриби.
-
Неїстівні, сумнівні, отруйні, а також старі гриби вбивати або роздавлювати недопустимо.
-
Оцінювання учнів. (21 с)
-
Молодці! Сьогодні ви дійсно були дуже уважними, розумними, організованими та кмітливими. А найактивнішим (-ою) сьогодні був (була) _______ , тому за сьогоднішній урок ти отримуєш ___ балів..
-
Задання домашнього завдання. (25 с)
-
Інструктаж до задання домашнього завдання.
-
Отож, відкрийте ваші щоденники та запишіть домашнє завдання: прочитати статтю на сторінках 122-123, дати відповіді на запитання до статті та в зошитах на сторінці 63 виконати третє завдання.
-
Прощання з класом.
-
Мені приємно було з вами працювати, до побачення!