Урок+Презентація "Реформація і Контрреформація"

Про матеріал

Конспект уроку та презентація з всесвітньої історії для учнів 8 класу на тему "Реформація та Контрреформація" Розробка уроку містить посилки на матеріали з Інтернет-ресурсів, підручник з всесвітньої історії 8 класу за редакцією О.В Гісема та О.О Мартинюка , видавництва Навчальна книга - Богдан , 2016 р..

Перегляд файлу

.

Урок на тему«Реформація і Контрреформація»

 

Конспект уроку з всесвітньої історії +Презентація для 8 класу

Підготувала: вчитель історії Кіреєва Олена Миколаївна

Комунального закладу «Гуляйпільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»

Гуляйпільської міської ради


Мета уроку:
* Визначити причини  та  процес появи протестантських  вірувань в Європі;

* Навчити учнів : - визначити основні положення протестантизму (лютерантства, кальвінізму та англіканської церкви); - характеризувати діяльність  католицької церкви   у боротьбі з Реформацією (контрреформація)

* Розвивати уміння аналізувати й узагальнювати, визначати суть історичного явища і події, висловлювати власну думку, працювати з картою, джерелами інформації,   історичною термінологією.
*  Виховати толерантність, непримиренне ставлення до жорстокості.

Тип уроку: комбінований 

Обладнання:ТЗН (ПК, мультимедійний проектор), підручник з всесвітньої історії для 8 кл. (О.В. Гісем, О.О. Мартинюк 2016), атлас і контурна карта (всесвітня історія, 8 кл.), електронна карта «Європа в ХVІ ст..», оформлена дошка (основні терміни та поняття), портрети  М.Лютера, Т. Мюнцера, Ж.Кальвіна, І.Лойоли, Генріха УІІІ, Інтернет ресурс: https://uk.wikipedia.org/

Структура уроку


І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. АОЗ.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Коротка характеристика розвитку Європи та людського суспільства після Великих географічних відкридтів      
ІV. Вивчення нового матеріалу за планом:

1. Причини і початок Реформації у Європі.

2. Поширення Реформації

3. Реакція католицької церкви на реформаційні процеси.

4. Наслідки реформації і контрреформації для європейців

V. Узагальнення та систематизація.
VІ. Закріплення.
VІІ. Домашнє завдання.
VІІІ. Оцінювання.

Основні терміни і поняття: Реформація, лютеранство, протестантизм, кальвінізм, англіканська церква, Контрреформація, Орден єзуїтів Тридентський собор, інквізиція, автодафе(аутодафе), «Індекс», релігійні війни

Основні дати:  

      1517- виступ М. Лютера «95 тез»

      1524-1525 – селянська війна  в Німеччині
      1534р. – створення папою Павлом ІІІ Ордену єзуїтів,

       1542р. – Вищий апостольський трибунал (інквізиція),

       1545р. – Тридентський собор.

      1562-1594 – гугенотські війни у Франції

       1566-1609 – Нідерландська революція

       1534-1571(1603) – «королівська реформація» у Англії

        1618-1648 – Тридцятилітня війна

       1648-1657 – національно-визвольна боротьба українського народу проти Речі посполитої.


Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: 
    - називати час Реформації та Контрреформації, імена видатних постатей цього періоду (М.Лютера, Т.Мюнцера, Ж.Кальвіна, І.Лойоли,), характерні риси реформаційних вчень, Контрреформації;
   - показувати на карті основні західноєвропейські держави, регіони поширення протестантських церков;
   - пояснювати значення понять: Реформація, лютеранство, протестантизм, кальвінізм, англіканська церква, Контрреформація, Орден єзуїтів Тридентський собор, інквізиція, автодафе, «Індекс», релігійні війни
   - порівнювати реформаційні вчення, наводити приклади контрреформаційних  заходів католицької церкви; 
   - висловлювати власну думку щодо дискусійних питань.

Хід уроку


І.Організаційний момент.
1. Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка  домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

 Бесіда.

  1. Як наслідки Великих географічних відкрить вплинули на світогляд і світосприйняття європейців?
  2. Що являла собою католицька церква на початку  ХVІ ст.? (випереджувальне завдання – 1 учень)

 

Схема1  «Християнство та його основні течії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Робота з картою 


1. Знайти і показати  (зафарбувати) території, де панівними віросповіданнями були: 
   - католицизм (Франція, Іспанія, Іспанія, Ірландія, Річ Посполита, Священна Римська імперія німецької нації)- І група;
  - православ’я (Московія, землі в Речі Посполитій, слов’янські території Османської імперії, Греція )- ІІ група;
  -  іслам (Пн. Африка, Кримське ханство, інші землі Османської імперії ).- ІІІ група.

 


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Отже, католицька церква втрачала свій колишній вплив. «Дешева» церква і непівладна Риму – це ідеал церкви  і всі її прихильники отримали назву «протестанти»
  
   Сьогодні на уроці ми вивчатимемо реформаційні процеси і рухи в Європіі  та боротьбу католицької церкви проти їх поширення .

 

 ІV. Вивчення нового матеріалу за допомогою  схем і таблиць


І. Причини і початок Реформації у Європі.

 

  1. Характеристика становища Німеччини у складі Священної римської імперії на початок ХУІ століття? -(випереджувальне завдання – 1 учень)

Дискусія 

 Чи неминучою була Реформація в Європі і саме в Німеччині?

Висновок  

Католицька церква дійсно посідала домінуюче становище в німецькому суспільстві, тому не дивно, що саме там почався рух за оновлення (реформу) церкви. Але авторитет католицької церкви невпинно падав.
   В інших країнах ситуація була аналогічна, тому що Реформація не обмежилась Німеччиною. 

 

Саме це і відображено на схемі 2 «Реформація і Контрреформація у Європі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схема 2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя : наслідком реформації в Європі стала поява нових течії у християнському віровченні і поширення її у Європі – протестантизм: лютеранство(віровчення М.Лютера), кальвінізм(віровчення Ж.Кальвіна) та англіканська церква( церква, що виникла у ході королівської реформації за короля Генріха УІІI)

 

ІІ. Поширення Реформації

 

Робота з текстом та підготовка коротких повідомлень про протестантські віровчення    (  лютеранство, кальвінізм, англіканська церква - учні діляться на 3 групи і працюють з підручником або Інтернет ресурсами)

Після закінчення роботи дайте відповіді на питання:

  1. Хто засновник віровчення? В якій країні виникло?
  2. Основні положення віровчення?
  3. В яких країнах мало поширення ?

 

ІІІ. Реакція католицької церкви на реформаційні процеси.

Розповідь вчителя. 

 На середину 16 ст. католики розпочали рішучі виступи проти протестантів, яких вони називали втіленням сатани. Тому боротьба з єретиками прирівнювалась до боротьби з самим дияволом (виправдовувались будь-які методи).
  Головні завдання КЦ зводились до того, щоб:

1)зупинити (знищити!) протестантів

2) відновити свій авторитет (через внутрішні реформи).


Католики почали діяти. Всі заходи, які вживала папська влада проти Реформації, називають Контрреформацією або «католицьким відродженням». Контрреформація проявилась у:
       1534 (1540)р. – створення Ордену єзуїтів;
       1542р. – папа Павло ІІІ створив Вищий апостольський трибунал, що страчував єретиків через аутодафе;
       1543р. – введення заборони на видавництво книг, так званий «Індекс».
       1545-1563рр. – затвердження реформ католицької церкви на Тридентському соборі.  (Перегляд розділу мультимедійного підручника «Тридентський собор»).

        24.08.1572р. – Варфоломіївська ніч у Парижі

        Та навіть у релігійних війнах ( таблиця 1 «Релігійні війни»)

Таблиця 1

Релігійні війни

Хронологія події

Назва події

1524-1525

Селянська війна в Німеччині

1562-1594

Протестанські (гугенотські) війни у Франції

1566-1609

Революція у Нідерландах

1618-1648

Тридцятилітня війна

1648-1657

Національно-визвольна боротьба українського народу проти Речі Посполитої.

*Орден єзуїтіврозглянути самостійно за матеріалами підручника, або на сайті: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE_%D0%86%D1%81%D1%83%D1%81%D0%B0

ІУ Наслідки реформації і контрреформації для європейців

Реформація і Контрреформація в цілому в Європі завершилась в 1648 році після завершення  Тридцятилітньої війни. Які ж результати вони мали ?

Підсумки неоднозначні:

  1. Єдина християнська церква замінена безліччю національних церков, що сприяли   зростанню національної свідомості народів Європи.
  2. Підвищився  культурний та освітній рівень жителів Північної Європи.
  3. Необхідність  вивчення Біблії приводила до зростання початкових і вищих навчальних закладів .
  4. В економічному плані Реформація сприяла зміні старих феодальних економічних відносин на нові капіталістичні.
  5. Проголошення духовної рівності стимулювало розвиток уявлень про рівність політичну


       Письмова робота:  ст.41, п.4 підручника – заповнити таблицю « Позитивні та негативні зміни в  католицькій церкві»

Позитивні зміни в католицькій церкві

Негативні зміни в католицькій церкві

- посилення дисципліни духовенства;

-заборона продажу індульгенцій, посад;

- целібат(безшлюбність);

-боротьба з хабарництвом;

-благочинність;

-зменшення видатків на папський двір  

-збережено інквізицію, аутодафе, Орден єзуїтів;

-збереження латинської мови, як мови богослужіння;

-«Індекс заборонених книг»;

-невизнання і засудження протестантизму


V. Узагальнення і систематизація.

Дискусійне питання
Хто, на вашу думку, переміг: Реформація чи Контрреформація?

VІ. Закріплення.
Вчитель:  Сьогодні у ХХІ ст. люди сповідують ті ж самі релігії, що і на початку Нового часу. Більше того, сьогодні релігійних конфесій ще побільшало й надалі виникатимуть все нові й нові релігії. Релігія на сьогоднішній день – це справа політиків, комерції, але аж ніяк не духовників.

  Минуло майже пів тисячоліття перше, ніж католицька церква визнала свою вину за хрестові походи, за інквізицію, за діяння Ордену єзуїтів. Понтифік Іоанн-Павло ІІ на одному з Вселенських соборів католицької церкви просив прощення у всього людства за помилки католицької церкви, він зустрічався з главами різних конфесій, закликаючи до миру, толерантності та  милосердя,  (тим самим попередив багато збройних конфліктів в різних куточках світу).
   То ж будьмо добрими, милосердними, терпимими один до одного. Адже ці категорії є основами будь-якої релігії.


VІІ. Домашнє завдання (коментоване).
*    §9-10, – опрацювати; 
*    контурна карта – ст. 4;
 
VІІІ. Коментоване оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані матеріали:

  1. Інтернет ресурс: стаття «Реформація» https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F
  2. Інтернет ресурс: стаття «Товариство Ісуса»

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE_%D0%86%D1%81%D1%83%D1%81%D0%B0

  1. Стаття «100 вибачень Папи римського перед світом» газета «Комерсант» 26.10.2001 року (  взято із матеріалів сайту http://www.pravda.com.ua/news/2001/10/26/2984748/?attempt=1  )
  2. Підручник  з всесвітньої історії для 8 кл. (О.В. Гісем, О.О. Мартинюк  2016)
  3. Підручник  з всесвітньої історії для 8 кл. (автор І.М.Бірюльов, Київ, Генеза 2004)
  4. Хрестоматия по истории средних веков Т.2(ХУ-ХУІІ вв), Москва, 1988
  5. Методическое пособие по истории средних веков (авторы Е.В.Агибалова, Г.М.Донской, Москва, 1988)
     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку:

Додаток 1

Основні дати, які повинні знати учні

      1517- виступ М. Лютера «95 тез»

      1524-1525 – селянська війна  в Німеччині
      1534р. – створення папою Павлом ІІІ Ордену єзуїтів,

       1542р. – Вищий апостольський трибунал (інквізиція),

       1545р. – Тридентський собор.

      1562-1594 – гугенотські війни у Франції

       1566-1609 – Нідерландська революція

       1534-1571(1603) – «королівська реформація» у Англії

        1618-1648 – Тридцятилітня війна

       1648-1657 – національно-визвольна боротьба українського народу проти Речі посполитої.
 

Додаток 2

Основні терміни уроку, які необхідно запамятати:

 

Реформація

 

 

 лютеранство

 

 протестантизм

 

 кальвінізм

 

 англіканська церква

 Контрреформація

 

 Орден єзуїтів

 

    Тридентський собор

 

  інквізиція

 

      аутодафе

 

       «Індекс   заборонених книг»,

 

      релігійні війни

 

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Реформація і контрреформація в ЄвропіПідготувала: вчитель історіїКЗ «Гуляйпільська ЗОШ І-ІІІ ступенів»Гуляйпільської міської ради. Кіреєва Олена Миколаївна

Номер слайду 2

Мета уроку:* Визначити причини і процес появи протестантських вірувань в Європі; * Навчити учнів : - визначити основні положення протестантизму (лютерантства, кальвінізму та англіканської церкви); - характеризувати діяльність  католицької церкви у боротьбі з Реформацією (контрреформація)встановлювати міжпредметні зв’язки між всесвітньою історією та історією України.* Розвивати уміння аналізувати й узагальнювати, визначати суть історичного явища і події, висловлювати власну думку, працювати з картою, джерелами інформації, історичною термінологією.*  Виховувати толерантність, непримиренне ставлення до жорстокості.

Номер слайду 3

Середньовіччя ХY-XYI століття

Номер слайду 4

План уроку1. Причини і початок Реформації у Європі.2. Поширення Реформації 3. Реакція католицької церкви на реформаційні процеси. Контрреформація.4. Наслідки реформації і контрреформації для європейців

Номер слайду 5

Становище церкви після 1054 року. Католицька церква 1517 Лютеранська церква Кальвіністська церква. Англіканська церква. Православна церква1596 Греко-католицька церква. Реформація Берестейська унія

Номер слайду 6

Реформаціякатолицький церковно-релігійний, духовно-суспільний та політичний рух оновлення в країнах Західної та Центральної Європи у XVI столітті, спрямований на повернення до біблійних першоджерел християнства, який набув форми релігійної боротьби проти католицькоїцеркви і папської влади

Номер слайду 7

Причини реформаціїБоротьба між старим феодальним і новим буржуазним ладом. Тяжке становище народних мас. Засилля католицької церкви у суспільствіЗростання самосвідомості особистості

Номер слайду 8

Передумови реформації в Німеччині  - рицарь- гуманіст  Ульріх фон Гуттен (1488—1523)- “Листи темних людей” - діяльність Еразма Роттердамського  (1466—1536)

Номер слайду 9

Мартін Лютер. На Вормському рейхстазі Папа Лев Х, в 1521році, відлучив Лютера від церкви за його вчення. Реформація почалася в Німеччині у 1517 році виступом Мартіна Лютера із «95 тезами» проти продажу індульгенцій

Номер слайду 10

Селянська війна 1524-1525

Номер слайду 11

Томас Мюнцер. Проповідник часів Реформації, духовний лідер соціального руху, проповідував загальну рівність. Очолив селянську війну в НімеччиніЗасуджував Лютера за відхід від рішучих дій і перехід на бік феодалів

Номер слайду 12

Наслідки Реформації в Європі Поява і поширення різних течій протестантизму: Лютеранство;Кальвінізм;Англіканство. Контрреформація

Номер слайду 13

Номер слайду 14

КАЛЬВІНІЗМ- Община сама вибирала своїх «старійшин» - пресвітерів.- Із церковного ужитку були видалені останні прикраси, символи, церемонії.- Заборонялись розваги.- Переслідувались інакодумці.

Номер слайду 15

Англіканство

Номер слайду 16

Джерелаhttp://www.liveinternet.ru/users/vasilisam/post324955672/http://alfaday.net/clipart/png-psd-on-transparent-background/306657-chasy-i-ciferblaty-hronometry-starinnye-chasy-klipart-v-formate-png.htmlhttp://ru.freepik.com/free-photo/old-paper--background_598430.htmlhttp://www.liveinternet.ru/users/chebritta/post193680283/

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.9
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Остапенко Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гронюк Ганна Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Охрімов Ігор Володимирович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Бойцун Олександр
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Дуда Ольга Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Поздняк Кристина
    чудовий урок, насичений і свіжий!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
zip
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
21074
Оцінка розробки
4.9 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку