Урок+презентація "Розділові знаки в складносурядному реченні"

Про матеріал
Конспект уроку допоможе удосконалити знання та вміння учнів з теми "Розділові знаки між частинами складносурядного речення"; формуватиме пунктуаційну грамотність учнів; розвиватиме вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила; виховуватиме в учнів почуття патріотизму, поваги до вітчизняної історії, екологічний стиль мислення й поведінки
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розділові знаки між частинами складносурядного речення

Номер слайду 2

Очікувані результати:навчити учнів правильно ставити розділові знаки між частинами складносурядного речення; уміти пояснювати їх вживання;розвивати вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила; розвивати творчі вміння й навички будувати складносурядні речення.

Номер слайду 3

1. М’який знак не пишеться в усіх словах рядка :а) нян…чити, мен…ший, красун…чикб) гордіс…ть, дон…ці, ірпін…ський в) оболон…ський, Олен…ці, дивиш…сяг) пят…десят, тон…ший, різ…бяр2. Апостоф пишеться в обох словах рядка :а) зв…язок, духм…янийб) Стеф…юк, грав…юрав) мін…юст, мавп…ячий,г) пів…яблука , В…ячеслав Орфографічна хвилинка

Номер слайду 4

а) радіс…ний, перехрес…ний, компос…ний;б) прихвос…ні, наперс…ник, проїз…ний;в) чес…ний, шіс…надцять, пристрас…ний;г) улес…ливий, хворос…няк, облас…ний;Спрощення в групах приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка:

Номер слайду 5

Запишіть складні слова у дві колонки :1-ті, що пишуться разом2-ті, що пишуться через дефіс Синьоокий, костоправ, рано-вранці, легкодухий, екс-чемпіон, чорно-білий, авіадиспетчер, електронно-обчислювальний, далекобійник, новоутворення, ніжно-рожевий, неждано-негадано, електрочайник, яскраво-червоний. Розподільний диктант (повторення правил написання складних слів)

Номер слайду 6

синьоокий рано-вранцікостоправ екс-чемпіонлегкодухий чорно-білийавіадиспетчер електроннно-обчислювальнийдалекобійник неждано-негаданоновоутворення ніжно-рожевийелектрочайник яскраво-червоний

Номер слайду 7

Дати відповіді у вигляді коду :Є – єднальні, П – протиставні, Р – розділові1. Пахне степ навкруги полинно, і в хлібах половіють хліба ( одночасність)2. То сонце сліпить, то грає веселе проміння ( чергування явищ)3. Стоїть ще літо, але тихий сум вже осінню в повітрі повіває ( зіставлення, чому не протиставлення ?)4. Уранці землю притрусив легкий сніжок і перетворив галявину на строкатий візерунок ( чому немає коми?)5. А в житі стежка заповітна і перепілка не змовка ( одночасність)Яким сполучниками поєднані частини складносурядного речення ?

Номер слайду 8

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення « Земля не може жити без сонця …» вибрати : а) і води , цих першооснов життя;б) а людина – без щастя;в) як квітка без води ;г) тому що все живе загине;д) яке яскраво світить високо в небі Творче моделювання

Номер слайду 9

Яким сполучниками поєднані частини складносурядного речення ?Дати відповіді у вигляді коду :Є – єднальні, П – протиставні, Р – розділовіПахне степ навкруги полинно, і в хлібах половіють хліба ( одночасність)То сонце сліпить, то грає веселе проміння ( чергування явищ)Стоїть ще літо, але тихий сум вже осінню в повітрі повіває ( зіставлення, чому не протиставлення ?)Уранці землю притрусив легкий сніжок і перетворив галявину на строкатий візерунок ( чому немає коми?)А в житі стежка заповітна і перепілка не змовка ( одночасність) Є, Р, П, Є, Є

Номер слайду 10

Сховавши фарби в зелен-вітах, підкралась осінь, наче рись, і в тіло вистиглого літа вже пазурі її вп’ялись ( одночасність ) [ ], і [ ]Мені шумлять октави тополині і льон у синій повені сія ( одночасність ) [ ] і [ ]Дмухнув вітер понад ставом – і сліду не стало ( наслідок ) [ ] - і [ ]Пояснювальний диктант

Номер слайду 11

І група. У небі виглянуло сонце …. , ( а осінь дивиться в віконце ) Осінь клени вже фарбує … На квітках роса іскриться … ІІ група Вже грона червоні в калини горять … ( і птахи здалека до неї летять ) За тополями сонце встає … Осіннє сонце блиснуло на мить … Робота в групах ( гра « Заримуй мою думку» )

Номер слайду 12

З’ясуйте, чому в першому реченні перед сполучником і кома ставиться, а в дру-гому і третьому – ні.1. Буде чисте небо ніжне і привітне, і земля вбереться в золоту красу.2. Вже димаріє дальня даль і небо домнами палає.3. Сонце поцілувало розпашілу землю і зашарілося, мов маківка. Проблемне запитання

Номер слайду 13

1. Вже осінні айстри одпалали багряно, а тебе все чекають і вечір, і ранок.2. Довкола у природі все дрімало і рання мла стелилась по землі.3. Ще мить – і сад загубить пишну вроду.4. Осінній вітер в лузі свище, вербу хитаючи тонку; а я схиляюся ще нижче, себе побачивши в струмку.5. Відшуміло вже літо і помчалося ген за покоси. Робота в парах

Номер слайду 14

Робота в парах. Запишіть у вигляді коду номери розділових знаків, які потрібно поставити в реченнях:1- кома, 2- тире, 3- крапка з комою, 4- якщо розділових знаків ставити не потрібно1. Вже осінні айстри одпалали багряно, а тебе все чекають і вечір, і ранок.2. Довкола у природі все дрімало і рання мла стелилась по землі.3. Ще мить – і сад загубить пишну вроду.4. Осінній вітер в лузі свище, вербу хитаючи тонку; а я схиляюся ще нижче, себе побачивши в струмку.5. Відшуміло вже літо і помчалося ген за покоси. 1, 4, 2, 3, 4

Номер слайду 15

Гра “Упіймай помилку”1. Сеніє у горі ласкаве небо а вньому знов курличуть журавлі.2. Місяць ще незійшов і нам тихо пресвічували зорі.3. На вікнах россиплеця сонячне скерцо, і рух засьміється над скрипом гальма.4. Вітир не вшчухав кілька днів і море кликотіло пронизливою сенявою.

Номер слайду 16

Гра “Упіймай помилку”1. Синіє угорі ласкаве небо, а в ньому знов курличуть журавлі.2. Місяць ще не зійшов і нам тихо присвічували зорі.3. На вікнах розсиплеться сонячне скерцо і рух засміється над скрипом гальма.4. Вітер не вщухав кілька днів , і море клекотіло пронизливою сенявою.

Номер слайду 17

Скласти складносурядні речення за поданими схемами й пояснити розділові знаки.1. чи [ ], чи [ ].2. [ ], і [ ].3. [ ] і [ ].4. [ ] - і [ ].5. [ ] ; і [ ] 6. [ ] , та=але [ ] Творче моделювання (робота в групах)

Номер слайду 18

Скласти складносурядні речення, в яких підметами виступали б подані пари слів, використовуючи різні розділові знаки1. вересень - мальви2. хмари - вітер3. трава - роса4. жнива - жито. Творче моделювання (робота в групах)

Номер слайду 19

Опрацювати правила. Виписати з підручника української або зарубіжної літератури по 2 речення на кожне правило вживання розділових знаків у складносурядному реченні. Домашнє завдання

Перегляд файлу

Тема   уроку .   Розділові  знаки  між  частинами  складносурядного  речення .

Мета  уроку :  

навчачальна  - пояснити  правила  вживання  розділових знаків  між  частинами складно рядного речення;

розвиваюча – розвивати  вміння  знаходити й виправляти  пунктуаційні  помилки  на  вивчені  правила;  удосконалювати  вміння  і навички  будувати  складносурядні  речення; формувати  пунктуаційну  грамотність;

виховна – виховувати  в учнів  почуття  патріотизму,   поваги  до вітчизняної  історії, бережливе  ставлення до  природи, рідного  краю;

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал

Форми та методи роботи: фронтальне опитування, розподільний диктант, робота з підручником, тренувальні  вправи, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова робота, робота в парах,  робота  в групах.

 

Тип  уроку  :  засвоєння  нових  знань.

Учитель: Нівеська Людмила Петрівна

Ключові компетентності, що формуються: національна  самосвідомість, екологічний  стиль  мислення і  поведінки,  дослідницькі  і життєзабезпечувальні  навички.

І. Організація  класу  на  урок.

ІІ.  Актуалізація  опорних  знань.

  1.  Перевірка  домашнього  завдання
  2. Орфографічна хвилинка.
    1.    М’який  знак  не  пишеться  в  усіх  словах  рядка                                                   а) нян…чити, мен….ший, красун…чик                                                                    б) гордіст…,  дон…ці,  ірпінс…кий                                                                          в) оболонс..кий,  Олен…ці, дивиш…ся                                                                    г) п’ят…десят, тон…ший,  різ…бяр                                                                         д) землян…ці, повір…, брин…чати
    2.    Апостроф  пишеться  в обох  словах  рядка                                                             а) зв…зок,  духм…яний                                                                                             б)  Стеф…юк, грав…юра                                                                                            в) Мін…юст, мавп…ячий                                                                                           г) пів…яблука,  В…ячеслав                                                                                       д) з…юрмитися, Св…ятослав
    3.    Спрощення  в групах  приголосних позначається  на  письмі в усіх  словах рядка                                                                                                                             а) радіс…ний,  перехрес…ний,  компос…ний                                                                     б) прихвос…ні, напере…няк, приїз…ний                                                                                   в)  чес…ний,  аванпо…ний, пристрас…ний                                                                            г)  улес…ливий, балас…ний, облас…ний
    4.    Розподільний  диктант (  повторення  правил написання складних слів)   Запишіть  складні  слова у дві  колонки:                                                                    1-ті , що  пишуться  разом;   2-ті , що пишуться  через  дефіс

Синьоокий, костоправ,  рано-вранці,  легкодухий,  екс-чемпіон, чорно-білий, авіадиспетчер, електронно-обчислювальний,  далекобійник, новоутворення, ніжно-рожевий, неждано-негадано,  електрочайник, яскраво-червоний.

Перевірка  виконаного  завдання.   Підкресліть  перші  літери у  словах

                    синьоокий                                 рано-вранці

                    костоправ                                 екс-чемпіон

                   легкодухий                                чорно-білий

                   авіадиспетчер                           електроннно-обчислювальний

                  далекобійник                               неждано-негадано

                  новоутворення                            ніжно-рожевий

                  електрочайник                            яскраво-червоний

На  попередніх уроках  ми вивчили, яке  речення  називається  складносурядним та  смислові  зв’язки  між  частинами складносурядного речення. Зараз  ми перевіримо  ваші теоретичні  та  практичні  вміння  та  навички

  1. Фронтальне  опитування
  • Яке  речення  називається  складним?
  • На  які  групи  поділяються  складні  речення? Чому?
  • Яке  речення  називається  складносурядним?
  • Як  поєднуються  між  собою  частини  складносурядного  речення?
  • На  які  розряди  поділяються  сполучники  сурядності?
  • Які  смислові  зв’язки  існують  між  простими  реченнями у складносурядному?
  1. Робота  з картками  з  кодуванням
  • Якими сполучниками  поєднанні  частини  складносурядного  речення? Визначити смислові  зв’язки.  Дайте  відповіді  у вигляді  коду : Є – єднальний, П – протиставні,  Р – розділові.
  1. Пахне  степ  навкруги  полинно, і в хлібах  половіють  хліба  ( одночасність)
  2. То  сонце сліпить,   то грає  веселе  проміння ( чергування  явищ)
  3. Стоїть  ще літо,  але  тихий сум  вже осінню в повітрі повіває ( зіставлення, чому не протиставлення ?)
  4. Уранці  землю  притрусив  легкий  сніжок  і перетворив галявину на  строкатий  візерунок  ( чому немає коми?)
  5. А   в житі  стежка  заповітна і перепілка не змовка  ( одночасність)

   Є,  Р,   П,  Є,  Є

  1. Творче  моделювання

Складносурядне  речення  утвориться,  якщо  серед  варіантів  продовження  речення  «  Земля  не  може  жити без  сонця …»  вибрати :

а)   і води , цих  першооснов  життя;

б)  а людина – без  щастя;

в)   як  квітка  без  води ;

г)     тому  що  все  живе  загине;

д)   яке   яскраво  світить високо  в небі

 

ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності  учнів.  Оголошення теми,  мети,  завдань уроку

   Очікуванні   результати :

  • навчити  учнів  правильно  ставити  розділові  знаки  між  частинами  складносурядного  речення;
  • уміти  пояснювати  їх  вживання;
  • розвивати  вміння  знаходити  й  виправляти  пунктуаційні  помилки  на  вивчені правила;
  • розвивати  творчі  вміння й  навички  будувати  складносурядні  речення.
  1. Робота  з підручником  (  опрацьовуємо  правила)

 То  які ж нові  правила  про  розділові  знаки між  частинами  складносурядного речення  ви  прочитали ?

  1.  Пояснювальний  диктант

Записати  речення,  підкреслити  в них граматичні  основи,  визначити смислові  зв’язки  між  частинами  складносурядного речення, накреслити схеми, поясни-ти  розділові  знаки.

  1. Сховавши  фарби  в  зелен-вітах,  підкралась  осінь, наче рись, і в тіло  вистиглого літа вже  пазурі  її  вп’ялись ( одночасність )     [     ],  і   [     ]
  2. Мені  шумлять  октави  тополині і льон у  синій  повені  сія  ( одночасність )    [     ]   і   [     ]
  3. Дмухнув  вітер  понад  ставом – і  сліду  не  стало ( наслідок )   [     ] -  і   [     ]
  4.  Робота  в групах  ( гра  « Заримуй  мою  думку» )

     Учні  діляться  на  дві  групи.  Капітан  групи  зачитує  першу  частину  складносу-

     рядного  речення ,  учасники  другої  групи  повинні  закінчити його так,  щоб 

     останні  слова   простих  речень  римувались.    Наприклад « Ми  в саду  збирали    

     сливи …,  ( і  усі  були  щасливі ).

 

    І група.       У  небі  виглянуло  сонце …. , (  а  осінь  дивиться  в віконце )

                        Осінь  клени  вже  фарбує …

                        На  квітках  роса  іскриться …

    ІІ група      Вже  грона  червоні  в калини горять … ( і птахи здалека до неї летять )

                       За  тополями  сонце  встає …

                       Осіннє  сонце   блиснуло  на  мить …

 

  1. Проблемне  запитання

     З’ясуйте ,  чому в  першому  реченні  перед  сполучником   і   ставиться  кома, а в                          

     другому  і  третьому  реченнях  не  ставиться.

 

  1. Буде  чисте  небо ніжне  і привітне, і земля  вбереться в золоту  красу.
  2. Вже димаріє  дальня  даль і небо домнами  палає.
  3. Сонце  поцілувало  розпашілу землю  і  зашарілося,  мов  маківка.

 

  1. Робота  в парах  ( програмоване   завдання )

     Запишіть  у  вигляді  коду  номери  розділових  знаків,  які  потрібно  поставити в  реченні :  1 – кома, 2 -  тире, 3 – крапка  з комою,  4 – якщо  розділові знаки не потрібні

  1. Вже  осінні  айстри  одпалали  багряно,  а  тебе  все  чекають і вечір, і ранок.
  2. Довкола  у  природі  все  дрімало і  рання  мла  стелилась  по землі.
  3. Ще  мить – і  сад  загубить  пишну  вроду.
  4. Осінній  вітер  в  лузі  свище,  вербу  хитаючи  тонку; а  я  схиляюся  ще  нижче, себе  побачивши  в струмку.
  5. Відшуміло  вже  літо  і  помчалося  ген  за  покоси.

     1,  4,  2,  3,   4

  1. Гра  « Впіймай  помилку»
  1. Сеніє   у  горі  ласкаве  небо  а  вньому  знов  курличуть  журавлі.
  2. Місяць  ще незійшов  і  нам  тихо  пресвічували  зорі.
  3. На  вікнах  россиплеця  сонячне  скерцо,  і  рух  засьміється  над  скрипом  гальма.
  4. Вітир    не  вшчухав   кілька  днів  і  море  кликотіло  пронизливою  сенявою.
  1. Творче  моделювання  (  в групах )

     Скласти  складносурядне  речення  за  поданими  схемами  й  пояснити  розділові  знаки.

Чи [     ],  чи [     ];   [     ] ,  і  [     ] ;  [     ]   і  [     ];   [     ]  -  і  [     ];  [     ] , та=але [     ];

ІV.  Підсумок  уроку

  1. Фронтальна  бесіда
  • Які розділові    знаки  ставляться  в складносурядному  реченні?
  • Коли  в складносурядному  реченні  ставиться  тире,  крапка з комою?
  • Коли  перед неповторюваним  сполучником  і , та (і ), чи , або кома не ставиться?
  1. Творче  моделювання

Складіть  складносурядні  речення,  у  яких  підметами  виступали б подані  пари  слів,  використовуючи  різні  розділові  знаки.

вересень – мальви,    хмари  - вітер,    трава – роса,  жнива - жито.

Складіть  складносурядні  речення,  використовуючи  фразеологічні  звороти :

ахіллесова  п’ята,  як  корова  язиком  злизала,  бути на сьомому  небі.

( Вдарили  морози – і гриби  в лісі  як  корова  язиком  злизала )

 

V.  Домашнє  завдання

Опрацювати  правила.Виписати  з  підручника  української  або  зарубіжної  літератури  по  2  речення  на  кожне  правило  вживання  розділових  знаків  у  складносурядному  реченні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

 

  1. Рудницька О.Б. Нетрадиційні завдання з української мови. 5-9 класи. Посібник для вчителя. – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 76 с.
  2.  Українська мова. 5-9 класи /Автори Г.Т. Шелехова, В.І. Тихоша, А.М. Корольчук, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. За редакцією Л.В. Скуратівського. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.
  3. Підручник за яким працюємо: Українська мова 9 клас Заболотний В.В., Заболотний О.В.-К.:Генеза, 2017 р.
  4. Глазова О.П. Плани - конспекти уроків. Посібник для вчителя.- Харків.: Ранок, 2003 р.
  5. Черсунова Н.І. Українська мова та література: Навчально – методичний посібник.- Харків: ФОП Співак В.Л.,2010 р. 

             6.  Мініч Володимир Семенович план – конспект уроку
 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.6
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Литвинова Надія Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ніколаєва Ольга
    Шановна пані Людмило,щиро дякую за гарну презентацію! Творчості й натхнення Вам! Нам усім - Перемоги! Оля Ніколаєва з Бердянська Запорізької області
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Космикіна Валентина Миколаївна
    Дякую, Людмило. Дуже хороша презентація. Творчих успіхів! Мінькевич В.М.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Бондаренко Олена Василівна
    Дуже добре. Дякую. Вам натхнення та успіхів!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  5. Бондаренко Олена Василівна
    Дуже добре. Дякую. Вам натхнення та успіхів!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
Показати ще 2 відгука
zip
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
19 березня 2021
Переглядів
8579
Оцінка розробки
4.9 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку