Тема уроку . Розділові знаки між частинами складносурядного речення .
Мета уроку :
навчачальна - пояснити правила вживання розділових знаків між частинами складно рядного речення;
розвиваюча – розвивати вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила; удосконалювати вміння і навички будувати складносурядні речення; формувати пунктуаційну грамотність;
виховна – виховувати в учнів почуття патріотизму, поваги до вітчизняної історії, бережливе ставлення до природи, рідного краю;
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал
Форми та методи роботи: фронтальне опитування, розподільний диктант, робота з підручником, тренувальні вправи, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова робота, робота в парах, робота в групах.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Учитель: Нівеська Людмила Петрівна
Ключові компетентності, що формуються: національна самосвідомість, екологічний стиль мислення і поведінки, дослідницькі і життєзабезпечувальні навички.
І. Організація класу на урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Синьоокий, костоправ, рано-вранці, легкодухий, екс-чемпіон, чорно-білий, авіадиспетчер, електронно-обчислювальний, далекобійник, новоутворення, ніжно-рожевий, неждано-негадано, електрочайник, яскраво-червоний.
Перевірка виконаного завдання. Підкресліть перші літери у словах
синьоокий рано-вранці
костоправ екс-чемпіон
легкодухий чорно-білий
авіадиспетчер електроннно-обчислювальний
далекобійник неждано-негадано
новоутворення ніжно-рожевий
електрочайник яскраво-червоний
На попередніх уроках ми вивчили, яке речення називається складносурядним та смислові зв’язки між частинами складносурядного речення. Зараз ми перевіримо ваші теоретичні та практичні вміння та навички
Є, Р, П, Є, Є
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення « Земля не може жити без сонця …» вибрати :
а) і води , цих першооснов життя;
б) а людина – без щастя;
в) як квітка без води ;
г) тому що все живе загине;
д) яке яскраво світить високо в небі
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Очікуванні результати :
То які ж нові правила про розділові знаки між частинами складносурядного речення ви прочитали ?
Записати речення, підкреслити в них граматичні основи, визначити смислові зв’язки між частинами складносурядного речення, накреслити схеми, поясни-ти розділові знаки.
Учні діляться на дві групи. Капітан групи зачитує першу частину складносу-
рядного речення , учасники другої групи повинні закінчити його так, щоб
останні слова простих речень римувались. Наприклад « Ми в саду збирали
сливи …, ( і усі були щасливі ).
І група. У небі виглянуло сонце …. , ( а осінь дивиться в віконце )
Осінь клени вже фарбує …
На квітках роса іскриться …
ІІ група Вже грона червоні в калини горять … ( і птахи здалека до неї летять )
За тополями сонце встає …
Осіннє сонце блиснуло на мить …
З’ясуйте , чому в першому реченні перед сполучником і ставиться кома, а в
другому і третьому реченнях не ставиться.
Запишіть у вигляді коду номери розділових знаків, які потрібно поставити в реченні : 1 – кома, 2 - тире, 3 – крапка з комою, 4 – якщо розділові знаки не потрібні
1, 4, 2, 3, 4
Скласти складносурядне речення за поданими схемами й пояснити розділові знаки.
Чи [ ], чи [ ]; [ ] , і [ ] ; [ ] і [ ]; [ ] - і [ ]; [ ] , та=але [ ];
ІV. Підсумок уроку
Складіть складносурядні речення, у яких підметами виступали б подані пари слів, використовуючи різні розділові знаки.
вересень – мальви, хмари - вітер, трава – роса, жнива - жито.
Складіть складносурядні речення, використовуючи фразеологічні звороти :
ахіллесова п’ята, як корова язиком злизала, бути на сьомому небі.
( Вдарили морози – і гриби в лісі як корова язиком злизала )
V. Домашнє завдання
Опрацювати правила.Виписати з підручника української або зарубіжної літератури по 2 речення на кожне правило вживання розділових знаків у складносурядному реченні.
Використана література:
6. Мініч Володимир Семенович план – конспект уроку