Конспект уроку та мультимедійна презентація для проведення уроку зарубіжної літератури в 11 класі за романом Михайла Булгакова " Майстер і Маргарита". Урок - розмірковування з відкритим фіналом, розроблений з урахуванням новітніх педагогічних технологій розкриває морально - філософську проблематику роману через осмислення тексту художнього твору.
Що хотів сказати Булгаков…
/Філософське осмислення сторінок роману Михайла Булгакова
« Майстер і Маргарита»/
Мета: розкрити морально – філософську проблематику роману через осмислення тексту художнього твору; розвивати навички самостійного опрацювання інформації, вміння визначити в ній головне, узагальнювати, систематизувати матеріал та висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у творі; удосконалювати вміння старшокласників виступати перед аудиторією; виховувати навички вдумливого читача та повагу до людей, які мають власний погляд на навколишній світ.
Форма проведення: урок – розмірковування з відкритим фіналом
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань і способів діяльності.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, проектор, 4 ноутбуки, запис музичних творів « Молитва» Булата Окуджави та « Майстер і Маргарита» Ігоря Ніколаєва, фрагменти із художнього кінофільму « Майстер і Маргарита» режисера В.Бортко, портрети Булгакова,Біблія,виставка творів письменника, ілюстрації до твору « Майстер і Маргарита», плакати із висловами до уроку, схеми, аплікація « Веселка», троянди, аудіо книга
« Майстер і Маргарита».
Пояснення до уроку:
Урок проводиться в 11 класі в кабінеті світової літератури. Це завершальне заняття в системі уроків за романом Михайла Опанасовича Булгакова « Майстер і Маргарита». На попередніх трьох уроках розглядалися художні та ідеологічні особливості роману. Даний урок - це розмірковування над філософськими проблемами роману. Кабінет світової літератури оформлюється портретами Михайла Булгакова, фотографіями із його життя та творчості, різноманітними ілюстративними матеріалами. Столи згруповані по два, на столику – портрет Булгакова, запалена свічка, макет неспаленого рукопису та гілочка мімози. Заздалегідь підготовлені учні виконують пісню та танець.
Епіграф: І відповів Ісус: «Я на те уродився і прийшов у світ,щоб свідчити істину» ( Біблія,Євангеліє від Іоанна)
Хід уроку:
І. Енерджайзер
Звучить пісня « Майстер і Маргарита» у виконанні учня 11 класу.
Слово вчителя. Доброго дня шановні присутні та одинадцятикласники! «Майстер і Маргарита» - один із самих загадкових творів російської літератури. Про нього написано в сотні тисяч разів більше сторінок, ніж має сам роман. Ця книжка є чудовим доказом величі таланту Михайла Булгакова, адже вона хвилює, змушує шукати розгадки, породжує багато думок, змінює світогляд. У чому ж секрет? Гадаю, кожен із нас має сам дійти сьогодні до істини розуміння цього шедевру. Тому слід прислухатися до слів булгаковського Воланда: « Я вам скажу,- улыбнувшись, обратился он к Мастеру, - что ваш роман принесёт вам ещё сюрпризы. Вы, профессор, воля ваша, что-то нескладное придумали! Оно может и умно, но больно не понятно»
Хочу звернути увагу, що важко визначити і жанр цього роману, адже він одночасно є і сатирою, і фарсом, фантастикою і містикою, мелодрамою і філософською притчею. Тож наш сьогоднішній урок ставить перед собою завдання: наблизитися,зрозуміти сторінки булгаковського роману.
( Учитель зачитує епіграф до уроку і просить учнів відповісти, як вони розуміють вислів «свідчити істину», а наприкінці уроку спробувати визначити головні істини Ієшуа Га – Ноцрі).
І відповів Ісус:
«Я на те уродився і прийшов у світ,
щоб свідчити істину»
Біблія, Євангеліє від Іоанна
- Як ви розумієте вислів «свідчити істину»?
(Свідчити це не встановлювати , стверджувати істину, а доводити істину, підтверджувати вчинками)
Вчитель: Саме наблизитися до розуміння, що є вічним в цьому хаотичному світі прагнув Булгаков у романі «Майстер і Маргарита»
ІІ. Презентація теми та мети уроку.
Діалог Майстра і Івана Бездомного( прослуховування аудіозапису)
Майстер написав роман. Про що цей роман?
( про надзвичайно важливу подію християнської історії: зустріч Понтія Пілата, намісника Іудеї, з проповідником добра і справедливості Ієшуа Га – Ноцрі в Єршалаїмі. Майстер розповів про те, чого не можна було висловлювати вголос у сталінську добу: про свободу, про християнські заповіді, про існування та долю Ісуса Христа..)
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Готуючись до уроку, я приготувала слайд – фільм за змістом роману Булгакова ( перегляд слайдів).
Вчитель: Воланд – правий: змінилися часи, а люди залишилися такі самі: вони легковажні і люблять гроші, і хоч їх і зіпсувало квартирне питання, але деякі із них – милосердні. І так само, як у часи Іуди і Пілата, щодня змушені обирати: донести «куди слід» чи ні ? ризикнути чи не варто? І чи йти уночі кудись за місто заради кохання?
ІУ. Застосування знань, умінь, навичок.
(Учні отримують картки з іменами персонажів роману/Ієшуа Га – Ноцрі, Понтій Пілат,Майстер, Маргарита, Воланд/, дають коротку характеристику героя).
( орієнтовні відповіді учнів)
Ієшуа Га – Ноцрі не знає свого походження. Він високоосвічена людина, тонкий психолог, мудрий і добрий мандрівник – проповідник. На відміну від біблійного Ісуса він живе і діє один, оскільки в нього немає учнів. Ієшуа – ц е не просто втілення добра, він сам Добро, він несе людям світло і віру. Булгаков зображує його більше як людину. Ніж Бога. Його сила обмежена. Саме тому він звертається до Воланда через Левія Матвія з проханням допомагати Майстру Маргариті, взяти їх до себе та дати їм спокій. Але все ж – таки Ієшуа відмовляється дати Майстру світло, тому що він не виконав свою місію, не закінчив роман.
Понтій Пілат – людина з низьким рівнем інтелекту, неспроможний зрозуміти думки Ієшуа. Хочу згадати одну із ключових фраз роману: « Впаде храм старої віри й утвориться новий храм нової істини». Але прокуратор її так і не зрозумів. Пілат не захотів допомогти Ієшуа, боячись зіпсувати свою кар’єру. Образ Понтія Пілата – це узагальнення жорстокості всіх владоможців, які відомі в історії – від Івана Грозного до Сталіна. Але Ієшуа прощає Пілата: місячною дорогою він іде до Ісуса, який бере його до себе.
Майстер – талановитий письменник тоталітарного режиму радянської влади. Він постає перед нами пригнобленим, таким, який змирився, став людиною без імені. Він не може знайти собі місця у світі брехні та обмови. Свій твір про Ієшуа він не дописує до кінця, рукопис намагається спалити. Майстер зрадив свою дружину, імені якої, навіть не пам’ятає і покинув Маргариту. Але Майстер і Маргарита не можуть бути щасливі у світі, де панують неправда, заздрість, наклепи, у світі, що калічить людську душу. Умираючи, вони відроджуються до нового життя.
Маргарита Миколаївна живе за покликом своєї душі. Вона захоплена романом про Пілата, тому що знаходить у ньому ті самі питання, що хвилюють, непокоять її: брехня, зрадництво та віра. Дияволу Воланду була потрібна душа і він зробив її королевою власного балу. Ця жінка здатна заради кохання на все: вона віддає душу дияволу.
Воланд. У Москві все благополучно : люди їдять, п’ють,розважаються, але, насправді, це суспільство давно хворе. Тому на Землю диявол в образі звичайного обивателя Воланда. Булгаков допомагає нам усвідомити прихований, нерозкритий зміст життя і показати його справжню сутність. Воланд дивиться на людей з погляду вічності, він нікого не карає. Він лише зриває маски з обличчя людей. Завдяки Воланду вони постають у своєму справжньому світлі. Сам сатана рятує рукописи Майстра, тому що в них душа письменника, а душа безсмертна. Майстра і Маргариту він відпускає. Він дає безсмертя любові, вірі, відданості, творчості. Адже Воланд вважає це по - справжньому великим та нетлінним.
2. «Творча пауза»( На фоні музики за 1 хв. створити інформаційні грона прикріпити їх до дошки)
Майстер і
Маргарита
Воланд
Москвичі
Понтій
Пілат
Ієшуа
Га – Ноцрі
(Уривок « Ведь казни не было» із кінофільму « Майстер та Маргарита»)
Вчитель: Неважко помітити, що, незважаючи на всю ганебність вчинку, Пілат не змальований як персонаж абсолютно негативний.
Розкриваючи конфлікт між Ієшуа і Пілатом, Булгаков підводить нас до цілого комплексу надзвичайно складних моральних і психологічних питань, пов’язаних із проблемою морального вибору, чіткістю й усвідомленістю власної моральної позиції, готовністю прийняти відповідальність за зроблений вибір. В його душі відбувається справді глибокий психологічний конфлікт, пов'язаний з проблемою морального вибору. Пілат у романі майстра не могутній, безжалісний, а звичайна слабкодуха людина, і, підкреслюючи цю обставину усвоєму романі, Майстер, який до того ж відчуває до Ієшуа певну душевну спорідненість, намагається усунути ту історичну несправедливість, що, на його думку, вкралась в Євангеліє і спричинила негативну характеристику Пілата як нелюда і головного винуватця загибелі Ісуса Христа (Пілата, на думку майстра, згубили підступність та інтриги іудейських проповідників).
Коли люди забувають про Бога – настає царювання сатани.
Бог –
Де люди забувають про добро – приходить царство зла.
- Як ви розумієте дилему : світло – спокій.
Скласти синонімічний ряд цих понять, керуючись власними асоціаціями.
Спокій – святість, вічність, ідеал, істина…, відсутність неспокою, вічний спокій, – смерть. Світло – рівновага, незалежність, гармонія, тиша, мир, прогрес.
Висновок. Саме на цьому євангелівському сюжеті концентруються всі філософсько–етичні проблеми твору: Весь роман Майстра стає ключем до розуміння московського життя. Історія Ієшуа та Понтія Пілата є своєрідною призмою, що дає можливість дослідити життя Москви 30 – х р ХХ ст..
(Схема на парті)
Композиція твору
Дія в творі розвертається якби в трьох часових просторових планах.
Це Москва , друга чверть ХХ століття
Єршалаїм, початок нашої ери.
ІІІ – поза межами земного часу, простору, де зливаються обидві сюжетні лінії роману
- Чи схожа сучасна Булгакову держава на Єршалаїм?
Що є щось спільне між Москвою та Єршалаїмом?
Спільні символи, які повторюються(природні явища) : спека, хмара, гроза, пітьма.
В Москві і Єршалаїм стоїть надзвичайно сильна спека для цієї пори року. Ця спека змінюється страшною надзвичайно сильною грозою, під час якої пітьма накриває місто. В Єршалаїмі бушує навіть не гроза , а злива такої сили, що вона «как трость ломает кипарис»
Перегляд уривку «Страта» з к/ф
- Які почуття викликає ця обстановка? Як її можна назвати?
- Сон Івана (в епілозі) «Не столько страшен палач, столько неестественное освещение во сне, происходящее от какой – то тучи, которая кипит и наваливается на землю, как это бывает во время мировых катастроф»
Слово знайдено: і в Москві, і в Єршалаїмі на наших очах виникає атмосфера світової катастрофи.
- Що це за катастрофа?
В Єршалаїмі страчують Ієшуа, тобто вбивають невинну людину, який не зробив «никому в жизни ни малейшего зла»
В Москві – талановитий письменник створює не просто роман – істину. Цю істину хоче донести до людей, а йому не дають цього зробити. Ще роман не опублікований, а вже починається справжня травля Майстра.
Пригадайте факти біографії Булгакова, доведіть, що поставлена в романі проблема «Митець і влада» має значною мірою автобіографічну основу.
Дослідження.
Зіставлення листів Булгакова і спогадів його дружини з сюжетними ходами, образною системою, авторськими оцінками.
Гроза не закінчується пітьмою.
Порушена злом гармонія знову відроджується. Світло перемагає пітьму. Світ не загинув. Символом порятунку є веселка. В Біблії веселка – ознаменування вічного заповіту між Богом і людьми.
(На моніторі комп’ютера – веселка)
- Чому ж ознаками катастрофи є природні явища?
Булгаков вважає моральний закон вічним законом Всесвіту, і тому порушення його викликає дисгармонію і в світі природи. Таким чином це не просто природні явища. Зло, яке роблять Люди, поступово накалює атмосферу . Неначе переповнюється небесна чаша терпіння і на землю ллються потоки води, які викликають асоціації з всесвітнім потопом, посланим як покарання за гріхи людства. Але в Булгакова Бог не карає – вони самі накликають катастрофу, порушуючи закони Природи, космосу.
Перегляд уривку «Гори, гори, прежняя жизнь»
Майстру не дали можливості донести істину до людей. Ті, хто продавав свободу, обурені тим, що Майстер її зберіг.
- Кому ж судилося зіграти виключну роль в долі Майстра і його творіння?
Звичайно, Маргариті!
(запис із аудіо книги « Майстер і Маргарита)
Вона несла в руках потворні, тривожні жовті квіти. Біс його знає, як вони називаються, але вони першими чомусь появляються в Москві. І ці
квіти дуже яскраво виділялися на чорному її весняному пальті. Вона несла
жовті квіти! Недобрий колір. Мене вразила не так її врода, як незбагненна, ніким не бачена самотність в очах!
Упокорений цим жовтим знаком, я теж завернув у провулок і пішов її слідами. Ми йшли кривим, нудним провулком німотно, я з одного боку, а вона з іншого.
І не було, уявіть, у провулку ні душі. Я мучився, бо мені здалося, що з нею неодмінно треба говорити, і непокоївся, що я не вимовлю жодного слова, а вона піде, і я ніколи її більше не побачу.
- Чи подобаються вам мої квіти?
Я чітко пам'ятаю, як пролунав її голос, доволі-таки низький, але зі зривами, і, хоч як це не безглуздо, здалося, що луна вдарила у провулок і відбилася від жовтої брудної стіни. Я швидко перейшов на її бік і, підходячи до неї, відповів:
-Ні.
- Вона подивилась на мене здивовано, а я раптом, і цілком несподівано, збагнув, що я все життя кохав саме цю жінку!
- Вона подивилась здивовано.
__-Ви взагалі не любите квітів?
- Ні, я люблю квіти, тільки не такі
- А які?
- Я троянди люблю.
Тут я пошкодував, що сказав це, бо вона винувато усміхнулася та жбурнула свої квіти у канаву. Трохи розгубившись, я все ж таки підняв їх і подав їй, але вона, усміхнувшись, відштовхнула квіти, і я поніс їх у руках.
Отак ішли собі мовчки деякий час, допоки вона не вийняла з моїх рук квіти, не кинула їх на бруківку, а потім просунула свою руку в чорній рукавичці з розтрубом у мою, і ми пішли поруч.
3. «Поетична пауза» ( на фоні музики, учениця читає вірш)
Темний локон на ніжній щоці…
І зелені примружені очі.
Жовті квіти жахливі в руці
А усмішка й риси – дівочі
Він помітив її навесні
І забилося серце частіше.
Так буває лише уві сні, -
Він до смерті її не залишить…
Вітер тріпав роману листки
І «Пілат» до кінця вже підходив…
Доторкалась рука до руки,
День за днем, ніби спалах, проходив.
А у комині вогник згасав
Майстер знову чекав Маргариту.
Сумував, все писав і чекав,
І… кохав…Було серце розбитим…
Через сотні і тисячі літ
Вони гордо несли це кохання.
Квіти з’являться знов навесні,
Знов в очах Маргарити – чекання…
І на вулицю Майстер прийде
І побачить свою Маргариту.
Буде правильно все, все пройде,
Лиш, кохання, не струсиш ти цвіту.
( учениця « Маргарита» та учень « Майстер» виконують танець на фоні уривка із кінофільму)
4. Компаративна розвідка
Угоди між дияволом і людиною
Людину весь час життя випробовує і дуже важко не загубити свою душу, бо це найцінніше, що має людина від народження.
(Демонстрація уривку «Сеанс Воланда» без звуку, а тоді включити.)
- Чи змінилося би що – небудь якби Воланд появився в наші дні у нашому селищі?
- Як ви вважаєте, які недоліки він би викрив у селищі?
Перегляд уривку монолог Воланда «Люди как люди»
«Подякуйте блаженному Богу за те, що він зробив все потрібне недоступним, а все непотрібне важким» (Сковорода)
5. Рефлексія: Чи сучасний роман Булгакова?
Сучасність роману обумовлена тим, що в нашому немилосердному світі особливо гостро сприймаються заклики до любові і добра.
- Чого тільки варті в наш час карикатури на пророка одної з трьох релігій світу!
-
-
«Майстер і Маргарита» - духовний заповіт письменника. Помирав із словами: «Чтобы знали, чтобы знали»…Можливо, мав на увазі, щоб розгадали ті духовні таємниці, які залишив нам у спадок?
Чому в цей час взявся за екранізацію фільму відомий режисер , продюсер Володимир Бортко?
Тому, що зараз як ніколи актуальні проблеми, які піднімає Майстер.
Роман «Майстер і Маргарита» має енциклопедичний зміст, він увібрав витоки і філософські, і біблійні, і художні, і наукові.
Погляньте на дошку. Перед вами стенд «Герої сучасного роману в сучасній екранізації»
- Які ще символи ми зустрічаємо в романі Булгакова?
Місячне сяйво, місячна доріжка. Що ви знаєте про це з свого досвіду?
Місячне сяйво пробуджує совість, змушує розкаятись у скоєному.
Місяць асоціюється з образом Ієшуа, з яким він хоче йти по місячній доріжці. І ось через 2тис.лун каяття перед Пілатом з’являється довгождана місячна доріжка – це шлях до Бога, то можна сказати, що місяць у Булгакова – це символ істини, вічного духовного життя.
Місячне сяйво – індикатор, який допомагає виявити сутність героїв, їх відношення до істини.
Останні рядки роману «Майстер і Маргарита» пройняті світлою надією – передчуттям спокою.
Чому ж Майстер хвилюється? Не за себе ж?
Він хвилюється за людей, які живуть порожнім життям, не думаючи про Бога, не боячись пекла. Глибока образа виникає у серці Майстра не тільки від того, що люди скривдили його, а ще й тому, що у світі немає місця добру, любові, правді. Усвідомивши це , він відчуває байдужість до всього, розчарування, відчай. Але він мріяв про майбутнє і зберіг віру в людей, у їх долю. Звідси і виникає передчуття спокою в його душі.
Спокій для Майстра – винагорода не тільки за страждання, а передусім за пошуки сенсу буття. Спокій для героя означає лише можливість незалежно жити й творити, це спокій не для себе. Це мрія про гармонію людини та світу, про можливе Царство Боже, Царство істини й добра. А гармонія світу має народжуватися з гармонії людської душі. Спокій Майстра у вічному, духовному просторі, гармонія душ головних героїв стають запорукою майбутнього перетворення світу у глобальному масштабі.
Так , Булгаков розкрив у своїй творчості найважливіші проблеми ХХ століття і передрік розвиток суспільства на майбутнє.
Презентація «Проблеми твору» ( свобода і насильство,художник і влада,сенс буття людини,духовна сутність світу, кохання, призначення особистості та вибір її позиції ,хабарництво,пияцтво, нечесність,неосвіченість ,боягузтво,прагнення людей до легкої наживи,фальш почуттів).
Давайте складемо букет письменнику.
Троянда – символ краси, один із символів Христа та християнства, в «Божественній комедії» Данте троянда – символ вищої божественної сутності.
В Єршалаїмі пахне трояндовою олією, руки миє Понтій Пілат уводі з пелюстками троянд, Майстер любитьтроянди.
- Булгаков був одним із не багатьох письменників, які в епоху сталінських репресій не заплямував себе уходництвом і пристосовництвом, відстоював свої ідейні та естетичні погляди, сміливо, безкомпромісно таврував вади суспільства.
- викрив вади державної системи, виступив проти абсурдного соціального устрою, проти насильства.
- за фразу«рукописи не горять», яка стала лейтмотивом твору і символізує безсмертя людського духу, творчості, добра, волі, християнських ідеалів.
- За те, що піднімає питання гордості і гідності людини «,, никогда ничего не просите! Никогда и ничего, а в особенности тех., кто сильне вас»
V. Підсумки уроку.
І знову повертаємось до епіграфа уроку. Чи пам’ятаєте ви, які істини стверджував Ієшуа Га – Ноцрі?
1. Злих людей немає на світі.
2. Правду говорити легко і приємно.
3. Бог один, в нього я вірю.
4. Будь – яка влада являється насиллям над людьми і що настане час, коли не буде влади ні кесарів, ні якої – небудь іншої влади. Людина перейде в королівство істини і справедливості, де взагалі не буде потрібна ніяка влада.
5. Прийде королівство істини.
На фоні презентації «Майстер і Маргарита»
Узагальнююче слово вчителя. «Майстер і Маргарита» - складний твір. Про роман сказано багато, а ще буде сказано більше. Є багато тлумачень цього твору. Роман не згорів, він продовжує своє життя. Після смерті письменника роман знайшов собі читачів в багатьох країнах світу, творчість письменника отримала визнання, стала частиною світової культури. Але не все зрозуміло і не все осмислено. Читачам його творінь судилося по – своєму розуміти його творіння і відкривати нові цінності…
VІ. Оцінювання діяльності учнів.
VІІ. Коментар різнорівневого домашнього завдання:
Звучить пісня « Молитва» Булата Окуджави.
1