Урок-презентація. Тема "Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм того самого слова"

Про матеріал
Урок сприятиме узагальненню знань учнів з теми «Будова слова». Використано ігри і цікаві вправи для закріплення вміння розрізняти синоніми, спільнокореневі слова та форми того самого слова. Збагачуватиме словниковий запас учнів. Розвиватиме вміння аналізувати, робити висновки, розвивати мовлення, мислення, увагу; вміння співпрацювати в парі. (до уроку додається презентація)
Перегляд файлу

 

Про матеріал

Урок сприятиме узагальненню знань учнів з теми «Будова слова». Використано ігри і цікаві вправи для закріплення  вміння розрізняти синоніми, спільнокореневі слова  та форми того самого слова. Збагачуватиме словниковий запас учнів. Розвиватиме вміння аналізувати, робити висновки, розвивати мовлення, мислення, увагу;  вміння співпрацювати в парі. (до уроку додається презентація)

І.З. Прокопенко  – вчитель-логопед початкових класів,

спеціаліст вищої категорії, старший вчитель

КЗ « Новомиколаївський  НРЦ « Паросток»

 імені В.А.Польського» ЗОР

 

Українська мова

 3-й клас. Будова слова.

Тема Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм того самого слова.

Мета: - формувати в учнів вміння розрізняти синоніми, спільнокореневі слова та             форми того самого слова;

- розвивати вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати;

- виховувати почуття товариськості, вміння співпрацювати під час виконання різних   

    завдань.

Словник: основа, закінчення, корінь, префікс, суфікс, спільнокореневі слова, синоніми, форми слова,брунатні (коричневі, темно-жовті).

Обладнання: опорні схеми, атрибути до гри «Листопад», презентація уроку,

                         конверти із завданням, словник синонімів (с. 22)

Хід уроку

I. Вступна частина.

1. Нервово-психологічна підготовка.

а) Сьогодні у нас на уроці гості, давайте привітаємося.

                      Доброго ранку!

                      Доброго дня!

             -Говорите ви, і говорю я.

            Сьогодні у нас незвичайний урок.

           Сьогодні ми зробимо ще один крок

           В країну відому, в країну чудову.

           Що нас так чекає й збагачує мову.

          Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

           Гарно працюйте, будьте старанні.

б) Урок розпочнемо з мовленнєвої вправи. Згадаємо під яким гаслом будемо працювати на уроці.

        Не просто слухати, а чути,

        Не просто дивитись, а бачити,

       Не просто відповідати, а міркувати. 

         Дружно й швидко працювати

       Й звуки вірно промовляти.

в) Згадаємо про ті звуки, які контролюємо під час мовлення

Максим -[с -ш],[з-ж]                      Влад -[п, б, в, ф]

Костя -[р, с]                                     Ігор -[р]

2.Мотивація діяльності на уроці.

Сьогодні на уроці ми:

*Перевіримо домашнє завдання

*Виконаємо хвилинку красивого письма

*Попрацюємо з підручником

*Виконаємо фізхвилинку

*Попрацюємо в парах

*Пограємо в гру

*Підведемо підсумки уроку.

3.Нервово-дидактична підготовка.

а) А для того, щоб нам було цікавіше і гарно працювалося налаштуємося на урок. Виконаємо декілька вправ: (під музичний супровід)

*Здивувалися (піднімання плечей вгору-вниз)

*Почергове піднімання плечей

*Колові рухи плечей (вперед-назад)

*Повороти голови (вправо-вліво, назад-вперед, колові рухи)

б) Вправа «Мікрофон» Повторення вивченого матеріалу.

* Над якою темою працюємо? (Будова слова)

*З яких частин складається слово? (основа, закінчення)

*Що називається закінченням? (змінна частина слова)

*Як визначити закінчення? (змінити слово за запитаннями)

*Що називається основою? ( частина слова без закінчення)

*З яких частин складається основа?( корінь, префікс, суфікс)                                      

* що означає це позначення?(корінь слова)

*Що ви про нього знаєте? (спільна частина споріднених слів)

*Що вам відомо про ці позначення?(префікс, суфікс)

*Що називається префіксом?(частина основи, що стоїть перед коренем)

*Що називається суфіксом? (частина основи, що стоїть після кореня, перед закінченням)

* Для чого служать? (для утворення нових слів)

Перевірка домашнього завдання.(Вправа 172)

*Які спільнокореневі слова ви виписали з тексту?

*Назвіть у них корінь. (Лікування, лікарню, лікар,ліки)

*Чому не записали слово лікаря? (Це не спільнокореневі слова. Це форма слова «лікар».)

Увага на дошку. Проблемна ситуація .Чи можна слова кожного рядка назвати спільнокореневими?

*Сум, журба, смуток, печаль.

*Сумний, сум, сумно, сумувати, засумувати.

*Сум, суму, сумом.

- Як  можна назвати слова кожного рядка?

1 – синоніми   2 – спільнокореневі   3 – форми одного слова сум

Вправа «Очікування» Спробуємо зясувати чого навчить мене цей урок?

Цей урок навчить мене...

*Як думаєте, що нам для цього  треба пам’ ятати? (ознаки спільнокореневих слів)

*Давайте згадаємо ознаки спільнокореневих слів:

1. Спільна частина – корінь

2. Спільне в значенні

II. Основна частина                                                                                                           

  1. Загадка.   Сонце вкрилося хмарками,

                   Хтось невидимий в імлі                                                                 

                   Неба сірими нитками

                    Пришиває до землі. (Дощ)

  1. Пальчикова гімнастика. Вправи (кігтики,ловимо промінчики, віддаємо, кілечка, потерли долоні, помили, стряхнули)
  2. Хвилинка красивого письма ( ощ, дощ)

* До слова дощ дібрати  спільнокореневі (Дощ, дощі, дощик, дощовий, дощовик, задощило);

 - форми слова дощ (дощ, дощу, дощі, дощем)

- Синоніми (с. 22 Словник синонімів)

4. Робота з підручником ( стор. 76 Вправа 176)

Прочитай текст. Чи всі слова зрозумілі?

Як розумієте слово брунатні? (коричневі, темно-жовті).

*Випиши з тексту  спільнокореневі до слова зима, та форми слова зима.

    - Зима, зимовій, взимку.

     - Зима, зиму.

5. Фізхвилинка « Дощ»

6. Д/з Вправа 174 стор. 76 (розбір усно)

7. Робота в парах. Нагадую правила роботи в парах:

                               1. Прислухайтеся до думки товариша.

                               2. Допомагайте один одному

                               3.Не розмовляйте разом

                               4. Працюйте так, щоб не заважали іншим групам.

                               5.Повне взаєморозуміння -  важлива умова успішної роботи.

 * Розділити слова  в три колонки.

 *До даного кореня підбери спільнокореневі слова.

 *Одна дитина ,по домовленості ,презентує роботу.

8.  Гра «Листопад»

 Більше й більше листя з кленів

 Облітає з кожним днем.

 По траві іще зеленій

 Листопад по парку йде.

Матеріал до гри:

1 Дуби, дубочок, дубняк, дубовий.

2. Заморозки, морозиво, мороз, морозець.

3.Квітка, квіточка, квітник, квіткар.

4 Ліс, лісник, Лісничий, проліски.

  1. Вітер, вітру, вітром, на вітрі.
  2. Хмара, хмари, хмару, хмарою, на хмарі
  3. Вода, воді, воду, водою.
  4. Сонце, сонцю, сонцем, на сонці.                                                                                                                                  

1.Холод, стужа, холоднеча, студінь.

2. Вирій, край, сторона, земля.

3.Вітровій,буревій, суховій, вітер.                                                                                     

4. Бусол, лелека, чорногуз, бузько.

*З якою метою виконували ці вправи?

*Які знання допомогли вам виконати завдання?

Гра «З одного кореня»

За допомогою префіксів та суфіксів утворити від даного кореня якнайбільше слів. Переможцем вважається та пара (група) , яка за певний час напише найбільше слів.

  _дуб-, -хат-, -риб-,   -зим-, -мор- , прац-,- пис-,  -літ-, -дуб-, -ніс-, - дощ-,

-зем-, -сад-, -ліс-, -вод-, -сніг-, -лис-.

*Які слова підбирали? (спільнокореневі)

*Які знання допомогли вам  виконати це завдання?   

III.Підсумки уроку.

 Рефлексія.

Технологія «Мозковий штурм»                

 *Що таке корінь?

Які слова називають спільнокореневими?

*Як утворюються форми слова?

*Що таке синоніми?

*Які ваші враження від уроку?

*Що, на вашу думку, вдалося найкраще?

*Що нового дізналися?

*Для чого нам потрібні ці знання?

Прочитайте послання:В*  сь*г*днІ* М*Л*ДЦ*!  На цьому урок закінчено.

 Дякую всім за співпрацю.

doc
Додано
28 червня 2019
Переглядів
841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку