Конспект уроку з презентацією на тему "Узагальнення і систематизація знань з теми Розчини". Конспект створений для учнів 9 класу, містить різні інтерактивні форми роботи.
Урок 19. Дата
Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми «Розчини»
Мета уроку (Слайд 2)
Навчальна: повторити та узагальнити знання з теми «Розчини»; актуалізувати знання про основні ознаки щодо класифікації розчинів, механізм процесу розчинення та дисоціації, відмінність електролітів та неелектролітів, умови перебігу реакцій йонного обміну; закріпити вміння розв’язувати задачі з використанням поняття «масова частка розчиненої речовини»;
Розвиваюча: розвивати вміння знаходити логічні зв’язки між поняттями;
Виховна: сприяти вихованню цілеспрямованості, вміння працювати разом задля досягнення однієї, спільної мети.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань
Форми роботи: , хімічний лабіринт, хімічна казка, вправа «Йонний зорепад».
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності солей, кислот і основу воді, штатив з пробірками, ваги, структура уроку.
І. Організаційний етап ........................................................................... |
2 хв |
ІІ. Актуалізація опорних знань ............................................................... |
4 хв |
ІІІ. Мотивація навчання............................................................................ |
2 хв |
ІV. Узагальнення та систематизація знань ............................................... |
30 хв |
V. ІVПідбиття підсумків уроку ............................................................... |
5 хв |
VI. Домашнє завдання .............................................................................. |
2 хв |
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, діагностика емоційного стану учнів, налаштування їх на робочий лад (Слайд 1)
Просто знати – це ще не все,
знання потрібно використовувати
Й. Гете
Повідомлення теми і мети уроку. (Слайд 3)
Оголошення про систему оцінювання. На уроці діятиме система накопичення балів з допомогою кольорових карток. Жовта картка – 1 бал, оранжева – 2 бали, червона 3 бали. (Слайд 4)
II. Актуалізація опорних знань
Хімічний лабіринт (Додаток 1) (Слайд 5)
IIІ. Мотивація навчання
Ми вивчали тему «Розчини» впродовж сімнадцяти уроків, і сьогодні ми підведемо невеликий підсумок наших з вами досягнень з даної теми. Попробуємо застосовувати отримані вами знання у різних ситуаціях. І звичайно визначимо те, над чим вам ще потрібно попрацювати.
IV. Узагальнення і систематизація знань
1. Хімічна казка (Слайд 6-7)
Жили собі король та королева, яким дуже подобалось проводити час разом за чашкою улюбленого чаю. Але король був дуже норовливим і вгодити йому з приготуванням чаю було досить нелегко. Королю подобався чай у який клали три царських ложечки цукру, при тому, що 1 царська ложечка містила 4 г цукру. А королеві подобався чай з 2 царськими ложечками цукру. Чаші, з яких пили чай у цьому королівстві були місткістю 150 г.
Королівській сім’ї завжди готував чай один слуга. Але він, нажаль, захворів і того разу готувати чай довелося іншому слузі, який не знав правил приготування чаю для королівської сім’ї. Приготував слуга чай додавши до чаю короля таку кількість цукру, що масова частка у ньому становила 13,5%, а масова частка цукру у чаї королеви становила 8%.
Король дуже розсердився на свого слугу і змусив його злити ці чаї докупи і випити, інакше смерть. Слуга звичайно погодився і випив весь чай. Але коштуючи його, він зрозумів, що саме такий чай, з такою концерацією цукру йому дуже довподоби.
Запитання: (Слайд 8-9)
Чай з якою масовою часткою цукру випив слуга?
Скільки царських ложечок цукру поклав невправний слуга у чай короля та королеви? Приготуйте відповідні чаї для короля та королеви.
Дано: ω1=13,5% ω2=8% mрозч.=150 г |
ω= mр.р./ mрозч *100% mр.р. 1= ω1* mрозч/100% mр.р. 1=13,5%*150г/100%=20г=5 ц.ложечки mр.р. 2=8%*150г/100%=12г=3ц.ложечки mр.р. 3=12г+20г=32г mрозч3=150г+150г=300г ω3=32г/300г*100%=10,6% |
Знайти: ω3-? mр.р. 1-? mр.р. 2-? |
Відповідь: ω чаю який випив слуга становить 10,6%, У чай короля слуга поклав 5 ц. л.цукру, у чай королеви – 3 ц.л. цукру.
2. Вправа «Йонний зорепад» (Слайд 10-12)
Учням пропонуються окремо катіони і аніони на картках, а вони повинні скласти якомога більше, спершу скорочених, а потім повних йонних та молекулярних рівнянь. (Додаток 2)
1 група Ag+, Cl-, AgCl↓, Ba2+, SO42-, BaSO4↓, H+, OH-, H2O, 2H+, S2-, H2S, NO3-, H+, OH-, K+, Cl-, Na+, SO32-, Li+
2 група Ca2+, CO32-, CaCO3, CO32-, 2H+, H2O, CO2, Al3+, 3OH-,Al(OH)3↓, 2H+,SO32-, SO2, H2O, NO3-, Mg2+, Ba2+, Cl-, PO43-, Fe3+, Cl-, K+.
1 група
Ag++ NO3- + H++ Cl- = AgCl↓-+ H++ NO3-
Ba2++ 2OH-+ 2K++SO42- =BaSO4↓+ 2K++2OH
H++ Cl- +Na++OH- = H2O+ Na++ Cl-
2H++ SO32-+ Li+ +S2 -= H2S↑+ Li++ SO32-
2 група
Ca2++ NO3- + Mg2++CO32-= CaCO3↓+ Mg2++ NO3-
Ba2++ CO32-+ 2H++2Cl- = H2O+ CO2 ↑+ Ba2++ 2Cl-
Al3++ PO43-+ Fe3++3OH-=Al(OH)3↓+ Fe3++ PO43-
2H++ 2Cl-+ 2K++SO32- = SO2↑+H2O+ 2K++ 2Cl-
3. Вправа «Слідство ведуть хіміки» (Слайд 13-14)
До дошки зпарошуються лідери двох груп.
1. До розчину, шо містить суміш калій сульфіду і натрій хлориду, спочатку додали надлишок розчину хлоридної кислоти, а потім – арґентум нітрату. Які йони залишилися в розчині? Відповідь підтвердьте рівняннями реакцій.
K2S+2NaCl=2KCl+Na2S
K2S+2HCl =2KCl+ H2S↑
2K++S2-+2H++2Cl- = 2K+ + 2Cl- + H2S↑
S2-+2H+- = H2S↑
NaCl+HCl =
NaCl + AgNO3 = AgCl↓+NaNO3
Na++Cl- +Ag++NO3--= AgCl↓+ Na++ NO3-
Cl- +Ag+--= AgCl↓
Йони, що залишилися в розчині: K+, Na+, NO3-
2. До розчину, що містить суміш натрій карбонату і купрум сульфату спочатку додали хлоридну кислоту, а потім – барій сульфід. Які йони залишилися в розчині? Відповідь підтвердьте рівняннями реакцій.
Na2CO3+CuSO4=Na2SO4+CuCO3
Na2CO3+2HCl=2NaCl+H2O+CO2
2Na++CO32-+2H++2Cl- = 2Na++2Cl-+ H2O+CO2
CO32-+2H+ =H2O+CO2↑
CuSO4+2HCl=CuCl2+H2SO4
2HCl+BaS=H2S↑+BaCl2
2H++2Cl-+Ba2++S2- = 2Cl-+ Ba2++ H2S↑
2H++S2- = H2S↑
CuSO4+BaS = BaSO4↓+CuS
Cu2++SO42- +Ba2++S2- = BaSO4↓+ Cu2++S2-
SO42- +Ba2+ = BaSO4↓-
Йони, що залишилися в розчині: Na+, Cu2+, Cl-
Як довести експериментальним способом, що в даних розчинах не міститься йонів Гідрогену?
4.Додадкові завдання: (Слайд 15)
1. (1б) Розкладіть на йони задані електроліти: MgSO4, H3PO4, NaOH, Ca(NO3)2
2. (1б) Розкладіть на йони задані електроліти: CuSO4, Ba(NO3)2, HCl, FeCl2.
1. (2б) Чому дорівнює ступінь дисоціації електроліту, якщо при розчиненні його у воді з кожних 85 молекул на йони розпалися 5 молекул? (5,8%)
2. (2б) Чому дорівнює ступінь дисоціації електроліту, якщо при розчиненні його у воді з кожних 63 молекул на йони розпалися 28 молекул? (44,4%)
3. (2б) Визначити число молекул, що продисоціювали, якщо в розчині було 134 молекули, а ступінь дисоціації дорівнює 12%.(16,08%)
4. (2б) Визначити число молекул, що продисоціювали, якщо в розчині було 77 молекули, а ступінь дисоціації дорівнює 23%.(17,71%)
5. (3б) Визначте масову частку води, що входить до складу кристалогідрату – глауберової солі (Na2SO4 10H2O) (55,9%)
V. Підбиття підсумків уроку (Слайд 16)
Підраховується кількість балів за картками, оцінюється робота учнів підчас уроку.
VI. Домашнє завдання (Слайд 17)
Повторити про розчини, виконати домашню контрольну роботу у друкованому зошиті ст. .Підготуватися до контрольної роботи.
Домашній експеримент:
Завдання: Приготуйте собі чай масою 200 г з індивідуально заданими масовими частками цукру: 7%, 3%, 2,5%, 3,5%, 1,5%, 5%, 4,5%, 5,5%.
1. (1б) Розкладіть на йони задані електроліти: MgSO4, H3PO4, NaOH, Ca(NO3)2
2. (1б) Розкладіть на йони задані електроліти: CuSO4, Ba(NO3)2, HCl, FeCl2.
1. (2б) Чому дорівнює ступінь дисоціації електроліту, якщо при розчиненні його у воді з кожних 100 молекул на йони розпалися 5 молекул?
2. (2б) Чому дорівнює ступінь дисоціації електроліту, якщо при розчиненні його у воді з кожних 100 молекул на йони розпалися 80 молекул?
3. (2б) Визначити число молекул, що продисоціювали, якщо в розчині було 134 молекули, а ступінь дисоціації дорівнює 12%.
4. (2б) Визначити число молекул, що продисоціювали, якщо в розчині було 577 молекули, а ступінь дисоціації дорівнює 23%.
5. (3б) Визначте масову частку води, що входить до складу кристалогідрату – глауберової солі (Na2SO4 10H2O)
1. (1б) Розкладіть на йони задані електроліти: MgSO4, H3PO4, NaOH, Ca(NO3)2
2. (1б) Розкладіть на йони задані електроліти: CuSO4, Ba(NO3)2, HCl, FeCl2.
1. (2б) Чому дорівнює ступінь дисоціації електроліту, якщо при розчиненні його у воді з кожних 100 молекул на йони розпалися 5 молекул?
2. (2б) Чому дорівнює ступінь дисоціації електроліту, якщо при розчиненні його у воді з кожних 100 молекул на йони розпалися 80 молекул?
3. (2б) Визначити число молекул, що продисоціювали, якщо в розчині було 134 молекули, а ступінь дисоціації дорівнює 12%.
4. (2б) Визначити число молекул, що продисоціювали, якщо в розчині було 577 молекули, а ступінь дисоціації дорівнює 23%.
5. (3б) Визначте масову частку води, що входить до складу кристалогідрату – глауберової солі (Na2SO4 10H2O)
Ag+ |
Cl- |
AgCl↓ |
Ba2+ |
SO42- |
BaSO4↓ |
H+ |
OH- |
H2O |
2H+ |
S2- |
H2S↑ |
Ca2+ |
CO32- |
CaCO3 |
CO32- |
2H+ |
H2O |
CO2 |
Al3+ |
3OH- |
Al(OH)3 |
2H+ |
РO43- |
SO2 |
H2O |
NO3- |
Na+ |
H+ |
OH- |
K+ |
Cl- |
Cl- |
SO32- |
Li+ |
NO3- |
Mg2+ |
Ba2+ |
Fe3+ |
SO2 |
H2O |
NO3- |
Na+ |
H+ |
OH- |
K+ |
Cl- |
Cl- |
SO32- |
Li+ |
NO3- |
Mg2+ |
Ba2+ |
Fe3+ |
SO2 |
H2O |
NO3- |
Na+ |
H+ |
OH- |
K+ |
Cl- |
Cl- |
SO32- |
Li+ |
NO3- |
Mg2+ |
Ba2+ |
Fe3+ |
SO2 |
H2O |
NO3- |
Na+ |
H+ |
OH- |
K+ |
Cl- |
Cl- |
SO32- |
Li+ |
NO3- |
Mg2+ |
Ba2+ |
Fe3+ |
SO2 |
H2O |
NO3- |
Na+ |
H+ |
OH- |
K+ |
Cl- |
Cl- |
SO32- |
Li+ |
NO3- |
Mg2+ |
Ba2+ |
Fe3+ |
Cl- |
PO43 |
Cl- |
K+ |
H+ |
OH- |
H2O |
2H+ |
S2- |
H2S↑ |
|
|
Ca2+ |
CO32- |
CaCO3 |
CO32- |
2H+ |
H2O |
CO2 |
Al3+ |
3OH- |
Al(OH)3 |
2H+ |
SO32- |