Тип уроку: дослідження ( засвоєння нових знань).
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• застосовувати та пояснювати на прикладах термін «Національно-визвольна війна»;
• визначати причини та характер Національно-визвольної війни;
• скласти історичний портрет Богдана Хмельницького;
• називати імена сподвижників Богдана Хмельницького;
• аналізувати історичні джерела, зіставляючи історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати місце історичних діячів та їхню роль в історичному процесі.
Тема. Причини та характер Національно-визвольної війни.
Мета:
Основні поняття: антифеодальна, Національно-визвольна війна.
Обладнання: карта «Воєнні походи Богдана Хмельницького», картки з документами, проектор, портрет Богдана Хмельницького та його сподвижників, підручники, атласи, зошити.
Тип уроку: дослідження ( засвоєння нових знань).
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• застосовувати та пояснювати на прикладах термін «Національно-визвольна війна»;
• визначати причини та характер Національно-визвольної війни;
• скласти історичний портрет Богдана Хмельницького;
• називати імена сподвижників Богдана Хмельницького;
• аналізувати історичні джерела, зіставляючи історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати місце історичних діячів та їхню роль в історичному процесі.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель:
Слухайте, люди, дорослі й малі,
Ті, що живуть на вкраїнській землі,
Разом із нами в мандрівку рушайте,
Кидайте все, та в похід поспішайте,
Звичайно, справа ця свята,
героїв - гетьманів згадати,
Згадати лицарів народу,
Що захищали землю й воду
Від іноземних вояків.
Не задля власної родини,
А задля слави України.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Незалежність... Це мрія наших предків про рівність між людьми, почуття гордості за свій народ і свою державу. Скільки разів землю поливала кров християнська... Засівали кістки людські... Але були люди-особистості, які поклали себе на вівтар за ідею, ідею визволення України.
Вчитель просить учнів пригадати:
Чим вони закінчилися?
ІІІ. Вивчення нового матеріала.
На дошці пояснення терміну: Національно-визвольна війна - війна українського народу проти польського панування під проводом Б. Хмельницького.
Хронологія існує різна (1648-1654; 1648-1676; 1648-1660; 1648-1657 рр.). Але найбільш поширена остання.
Етапи: І – 1648-1649; ІІ – 1650-1653; ІІІ – 1654-1657 рр. (слайд)
1.Причини, характер і та рушійні сили національно-визвольної війни.
На дошці написані 3 причини війни:
Робота в парах. Учні дома читали відповідний уривок з підручника знайомились з документами по цій темі.
Перший ряд шукає в парах підтвердження першої причини, доводячи це словами з різних документів. Другий ряд - другої причини, а третій – третьої. (на партах атласи, підручники, документи)
Текст 1. Зі скарги волинської шляхти на сеймі 1645–1646 рр.
«...Таких утисків не терплять і греки в турецькій неволі: забрано у православних церкви, монастирі й кафедри, заборонено вільне провадження відправ, бідні православні вмирають без причастя, не можуть прилюдно відправляти похоронів; у Любліні, Сокалі, Белзі та інших
містах через відібрання церков православні мусять потайки ховати своїх померлих у підвалах і домах».
Текст 2.. Із записок польського публіциста середини ХVІІ ст.
«Мусимо визнати, що велику ненависть підносять і поширюють великі податки, незвичайні роботи, часті, поволовщини, оренди, рогове, копитове та інші подібні тягарі, що їх над ними вигадують урядники, орендарі, суддівські гачки, економи, котрі хотіли б збільшити прибутки
своїх панів... Спитайтесь у самих же козаків, що спонукало їх до такої відваги, сміливості, відчайдушності й шалу, і думаю, що вони всі вони подадуть великий реєстр кривд, неслушних податків, що їх терпіли від панів комісарів та інших вельможних державців».
Текст 3. З листа Б. Хмельницького до польського короля (1647 р.)
«Пани, державці та старости на втіху собі нестерпно кривдять нас і тяжко ображають, позбавляючи нас не тільки вбогого майна, а й свободи, посягаючи на наші хутори, луки, сіножаті, ниви, зорані поля, ставки, млини, бджоляні десятини, хоч усе це й належить до володінь Вашої королівської милості. І що тільки комусь із них у нас, козаків, сподобається, силою відбирають, а нас самих, безневинних, обдирають, б’ють, мордують, до в’язниць кидають, на смерть за наші маєтності вбивають, так що багато кого з нашого товариства поранено й знівечено. А наші пани полковники, добровольні слуги їх милостей панів старост, замість того, щоб нас від такої біди й напасті захищати, допомагають
панам урядовцям знущатися з нас».
Текст 4. Гійом де Боплан про Україну
„Їхня нечисленна шляхта походить з польської і, здається, почуває сором за те, що вона не католицької віри; повсякчас горнеться до католиків, хоч усі їхні магнати й усі ті, що титулуються князями вийшли з грецької віри... Одне слово, селяни змушені віддавати своїм панам усе, що тим заманеться вимагати. Не дивно, що цим злидарям у тяжких умовах не залишається нічого для себе. Але це ще не все: пани мають безмежну владу не тільки над селянським майном, а й над їхнім життям; такою великою є необмежена свобода польської шляхти ( яка живе наче в раю, а селяни наче в чистилищі), що коли селяни попадають в ярмо до такаго пана, то опиняються у гіршому становищі, ніж каторжники на галері".
Текст 5. З листа козаків до польського короля
„...вони (феодали) поводяться з нами не так, як годиться чинити з лицарським людьми, гірше знущаються з нас, ніж зі своїх невільників, і роблять нам усіляки кривди. Не тільки в майні своєму, а й самі собі ми не вільні".
Текст 6. Козацький полковник М.Кривоніс про Я.Вишневецького
„...немилосердне тиранство творив... Мучив людей, стинав голови й сажав на палю. Скрізь у кожному місті серед ринку поставлено шибениці Тепер стає явним, що посаджені були на палі невинними люди. Рідним братам моїм свердельцем вивертів очі".
Заслуховуються по черзі учні з кожного ряду, стосовно кожної причини з підтвердженням в документах. Учитель узагальнює.
Разом з учнями робиться висновок:
Головною рушійною силою визвольної війни було козацтво. Серед повстанців було багато селян та міщан, а також вихідців з дрібної української православної шляхти. Підтримувало повстання й православне духівництво.
Цілями Національно-визвольної війни були:
Одним з організаторів повстання став Богдан (Зіновій) Михайлович Хмельницький
2. Богдан (Зіновій) Михайлович Хмельницький
Декілька учнів дома готували доповідь про Хмельницького, заслуховання їх.
Історична довідка
• народився 1595 р. в сім’ї чигиринського сотника Михайла Хмельницького, навчався в Київській братській школі, а потім у єзуїтській колегії у Львові;
• був обдарований природним розумом і дуже освічений, знав сім мов;
• після полону стає реєстровим козаком, бере участь в походах, спочатку обіймає посаду писаря, а потім сотника;
• не раз їздив з козацькими посольствами до польського короля, де відстоював інтереси українського козацтва;
Робота учнів парами з документами на партах. На екрані портрет Хмельницького.
Документ 1. Із записок венеційського дипломата А. Віміна
«На зріст він скоріше високий, ніж середній, широкої кості й міцної будови. Його мова і спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом... У поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями...»
Документ 2. В. Власов про Б. Хмельницького
«Про характер Богдана Хмельницького джерела подають суперечливі свідчення. Одні відзначають різкість у судженнях і запальність гетьмана, інші вказують на спокійну вдачу, м’якість у стосунках з людьми. Сучасники гетьмана підкреслювали його проникливий розум, ерудицію, передбачливість, переконаність у правоті своєї вправи».
Завдання
1. На основі даних документів та ілюстрацій визначте риси характеру Богдана Хмельницького.
2. На думку дослідників гравюра Гондіуса найбільш правдиво відтворює зовнішність Хмельницького. Чи згодні ви з цією думкою? Чому?
3. Які факти біографії Хмельницького свідчать про те, що на початку Національно-визвольної війни він уже мав великий досвід воєначальника та дипломата? Свою думку обґрунтуйте.
3. Соратники Богдана Хмельницького.
Перегляд документального фільму про соратників Хмельницького.
- Назвіть соратників Хмельницького, до яких верств ниселення вони належали? (наприклад: Іван Богун – із шляхти; Мартин Небаба – із міщан; Максим Кривоніс – із козацтва; Данило Нечай – із шляхти; Іван Золотаренко – із міщан; Іван Ганжа – із козацтва; та ін.)
- Що сталося з баготьма з них? (загинули протягом війи)
4. Початок військових дій ( Захоплення Запорізької Січі).
Розповідь вчителя: (користуючись картою, а учні атласами)
Навколо Хмельницького гуртувалася група незначної козацької старшини, яка добивалася відновлення козацьких прав і привілеїв. Основою Запорізького війська було реєстрове козацтво.
У лютому 1648 р. повстанці розбили під Микитинською Січчю каральні загони поляків, що намагалися придушити повстання. Невдовзі відбулася козацька рада, на якій Хмельницького було обрано гетьманом. Здобуття Січі і звільнення Запоріжжя від польських військ були першими перемогами Б.Хмельницького, що мали стратегічне значення. Це стало і початком визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої.
За короткий час Б.Хмельницький сформував повстанську армію, уклав воєнний союз з Кримським ханством, здійснював агітацію серед українського народу організовано взяти участь у війні з поляками. Саме тоді ним була проголошена мета боротьби – відновити Українську державу.
У 1648 р. український народ єдиною силою виступив проти польсько-католицького поневолення.
Богдан Хмельницький сказав: “Причиною, яка спонукала козаків піднятися війною на ляхів було не те, що позбавляти їх земної батьківщини, не те, що обтяжувати їх роботами, подібно до немилостивих фараонів, а те, що ляхи, змушуючи козаків відступати від благочестивих догматів та приєднуватися до невірного вчення, злим юродством руйнували села й доми нетлінних душ”.
ІV. Закріплення нових знань.
Бесіда за питаннями:
V. Підсумки уроку. Оцінки.
Заключне слово вчителя: Національно-визвольна війна українського народу була зумовлена низкою об’єктивних причин. ЇЇ очолив видатний полководець і дипломат Б. Хмельницький. Оволодіння Запорізькою Січчю стало початком війни, а подальші перемоги сколихнули весь український народ.
VІ. Домашнє завдання