Клас: 6
Предмет: українська мова.
Тема: Фразеологізми.
Мета:
Створити умови для поглиблення знань учнів про фразеологізми; збагачувати словниковий запас учнів, вдосконалювати навички грамотного письма; пригадати з учнями загальні відомості про фразеологізми; вчитися пояснювати їх значення, правильно використовувати їх у мовленні; розвивати культуру мовлення, образне мислення, мовлення учнів та дослідницькі вміння.
Формувати ключові компетентності:
вміння вчитися - організовувати своє робоче місце, самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, доводити роботу до кінця;
загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури, розвивати
мовлення, мислення, прищеплювати любов до природи;
громадська – виховувати дружні взаємовідносини в парах і групах;
предметна компетентність - підтримувати інтерес до вивчення української мови і природознавства. Показати зв’язок між цими предметами.
Формувати ціннісне ставлення до рідної мови і природи.
Обладнання: телевізор, демонстраційний матеріал, роздаткові картки, матеріал для групової роботи, презентація, фразеологічний словник, підручники, зошити.
І. Організаційний момент.
-Діти, давайте простягнемо один одному праву руку і упіймаємо удачу. Простягнемо ліву руку і дістанемо успіх. Вони нам сьогодні на уроці будуть у нагоді, а працюючи гуртом можна багато досягнути. Бажаю вам всім гарного настрою.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Хто з нас не мріяв, щоб без праці виконувалися всі бажання? Але ми розуміємо, що якщо людина хоче домогтися чогось у житті, то вона повинна для цього багато працювати.
Вступна бесіда
- Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми на сьогоднішньому уроці будемо працювати у творчій дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних дослідників української мови. Отже, у нас сьогодні урок – дослідження.
-На цьому уроці ми з вами повинні зібрати 7 ключиків.
Це не просто ключики, ключики від знань. Зібравши їх всіх ми дізнаємось багато цікавого.
План уроку
- Я хочу, що на сьогоднішньому уроці ви були впевненими, творчими, активними і спостережливими. Але зарубайте собі на носі , вам сьогодні доведеться працювати не покладаючи рук. У випадку тимчасової невдачі не падайте духом , а візьміть себе в руки і знову приймайтесь за справу. І на кінець уроку вас буде чекати успіх.
-Вам все було зрозуміло в моєму проханні?
- Які незрозумілі, цікаві чи нові вислови ви почули?
-Отже, як ми будемо працювати?
Зарубайте собі на носі - запам'ятайте.
Працювати засукавши рукава - старанно працювати.
Не падайте духом - не сумувати в разі невдачі.
Візьміть себе в руки - працювати зосереджено.
Читання правила в підручнику.
Слово фразеологізм утворилося шляхом складання двох грецьких слів Phrasis (фразіс) - «вираз»
Logos (логос) - вчення. Тобто, фразеологізм – це вчення про вираз.
Таким чином, поняття фразеологізм означає - стійкі нероздільні вислови, словосполучення, які не можна розділяти, розривати. (Ключик 1)
IІІ. Створення проблемної ситуації. «Восьме чудо світу»
- "Восьме чудо світу". Як ви думаєте, що таке чудо?
- Чому воно саме восьме, а не дев'яте, і не десяте!
- Отже, існує сім чудес світу. Що до них відноситься?
- Давайте подивимося на ці сім чудес.
Слайд "7 чудес світу"
У стародавньому світі число «7» вважалося священним. Пов’язано це з тим, що здавна людям було відомо сім небесних тіл: Сонце, Місяць і п’ять планет. Знали вони і про сім чудес світу – це були архітектурні споруди: єгипетські піраміди, сади Семіраміди (у Вавилоні), Мавзолей у Гелікарнасі, храм богині Артеміди в Ефесі, Колос Родоський на острові Родос (бронзове зображення бога Геліоса), статуя бога Зевса в Олімпі і маяк на Фарос біля Александрії.
Ці сім чудес світу користувалися такою популярністю серед народів земної кулі, так міцно увійшли в свідомість людей (навіть тих, які знали про них з чуток), що будь-яке нове «чудо» називалося і називається восьмим, незважаючи на порядковий номер.
- Що ж означає вираз «восьме чудо світу»? (Так кажуть про щось незвичайне, надзвичайно дивовижне.)
Вислів «восьме чудо світу» вживається тоді, коли когось або щось хочуть звеличити, вирізнити з-поміж інших.
Пригадаєм!
- Хто мені скаже, що таке Фразеологія?
- Де можна знайти значення фразеологізмів?
(Ключик 2)
ІY. Хвилинка каліграфії
Робота над словом
У прозорій хатці рибки живуть,
Можеш ти їх бачити та не можеш чуть. Аква́ріум
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку правильно тримаю,
Сяду рівно,не зігнусь,
За роботу я візьмусь.
Диференціація
-Яка частина мови слово акваріум?
-На яке питання відповідає?
-Дібрати 5 прикметників до слова акваріум.
-Згадаємо, де ще живе риба?
-Назвіть назви п’яти риб.
-Складемо і запишемо речення.
Мовчить як риба. (Не говорить)
Б’ється, як риба об лід. (Марно щось робить)
Спіймати золоту рибку. (Піймати удачу)
Як рибі парасолька. (Не потрібно)
(Ключик 3)
Y. Первинна перевірка розуміння вивченого.
Перевіримо, чи розумієте ви фразеологізми. Я кажу речення з фразеологізмом , а ви його пояснюєте:
(Записати фразеологізм в зошит і пояснити його значення)
- Настя після контрольної роботи повісила ніс. (засумувала)
- Петрик на уроці молов язиком. (балакав)
- Василько всю перерву ходив на голові. (пустував)
- Данило живе за тридев’ять земель. (далеко)
- Катя не слухала вчителя, а витала в хмарах. (мріяла)
- Нову тему Костя пропустив повз вуха. ( не слухав)
YI. Ось послухайте уважно оповідання:
Що каже бабуся Маруся
– Сашко, не грюкай: уже пізно, сусіди сплять, – сказала мама.
А Сашко грюкає.
– Припини стукіт! – гукнув батько.
А Сашко стукає.
– Як об стіну горохом, – говорить бабуся Маруся. – Йому хоч кілок на голові теши, а він все своє робить. Відберу молоток!..
Стукає…
Сказано – зроблено! Бабуся забрала у внука молоток і заховала.
– Віддай, бабусю!
– Завтра. А зараз молотка тобі не бачити, як своїх вух!
Сашко похнюпив носа.
– Я машину ремонтую…
А бабуся Маруся:
– Ти що, з неба впав? Пізно вже, всі сплять.
– Не всі. Ми не спимо.
– Досить воду у ступі товкли. Мерщій у ліжко!
Батько сказав:
– Яка у нашої бабусі багата мова! Що не речення – крилатий вислів або приказка.
А бабуся відповідає:
– Кашу маслом не зіпсуєш! (мову крилатими висловами не спортиш, а навпаки вона стане виразнішою, кращою, цікавішою)
– Які фразеологізми ви запам’ятали?
Пропоную з’єднати фразеологізми і пояснення до них (Слайд)
(Ключик 4)
Хто скаже, яке ж походження фразеологізмів
(Ключик 5)
Робота в групах. Проходимо в лабораторію художню. (слайд)
- Перед нами роботи, на яких художники зашифрували фразеологізми. Ваше завдання – назвати кожен малюнок за допомогою фразеологічного звороту, записати його в зошит і пояснити значення даного вислову.
(Ключик 6)
Фізкультхвилинка
VIІ. Робота в лабораторії міжнародних досліджень.
Фразеологізми дуже прикрашають нашу мову, роблять її виразною, образною. Чим багатший словниковий запас, тим цікавіше, яскравіше людина висловлює свої думки.
- Як ви думаєте, чи є фразеологізми в інших мовах? Наступна лабораторія - міжнародних досліджень.
Слайд. «Фразеологізми-іноземці».
- Англійці кажуть, що ці люди як дві горошини, шведи - як дві ягоди, німці та чехи - як яйце і яйце. А як кажуть українці? (Як дві краплі води.)
- Англійці кажуть про таку людину, що він живе в конюшині, німці - що він сидить як личинка в салі, французи - як півень в тісті. А що говоримо ми один одному? (Як сир у маслі катається.)
- Що означають ці фразеологічні звороти? (Живе добре, багато, у нього все є.)
-Англієць каже: знаю як кисть своєї руки, а француз і німець - знаю як власну кишеню. А як каже українець? (Як свої п'ять пальців.)
- Що означають ці фразеологічні звороти? (Знаю дуже добре.)
-Німці кажуть про таку людину, що у нього грошей як сіна, французи - що він зшитий із золота. А що про таку людину кажуть українці? (У нього грошей кури не клюють.)
- Що означають ці фразеологічні звороти? (Дуже багатий.)
(Ключик 7)
-Скільки ключиків ми з вами зібрали? (7)
Таємниче число сім! Як його тільки не вважають: і священним, і божественним, і магічним, і щасливим. Число сім зустрічається дуже часто в різних відомих висловах, прислів'ях і приказках, які зайвий раз підтверджують його незвичайні властивості...
-А чому число 7 магічне? Чого є сім в природі, побуті? ( райдуга, дні тижня, ноти , планети, чудес світу, 7 частин тіла, 7 чеснот, 7 смертних гріхів…)
Д/з Записати речення із поданими фразеологізми
Семеро одного не чекають.
Сім чудес світу.
У семи няньок дитя без ока.
Сім разів відміряй, а один - відріж.
Сім п’ятниць на тиждень.
Бути на сьомому небі.
До сьомого поту.
Сім шкур спустити.
VI. Підбиття підсумків.
-Ми сьогодні не переливали з пустого в порожнє, а працювали не покладаючи рук. І в класі мабуть не було жодного, хто б дивився на роботу однокласників крізь пальці. Чи не так?
- А зараз давайте оцінимо нашу роботу теж фразеологізмами.
По класу прикріплені повітряні кульки.
На уроці я працював/ працювала, склавши руки
А я працювала/працював до сьомого поту
Моя улюблена справа на уроці – це бити байдики
Я весь новий матеріал мотаю на вус
Мене мама усього навчила, тому я рахував/ рахувала ворон
Люблю насичені уроки, коли увесь клас працює, не покладаючи рук
А я люблю, коли інколи можна не писати, а половити мух
Сьогодні на уроці в мене була каша в голові.
Вибачте, але я інколи пишу як курка лапою
Я розумію, що з нашою вчителькою каші не звариш, тому обіцяємо інадалі старанно працювати.
X. Підведення підсумків уроку
- Наша подорож в країну фразеологізмів добігає кінця. Ми виконали велику роботу з дослідження фразеологізмів. Ви сьогодні мені дуже допомагали : працювали засукавши рукава, до сьомого поту, не покладаючи рук і все мотали на вус. Так в дружній подорожі, здобуваючи ключі, ви почерпнули нові знання та пригадали вже вивчене. Разом з тим стали дружнішими і просто цікаво та весело провели час у чарівному світі рідної мови.
1. Встаньте, якщо ви на уроці не хлопали вухами.
2. Сядьте, якщо ви на уроці били байдики.
3. Підніміть руки вгору, якщо ви не ганяли ледаря.
4. Опустіть руки, якщо ви працювали в поті чола.
5. Поверніться направо, якщо ви працювали через пень колоду.
6. Поплескайте в долоні, якщо у вас сьогодні всѐ горіло в руках.
Дякую за урок