Урок. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Для учнів 6 класу. Тема. "Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"
Перегляд файлу

6 клас

Тема. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати вміння  відрізняти прикметник від інших частин мови; розвивати логічне мислення, пам’ять, уяву, творчі здібності; виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок

Обладнання: підручник (О.В.Заболотний, В.В.Заболотний) , таблиця

Епіграф

Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
(І. Січовик)

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Творче спостереження.

 Прочитайте текст. Випишіть в зошит прикметники. Зробіть висновок  для чого потрібні прикметники в мові?

В садку лежав глибокий сніг. Якимові ноги, узуті в здорові чоботи, глибоко поринали в сніг і лишали за собою цілу низку ямок. Василько то стрибав у ті ямки, то розгортав ногами білий пухкий сніг. Чорні, голі дерева стояли в садку, настовбурчившись замерзлими гілочками, і, наче мертві, не ворушилися од вітру. Під деревами, на білому, як цукор, снігу, сіткою лягла тінь. Аж ось здалеку зеленою глицею заманячила ялинка. Василько з батьком підійшли до ялинки. (М.Коцюбинський)

ІІІ. Повідомлення теми, мети  та завдань уроку.

1.Пояснення вчителя.     

Урок № 62 Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки ...

Прикметник – повнозначна (самостійна) частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?

Великі пухнасті сніжинки падали на землю й вкривали її білим килимом.

Ознака предмета – це певні узагальнення властивостей предметів і явищ, що їх передає іменник, з яким граматично і за змістом тісно пов’язаний прикметник.

Морфологічні ознаки прикметника: рід, число, відмінок.  

Глибокий яр, глибокою рікою, глибокому озеру.

У реченні прикметник найчастіше виступає як означення, що є його основною синтаксичною роллю (напр., у реченні   Відкриваю  вікно я у ніч волошкову - журба не боїться її темноти: прикметник волошкову - означення).

Значно рідше прикметник виступає як іменна частина складеного присудка  при нульовій або вираженій зв’язці: (Для нас у ріднім краю навіть дим солодкий та коханий: прикметники солодкий та коханий - присудки).

2.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу  с. 128

Вправа 330  (усно)

Зробіть висновок про роль прикметників у різних стилях мовлення.

 

3.Робота біля дошки.

1.У реченні знайти та підкреслити прикметники. Визначити рід, число, відмінок прикметників.

Вранці виплило ясне сонечко на погідне небо оглянути, що зробила ніч з землею.

Вітер стих, і чистий свіжий сніг сріблом сяяв під блакитним наметом неба.

Земля наче вбралась на Різдво у білу сорочку.

Ще здалеку заманячили на дорозі поламані сани, зазеленіла присипана снігом ялинка. 

 

4. Синтаксичний розбір речення.

Попрощалось ясне сонце з чорною землею.  Степ був безмежний. Між зелено-синіми полями висвічує водами на сонці лагідна тиха ріка.

 

Поетична хвилинка

 

Мій рідний край, серпанком оповитий,

До щему наймиліший  на землі …

Окрайчик неба у зеленім житі,

Що світиться, мов зірочка, в імлі.

Правічне поле, де медова кашка,

Неначе море сонячне шумить

І вигляда замріяна ромашка,

І волошковий всесвіт жебонить.

 

- до слова край підібрати епітети

5.Гра  «Хто швидше»

 Скласти і записати прислів’я.

 Мила, землі, і ворона, з, рідної.                  ( З  рідної землі і ворона мила)

 Мати, сторона, рідна, мачуха, а, чужа.     (Рідна сторона – мати, а чужа – мачуха)

 В, світі, краще, немає, краю, рідного.         (Немає в світі краще рідного краю)

Батько, Україна, як, ненька, та, рідненька.   (Україна рідненька, як батько та ненька)

6.Гра « Лови помилку» ( редагування речень)

Вправа 338 (усно)

 

Фізкультхвилинка.

7.Вибірковий диктант

Виписати словосполучення прикметник + іменник. Визначити рід, відмінок


У кожного народу є святині,

Святині є в рідній Україні :

Дівочий віночок, червона калина,

І хліб український – наша святиня,

Батьківська хата, материнська пісня….

Краю мій коханий, щире твоє слово,

Небо твоє ніжно-голубе,

Рідна Україно, земле колискова,

Обіймаю піснею тебе.


 

ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.

1.Робота в парах.

Дібрати синоніми до прикметників. Скласти з ними речення.

Щасливий, чарівний, безмежний.

 

2.Скласти твір-мініатюру на тему  «Різдво у моїй родині», використовуючи прикметники.

 

3. Робота з епіграфом.

 

Підсумок уроку.

Бесіда

  • Що означають прикметники?
  • На які питання відповідають?
  • Яким членом речення виступають прикметники?

 

Вправа «Мікрофон». Сьогодні на уроці я дізнався (ла) ….

Самооцінювання.

 

V.  Домашнє завдання. Повторити §  31. Вивчити § 40. Вправа 333 (письмово)

docx
Додано
26 травня 2020
Переглядів
3391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку