6 клас
Тема. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; розвивати логічне мислення, пам’ять, уяву, творчі здібності; виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок
Обладнання: підручник (О.В.Заболотний, В.В.Заболотний) , таблиця
Епіграф
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
(І. Січовик)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Творче спостереження.
Прочитайте текст. Випишіть в зошит прикметники. Зробіть висновок для чого потрібні прикметники в мові?
В садку лежав глибокий сніг. Якимові ноги, узуті в здорові чоботи, глибоко поринали в сніг і лишали за собою цілу низку ямок. Василько то стрибав у ті ямки, то розгортав ногами білий пухкий сніг. Чорні, голі дерева стояли в садку, настовбурчившись замерзлими гілочками, і, наче мертві, не ворушилися од вітру. Під деревами, на білому, як цукор, снігу, сіткою лягла тінь. Аж ось здалеку зеленою глицею заманячила ялинка. Василько з батьком підійшли до ялинки. (М.Коцюбинський)
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
1.Пояснення вчителя.
Прикметник – повнозначна (самостійна) частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?
Великі пухнасті сніжинки падали на землю й вкривали її білим килимом.
Ознака предмета – це певні узагальнення властивостей предметів і явищ, що їх передає іменник, з яким граматично і за змістом тісно пов’язаний прикметник.
Морфологічні ознаки прикметника: рід, число, відмінок.
Глибокий яр, глибокою рікою, глибокому озеру.
Значно рідше прикметник виступає як іменна частина складеного присудка при нульовій або вираженій зв’язці: (Для нас у ріднім краю навіть дим солодкий та коханий: прикметники солодкий та коханий - присудки).
2.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу с. 128
Вправа 330 (усно)
Зробіть висновок про роль прикметників у різних стилях мовлення.
3.Робота біля дошки.
1.У реченні знайти та підкреслити прикметники. Визначити рід, число, відмінок прикметників.
Вранці виплило ясне сонечко на погідне небо оглянути, що зробила ніч з землею.
Вітер стих, і чистий свіжий сніг сріблом сяяв під блакитним наметом неба.
Земля наче вбралась на Різдво у білу сорочку.
Ще здалеку заманячили на дорозі поламані сани, зазеленіла присипана снігом ялинка.
4. Синтаксичний розбір речення.
Попрощалось ясне сонце з чорною землею. Степ був безмежний. Між зелено-синіми полями висвічує водами на сонці лагідна тиха ріка.
Поетична хвилинка
Мій рідний край, серпанком оповитий,
До щему наймиліший на землі …
Окрайчик неба у зеленім житі,
Що світиться, мов зірочка, в імлі.
Правічне поле, де медова кашка,
Неначе море сонячне шумить
І вигляда замріяна ромашка,
І волошковий всесвіт жебонить.
- до слова край підібрати епітети
5.Гра «Хто швидше»
Скласти і записати прислів’я.
Мила, землі, і ворона, з, рідної. ( З рідної землі і ворона мила)
Мати, сторона, рідна, мачуха, а, чужа. (Рідна сторона – мати, а чужа – мачуха)
В, світі, краще, немає, краю, рідного. (Немає в світі краще рідного краю)
Батько, Україна, як, ненька, та, рідненька. (Україна рідненька, як батько та ненька)
6.Гра « Лови помилку» ( редагування речень)
Вправа 338 (усно)
Фізкультхвилинка.
7.Вибірковий диктант
Виписати словосполучення прикметник + іменник. Визначити рід, відмінок
У кожного народу є святині,
Святині є в рідній Україні :
Дівочий віночок, червона калина,
І хліб український – наша святиня,
Батьківська хата, материнська пісня….
Краю мій коханий, щире твоє слово,
Небо твоє ніжно-голубе,
Рідна Україно, земле колискова,
Обіймаю піснею тебе.
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
1.Робота в парах.
Дібрати синоніми до прикметників. Скласти з ними речення.
Щасливий, чарівний, безмежний.
2.Скласти твір-мініатюру на тему «Різдво у моїй родині», використовуючи прикметники.
3. Робота з епіграфом.
Підсумок уроку.
Бесіда
Вправа «Мікрофон». Сьогодні на уроці я дізнався (ла) ….
Самооцінювання.
V. Домашнє завдання. Повторити § 31. Вивчити § 40. Вправа 333 (письмово)