Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник; вчити добирати до прикметників близькі за значенням слова; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати зв'язне мовлення; виховувати пізнавальний інтерес.
Тема. Прикметники, близькі за значенням
Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник; вчити добирати до прикметників близькі за значенням слова; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати зв'язне мовлення; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
— Прочитайте підкреслені прикметники. На які питання вони відповідають?
2. Хвилинка каліграфії
— З перших букв поданих слів утворіть нове слово. Пісня, огірок, ніч, ему, дерево, Ірина, листок, осінь, крига (Понеділок)
— Запишіть каліграфічно. Пп он іл ок понеділок
Четвер — четвертий день тижня.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 93)
Вправа 1
— З'єднайте частини прислів'їв. Спишіть. Як ви розумієте їх зміст? Як називаємо підкреслені слова?
Попрацюємо разом!
— Слова — назви ознак у поданих словосполученнях замініть словами, близькими за значенням.
чиста вода... (прозора вода); прудка білочка... (метка білочка); сонячний день... (ясний день); безстрашний льотчик... (хоробрий льотчик); холодна зима... (люта зима); ясне небо... (безхмарне небо).
— Слова, близькі за значенням, допомагають образно і точно висловити думку.
Вправа 2
2. Гра «Хто більше впіймає слів — назв ознак»
Учитель читає вірш, учні мають запам'ятати якомога більше слів — назв ознак.
У мами доня з рожевим личком. А працьовита, як та мурашка.
В білявих кісках — дві сині стрічки. Танцює доня — легка пір'їнка.
Співає доня, неначе пташка. Каже всім доня: «Я — Українка»!
С. Кузьменко
3. Фізкультхвилинка
4. Продовження роботи за підручником (с. 94)
Вправа З
— Прочитайте текст. Доберіть із довідки пропущені слова, близькі за значенням.
Робота в парах
— Доберіть ознаку до назви предмета.
Клас (який?)... Річка (яка?)...
Цукерка (яка?)... Море (яке?)...
Учні зачитують слова, які вони дібрали, обирають найбільш удалі.
5. Самостійна робота
— Доберіть відповідні назви істот або неістот. Сірий, косий, вухатий — ...
Кругле, кислувате, смачне — ... Великий, зубастий, сірий — ... Білокора, струнка, кучерява — ...
На дошці — малюнки-відповіді. Учні знаходять малюнок, зачитують слова-ознаки, які дібрали до нього.
6. Вибірковий диктант
— Запишіть слова — назви ознак.
Чудовий ліс, коли весна квітує, Та інший він, коли прийшла зима: Ведмідь в барлозі десь зимує. Птахів співочих вже нема. Дерева голі задубіли. Дрімають мовчки у снігу.
Від інею пухнасті, білі... Мов одежину дорогу Накинув лісові на плечі Зимовий добрий чародій. Тут казка теж живе, до речі. Ти тільки придивитись вмій,
— Зачитайте слова — назви ознак, які ви виписали. Хто не помилився, молодець!
7. Гра-естафета «Який? яка? яке?»
На дошці — предметні малюнки: диня, яблуко, огірок.
Діти з кожного ряду по черзі виходять до дошки і під малюнком записують слова — назви ознаки. Виграє команда, яка швидше впорається із завданням.
8. Пограємо в протилежності!
Крейда біла, а вугілля... (чорне). Редька гірка, а диня... (солодка). Орел великий, а синичка... (маленька). Дерево високе, а кущ... (низький). Дорога широка, а стежка... (вузька). Річка глибока, а потічок... (мілкий).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого навчилися на сьогоднішньому уроці?
— Що найбільше сподобалося?
— Про що хотіли б дізнатися на наступному уроці?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 94., Ваза