Тема. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, прикметники-багатозначні слова. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні, розкривати багатозначимість; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної мови, до праці.
Українська мова
4 клас
Прикметник
Тема. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, прикметники-багатозначні слова. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні, розкривати багатозначимість; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної мови, до праці.
Обладнання: слайди, словник синонімів та антонімів, картки із завданнями для індивідуальної, парної та групової роботи, ігри, м'яч, мікрофон.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку. (Слайд 1)
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну природи, в країну погоди,
В країну чудової рідної мови.
- Працювати на цьому уроці будемо під гаслом... Щоб прочитати гасло, треба скласти його з розсипаних слів.
(Слова прикріплені на магнітній дошці.)
Знати, хто, добре, навчати, хоче, того, все
(Добре того навчати, хто хоче все знати.)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Бліц-опитування. Вправа з м'ячем.
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
М'ячик, діти, не простий.
М'ячик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
(Вчитель кидає м'ячик комусь із дітей і зразу задає запитання, учень відповідає і повертає м'яч.)
- Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник)
- Що означає? (Ознаку предмета)
- На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)
- Яким членом речення виступає? (Другорядним членом речення)
- Яку роль у мовленні виконують прикметники? (Уточнюють, прикрашають мовлення)
- Наведіть приклади прикметників, які відповідають на питання яка? які? (Красива, весела, смачна; яскраві, сумні, зелені)
- Узагальніть вище сказане і складіть правило про прикметник. (Прикметник - це частина мови, яка називає ознаки предметів і відповідає на запитання який? яка? яке? які?)
2. Перевірка вправи 193 (третє завдання).
- Розкрийте свої зошити і перевіримо вправу 193, яку ви виконали вдома. Отже, прочитайте опис синички, який ви знайшли в тексті вправи.
(На яблуневу гілку сіла весела синичка і зацвірінчала. Вона мала пір'ячко синього кольору із зеленкуватим відтінком, маленьку голівку з білими щічками і блискучі, як намистинки, очі.)
- За допомогою яких прикметників зображено пташку. Назвіть їх. (Слайд 2)
2.1. Диференційована робота на картках. (3 учні)
Картка 1
Прочитай текст. Випиши з нього іменники з прикметниками, в дужках зазнач число, а в однині - рід.
Цікаві зразки народної вишивки зібрала Олена Пчілка, українська письменниця. Вишивали за волинськими узорами діти О. Пчілки - Леся Українка та Ольга Кривнюк. Вишивка Полісся зберегла давні узори і народні назви: лагідний хміль, дубові листочки, маленькі яблучка, кучерявий барвінок.
Картка 2
Прочитай вірш. Випиши сполучення іменників з прикметниками, в дужках зазнач число прикметників.
Весна - чарівниця, неначе цариця,
Наказ свій послала, щоб краса вставала.
І проліски, і травка, й земна муравка,
І кульбаба рясна, і фіалочка ясна.
Всі квіточки весняні, веселі, кохані
З-під листя виходять, голівки підводять
Од снігу зимового до сонця ясного.
Ті квіти дрібнесенькі, мов діти малесенькі,
Розбіглись у гаю, я їх позбираю.
В пучечок до купки - для мами-голубки!
Картка 3
Прочитай вірш. Випиши сполучення іменників з прикметниками, в дужках зазнач рід прикметників.
Що таке Батьківщина?
За віконцем калина,
тиха казка матусі,
дужі руки у тата,
під тополями хата,
під вербою криниця,
в чистім полі пшениця,
серед лугу лелека
і діброва далека.
3. Словниковий диктант.
(Вчитель диктує, далі діти пояснюють у написаних словах орфограми, а потім перевіряють з дошки.)
Директор, Земля, веселий, осінній, свято, дивується, червона, залишаєшся.
- Знайдіть прикметники у диктанті. (Веселий, осінній, червона)
- Ще раз перевірте написане. (Слайд 3)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми і мети уроку. (Слайд 4)
Буква до букви - слово вродилось,
заусміхалось, заколосилось.
Сонце зраділо слову, як брату,
слово - це щастя, слово - це свято.
- Слова, неначе кольорові камінчики. І недостатньо їх назбирати в купу... треба ще й уміти складати узори з них, а для цього треба розуміти значення слова.
- Сьогодні ми будемо знайомитися з прикметниками близькими і протилежними за значенням, вжитими в прямому і переносному значенні.
2. Спостереження за прикметниками-синонімами.
- Пригадайте значення слова "синоніми".
(Синоніми - слова, близькі за значенням.)
Розумний, дорогий, тямущий, духмяний, цінний, ласкавий, ніжний, кмітливий,привітний, охайний, чепурний, акуратний.
- Прочитайте першу групу; другу; третю; четверту.
- Яке слово зайве? (Духмяний)
- Доберіть до нього синоніми. Запишіть. (Запашний, пахучий)
- Складіть з ними речення.
(Духмяний хліб із золотою шкоринкою лежав на вишитій скатертині.)
3. Спостереження за прикметниками-антонімами.
- Пригадайте визначення слів-антонімів.
(Антоніми - слова з протилежним значенням.)
- Подивіться на дошку і скажіть, до якого жанру ми віднесемо цей текст? (Вірш)
(Вчитель зачитує вірш. Слайд 6)
Струмку говорила ріка:
- Ти вузький, а я широка.
Ти мілкий, а я глибока.
Про одне забула ріка,
що вона почалась із струмка.
-Відшукайте в даному вірші антоніми. (Слайд 7)
(Вузька - широка, мілкий - глибока.)
- Отже, пригадайте ще раз, які слова ми називаємо синонімами, а які антонімами?
(Слайд 8. З'єднати стрілками визначення даних слів.)
4. Тренувальні вправи.
4.1. Робота з підручником (вправа 194).
- До виділених слів доберіть антоніми. Утворені прислів'я запишіть. (Слайд 9)
Маленька праця краща за велике безділля.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Ранні пташки росу п'ють, а пізні сльози ллють.
Руки білі, а сумління чорне.
Ластівка день починає, а соловей закінчує.
- Яку роль відіграють антоніми у прислів'ях? (Вони увиразнюють мовлення, підсилюють зміст)
- До яких частин мови належать ужиті тут антоніми?
Маленька - велике,
Ранні - пізні, прикметник
Білий - чорний.
Праця - лінь (неробство). іменник
Починає - закінчує. дієслово
Фізкультхвилинка. (Слайд 10)
Раз! Два! Три! Чотири! П'ять!
Час прийшов нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,
Як зайчата - скоки-скоки!
Десять! Дев'ять! Вісім! Сім!
Час за парти нам усім.
4.2. Розпізнавання слів-прикметників у прямому і переносному значенні.
- У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники. А які саме допоможе з'ясувати наступне завдання. (Слайд 11)
- З чим асоціюються у вас слова... золота
золоте
золоті
золотий
- Доберіть до них два іменники так, щоб утворити словосполучення у прямому і переносному значенні.
(Колективна робота. Вчитель працює біля дошки, діти - в зошитах.)
Значення
пряме переносне
каблучка - золота - осінь
перо - золоте - листя, сонце
сережки - золоті - руки
годинник - золотий - голос
- Чому ми записали слова-іменники в два стопчики? (Бо одні слова мають пряме значення, а інші - переносне.)
- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні? (Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим,образнішим.)
4.3. Колективна робота (вправа 195).
- До кожного прикметника, поданого в словосполученні, доберіть і запишіть відповідний антонім. (Слайд 12)
Легкий мішок - важкий; легке завдання - складне.
Гаряча вода - холодна; гаряча вдача - спокійна.
Порожня голова - розумна; порожня бочка - повна.
М'який хліб - черствий; м'який характер - твердий.
- Чи однакові слова-прикметники добирали до поданих у словосполученні? (Ні)
- Чому так сталося? (Вони добиралися до різних іменників)
- У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому і переносному значенні?
(Переносне значення: легке завдання
гаряча вдача
порожня голова
м'який характер)
- Отож, обов'язково необхідно пам'ятати про лексичну сполучуваність слів. Не завжди до одного і того прикметника, вжитого в різних словах, можна дібрати один і той же прикметник-антонім.
4.4. Робота із словниковими словами.
Фанера - дерев'яний матеріал у вигляді тонких пластин, якими обклеюють столярні вироби для їх оздоблення.
Фартух - жіночий одяг у вигляді шматка тканини певного розміру та фасону, який одягають спереду на сукню, спідницю, щоб запобігти їх забрудненню.
- Доберіть до кожного із поданих слів декілька прикметників, які їх характеризують.
- Що необхідно запам'ятати у цих словах? (У цих словах звук ф, тому вимовляємо і пишемо букву еф.)
4.5. Робота в парах (вправа 196).
- Прочитайте словосполучення. З яких частин мови вони складаються?
(Словосполучення складаються з іменників.)
- Замініть подані словосполучення словосполученнями прикметників з іменниками за зразком. (Слайд 13)
Подвір'я школи - шкільне подвір'я.
Листя клена - кленове листя.
Полиця для книжок - книжкова полиця.
Вітер з півдня - південний вітер.
Допомога товариша - товариська допомога.
Портфель із шкіри - шкіряний портфель.
Хвіст лиса - лисячий хвіст.
Щебетання пташок - пташине щебетання.
Робота в класі - класна робота.
Потік води - водний потік.
Грива коня - кінська грива.
Ділянка для дослідів - дослідна ділянка.
Фартух для роботи - робочий фартух.
Ящик з фанери - фанерний ящик.
ІV. Закріплення та систематизація знань.
1. Творча робота. (Картки на партах)
- З ряду слів близьких за значенням, доберіть і вставте замість крапок найбільш влучне.
На сході небо стало ... . Щічки у дівчинки були ... кольору. Ліс восени став ...
Слова для довідок: Рожевий, багряний, малиновий, рум'яний, червоний.
2. Гра "Скажи без затримки".
(Учасники гри швидко називають антонім до названого вчителем прикметника. У разі затримки відповідає наступний.)
Важкий - ... (легкий)
висока - ... (низька)
голосний - ... (приголосний)
повна - ... (порожня)
лівий - ... (правий)
великий - ... (малий)
верхнє - ... (нижнє)
цікавий - ... (нудний)
босе - ... (взуте)
широка - ... (вузька).
3. Гра "Мікрофон" (вправа 197)
- Складіть речення з поданими словосполученнями.
(Учні по черзі відповідають.)
У вовка гострі зуби.
Хворий відчував гострий біль.
Сокіл має дуже гострий зір.
До страви подали дуже гострий соус.
Моя сусідка по парті дуже гостра на язик.
- Запишіть одне речення на вибір.
- Яке слово багатозначне? (Гострий)
- Підберіть слова, близькі за значенням, до даного слова, звертаючи увагу на той іменник, який стоїть поряд. (Слайд 14)
Гострий - здатний колоти або різати зуби
сильний біль
пильний зір
пекучий соус
дотепний на язик
-Отже, які ж слова мають переносне значення і які слова ми називаємо багатозначними? (Слайд 15)
V. Підсумок уроку.
- З якою частиною мови працювали на уроці? (Прикметником)
- Які прикметники сьогодні вчилися добирати? (Антоніми, синоніми)
- А які вчилися розрізняти? (У прямому і переносному значенні)
- Для чого ми вживаємо їх у мовленні? (Щоб мовлення було яскравішим, образнішим)
1. Завдання "Знайди прикметники".
- Я буду читати вірш, коли почуєте прикметник, плесніть у долоні. (Слайд 16)
Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід...
Моя ласкава, мамина, єдина
Щебече соловейком на весь світ.
(Н. Рій)
2. Доберіть антоніми. (Слайд 17)
молода - .....
гарячий - ....
кислий - .....
3. Доберіть синоніми. (Слайд 18)
сміливий - .....
сумний - .....
4. Виберіть слова з переносним значенням. (Слайд 19)
чистий стіл - чисте сумління
вовчий хвіст - вовчий апетит
- Отже, прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити думку.
- І на кінець уроку, я хочу запропонувати вам прослухати незвичайний вірш. А незвичайність його полягає в тому. що він складений із прикметників, яких у вірші 26 і серед усих цих прикметників заховався лише 1 іменник.
- Ваше завдання уважно прослухати вірш і відшукати той іменник.
(Слайд 18. Вчитель читає, учні слідкують.)
Ніжні, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова.
Найдорожча, добра, власна.
Мудра, сонячна,прекрасна,
Солов'їна, барвінкова
Українська мова!
- Отже, зараз перевіримо, якими ви були уважними і чи віднайшли захований іменник. (Мова)
VІ. Домашнє завдання. (Слайд 20)
- Виконати вправу 198 на с. 99.
Списати текст, вставляючи пропущені прикметники. Користуйтеся словами для довідки.
Підкресліть в тексті однорідні члени речення.
Зверніть увагу на вимову і правопис слова "спочатку".
Ось і пролунав дзвінок -
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
1