Департамент освіти і науки КОДА КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти»
Відділ початкової освіти
Методична розробка навчального заняття
з української мови
Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми.
Пряме і переносне значення прикметників.
Автор: Войтенко Лілія Віталіївна,
вчитель початкових класів
Супоївського НВК
Яготинського району
Керівник : Ткаченко Л.П.
Біла Церква
2017
Автор: Войтенко Лілія Віталіївна,
вчитель початкових класів
Супоївського НВК
Яготинського району
Керівник : Ткаченко Л.П.
Предмет: Українська мова
Клас: 4 клас
Розділ: Прикметник
Тема: Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях; розкрити поняття багатозначності прикметників; учити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях; розвивати усне та писемне мовлення; збагачувати словниковий запас; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи, бажання оберігати і примножувати її багатства.
Обладнання: підручник з української мови (М.С.Вашуленко), картки індивідуального опитування, словник синонімів та антонімів, індивідуальні орфографічні словники, малюнки птахів.
Тип уроку: комбінований.
Всі почули вже дзвінок.
Він покликав на урок,
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними – і хлоп’ятка.
Думати швидко,
Виконувати чітко,
Гарно працювати,
Каліграфічно писати! (слайд №1)
ІІ. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА.
Пп пр Пл пч Пу пі Пн по прикметник
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
(Лелеки, ластівка, снігур, дятел, синичка, шпак.)
- Що на малюнках зображено?
- Назвіть птахів, що залишаються зимувати у наших краях?
- Як ми допомагаємо птахам перезимувати?
- До якої частини мови належать ці слова?
- До одного з іменників підберіть і запишіть його ознаки. Що це за слова?
2. Перевірка домашнього завдання
- Прочитайте опис синички, який ви знайшли у вправі 154.
- Які слова допомогли зобразити синичку? Назвіть їх.
- До якої частини мови вони належать?
3.Вправа «Пригадайте».
- Закінчіть речення
- У реченні прикметники найчастіше зв'язані з ...
- Прикметники змінюються за ...
- Рід, число прикметника завжди узгоджується з ...
4. Гра «Ланцюжок»
- Від поданих іменників утворіть прикметники (слайд №3)
квітка — ... друг — ...
вулиця — ... ліс — ...
зима — ... метал — ...
день — ... чесність — ...
сніг — ... школа — ...
хмара — ... розум — ...
- Перевірка (слайд №4)
квітка — квітковий друг — дружній
вулиця — вуличний ліс — лісовий
зима — зимовий метал — металевий
день — денний чесність — чесний
сніг — сніговий школа — шкільний
хмара — хмарний розум — розумний
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Тема наша непроста, та для всіх цікава,
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
— Отже, тема нашого уроку: Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме й переносне значення прикметників (слайд №5)
— Сьогодні на уроці ми попрацюємо з прикметниками, близькими і протилежними за значеннями, вжитими в прямому і переносному значенні.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Спостереження за прикметниками-синонімами.
— В українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало, їх називають синонімами. Синоніми – це слова, які відрізняються одне від одного звуковим складом, але означають назву одного поняття з різними відтінками в його значенні або з різним стилістичним забарвленням. Синоніми роблять наше мовлення більш образним, точнішим, досконалішим.
1.1 Гра «Хто швидше?»
Кожному учню учитель дає аркуш паперу з написаними прикметниками. Потрібно вилучити зайві слова, які не є синонімами (слайд №6)
Великий, чималий,кленовий, величезний, велетенський, хоробрий, здоровенний, гігантський.
Сміливий, хмарний, відважний, мужній, паперовий, доблесний, хоробрий,безстрашний.
Перевірка (слайд №7)
Великий, чималий, величезний, велетенський, здоровенний, гігантський. Сміливий, відважний, мужній, доблесний, хоробрий,безстрашний.
2. Спостереження за прикметниками-антонімами
— Які слова називаються антонімами? Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням, однак поєднанні певним спільним фактором, наприклад: високий – низький, товстий – худий, веселий – сумний. Як бачимо, антоніми поєднуються у пари.
2.1.Виконання вправи 155 (с. 82).
Вправа 155
1.Маленька праця краща за … безділля.
2. Праця чоловіка годує, а … марнує.
3. Ранні пташки росу п’ють, а … сльози ллють.
4. Руки білі, а сумління … .
5. Ластівка день починає, а соловей … .
(Учні читають прислів’я, вставляючи замість крапок антоніми до виділених слів.)
- Яку роль відіграють антоніми у прислів'ях? (Вони увиразнюють мовлення, підсилюють зміст)
- До яких частин мови належать ужиті тут антоніми?
Маленька - велике,
Ранні - пізні, прикметник
Білий - чорний.
Праця - лінь (неробство). ------- іменник
Починає - закінчує.--------- дієслово
- Як ви розумієте зміст першого і другого прислів’я?
Виконання другого завдання до вправи 155.
- Спишіть прислів’я із прикметниками-антонімами.
2.2.Виконання вправи 156 (с. 82)
Вправа 156
1.Легкий мішок; легке завдання.
2. Гаряча вода; гаряча вдача.
3. Порожня голова; порожня бочка.
4. М’який хліб; м’який характер.
Слова для довідки: 1. Складне, важкий. 2. Спокійна, холодна. 3. Повна, розумна. 4. Черствий, твердий.
- Прочитайте перше завдання до вправи.
- Читаємо перше словосполучення: «Легкий мішечок». Скориставшись довідкою, нам необхідно записати відповідне словосполучення-антонім. Але зверніть увагу на те, що антонімічні пари слів завжди належать до однієї й тієї самої частини мови. Вони вживаються у тому самому роді, числі, відмінку. (Самостійне виконання вправи учнями.)
- У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому значенні, а в яких — у переносному? (Переносне значення: легке завдання, гаряча вода, порожня голова, м'який характер)
- Для чого потрібні антоніми? (Це протилежні за значенням слова, які порівнюють та допомагають зрозуміти зміст.)
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ.
1. Робота із словниковими словами (слайд№9)
Фанера Фартух
Фанера - дерев'яний матеріал у вигляді тонких пластин, якими обклеюють столярні вироби для їх оздоблення.
Фартух - жіночий одяг у вигляді шматка тканини певного розміру та фасону, який одягають спереду на сукню, спідницю, щоб запобігти їх забрудненню.
- Чим схожі ці слова? Чи відрізняються? Доберіть до кожного з них декілька прикметників, які їх характеризують.
- Побудуйте речення з цими словами.
Вправа 157 (с. 82-83)
Подвір’я школи, листя клена, полиця для книжок, вітер із півдня, допомога товариша, портфель зі шкіри, хвіст лиса, щебетання пташок, робота в класі, потік води, грива коня, фартух для роботи, ящик із фанери. (Учні читають подані словосполучення.)
(Листя клена — кленове листя. Полиця для книжок — книжкова полиця. Вітер з півдня — південний вітер. Допомога товариша — товаришева допомога. Портфель зі шкіри — шкіряний портфель. Хвіст лиса — лисячий хвіст. Щебетання пташок — пташине щебетання. Робота в класі — класна робота. Потік води — водяний потік. Грива коня — кінська грива...)
Учитель називає прикметник, а учні добирають антонім до названого прикметника (слайд №10)
Світлий
холодний
високий
повільний
кислий
лежачий
голосний
свіжий
- Запишіть у зошит ті антонімічні пари, що запам’ятали.
Вправа 158 (с. 83)
Гострі зуби, гострий біль, гострий зір, гострий соус, гострий на язик
- Який висновок про значення прикметника гострий можна зробити? - - Які з цих словосполучень ужиті у прямому, а які — у переносному значенні?
4. Спостереження за прямим та переносним значенням прикметників
— Прочитайте словосполучення (cлайд№ 11)
1 варіант
Кам’яне серце — ... ; золоте колосся — ... ; свіжа газета — ...; сивий туман — ... .
2 варіант
Гарячий привіт — …; глибока ніч — ...; світла думка — ...; залізна воля — … .
— До прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Лелека
Ходить бузько по мочарах
У червоних чоботярах,
Дивиться в прозору воду,
Ганить жаб’ячу породу:
“Боже, як мені набридло
Це моє болотне їдло,
Ці витрішкуваті жаби
Без найменшої приваби!
Десь читав я, що французи
Жаб їдять, як чорногузи.
Але в них ті жабенята –
Тільки на великі свята.
Ну, а я ж у свята й будні
Їм створіння ці паскудні;
на вечерю й на сніданок
Я ковтаю цих поганок.
А в обід на перше й друге –
Холодушки й зеленуги.
Так навчився з лелечати,
Та пора вже з цим кінчати.
Геть ненависну дієту!
Краще їсти з очерету
листя! Все! Доволі! Крапка!”
Втім, поглянув – скаче жабка.
Ось вона! – завмер лелека.
Придивляється здалека
І підходить неквапливо
Він до неї –
“Що за диво ?!
Не така вона й почварна,
Просто навіть дуже гарна.
Очі завеликі трішки,
Та зате які там ніжки!
Граціозна, наче скрипка,
Жабка-лапка, жабка-рибка.
Викупана, чиста, свіжа,
Рай солодкий, а не їжа!”
І дієту він ламає:
Клац! – і жабки вже немає.
(Д.Павличко)
2. Опитування.
- Яку роль відіграють прикметники в мовленні?
(Роблять мовлення багатшим, досконалішим, допомагають точніше висловити думку.)
- Коли текст, у якому вжиті прикметники, можна вважати досконалим?
- Які прикметники часто вживаються у прислів’ях? Чому?
- Які вміння отримали?
Вправа 159, с. 83.
1