Урок "Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників."

Про матеріал

Мета: дати учням відомості про поділ прикметників на тверду і м'яку групи, формувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам'ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення; прищеплювати почуття любові і поваги до української пісні.

Перегляд файлу

Тема. Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників.

(Соціокультурна змістова лінія «Пісня – душа народу.»)

Мета: дати учням відомості про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, формувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення; прищеплювати почуття любові і поваги до української пісні.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.

Хід уроку.

      «Пісня ні в добру, ні в злу годину

не покидає людину»

Нар.творч.

І. Організаційний момент.

Добрий день, діти. Подивіться за вікно. Який ви бачите там пейзаж? (похмурий, сніговий, зимовий). Сідайте. Правда, хочеться тепла, сонця? То нумо весну закликати. Ось бачите, щойно розпустилася вербова гілочка, а бджілка вже летить збирати перший мед. Так і ми з вами візьмемо найкращу рису у неї, а саме працьовитість. Сподіваюсь, вона вам не завадить.

ІІ. Мотивація навчання.

  1.     Пояснення епіграфу уроку.
  •         Прочитайте епіграф, записаний на дошці. Як ви його розумієте?

Розгорніть зошити, запишіть число і тему сьогоднішнього уроку. Чому ми сьогодні повинні навчитись? Правильно.

  1.     «Асоціативний кущ».

Які епітети вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «пісня»? Давайте разом впишемо їх у «пелюстки» нашої квітки. До якої частини мови належать названі вами слова?

 

 

 

                                                             пісня

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Перехресне опитування «Я – тобі, ти – мені».

Орієнтовні запитання:

  •         Яка частина мови називається прикметником?
  •         Від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?
  •         Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні?
  •         Назвіть розряди прикметників за значенням.
  •         Які прикметники належать до якісних? Відносних? Присвійних?
  •         Які ступені порівняння утворюють якісні прикметники?
  •         Які прикметники не утворюють ступенів порівняння?

 

 

 

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу та зразків відмінювання прикметників на стор. 164-165.

  1. Колективне заповнення схеми «Прикметники твердої і м’якої груп».

Прикметник

Тверда група

       М’яка група

Не належать ні до твердої, ні до м’якої групи

IV. Виконання вправ на закріплення.

  1.     Розподільний диктант.

Запишіть прикметники твердої і м’якої груп у дві колонки. За умови правильного виконання завдання з третьої букви кожного слова ви зможете прочитати вираз, який відображає основну думку нашого уроку. («Пісня – душа народу»).

Лапатий, блідий, синій, високий, сонний, крайній, княжий, справжній, водний, сторонній, художній, дружний (одностайний), дружній (приязний), коштовний, правильний.

  1.     Робота у парах.

«Чарівна скринька».

Кожна пара витягає із скриньки картку, на якій – рядки із народних пісень.

Завдання: випишіть з тексту пісні словосполучення з прикметниками і провідміняйте їх. Позначте відмінкові закінчення прикметника і означуваного ним слова (іменника).


Зеленеє жито, зелене,

Хорошії гості у мене.

Зеленеє жито женці жнуть,

Хорошії гості мене ждуть.

***

Червону руту

Не шукай вечорами, –

Ти у мене єдина,

Тільки ти, повір.

Бо твоя врода –

То є чистая вода,

То є бистрая вода

З синіх гір.

***

"Чорні очка, чорні очка,

як терен,

Чорні очка, як терен,

як терен, як терен.

Коли ми ся поберем, поберем?"

***

Грає море зелене,

Тихий день догора.

Дорогими для мене

Стали схили Дніпра,

Де колишуться віти

Закоханих мрій...

Як тебе не любити,

Києве мій!

***

Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

 


 

 

  1.     Дослідження-реконструювання.

Відновіть текст, вписавши відмінкові закінчення прикметників, вкажіть відмінок кожного з них.

УКРАЇНСЬКА ПІСНЯ

Українськ..  пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чист..  , прозор..  дитинство, свою горд..  юність, своє бажання бути красив..  і ніжн..  , сильн..  і хоробр. . . Який митець не був натхненн..  її багатющ..   мелодіями, безмежн..  широтою і красою її барв, її чарівн..  силою, що викликає в душі людськ..  найскладніш.. ,  найтонш. .,  найглиб­ш.. , почуття, думки і прагнення всього, що є кращ..  в людині!.. (За О.Довженком).

 

 

  1.     Робота з підручником.

Виконання вправ із підручника.

  1.     Творча робота.

Використовуючи подані словосполучення, складіть невелике висловлювання (4-5 речень) на тему «Мамина пісня».

Найдорожча людина, улюблена пісня, тиха мелодія, давні часи.

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

  Українці – співучий народ. Споконвіку пісня для нас була вірним супутником протягом всього життя, джерелом натхнення, порадником, втіхою…

Свого часу Андрій Малишко, відомий український поет, сказав: «Народження людини пов’язане з піснею.   Перше кохання дівчини і юнака, щастя любові і розлука гірка – в пісні, думи батька й матері…- в пісні. Шахтар і сталевар, селянин в полі, вчений, воїн і політик, філософ і митець, лікар і вчитель, стара посивіла людина і малий хлоп’як – свої радості, біль і надію, всю душу виливають у пісні. Пісня супроводжує людину все життя».

VI. Домашнє завдання.

 Опрацювати § 47, вправа 395 (обов’язково), записати улюблену піню своїх рідних,  вказати  в ній прикметники, визначити відмінок і групу або скласти вправи до вивченої теми (на вибір).

 

doc
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку