Мета: навчити учнів утворювати всі можливі форми ступенів порівняння прикметників, знаходити їх у тексті, використовувати у своєму мовленні та правильно вживати при складанні речень, творів; розвивати творчість; виховувати любов, повагу до матері.
Тема: Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення.
Правильне вживання в мовленні вищого й найвищого ступенів порівняння прикметників.
(2 уроки)
Мета: навчити учнів утворювати всі можливі форми ступенів порівняння прикметників, знаходити їх у тексті, використовувати у своєму мовленні та правильно вживати при складанні речень, творів; розвивати творчість; виховувати любов, повагу до матері.
Обладнання: картки з індивідуальними завданнями, магнітофон, запис пісні у виконанні Н. Шестак про маму, таблиця «Ступені порівняння прикметників», переносні дошки.
Чи є в світі що дорожче,
Як мама кохана,
Що трудиться для дитини
від ночі до рана?
І. Блажкевич
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
День добрий, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.
Щоб з’ясувати, з якою темою ми сьогодні будемо працювати, вам пропонується відразу завдання – розгадати ребус.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. – Розгадавши ребус, ви зрозуміли, що сьогодні ми продовжуємо працювати над темою «Прикметник».
1. Щоб повторити вивчене на попередньому уроці, проводиться гра «Знайди і виправ помилку»:
Прикметники поділяються на 4 розряди за значенням: якісні, відносні та присвійні. Якісні прикметники називають ознаку, яка може бути виражена в більшій чи меншій мірі, наприклад: глибокий, сестрин, синій. Відносні прикметники позначають приналежність предмета людині чи тварині: синівський, залізний, робочий. Присвійні прикметники називають ознаку, яка вказує на відношення до матеріалу, часу, місця та ін.: бабин, Петрів, батькова.
2. «Орфографічна хвилинка» (словниковий диктант)
— Перед проведенням словникового диктанту пригадаємо правила написання префіксів пре-, при -.
Претихий, пристеповий, предобрий, препоганий, приміський, привокзальний, пречудовий, прикордонний, пре-сухий, предорогий, прецікавий, придорожній, прибережний, предивний, превисокий.
Запитання:
На що вказує префікс пре-? (Префікс пре- вказує на вищий ступінь ознак.)
IV. Оголошення теми, мети уроку та епіграфа уроку
Учитель. — Різний ступінь якості можна передати за допомогою ступенів порівняння, що є темою нашого уроку.
Є вищий і найвищий ступені порівняння прикметників. Вищий ступінь порівняння означає, що в одному предметі більше чи менше певної якості, ніж в іншому. Найвищий ступінь порівняння вказує, що певний предмет переважає всі інші за деякою ознакою.
V. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу
«Мозковий штурм». Уважно розгляньте таблицю та зробіть висновки про творення ступенів порівняння прикметників.
Прикметник |
Вищий ступінь |
Найвищий ступінь |
||
Проста форма |
Складена форма |
Проста форма |
Складена форма |
|
Рідний
Теплий
Тонкий
Молодий |
рідніший
тепліший
тонший
молодший |
більш рідний
менш теплий
більш тонкий
більш молодий |
найрідніший
найтепліший
найтонший
наймолодший |
найбільш рідний найменш теплий найбільш тонкий найбільш молодий |
Отож, як бачимо, вищий і найвищий ступені порівняння прикметників мають дві форми: просту і складену. Погляньте на таблицю і спробуйте розказати, як утворюються проста і складена форми вищого і найвищого ступенів порівняння. Для самоконтролю можете скористатися таблицею в підручнику на сторінці 158. (Відповіді учнів)
Робота з підручником.
Учні самостійно читають правила на с. 158, розказують, про що ще вони дізналися щодо творення ступенів порівняння прикметників.
VІ. Формування вмінь і навичок.
1. Вправа 379 (письмово)
2. Відредагуйте речення.
Мама — сама ніжніша, сама добріша і сама рідніша людина. Хоч гарний ліс, хоч гарний бір та діброва гарніша. Доброта — це найбільш святіше і найбільш прекрасніше в людині.
Робота з тлумачним словником.
Уточнимо значення слів: ліс, діброва, бір.
3. Вибірково-розподільний диктант. Виписати прикметники вищого і найвищого ступеня.
Нічого ближчого немає за землю, де народився і ріс, за пісню, що співала мати. Не наслухається мати своєї дитини, бо та мова солодша для неї од медової речі найрозумнішої людини. Нема цвіту білішого, як цвіт на калині, нема в світі ріднішого, як мати дитині. Материнська любов — найсвятіша. Найдорожча пісня, з якою мати колисала. Мама — найвірніша порадниця. Нема цвіту пишнішого, як маківочка, нема роду ріднішого, як матіночка. Нема відчуття більш солодкого за те, коли тебе любить добра душа. Чиє в світі що світліше, як мамині очі, що все зорять за дітками вдень і серед ночі.
4. Казка: «Найкраща мама»
Завдання: виписати по пам'яті прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння.
НАЙКРАЩА МАМА
На галявині зустрілися їжаченя, зайча й поросятко та й почали хвалитися, хто швидше бігає, глибше риє, важчий тягар піднімає. Слово по слову — й засперечалися, чия мама найкраща. Зайча було впевнене, що в його мами ноги найдовші, хвіст найкоротший, шерсть найпухнастіша. їжаченя стверджувало, що його мама найколючіша, найповільніша, приносить найсмачніші яблука. Поросятко переконувало всіх, що ні в кого нема цупкішої щетини, грубшої шкіри, ніж у його мами. Тому його мама найкраща.
Так і розійшлися, не дійшовши згоди.
5. Використовуючи записані по пам'яті прикметники, переказати текст. Визначити стиль і тип мовлення.
Фізкультхвилинка
Якщо у словосполученні прикметник якісний – підніміть руки вгору, відносний – розведіть у сторони, присвійний – присядьте.
Заяча душа, заяча нора, заяча шапка, ведмежий барліг, ведмежа послуга, ведмежа шкура, материнська турбота, батькова порада, пшеничне волосся.
6. Евристичне завдання. Спробуйте утворити ступені порівняння від слів великий, малий, гарний, поганий.
Пояснення вчителя. Деякі прикметники утворюють ступені порівняння від прикметників з іншим коренем: великий – більший, хороший – кращий.
Для підсилення значення найвищого ступеня порівняння прикметників додають префікси як-, що-: якнайщиріший, щонайсміливіший.
Слово самий для творення найвищого ступеня порівняння в українській мові не використовується. Його завжди заступає префікс най-.
7. «Коректор»
Виправте помилки, пов’язані з утворенням ступенів порівняння прикметників.
Самий спритніший, найбільш популярніший, більш кращий, найчорнявенькіший, маліший, тонкіший, найбільш сивий, гніді ший.
8. Робота біля дошки. До поданих прикметників доберіть антоніми, де можливо, утворіть просту і складену форми вищого ступеня порівняння.
Нічний, зимовий, скупий, сільський, холодний, чужий, товстий, світлий, чоловічий, рідкий.
9. Усно підібрати прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння, якими б можна було описати свою маму.
Звучить пісня про маму у виконанні Ніни Шестак, потім діти називають прикметники, використані в пісні.
10. Творче завдання. Написати твір-мініатюру, використовуючи прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння. (2— 3 учні зачитують свої твори).
Учитель. Я бачу, що ви дуже любите своїх матінок, і сподіваюся, що у ваших серцях ніколи не згасне ця любов і ніжність до них, ви ніколи не забудете тієї ласки, турботи, уваги, якими мами наділяють вас протягом усього життя. Я бачила, як загорілися іскорки ніжності у ваших очах, коли ви писали і зачитували свої твори про маму.
Тож любіть, поважайте, шануйте їх, допомагайте завжди, виконуйте заповіді Божі.
У 4-й заповіді Божій сказано: «Шануй вітця твого і матір твою, щоб тобі було добре і щоб ти довго прожив на землі».
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
Т Г. Шевченко
IV. Підсумки уроку. Рефлексія.
Я задоволена вашими знаннями, адже ви змогли вдало застосувати їх на практиці. Недарма ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння зуміли застосувати на практиці.
«Мікрофон»
- Що нового дізналися на уроці?
- Що вам на уроці найбільше сподобалось?
- Що не вдалося?
- Чи досягли ми поставленого на початку уроку завдання?
Оцінювання
VI. Домашнє завдання
Опрацювати 46. Вправа 385