Урок " Прикметники жіночого роду у давальному і місцевому відмінках однини"

Про матеріал
Розробка уроку допоможе вчителю поглибити знання учнів про форми давального і місцевого відмінків прикметників жіночого роду, містить мовні ігри і творчі завдання
Перегляд файлу

          Тема: прикметники жіночого роду у давальному і місцевому відмінках однини.

         Мета: закріплювати знання учнів про відмінювання прикметників; розвивати вміння вживати прикметники в мовленні; вчити учнів розрізняти в  реченнях форми прикметників жіночого роду в давальному та місцевому відмінках; розвивати мовлення; формувати навички орфографії; виховувати інтерес до рідної мови

Обладнання: картки зі словами, кленові листочки з паперу

                             Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Повторення вивченого

чорний              Д.в

лісова               мн.

 снігове             Р.в

 веселого         ч.р.

  малі             ж.р.

київський     ськ

ІІІ. Каліграфічна хвилинка

Знайдіть зайве слово:

 малюнок    мороз    метелик

  вітер        іній       поле

Ме   ел метелик   [ме и те'лик]

Дерева вбрались у білий іній.

  • Яке це речення за метою висловлювання?
  • Розбір речення за членами речення.
  • Розбір речення за частинами мови.
  •  Якими прикметниками можна поширити речення?  (сріблястий, пухнастий)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку 

  • Сьогодні на уроці ми продовжуємо розмову про прикметники, а саме – про прикметники жіночого роду у давальному та місцевому відмінках, про те, як правильно  визначити – у Д.в. чи М.в. знаходиться той чи інший прикметник.
  •  Чого ви очікуєте від уроку ?  Які знання вдосконалити , чи які придбати ?

Напишіть це на кленових листочках.

  • Що потрібно робити щоб досягти мети?
  • А ще потрібно повторити вивчений матеріал.

V. Актуалізація  опорних знань.

Гра «Блискавка»

  • Прикметники вживаються у мові у трьох родах…
  • Можуть мати число прикметники…
  •  У називному відмінку однини  іменники жіночого роду мають закінчення…
  • Крім роду і числа, прикметники змінюються за…

VІ. Вивчення нового матеріалу

Робота в групах-поділ на групи

а)гра «Виростимо речення»

    І                                   ІІ

 малює                        зігріває

  • До ключового слова додавати слова, щоб вийшло речення (кожне слово на картці)

Маленька дівчинка співає веселу пісню.

Біленька сніжинка зігріває сонну землю.

б) провідміняти прикметники

   маленька      біленька

в) розбір за будовою

г) якого значення надає словам сіфікс  -еньк-?

д) виділити  закінчення у прикметників в Д.в. та М.в.

е) зробіть висновок

- Чим схожі прикметники  у Д.в. та М.в.?

- Як же можна розрізнити форми Д.в. та М.в.?

( у М.в.-з прийменником питання: якій-Д.в., у якій – М.в.)

  • Зіставте свої висновки із правилом у підручнику.

Фізкультхвилинка

«Паровозик»- назвіть прикметники зими.

VІІ. Первинне закріплення

Творчий диктант

І група                                           ІІ група

Записати подані сполучення слів:

зелена гілка, рідна сестра,                          лісова ягода, сонячна       смішна історія, весняна  по-                      погода, весела мело-

года, гілляста липа                    дія, дружня молотьба,                                                                                     

                                                                     цікава книжка

Гра «Пощипаймося» (роздати картки із роботами протилежних груп)

  • Правопис яких слів ви б хотіли з’ясувати?

VІІ. Робота з текстом.

І група

                                                              Літо

Ой, які теплі дні настали!  Сонечко веселе. Вітер лагідний. Дерева стоять одягнені. День довгий, а ніч коротка. Вода у річці тепла. Літо прийшло!

а) замінити прикметники і іменник «літо» словами – антонімами (протилежними за значенням).

б) переписати новий текст у зошит, змінивши заголовок.

в) знайти словосполучення ім.+ прикм., поставити їх у Д.в. та М.в. (прикм.+ім.-ж. од.)

г) пояснити правопис слів : дерева, зима

д) визначити тип тексту (розповідь, опис, міркування)

ІІ група

Я крилатий, я пухнастий,

Золотистий і смугастий

Над лужком танок веду,

Дзвінко, весело гуду.

а) відгадати загадку (джміль)

б) визначити прикметники

в) переписати текст, замінивши чоловічий рід прикметників жіночим

г) відгадати  нову загадку (бджола)

д) пояснити правопис слів: джміль, бджола

е) визначити тип тексту (розповідь, опис, міркування)

є) знайти словосполучення ім.+прикм. ж.р. однини, поставити їх у Д.в. та М.в.

Складіть речення про «зимову» бджолу.

ІХ. Розвиток мовлення

Складання сенкану

Що? (хто? ) Яка?  Що робить?  Моє ставлення

зима  (2 слова)

бджола (3 слова)

-Прочитайте свої міні-твори.

Х. Підсумок (рефлексія)

-А тепер час відкрити свої  листочки

- Чи досягли ви того, що написали  ?

-Що допомогло вам у цьому?

-Коли вам на уроці було цікаво?

- А коли зовсім ні?

-Яким був для вас урок?

ХІ. Домашнє завдання

Записати 5 словосполучень ім.+прикм. ж.р., однини;

Поставити дані словосполучення в Д.в. та М.в. однини

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2023
Переглядів
680
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку