Тема. Принципи і методи загартування
Мета:
- Сформувати в учнів поняття про загартовування, ознайомити їх з впливом загартовування на організм, про заходи і засоби загартовування; дати дітям елементарні поради загартовування;
- зміцнювати бажання щоденно піклуватися про своє здоров’я;
- розвивати навички роботи в групі, мислення, увагу, пам`ять;
- виховувати дбайливе ставлення до свого здоров`я.
Обладнання: підручник, презентація, фотографії, комп’ютер, Інтернет
Основні поняття: загартовування, загартовування сонцем, водою, повітрям.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учителя. Установка на позитивний настрій.
На дошці малюнок сонечка (або за вікном – сонечко)
- Подивіться на сонечко. Спіймайте його промінчик, який несе вам здорoв’я, радість, тепло, світло, ніжність, ласку. Поселіть цей промінчик у своєму серці. Подумки направте його по своєму організму. Ви стали маленькими сонечками. Подаруйте такі промінчики всім навколо.
Вправа «Мій настрій»
- А зараз, діти, подивіться на плакат «Мій настрій» і прикріпіть прищіпку до тієї квітки, настрій якої співпадає з вашим.
Поділ на групи.
З «чарівного мішечка» витягнути прищіпку. Поділитися на три команди за кольором прищіпки.
Знайомство.
-Діти, на бейджиках напишіть своє ім’я так, як вам найбільше подобається, коли вас називають. Ці бейджики прикріпіть до одягу, щоб всім було добре видно. (Вчитель також прикріплює свій бейджик до одягу. Це дасть змогу дітям швидше запам’ятати ім’я та по батькові вчителя).
Правила на занятті.
- Щоб наш урок був ефективним, плідним, цікавим та корисним ми будемо дотримуватися наступних правил.
«Думати – колективно!
Діяти – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Це для всіх обов’язково!»
ІІ. Основна частина.
1.Вступне слово вчителя.
- Діти, послухайте одну пригоду.
Якось одного дня пішов п’ятикласник Сергійко зі своїми однокласниками на прогулянку до осіннього лісу. Діти із задоволенням гуляли, спостерігали за лісовими мешканцями, збирали листя для аплікацій . Коли вже поверталися додому, раптово почалася холодна осіння злива. До села було далеченько. Поки добігли – геть змокли.
- Я замерз і зовсім мокрий – заскиглив Андрійко.
- А в мене коли ноги змерзнуть - зразу ж ангіна, - зауважив Антон.
- Ну от, тепер, мабуть, ми всі захворіємо!- сказала Оленка.
- А я точно знаю, що не захворію, - запевнив Сашко усіх.
- Це ж чому? – здивувалися діти.
- Бо в мене є природні друзі, які допомогли мені загартуватися. Тепер мені не страшні ніякі застуди.
- Ми теж хочемо бути загартованими. Познайом нас зі своїми друзями.
Загадки «Друзі загартування»
1. Куди ступиш – усюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
2. Що за диво – небесне світило?
Воно день божий починає, життєдайну силу на землю посилає. (Сонце)
3. Що таке: пливе і ллється,
Часом на камінь дереться,
Як немає все всихає,
Звір і птаха помирає. (Вода)
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Зараз я вам пропоную дізнатися ключове слово теми нашого уроку. У даному ряду літер вилучте кожну другу букву.
ЗЮАГГЇАЄРСТЦУИВЛАЙНОНХЯ
Прочитайте, що вийшло.
ЗАГАРТУВАННЯ
3. Вправа “Асоціативний кущ”
- Які у вас асоціації з цим словом?
- Дякую. Отже тема нашого уроку звучить так:
ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ ЗАГАРТУВАННЯ
- Отже, сьогодні ми ознайомимося з поняттям «загартування»
- Дізнаємося які є методи загартування та принципи.
3. Робота на темою уроку.
- Загартовування — це тренування організму, підвищення його стійкості до несприятливих кліматичних чинників. Це один із методів профілактики захворювань і зміцнення здоров’я. Загартовування не лікує, а попереджає хворобу. Воно підвищує працездатність і витривалість організму, нормалізує емоційний стан.
Установлено, що систематичне загартовування знижує ймовірність простудних захворювань. Загартовування позитивно діє на організм, підвищує тонус центральної нервової системи, покращує кровообіг, нормалізує обмін речовин, підвищує адаптивність організму до несприятливих впливів зовнішнього середовища, сприяє активізації розумової та фізичної активності.
Загартовування відоме з давніх часів. Перші згадки про цей метод зміцнення здоров’я є в давньоіндійському епосі Рігведа (бл. 1500 р. до н. е.). Про користь загартовування наголошував відомий давньогрецький лікар Гіппократ. Він говорив, що «холод зміцнює тіло, робить його сильним і пружним». Інший відомий лікар Авіценна вважав, що загартовуватися треба, використовуючи прохолодну воду.
Загартовування дозволяє використовувати приховані можливості організму, мобілізувати в потрібний момент захисні сили. Загартована людина більш витривала, у будь-яких умовах зберігає спокій, бадьорість, оптимізм.
Методи загартування .
Загартування повітрям — це найбезпечніший спосіб зміцнення здоров’я, його слід розпочинати з формування звички гуляти на свіжому повітрі.
Загартування сонцем - покращує обмін речовин, підвищує вміст гемоглобіну в крові, підсилює кровообіг, стимулює травлення, загальний тонус організму, його стійкість проти інфекції.
Загартування водою позитивно впливає на організм людини. Водні процедури — це обтирання, обливання, душ, купання.
Комплексне – поєднання сонця, повітря і води.
Систематичне використання процедур загартування знижує ймовірність простудних захворювань, а то й зовсім позбавляє їх.
- Ми сьогодні з вами будемо працювати в групах “Сонце”, “Повітря”, “Вода”. І створимо спільну карту знань. Тому виконаємо перше завдання для груп.
Завдання №1. Робота з повідомленнями”
Кожна група зачитує своє повідомлення потім озвучує його на клас. Опрацьовані повідомлення прикріплюють на плакат.
Завдання №2. Робота з малюнками.
- Серед запропонованих малюнків вибрати ті, які підходять до вашого методу загартування.
- Чому різні групи обрали однакові види і методи загартування?
Висновок. Загартування - це комплексне поєднання різних видів і методів за допомогою водночас і сонця, і повітря, і води. Поєднання загартування з руховою активністю дозволяє запобігти переохолодженню, надає процедурам емоційного забарвлення, робить їх цікавими та приємними.
-Для того щоб процедури загартування були ефективними і не зашкодили здоров'ю, потрібно загартовуватися поступово, систематично і дозовано.
❖ Поступово - це значить починати з найпростішого, н-д, обливання починати з такої температури води, яка приємна вашому тілу і поступово знижувати її.
❖ Систематично - це значить регулярно, н-д, гуляти на вулиці, в будь-яку погоду, окрім сильного дощу.
❖ Ну і дозованість - це певний період часу, н-д, купання слід розпочинати з 1 - 2 хвилини, а потім час поступово збільшувати.
-Також важливо перед тим, як розпочати загартовуватися слід порадитися з лікарем та контролювати стан здоров’я, та обирати способи загартування, які підходять саме тобі. В разі погіршення стану здоров’я слід процедури негайно припинити.
Оздоровлювальна вправа. Руханка.
-Я бачу ви трішечки стомилися. Давайте порухаємося.
Покажи рухами ніби ти…
➢ ходиш у снігових заметах;
➢ розтираєшся вологим рушником;
➢ плаваєш у річці;
➢ ідеш босоніж по росі;
➢ заходиш у прохолодну воду по коліна, потім глибше;
➢ засмагаєш на пляжі.
Завдання №3. Аналіз життєвих ситуацій.
У кожної групи на карточках записані життєві ситуації. Діти їх зачитують, обговорюють та озвучують свою відповідь.
● Михасик, почувши, що ходіння босоніж корисне для здоров`я, одразу ж скинув взуття і пішов у справах босоніж.
- Що він зробив правильно, а у чому був не правий?
● Влітку можна спостерігати наступну ситуацію: одні люди приймають сонячні ванни з 7 до 11 години, інші – з 10 – 11 години ранку і майже до самого вечора.
- Чиє перебування на сонці є кориснішим для здоров`я?
● Сашко з дитинства загартовується: щодня обливається холодною водою. Петрусь вважає, що для здоров’я краще і простіше взимку вживати вітаміни.
- А як думаєш ти? Поясни.
Перегляд мультфільму з подальшим аналізом.
Завдання №4 Дидактична гра “Загартування чи ні?”
Визначити на якомі малюнку діти загартовуються, а на якому ні.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.Асиметричні вправи.
2.Гра.«Долоньки». Учитель зачитує вираз, а учнів, якщо теза правильна –показують зелену долоньку, а якщо невірна – червону.
● Загартовування повітрям треба проводити, одягнувши костюм із цупкої тканини, який повністю закриває руки і ноги. -
● Починати загартовування повітрям необхідно при температурі повітря – +18- 20 градусів. +
● Сприятливий час для загартовування сонцем з 12 до 14 годин.-
● При загорянні необхідно міняти положення тіла через кожні 10 хвилин. +
● Загартовування водою краще починати взимку, тоді організм швидше загартується. -
● Загорати рекомендовано з 8 до 11 годин і після 16 години. +
● Тривалість процедури загартовування водою для першого разу – не більше 10 хвилин. +
● Загартовування сонцем слід починати відразу з однієї години перебування на сонці. -
● Температура води при обливанні повинна бути 15 – 17 градусів. -
● Загоряти можна доти, доки не набридне. -
● В холодну пору року можна спати при відчинених вікнах всю ніч. -
● Загартовування повітрям і водою слід починати в теплу пору року. +
3. Інтерактивна вправа “Способи загартування”
https://learningapps.org/view4984926
IV. Заключна частина.
- Настав час поглянути що в нас отрималося. Пропоную вам по черзі піднести свої плакати до дошки. (Вчитель прикріплює плакат кожної команди до центрального. Утворилася спільна карта знань на тему “Загартування”
2. Зворотній зв’язок.
- Ви плідно попрацювали. Були активними, творчими. Погляньте на наш кошик очікувань. Знайдіть своє яблучко. Якщо ваші очікування здійснилися - покладіть яблучко в кошик, якщо ні - залиште на місці.
3. Завершальна вправа.
Повітря, сонце і вода
Для всіх хвороб просто біда.
Тож гартуватись, друже, слід,
Щоб врятуватися від бід.
На сонце личко підставляй,
Водою тіло обливай,
Морозу, холоду не бійся,
А для сміливості ти смійся.
-Насамкінець пограємо в гру “Загартування для мене - це….”
Діти стають в коло і по черзі продовжують фразу.
Домашнє завдання.
І рівень - опрацювати статтю у підручнику.
ІІ рівень - намалювати малюнок “Сонце, повітря, вода - мої найкращі друзі”
ІІІ рівень -скласти ситуації під час загартування, які небезпечні для здоров’я, та шляхи їх попередження.