Музика і природа
Ми живемо у напружений час: упродовж дня інколи бракує часу на виконання всіх справ. Але іноді у вихідний день потрапиш за місто, озирнешся навколо — яка чудова картина природи відкривається, який краєвид! І так стає легко і радісно на душі, так легко дихати, так радісно відчувати звучання музики природи навколо нас!
А чи можна відчути музику вночі, коли бачиш місяць, зірки, безкрає небо? Чи може музика передавати звучання нічної природи? Якщо твоє серце добре – можна!
Хтось би міг подумати, що із звичайної травинки або стебла кульбаби можна витягувати звук! А між тим, наші предки не гребували таким способом отримання звуку і часто його вживали.
Стародавні слов'яни навчилися стукати по дереву ( для видобування звуку ) набагато пізніше, а от з рослинами все склалося майже - що стразу. Приміром, якщо посередині стебла кульбаби зробити розріз і дути в стовбур, то можна витягти певний звук. Теж саме можна зробити, якщо розташувати між двох великих пальців лист будь-якого дерева і знову ж дути в щілину – готово!
Стручок акації напевно знайомий багатьом з дитинства. Якщо видалити з нього горошинки і трохи розкрити кінчик, то дмухаючи в нього можна насолодитися легким свистом. Цікавий звук видає і проста травинка, якщо її притулити до губ і злегка втягнути повітря.
І вже найближча по музичності звук можна витягти з трубки дудника. Зробіть надріз на одному з її кінчиків і подуйте в стовбур - результат - ніжний, теплий звук не змусить себе чекати.
Звук нас оточує скрізь, навіть елементарний удар ложкою по столу, або рукою по стінці викличе певний резонанс частот, який і відтворить звук.
Передати відчуття від звуків природи не важко – це спокій або збудження, це захопливо, неймовірно, чудово! Шум лісу, моря, вітру, гірського каменепаду. Спів пташок, мурчання кішки та
багато іншого. Релакс, здоров’я, життя – синоніми словосполучення «музика і природа»!
Тема: Музика і природа. Сергій Прокоф’єв «Дощик і веселка». Продовження вивчення української народної пісні «Українка я маленька».
Мета:
- научити учнів правильно співати пісню, визначати життєвий та емоційний зміст музичних творів, формувати вміння виражати характер музичних творів пластичними рухами, розширити уявлення учнів про розмаїття образів природи у музиці;
- розвивати почуття ритму, вокальні здібності;
- виховувати любов до природи, почуття людяності, ціннісне ставлення до музики.
Обладнання:
ТЗН, аудіо- та відеозапис, ілюстрації, плакат з нотним, та графічним записом, плакат-карта, повітряна куля, металофон, дзвіночок, портрет композитора, слова підказки, підручник з музичного мистецтва (О. Лобова), дошка, конспект.
Тип уроку:
- урок- подорож.
Хід уроку:
-
Організація класу.
-
Крокування:
-
Станьте один за одним, почнемо наш урок з крокування під марш.
Спочатку подивіться як це роблю я: 1 і, 2 і, 3 і, 4 і. (власний приклад)
Вирівняйте спинки, слухайте уважно музику і ритмічно крокуйте - і раз…(крокує весь клас)
-
Музичне привітання:
-
Урок у нас незвичний,
На ньому все музичне.
Казки, вірші, питання,
І навіть привітання. (застосовую дзвіночок)
-
-
Основна частина
-
Повідомлення теми і мети уроку.
-
Тема нашого уроку – «Музика і природа».
Діти, подивіться на ілюстрації та скажіть що на них зображено?
-
Це наші друзі тварини, птахи, а також ліси, поля, море та гори. Це все мальовничі краєвиди нашої країни і сьогодні ми з вами будемо подорожувати барвистими її куточками разом із музикою. А будемо ми подорожувати на повітряній кульці. (плакат-карта)
Перша наша зупинка «Світ тварин».
-
Музична грамота.
-
Є у світі те, що не залишає байдужим жодного митця. Це барвистий і прекрасний світ природи. Персонажі таких творів – луки й гори, рослини і тварини. Багато композиторів відображали у своїх творах природу, наприклад російський композитор Петро Чайковський написав цикл фортепіанних п’єс «Пори року», відповідно до кожного місяця:
-
Український композитор Михайло Степаненко відобразив природу у фортепіанній сюїті
яка називається «Про звірів»
-
А чи знаєте ви, що таке сюїта?
Сюїта – музичний твір з кількох окремих частин, поєднаних спільним задумом.
(повторюємо разом із дітьми)
-
В сюїті «Про звірів» є 6 частин «Бегемот», «Дельфін», «Черепаха», «Білочка», «Лисиця», «Мавпа». ( демонстрація малюнків із тваринами у довільному порядку)
Ми зараз з вами прослухаємо цю сюїту, а ви мені скажете яка п’єса зображує яку тварину та розташуєте малюнки у вірному порядку.
-
Якими засобами музичної виразності зобразив композитор тварин?
(на дошці підказка: регістр, динаміка, темп, штрихи, мелодія, тембр)
-
А нагадайте мені ще раз, що таке сюїта? (Підсумки)
3. Розспівка.
-
І наступна наша зупинка – це «Дзвінкий струмочок». Струмок ллється ніби музика, вона дзвінка, жвава та переливчаста, послухайте… (проводжу паличкою по металофону)
-
А ви знаєте, що це за музичний інструмент? Це дитячий музичний інструмент, який має назву металофон. Подивіться на український музичний інструмент – сопілку…
Мені хочеться заграти на металофоні і заспівати вам цікаву поспівку про сопілоньку, але спочатку заспіваю я. (власний показ)
- Подивіться на плакат:
-
Скажіть які ви бачите ноти за тривалістю?
-
А як рухається мелодія?
-
А тепер давайте проплескаємо ритмічний малюнок цієї невеличкої пісні. (виконуємо разом)
-
Спробуємо заспівати всі разом, але спочатку сядьте рівненько, налаштуйтеся на «перший звук»… округлюйте ротики,, рукою показуйте напрям руху мелодії …
Уявіть та покажіть, що ви граєте на сопілоньці, яку ви зробили власноруч, а музика струмочка вам допоможе...
Молодці, музика і природа завжди йдуть поряд з нами.
-
Співи.
-
На наступній зупинці нас зустрічає Маленька Україночка. Вона побувала в мальовничих містах нашої країни і в Карпатах, і на прекрасному широкому Дніпрі. Дівчина приготувала вам музичну загадку… (згадаємо назву пісні за мелодією)
-
Давайте заспіваємо всі разом 1 куплет. (налаштовуємося на «1 звук»)
-
А зараз ми з вами вивчимо 2 куплет, спочатку заспіваю я.
-
Подивіться на плакат і скажіть, чи так звучить мелодія як і в 1 куплеті?
-
Тепер співаємо всі разом. Налаштовуємося на 1 звук…
-
Тепер вчимо 3 куплет, спочатку я…
Тепер співаємо всі разом. Налаштовуємося на 1 звук…
-
Тепер співаємо всю пісню. Налаштовуємося на 1 звук…
-
А зараз співаємо так:
1 ряд співає – 1 куплет
2 ряд співає – 2 куплет
3 ряд співає – 3 куплет
-
Але фрази які повторюються співає весь клас. (Підсумки )
-
Музична пауза. Зараз ми потрапимо на чудові «Танцюючі хвилі»
(презентація на екрані)
- Музика і природа об’єднує людей надає натхнення та сил.
-
Ми будемо виконувати пісню, як справжні виконавці, а ще ми будемо робити рухи, елементи українського танцю. Чи знаєте ви, як робити «пружинку» (показ);
«колупалочку» (показ); та плескання в долоні (показ).
-
Отже всі стали із-за парт співаємо і повторюємо рухи за мною, як виконавці…
(слідкую щоб діти танцювали ритмічно, та інтонаційно чисто співали)
-
-
Слухання музики.
-
І наступна наша зупинка «Небесна».
-
Сьогодні ми познайомимося з музичним твором Сергія Прокоф’єва, але як він називається ви зараз відгадаєте.
-
Коли падаю я з неба
Люди кажуть: "Так і треба.
Восени тоді вважай
Буде добрий урожай!" (дощ)
-
Дощ пройшов, через ставок
Перекинувся місток.
Кольорів у ньому сім,
Він подобається всім! (Веселка)
Отже - «Дощик і веселка» С.Прокоф’єв
-
Тепер покладіть голову на парту, слухайте уважно музику і скажіть: Яке явища природи ви собі уявили?
Які почуття у вас виникли? Чому?
-
Зараз ми прослухаємо музичний твір «Дощ і веселка» другий раз, під час якого ви покажете рухами дощик і веселку, як ви це собі уявляєте.
Тож який музичний твір написав композитор С. Прокоф’єв?
-
Підсумок уроку.
-
Отже давайте згадаємо що таке сюїта?
-
З якими музичним інструментами ви сьогодні познайомилися? Що вони нагадують?
-
Які образи ви собі уявляєте за назвою «музика і природа»?