Урок " Природа і музика"

Про матеріал
Ми живемо у напружений час: упродовж дня інколи бракує часу на виконання всіх справ. Але іноді у вихідний день потрапиш за місто, озирнешся навколо — яка чудова картина природи відкривається, який краєвид! І так стає легко і радісно на душі, так легко дихати, так радісно відчувати звучання музики природи навколо нас!
Перегляд файлу


                                                     Музика і природа

    Ми живемо у напружений час: упродовж дня інколи бракує часу на виконання всіх справ. Але іноді у вихідний день потрапиш за місто, озирнешся навколо — яка чудова картина природи відкривається, який краєвид! І так стає легко і радісно на душі, так легко дихати, так радісно відчувати звучання музики природи навколо нас!
    А чи можна відчути музику вночі, коли бачиш місяць, зірки, безкрає небо? Чи може музика передавати звучання нічної природи? Якщо твоє серце добре – можна!
    Хтось би міг подумати, що із звичайної травинки або стебла кульбаби можна витягувати звук! А між тим, наші предки не гребували таким способом отримання звуку і часто його вживали.
    Стародавні слов'яни навчилися стукати по дереву ( для видобування звуку ) набагато пізніше, а от з рослинами все склалося майже - що стразу. Приміром, якщо посередині стебла кульбаби зробити розріз і дути в стовбур, то можна витягти певний звук. Теж саме можна зробити, якщо розташувати між двох великих пальців лист будь-якого дерева і знову ж дути в щілину – готово!
    Стручок акації напевно знайомий багатьом з дитинства. Якщо видалити з нього горошинки і трохи розкрити кінчик, то дмухаючи в нього можна насолодитися легким свистом. Цікавий звук видає і проста травинка, якщо її притулити до губ і злегка втягнути повітря.
    І вже найближча по музичності звук можна витягти з трубки дудника. Зробіть надріз на одному з її кінчиків і подуйте в стовбур - результат - ніжний, теплий звук не змусить себе чекати.
    Звук нас оточує скрізь, навіть елементарний удар ложкою по столу, або рукою по стінці викличе певний резонанс частот, який і відтворить звук.

Передати відчуття від звуків природи не важко – це спокій або збудження, це захопливо, неймовірно, чудово! Шум лісу, моря, вітру, гірського каменепаду. Спів пташок, мурчання кішки та
багато іншого. Релакс, здоров’я, життя – синоніми словосполучення  «музика і природа»!

         Тема: Музика і природа.  Сергій Прокофєв «Дощик і веселка». Продовження вивчення української народної пісні «Українка я маленька».
       Мета: 
- научити учнів правильно співати пісню, визначати життєвий та емоційний зміст  музичних творів, формувати вміння виражати характер музичних творів пластичними рухами, розширити уявлення учнів про розмаїття образів природи у музиці;
- розвивати почуття ритму, вокальні здібності;
- виховувати любов до природи, почуття людяності, ціннісне ставлення до музики.
          Обладнання:
   ТЗН, аудіо-  та відеозапис, ілюстрації, плакат з нотним, та графічним записом, плакат-карта, повітряна куля, металофон, дзвіночок, портрет композитора, слова підказки, підручник з музичного мистецтва (О. Лобова), дошка, конспект.
 

Тип уроку:
- урок- подорож.
                                        Хід уроку:

  1. Організація класу.
  1. Крокування:
  • Станьте один за одним, почнемо наш урок з крокування під марш.
    Спочатку подивіться як це роблю я:  1 і, 2 і, 3 і, 4 і.             (власний приклад)
    Вирівняйте спинки, слухайте уважно музику і ритмічно крокуйте -  і раз…(крокує весь клас)

 

  1. Музичне привітання:

 

  • Урок у нас незвичний,
    На ньому все музичне.
    Казки, вірші, питання,
    І навіть привітання.                                                           (застосовую дзвіночок)

     
  •  
  1. Основна частина
  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Тема нашого уроку – «Музика і природа».
    Діти, подивіться на ілюстрації та скажіть що на них зображено?


C:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\Carpstsky_zapovidnyk.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\маки.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\соняхи.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\ковыль.JPGC:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\лелеки.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\калина.jpg
C:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\ivana_kupala_20.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\море.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\кувшинка.jpg 

 

  • Це наші друзі тварини, птахи, а також ліси, поля, море та гори. Це все мальовничі краєвиди нашої країни і сьогодні ми з вами будемо подорожувати барвистими її куточками разом із музикою. А будемо ми подорожувати на повітряній кульці.   (плакат-карта)
    Перша наша зупинка «Світ тварин».

 

  1. Музична грамота.

 

  • Є у світі те, що не залишає байдужим жодного митця. Це барвистий і прекрасний світ природи. Персонажі таких творів – луки й гори, рослини і тварини. Багато композиторів відображали у своїх творах природу, наприклад російський композитор Петро Чайковський написав цикл фортепіанних п’єс «Пори року», відповідно до кожного місяця:

    D:\изображение\чайковський.jpgпора року.jpg


  • Український композитор Михайло Степаненко відобразив природу у фортепіанній сюїті
    яка називається «Про звірів»
    D:\изображение\михайло степаненко.jpg

 

  • А чи знаєте ви, що таке сюїта?

Сюїта – музичний твір з кількох окремих частин, поєднаних спільним задумом.
                                                                                                             (повторюємо разом із дітьми)

  •  В сюїті «Про звірів» є 6 частин «Бегемот», «Дельфін», «Черепаха», «Білочка», «Лисиця», «Мавпа».                                 ( демонстрація малюнків із тваринами у довільному порядку)

    C:\Users\Home\Documents\Pictures\степаненко про звірів\бегемот.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\степаненко про звірів\білка.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\степаненко про звірів\лисиця.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\степаненко про звірів\про звірів Степаненко.jpg C:\Users\Home\Documents\Pictures\степаненко про звірів\мавпа.jpgC:\Users\Home\Documents\Pictures\степаненко про звірів\черепаха.jpg

 


Ми зараз з вами прослухаємо цю сюїту, а ви мені скажете яка п’єса зображує яку тварину та розташуєте малюнки у вірному порядку.

  • Якими засобами музичної виразності зобразив композитор тварин?
                                         (на дошці підказка: регістр, динаміка, темп, штрихи, мелодія, тембр)
  • А нагадайте мені ще раз, що таке сюїта?    (Підсумки)
         

3.  Розспівка.

 

  • І наступна наша зупинка – це «Дзвінкий струмочок». Струмок ллється ніби музика, вона дзвінка, жвава та переливчаста, послухайте…  (проводжу паличкою по металофону)
  • А ви знаєте, що це за музичний інструмент? Це дитячий музичний інструмент, який має назву металофон. Подивіться на український музичний інструмент – сопілку…



                                   
    C:\Users\Home\Documents\Pictures\металофон.jpeg C:\Users\Home\Documents\Pictures\інструменти\сопілка.jpeg
     



Мені хочеться заграти на металофоні і заспівати вам цікаву поспівку про сопілоньку, але спочатку заспіваю я.                                                                                 (власний показ)

-   Подивіться на плакат:

C:\Users\Администратор\Desktop\image042.jpg

 

  • Скажіть які ви бачите ноти за тривалістю?
  • А як рухається мелодія?
  • А тепер давайте проплескаємо ритмічний малюнок цієї невеличкої пісні. (виконуємо разом)
  • Спробуємо заспівати всі разом, але спочатку сядьте рівненько, налаштуйтеся на «перший звук»… округлюйте ротики,, рукою показуйте напрям руху мелодії …
    Уявіть та покажіть, що ви граєте на сопілоньці, яку ви зробили власноруч, а музика струмочка вам допоможе...
    Молодці, музика і природа завжди йдуть поряд з нами.
  1. Співи.
  • На наступній зупинці нас зустрічає Маленька Україночка. Вона побувала в мальовничих містах нашої країни і в Карпатах, і на прекрасному широкому Дніпрі. Дівчина приготувала вам музичну загадку…                                                          (згадаємо назву пісні за мелодією)
  • Давайте заспіваємо всі разом 1 куплет.                                (налаштовуємося на «1 звук»)

  • А зараз ми з вами вивчимо 2 куплет, спочатку заспіваю я.
  • Подивіться на плакат і скажіть, чи так звучить мелодія як і в 1 куплеті?
  • Тепер співаємо всі разом. Налаштовуємося на 1 звук…
  • Тепер вчимо 3 куплет, спочатку я…
    Тепер співаємо всі разом. Налаштовуємося на 1 звук…
     
  • Тепер співаємо всю пісню. Налаштовуємося на 1 звук…
  • А зараз співаємо так:

1 ряд співає – 1 куплет

2 ряд співає – 2 куплет

3 ряд співає – 3 куплет

  • Але фрази які повторюються співає весь клас.    (Підсумки )
     
  1. Музична пауза. Зараз ми потрапимо на чудові «Танцюючі хвилі»
    (презентація на екрані)
    -  Музика і природа об’єднує людей надає натхнення та сил.


C:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\танці і природа.jpg C:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\танці на природі.jpg

  • Ми будемо виконувати пісню, як справжні виконавці, а ще ми будемо робити рухи, елементи українського танцю. Чи знаєте ви, як робити «пружинку» (показ);
    «колупалочку» (показ); та плескання в долоні (показ).
  • Отже всі стали із-за парт співаємо і повторюємо рухи за мною, як виконавці…
        (слідкую щоб діти танцювали ритмічно, та інтонаційно чисто співали)
  •  
  1. Слухання музики.

 

  • І наступна наша зупинка «Небесна».
  • Сьогодні ми познайомимося з музичним твором Сергія Прокоф’єва,  але як він називається ви зараз відгадаєте.

    C:\Users\Home\Documents\Pictures\прокофьев.jpg C:\Users\Home\Documents\Pictures\природа украины\images.jpg
  •  Коли падаю я з неба
    Люди кажуть: "Так і треба.
    Восени тоді вважай
    Буде добрий урожай!"       (дощ)
  •  

Дощ пройшов, через ставок

Перекинувся місток.

Кольорів у ньому сім,

Він подобається всім!     (Веселка)


Отже - «Дощик і веселка» С.Прокофєв

 

 

  • Тепер  покладіть голову на парту, слухайте уважно музику і скажіть: Яке явища природи ви собі уявили?
    Які почуття у вас виникли? Чому?
  • Зараз ми прослухаємо музичний твір «Дощ і веселка» другий  раз, під час якого ви покажете рухами дощик і веселку, як ви це собі уявляєте.
    Тож який музичний твір написав композитор С. Прокофєв?

 

  1. Підсумок уроку.

 

  • Отже давайте згадаємо що таке сюїта?
  • З якими музичним інструментами ви сьогодні познайомилися? Що вони нагадують?
  • Які образи ви собі уявляєте за назвою «музика і природа»?

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Діденко Алла Миколаївна
    Дуже вдячна вам, пані Тетяна!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 лютого 2019
Переглядів
4837
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку