Інтегрований урок музичного мистецтва
та хореографії в 3 класі.
Тема: Танцювальність - важлива якість музики.
Мета: Формувати в учнях уявлення про танцювальність як важливу якість музики; розвивати танцювальність рухами до твору; виконавських навичок; розвивати логічне мислення, вміння інтерпретувати музичні твори, імпровізувати; виховувати інтерес до класичної танцювальної музики, почуття поваги до музики інших народів.
Музичний матеріал: Ф. Шопен «Полонез»; М. Глинка «Арагонська хота»; «Пісенька горобчика» муз. 3. Компанійця, поспівки та вокальні вправи для розспівування.
Тип уроку: Комбінований
Обладнання: магнітофон, дошка, фортепіано, ілюстрації до музичних творів, портрети Ф. Шопена, М.Глинки, відеозапис, картки з музичними інструментами, картки з динамічними відтінками, картки до гри «Танцювальність».
Структура уроку: 1. Організаційний момент - 2 хв.
Хід уроку
1. Вхід учнів до класу під звучання «Полонезу» Ф. Шопена.
Музичне вітання та уклін. Оголошення теми уроку.
Вчитель 1: На протязі всього уроку ми спостерігатимемо як важливо танцювальність в музиці. Аналіз ваших виступів та відповідей ми проведемо у формі гри « Музичний критик» ( вибір «критика»).
2. Розспівування та нотна грамота.
Вправа із закритим ротом - морморандо. Спів звукоряду з тактуванням, вокальна вправа із затактом, (вправа на дошці).
Що таке затакт? Що лишається в останньому такті? Повторне виконання вправи по черзі з вчителем.
Вивчаємо новий розмір 3Л,замальовуємо схему у нотному зошиті. Уявляємо
себе «Диригентами» й тактуємо
З цим розміром ми зустрінемось пізніше.
3. Танцювальна розминка.
Виконання вправ на розігрів м'язів голови, плечового суглобу, тулубу, ніг.
4. Слухання п'єси Ф.Шопена «Полонез»
Вчитель 1: Згадайте музику під яку ви заходили до класу
Вчитель 2: Вона називається «Полонез». Полонез - старовинний польський танець - хода тридольного розміру. У давні часи музикою цього урочистого танцю відкривали пишні бали.
Слайд - шоу.
Вчитель 1: Зачарований його чудовими танцювальними ритмами, польський композитор Ф. Шопен написав свій полонез. Послухайте і подивіться цей чудовий музичний твір. Визначте його характер та особливості музики.
Відеозапис.
Діти визначають характер, темп, динаміку «Полонезу».
Вчитель 2: Чи звернули ви увагу яким кроком рухались пари? (відповіді учнів). Показ вчителем танцювальних фігур.
Розучування з дітьми основної ходи полонезу.
Вчитель 1: Але крім танцюристів, у нас будуть музиканти, які відтворять ритм танцю. Зверніть увагу на дошку.
Вчитель 1:А зараз ми проведемо гру «Балет». - Що таке балет? (відповідь дітей).
Вчитель 2: уявіть себе на балу, в гарних сукнях, в величезному палаці, з гарними зачісками.
А тепер разом із музикантами виконаємо цей чудовий «Полонез».
Повторне слухання і виконання «Полонезу» з відшіескуванням ритму та виконанням танцювальних рухів.
Вчитель 2 : Час вирушати далі казковою країною «Балет».
Слухання увертюри «Арагонська хота».
Вчитель 1: Видатний російський композитор Михайло Іванович Глинка полюбляв подорожувати. І перебуваючи в Іспанії, він побачив народний іспанський танець-хота.
Вчитель 2: Виконання цього танцю супроводжувалось співом,грою на гітарі, мандоліні та кастаньєтах. Під враженням почутих мелодій Глинка написав чудовий симфонічний твір-увертюру «Арагонська хота», за назвою місцевості Арагон. (музичні інструменти - кастаньєти).
Слухання увертюри.
Відеозапис. (костюми)
Вчитель 2: Ми прослухали і подивились увертюру.А зараз проведемо таку гру.
Хід гри.
Картки із завданням. Група «Мелодія»
1) Які танцювальні рухи можна придумати для танцювальної пари? Група «Костюмери»
1) Яким повинен бути фасон одягу дівчинки та хлопчика,які виконуватимуть
цей рух.
Слайд-шоу.
Вчитель 2:Давайте створимо свій варіант танцю «Арагонська хота».
Розучування з дітьми відповідних танцювальних рухів. Виконуємо з музикою.
Повторне прослуховування увертюри «Арагонська хота» з виконанням танцювальних рухів.
Відеозапис.
- Які спільні якості музики «Полонезу»та «Арагонської хоти»? (обом творам
властива танцювальність).
5. Продовження розучування «Пісні горобчика» муз. З.Компанійця.
Вчитель 1: Прикладом танцювальності є «Пісня горобчика».
Робота з підручником О.В.Лобова Музика 3 клас сторінка 86.
Виконання пісні.
При виконанні пісні слід прагнути до легкого, наспівного і легкого звучання, чіткої дикції.
- Характер пісні? (заспів - пісенного характеру, а в приспіві виражена
танцювальність).
Вчитель 2: А допоможуть передати характер пісні танцювальні рухи.
Розучування з дітьми танцювальних рухів куплету та приспіву під рахунок.
Спів пісні з одночасним виконанням танцювальних елементів.
6. Підсумок уроку.
Вчитель 2;А тепер підведемо невеличкий підсумок уроку.
Вчитель 1: А що нам може сказати «музичний критик»?(аналіз відповідей та уроку).
Вчитель 2: Який ми можемо зробити висновок з усього уроку?
Отже, танцювальність - це особливість музики, пронизаної танцювальними
ритмами, але необов'язково призначеної для танців.
- Діти, а яка музика вам сподобалась найбільше? (відповідь).
Я пропоную під цю музику закінчити наш урок.
Музикальне прощання і уклін.
Вихід учнів із класу під музику (за бажанням дітей).